Kokemuksia...

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
janus

Kokemuksia...

Viesti Kirjoittaja janus »

... pyydettiin, ja niitä saatte.

Olen omistanut Lada-merkkisen henkilöauton nyt kahden vuoden ajan. Tarkemmin sanottuna Samaran (jota kauppaan tuolla myytävänä-sektorilla - ostakaa pois!) 1,3-litraisella myllyllä vuosimallia 1987. Seuraavassa kerron Ladani tarinan, jotta ostajakandidaatti osaisi sitä arvostaa.

Jo auton osto oli hauskaa. Olin muuttamassa pois kaupungin humusta pienempään pitäjään ja tarvitsin kakkosautoa. Työtoverini myi lähes mitä tahansa. Viimein loppusuoralla olivat Samara ja vinyylikattoinen kutoskoneella ja automaattilootalla varustettu Opel Commodore. Lopulta kahvitunnilla sain sitten tiukan tinkaamisen jälkeen Samaran.

Perheen ykkösautona oli tuolloin erään ranskalaisen valtiollisen autotehtaan pikkuauto, joka alkoi yksinkertaisesti murentua käsiin. Parempi puolikas jäi kaupunkiin töihin, minä muutin tilapäisesti yksin korpeen. Ja kuinka ollakaan, jouduin töihin heti. Työmatkaakin oli 95 kilometriä yhteen suuntaan. No sweat, kyllä Samara kuskasi. Marraskuiset ajo-olosuhteet itärekkojen puristuksessa eivät aina olleet mitenkään juhlavat, mutta joka päivä Lada jyrähti käyntiin ja vei minut töihin. Samaa ei voinut sanoa neljää vuotta uudemmasta ranskattaresta.

Kuukaudessa ajoin Samaralla noin 5 000 kilometriä, autolle ei tarvinnut tehdä mitään muuta kuin laittaa bensaa tankkiin. Totuuden nimissä täytyy tunnustaa, että nelivaihteisen laatikon takia bensaa kului ehkä hieman enemmän. Sorateillä ajaessa olo oli kuin Emil Trinerillä, Samara tuntui viihtyvän sorateillä - samoin myös minä.

Parempi puolikas seurasi lopulta minua maaseudun rauhaan. Tuolloin päätimme luopua epäluotettavasta ranskattaresta. Samarakin joutui juustohöylän alle. Kulutus oli liian iso noin pitkään ajoon. Molempien autojen korvaajaksi tuli sitten japanialainen peruskulkuneuvo. Mutta, Tuomari Nurmiota mukaellakseni: "mul ei oo kummempaa syytä pitää, muttei oo kummempaa syytä myydäkään..." Niinpä Samara jäi kesäisempään ja syksyisempään ajoon, siis marjastus- ja metsästysreissuille. Ja jälleen se täytti virkansa huomautuksitta.

Mutta nyt minun ja Samaran yhteinen taival alkaa olla päätöksessä. Samaran seuraajaksi on tulossa itäeurooppalaista pakettiautonrakennustaitoa edustava kuljetin. Tämä tarinani toimikoon osittain myyntipuheena Samaralleni, osittain olkoon se kunnianosoitukseni tehtävänsä moitteetta hoitaneelle ja edulliselle autolle.
'aatee'

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

asia puhetta
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
JTM

Viesti Kirjoittaja JTM »

Tuo liikuttava puhe kosketti karvaisen rinnan alla sykkivää keski-ikäisen miehen sydäntä.
erkkimalinen

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

Hieno kokemus jakaa kerholaisille, sopii myös iltasaduksi.
Kyllä lähtee..!
hazii

Viesti Kirjoittaja hazii »

JTM kirjoitti:Tuo liikuttava puhe kosketti( karvaisen rinnan alla sykkivää keski-ikäisen miehen sydän)tä.
Minulla on samanlainen ! :wink: :) :D :lol:
JTM

Viesti Kirjoittaja JTM »

erkkimalinen kirjoitti:Hieno kokemus jakaa kerholaisille, sopii myös iltasaduksi.
Mie luin Aidalle ja se huokasi syvään. Toivottavasti nukkuu hyvin, vaikka juoksuaika taas alkoikin.
Misha

Re: Kokemuksia...

