Pitkä viikonloppu
Lähetetty: 2.12.2005 1:59
Iski tenttiviikko, ja kävin vielä niin kivasti että viimeinen tentti oli keskiviikkoiltana. Sitten kun on vielä tuo itsenäisyyspäivä sopivasti niin pystyy pitämään lähes viikon "lomaa". Mitenkäs muuten sen voisi paremmin viettää kun talliaktiviteettien parissa
Eli nostin kytkintä Tampereelta keskiviikkoiltana, en sunkaan Joutsaa kohti, vaan Turkua. Jaa, että miksi
Noh, sattui löytymään käypäinen lancian tc, eikä tarjousta voinut ohittaa, samalla pääsin erron ylimääräisistä kuplan osista. Kapistus oli vielä täysin rempattu ja sisälsi 310-asteiset nokat, säädettävät nokkapyörät ja muuta kivaa 

Tuolta reissulta kerkisin kotopuoleen vähän ennen kahta yöllä.
Uusi aamu valkeni ja sitä valkeaa kultaa oli tullut taivaalta jonniin verran (tämän huomasin jo yöllä, oli ajokeli aika "mielenkiintoinen" välillä). Eli aamu alkoi pihan aurailulla, tämä siis puolenpäivän jälkeen koska olin päättynyt nukkua niin pitkään kun huvittaa.
Sitten pääsinkin jo talliin asti. Alkuun piti kasata levällään olleeseen kuplaan (purin vaihto-osia tc:hen vähän hopulla viikko sitten) peräpäätä sen verran että sai pyörät alle ja koria siirreltyä vähän näppärämmin. Noh, tuossahan ei kauaa mennyt kun kupla taas olla nökötti kaikilla neljällä tassulla. Mietin että samalla kun tuo nyt tuli haettua tuohon niin voisi öljytä sen koska se projekti tuskin etenee lähivuosina. Viitisen litraa teräketjuöljyä massaruiskun kanssa ympäri autoa sisä- ja ulkopuolelle. Sitten ei muuta kun hinaili tuon parinsadan metrin päässä olevaan jemmaansa. Oli takapyörät vähän huteran oloiset kun tuo svingi-malli taitaisi tarvia koko laatikon pyörien tueksi, eikä vain pelkkiä vetareita
Noh, ei haittaa tässä tapauksessa.
Sitten pääsin jo itse talliin sisälle kun kupla oli pois tukkimasta ulko-ovea. Kohtasi se perinteinen lohduton näky. Sekaisin kuin Haminan kaupunki. Kai sitä olisi siivoiltava ennenkuin mitään voi oikein tehdä
Eipä siinä muu auttanut kuin tuumasta toimeen. Lähes puoli päivää meni raivaillessa, vaikka puolet ajasta oli kaverikin siinä jeesailemassa. Mutta taas rupesi lattiakin näkymään pikkuhiljaa 
Tallissa on pyörinyt pitemmän aikaa sellainen tavallinen pöytä joka on aina vähän tiellä. On ollut pitkään puhetta että tekisi siitä sellaisen siirreltävän remonttipöydän joka olisi helppo siitää vaikka auton viereen. Eipä tuossa sitten kauaa mennyt: jalat poikki, vähän huonekaluputkea, pyörätkin löytyi, lastulevyä ja ruuveja. Ruuvasimpa siihen sitten paikat muutamalla olelliselle työkalullekkin, loput saa hakea pakeista.

Olimpas taas tyytyväinen itseeni
Sitten iskikin nälkä ja piti käydä pitämässä ruokatunti.
Maha täynnä, pää täynnä ideoita ja ruumis tarmoa täynnä hyökkäsin ladan kimppuun kun... Noh, minkä kimppuun nyt hyökätä voikaan
Otin työn alle irrallaan olleen etuakselin. Tarkoituksena siis levittää sitä hieman, siirtää alatukivarsia eteenpäin ja laittaa siihen regatasta otettu hammastanko. Eipä siinä ihmeitä, sopivasta pellistä pillillä soiro ja jengat kääntämään noin saatuihin paloihin alatukivarsien uusille kiinnityspulteille. Menee muuten M12 -jenga akkukoneella vielä ihan kivasti

Sitten vain sovittelemaan paikkaa noille ja hitsillä kiinni. Toiselle puolelle samaan kohtaan ja taas kiinni.

