Axtec kaasutin - yleistä infoa toiminnasta + virittelyä
Lähetetty: 5.12.2005 14:08
Pistetään nyt tännekin tuon kokemuksia palstan lisäksi, meni sitten syteen tai saveen
Itellä siis on tollanen 100 000 km ajettu axtec jossa ei II kurkku auennut ja se jäi sitten pikakorjauksen (vaihdon) yhteydessä ylimäräiseksi tosta -91 kattipelistä (tilalle meni 200 000 ajettu vm -95 kaasari eikä ongelmia sen suhteen
). No tuotahan on toki joku räpeltänyt vissiinkin yrityksenä säätää päästöjä
No ainakaan tuo kaasuläpän toimimattomuus ei johtunut muusta kuin väärin kasatuista osista. Toivottavasti ei sisäpuolta ole kauheasti rävelletty...
Kaasari siis tulee kiinni vm -84 2102 1500 eli nappiskombiin ja koneeksi tulee 200 000 ajettu 1500 kattikone (toistaiseksi ts kunnes se hajoaa
). Tuossa ei mitään vikaa ollut tällä testitaipaleella joten oletan ettei lähitulevaisuudessa mitään isompia ongelmia ole näköpiirissä. Uudet jakopäänketjun ja laahaimet ajattelin kyllä asentaa kun koneen saan irti kattikopasta ja tietty tarkistaa venavälykset ja vaihtaa öljyt. Tuolla kun on ajettu medän perheessä liki 100 000 km (+ edellisen omistajan 110 000) Esson 5W 40 täyssynteettisillä Ultroneilla eikä päästöissä tai öljynkulutuksessa mitään ongelmia, no saa nyt nähdä onko vajaan vuoden seisotus tehnyt huonoa vanhoille venttiilinvarren kumeille, eli alkaako pölläytellä...
No kaasariin on tarkoitus vaihtaa pääsuuttimet vähän isommiksi, muutenhan tuon pitäisi olla ihan kohtuu kokoinen kaasari tollaseen koneeseen
Yksi vanha axteekki runko on tarkoitus testata (nesteellä /paineella) jotta saa selvyyden että vaikuttaako tuo pääsuutinpiirin solenoidiventtiili vain ykköskurkun saamaan bensamäärään vai molempiin... venttiilin koosta päätellen se ei oikein pysty vaikuttamaan II kurkkuun
Tai jos molempiin niin sitten auto ei voi kulkea yhtään mihinkään
Yön mittailuista seuraavaa lainaus topicista "Projektipäiväkirja 2104 & 2102 & 2102 - sivulta 3"
"Kattelin vielä noi suutinkoot noista purettavaista kaasareista (toinen ei vissiin olekaan samaran vaan tota on oikeesti kai ollutkin noissa 2107 koppaisessa 1300 mallissa?, näin ainakin ladainfossa luulen nähneeni yöllä...)
AXTEC SOLEX Kaasarin numero on 21053-1107010-62 (1500 mallin)
Tässä tiedot eri purettujen axtec kaasarien suuttimista, numerot erotettu kauttaviivalla eri kaasarien välillä.
Pääsuuttimet:
I kurkun suutin 80/85
II kurkun suutin 110/110
Solenoidiventtiilit:
Tyhjäkäyntipiiri 50/42
Pääsuutinpiiri 97/97
I ilmasuutin DZ 165/DZ 165 seosputkessa 6 reikää jotka vähän erikokoisia eikä kuulaa alapäässä vaan ihan avoin.
II ilmasuutin ZC 135/ZC 135 seosputkessa 4 samankokoista reikää ja kuula alapäässä tukkeena
2105 koneen SOLEX (identtinen runko)
Pääsuuttimet:
I kurkun suutin 105
II kurkun suutin 110"
EDITOITU...
EDITOITU taas... Oli noi ilmasuuttimet sitten väärinpäin eli oikeasti II kurkussa on pienempi ilmasuutin ja se tulpattu putki...

Itellä siis on tollanen 100 000 km ajettu axtec jossa ei II kurkku auennut ja se jäi sitten pikakorjauksen (vaihdon) yhteydessä ylimäräiseksi tosta -91 kattipelistä (tilalle meni 200 000 ajettu vm -95 kaasari eikä ongelmia sen suhteen


Kaasari siis tulee kiinni vm -84 2102 1500 eli nappiskombiin ja koneeksi tulee 200 000 ajettu 1500 kattikone (toistaiseksi ts kunnes se hajoaa

No kaasariin on tarkoitus vaihtaa pääsuuttimet vähän isommiksi, muutenhan tuon pitäisi olla ihan kohtuu kokoinen kaasari tollaseen koneeseen

Yksi vanha axteekki runko on tarkoitus testata (nesteellä /paineella) jotta saa selvyyden että vaikuttaako tuo pääsuutinpiirin solenoidiventtiili vain ykköskurkun saamaan bensamäärään vai molempiin... venttiilin koosta päätellen se ei oikein pysty vaikuttamaan II kurkkuun


Yön mittailuista seuraavaa lainaus topicista "Projektipäiväkirja 2104 & 2102 & 2102 - sivulta 3"
"Kattelin vielä noi suutinkoot noista purettavaista kaasareista (toinen ei vissiin olekaan samaran vaan tota on oikeesti kai ollutkin noissa 2107 koppaisessa 1300 mallissa?, näin ainakin ladainfossa luulen nähneeni yöllä...)
AXTEC SOLEX Kaasarin numero on 21053-1107010-62 (1500 mallin)
Tässä tiedot eri purettujen axtec kaasarien suuttimista, numerot erotettu kauttaviivalla eri kaasarien välillä.
Pääsuuttimet:
I kurkun suutin 80/85
II kurkun suutin 110/110
Solenoidiventtiilit:
Tyhjäkäyntipiiri 50/42
Pääsuutinpiiri 97/97
I ilmasuutin DZ 165/DZ 165 seosputkessa 6 reikää jotka vähän erikokoisia eikä kuulaa alapäässä vaan ihan avoin.
II ilmasuutin ZC 135/ZC 135 seosputkessa 4 samankokoista reikää ja kuula alapäässä tukkeena
2105 koneen SOLEX (identtinen runko)
Pääsuuttimet:
I kurkun suutin 105
II kurkun suutin 110"
EDITOITU...
EDITOITU taas... Oli noi ilmasuuttimet sitten väärinpäin eli oikeasti II kurkussa on pienempi ilmasuutin ja se tulpattu putki...