Viesti Kirjoittaja Misha »

janus kirjoitti:Samaran seuraajaksi on tulossa itäeurooppalaista pakettiautonrakennustaitoa edustava kuljetin.
Mikäs se semmonen? Kerro lisää!
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
samarai
Lada kerhon jäsen

Re: Kokemuksia...

Viesti Kirjoittaja samarai »

Misha kirjoitti:
janus kirjoitti:Samaran seuraajaksi on tulossa itäeurooppalaista pakettiautonrakennustaitoa edustava kuljetin.
Mikäs se semmonen? Kerro lisää!
joo tosiaaan mikäs se semmoinen on, itse en tiedä muita itäeuropakuja kuin Gaz ja puolalainen Zuk.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ihan voisin noi kokemukset allekirjoittaa itsekin, paitsi ite kyllä pidin 4-vaihteisen 1,3 Samaran kulutusta ihan kohtuullisena, kun aikanaan sillä ajelin työmatkaa (tosin vain 75 km suuntaansa) ja vertailupohjana tietysti on vanhat takaveto-Ladat
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
janus

(Itä)eurooppalaista pakettiautonrakennustaitoa...

Viesti Kirjoittaja janus »

Huomenta kaikki,

tyhjän puhujia on ennenkin pistetty tilille sanomisistaan, näinköhän kävi minullekin nyt niin... :oops:

Itäeurooppalaista pakettiautonrakennustaitoa edustaa minun tapauksessani erään nimeltä mainitsemattoman Kansanauto-yhtiön "mailapoika"-malli. Muistaakseni kyseistä pientavarankuljetinta valmistettiin Jugoslaviassa. (silloin kun semmoinen maa vielä oli olemassa) Samalla periaatteellahan tietenkin voisi laskea esim. saman konsernin premium-merkin urheilumallin itäautoksi, niitä eikös nikkaroida Unkarissa...

Voihan tietenkin olla, että olen väärässä. Oikokaa vapaasti, jos tiedätte paremmin.

Ja Samarasta ei vieläkään ole yhtään tarjousta. Tarjotkaa nyt joku jotakin, kolmosella alkavaan tarjoukseen olisin hyvin tyytyväinen, vai onko hinnoitteluni pielellään?
JTM

Re: (Itä)eurooppalaista pakettiautonrakennustaitoa...

Viesti Kirjoittaja JTM »

Idän Ihme 1 kirjoitti:No hyvä on, tarjotaan 3,10 euroa. :lol:
Tais alkaa jo himottamaan, jos vaikka halvalla Ladan saisit.
JTM

Viesti Kirjoittaja JTM »

Idän Ihme 1 kirjoitti:Tuskin se mulla kovin kauaa vanhenis.. :wink:
Et ole vissiin ennen Ladaa myynyt? :D
erkkimalinen

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

Idän Ihme 1 kirjoitti:Tuskin se mulla kovin kauaa vanhenis.. :wink:
Sivuaa aihetta, mutta kuitenkin, olen huomannut että joku on epäillyt Toyotasi ajomäärää ja koneen autenttisuutta, kyllä ne koneet kestää, vaatii vain huoltoa ajallaan. Minultakin on jäänyt auto seuraavalle yli 300000 ajettuna ja täysin kunnossa. Sitä edeltävällä autolla on ajettu yli 400000 tuhatta ja vain ohjurien kumit on vaihdettu. Guinnesin ennätys kirjassa maailman todistettavissa eniten ajetussa autossa on kilometrejä n. 2,8 miljoonaa kilometriä, täys-remontti tehtiin yli miljoonassa ensi kerran, auto on Pyhimys-Volvo..liikkuu edelleen..Tais mennä tosiaan sivuraiteille, mutta kestää ne vehkeet kun niitä huolletaan ja käsitellään silleen niinkuin on tarkoitettu. Orkkis vaeltaa pidemmälle..MOI!
Kyllä lähtee..!
Vastaa Viestiin