Ja kun sain nuo hitsattua niin olikin aika aloittaa hillitön kiroilu, kuten joku tuosta edellisestä kuvasta saattoikin huomata
Tarkoitus siis oli siirtää alatukivarsia ETEENpäin, ei TAAKSEpäin! Noh, tekevälle sattuu, ei muuta kun laikka kauniiseen käteen ja irti nuo, saumojen hionta ja uudelleen paikkaa sovittelemaan.

Sama työ uudelleen tehtynä saattaa tuottaa paremman lopputuloksen... Nyt kävi niin.
Sitten vain hammastanko esiin ja kiinnityksiä ihmettelemään. Pari latanpätkää (tai no, pellistä leikkasin), kierteytin pinnapulteille M8 -jengat ja liimasin pinnapultit kiinni. Sitten vain pulttasin hammastangon kiinnikkeisiin ja rupesin sovittelemaan sitä etuakseliin. Arvatkaapa katsoinko tarkkaan tuliko rattiakselin paikka KUSKINpuolelle
Virheistä oppii 


Tuohon noin se istui vallan hyvin. Toista kiinnikettä jouduin vielä simmaamaan noin 4mm ylös jotta tanko asettui suoraan. Kiintopisteiksi tangon asemointiin otin alatukivarsien pultit. Verrattuna ladan omiin raidetankoihin tämä tanko istuu hieman ylempänä (muutama milli), mutta muuten on hyvin lähellä alkuperisten osin sijaintia. En tahtonut sotkea asiallista geometriaa turhaan.
Tämän jälkeen sain vielä rapsittua korista vanhan ohjaushilkkeet pois ja soviteltua öljyjäähylle paikan. Näillä main loppui YLEX:ltä jo metalliliittokin (melkoista "musiikkia" muuten
), joten tulin siihen tulokseen että päivä alkaa olla täysi. Saunassa istuskellessani sain sitten idean tehdä tästä mun "lomasta" tämmöisen raportin tapaisen tarinan.
Laittelen nämä jutut vielä eriteltynä tuonne viri-puolelle kunhan ehdin. Kirjoittelen taas huomen "illalla" mitä olen saanut aikaan. Ainakin näyttää siltä että päivä alkaa jälleen pihan auraamisella. Jos saisi modatun etuakselin vaikka auton alle ja vaikka rattitolpan mietittyä. Myös raidetankot täytyy jotenkin sumplia. Sitten voisikin koneen nostaa pellin alle ja alkaa vääntää imu- ja pakosarjoja... No ehkä ei kaikkea huomenna kuitenkaan...
Toivottavasti jaksoitte lukea moisen sepustuksen.
Talliterveisin: Stefa

Eli nostin kytkintä Tampereelta keskiviikkoiltana, en sunkaan Joutsaa kohti, vaan Turkua. Jaa, että miksi



Tuolta reissulta kerkisin kotopuoleen vähän ennen kahta yöllä.
Uusi aamu valkeni ja sitä valkeaa kultaa oli tullut taivaalta jonniin verran (tämän huomasin jo yöllä, oli ajokeli aika "mielenkiintoinen" välillä). Eli aamu alkoi pihan aurailulla, tämä siis puolenpäivän jälkeen koska olin päättynyt nukkua niin pitkään kun huvittaa.
Sitten pääsinkin jo talliin asti. Alkuun piti kasata levällään olleeseen kuplaan (purin vaihto-osia tc:hen vähän hopulla viikko sitten) peräpäätä sen verran että sai pyörät alle ja koria siirreltyä vähän näppärämmin. Noh, tuossahan ei kauaa mennyt kun kupla taas olla nökötti kaikilla neljällä tassulla. Mietin että samalla kun tuo nyt tuli haettua tuohon niin voisi öljytä sen koska se projekti tuskin etenee lähivuosina. Viitisen litraa teräketjuöljyä massaruiskun kanssa ympäri autoa sisä- ja ulkopuolelle. Sitten ei muuta kun hinaili tuon parinsadan metrin päässä olevaan jemmaansa. Oli takapyörät vähän huteran oloiset kun tuo svingi-malli taitaisi tarvia koko laatikon pyörien tueksi, eikä vain pelkkiä vetareita

Sitten pääsin jo itse talliin sisälle kun kupla oli pois tukkimasta ulko-ovea. Kohtasi se perinteinen lohduton näky. Sekaisin kuin Haminan kaupunki. Kai sitä olisi siivoiltava ennenkuin mitään voi oikein tehdä


Tallissa on pyörinyt pitemmän aikaa sellainen tavallinen pöytä joka on aina vähän tiellä. On ollut pitkään puhetta että tekisi siitä sellaisen siirreltävän remonttipöydän joka olisi helppo siitää vaikka auton viereen. Eipä tuossa sitten kauaa mennyt: jalat poikki, vähän huonekaluputkea, pyörätkin löytyi, lastulevyä ja ruuveja. Ruuvasimpa siihen sitten paikat muutamalla olelliselle työkalullekkin, loput saa hakea pakeista.

Olimpas taas tyytyväinen itseeni

Sitten iskikin nälkä ja piti käydä pitämässä ruokatunti.
Maha täynnä, pää täynnä ideoita ja ruumis tarmoa täynnä hyökkäsin ladan kimppuun kun... Noh, minkä kimppuun nyt hyökätä voikaan

Otin työn alle irrallaan olleen etuakselin. Tarkoituksena siis levittää sitä hieman, siirtää alatukivarsia eteenpäin ja laittaa siihen regatasta otettu hammastanko. Eipä siinä ihmeitä, sopivasta pellistä pillillä soiro ja jengat kääntämään noin saatuihin paloihin alatukivarsien uusille kiinnityspulteille. Menee muuten M12 -jenga akkukoneella vielä ihan kivasti


Sitten vain sovittelemaan paikkaa noille ja hitsillä kiinni. Toiselle puolelle samaan kohtaan ja taas kiinni.

Ja kun sain nuo hitsattua niin olikin aika aloittaa hillitön kiroilu, kuten joku tuosta edellisestä kuvasta saattoikin huomata

Tarkoitus siis oli siirtää alatukivarsia ETEENpäin, ei TAAKSEpäin! Noh, tekevälle sattuu, ei muuta kun laikka kauniiseen käteen ja irti nuo, saumojen hionta ja uudelleen paikkaa sovittelemaan.

Sama työ uudelleen tehtynä saattaa tuottaa paremman lopputuloksen... Nyt kävi niin.
Sitten vain hammastanko esiin ja kiinnityksiä ihmettelemään. Pari latanpätkää (tai no, pellistä leikkasin), kierteytin pinnapulteille M8 -jengat ja liimasin pinnapultit kiinni. Sitten vain pulttasin hammastangon kiinnikkeisiin ja rupesin sovittelemaan sitä etuakseliin. Arvatkaapa katsoinko tarkkaan tuliko rattiakselin paikka KUSKINpuolelle




Tuohon noin se istui vallan hyvin. Toista kiinnikettä jouduin vielä simmaamaan noin 4mm ylös jotta tanko asettui suoraan. Kiintopisteiksi tangon asemointiin otin alatukivarsien pultit. Verrattuna ladan omiin raidetankoihin tämä tanko istuu hieman ylempänä (muutama milli), mutta muuten on hyvin lähellä alkuperisten osin sijaintia. En tahtonut sotkea asiallista geometriaa turhaan.
Tämän jälkeen sain vielä rapsittua korista vanhan ohjaushilkkeet pois ja soviteltua öljyjäähylle paikan. Näillä main loppui YLEX:ltä jo metalliliittokin (melkoista "musiikkia" muuten

Laittelen nämä jutut vielä eriteltynä tuonne viri-puolelle kunhan ehdin. Kirjoittelen taas huomen "illalla" mitä olen saanut aikaan. Ainakin näyttää siltä että päivä alkaa jälleen pihan auraamisella. Jos saisi modatun etuakselin vaikka auton alle ja vaikka rattitolpan mietittyä. Myös raidetankot täytyy jotenkin sumplia. Sitten voisikin koneen nostaa pellin alle ja alkaa vääntää imu- ja pakosarjoja... No ehkä ei kaikkea huomenna kuitenkaan...
Toivottavasti jaksoitte lukea moisen sepustuksen.
Talliterveisin: Stefa