Sivu 1/2
Kombi ja laturin oire...
Lähetetty: 20.11.2005 15:50
Kirjoittaja cassu
Mielenkiintonen ilmiö Kombin laturissa. Pitäs vaan keksiä mikä mättää.
Aamupakkasessa kun tirauttaa kylmän myllyn tulille, jää latausvalo kiilumaan ja volttimittari näyttää että kulutus ja tuotto olisi tasoissa. Kierroksien nostaminen ei auta ilmiöön millään tavalla. Sitten yllättäen noin viiden minuutin käymisen jälkeen laturi lähtee mukaan ja volttimittari kieppuu hyvissä latauslukemissa.
Lämpimässä koneessa ei moista oiretta ilmene, oliskohan jossain liitoksissa mätää...
Lähetetty: 20.11.2005 16:17
Kirjoittaja meedio74
Oletko tarkistanut onko laturin hihna löysällä? Saattaa sutata kylmänä ja lämmittyään alkaa pitämään paremmin?
Lähetetty: 20.11.2005 16:45
Kirjoittaja cassu
Täytyy vielä tarkistaa, mutta ekan kerran oireen iskiessä katselin kyllä konehuoneen puolelle, ja hienosti näytti ja kuulosti pyörivän.
Lähetetty: 20.11.2005 21:03
Kirjoittaja RTJN65
Itse asiassa teki mulla ton kerran. En sitten sen kummemmin miettinyt kun alkoi lataamaan ja ei enään takerrellut.
Lähetetty: 20.11.2005 21:27
Kirjoittaja cassu
Täytyy toi probleemi kyllä selvittää ennenkuin käy niin ettei lataa ollenkaan.
Missäs kaikkialla vika vois olla... hmm.
- Hihna
Hihna voi toki luistaa, mutta tuntuu epätodennäköseltä vaihtoehdolta. Tarkistan tämän kuitenkin vielä.
- Hiilet
Laturin hiilet voi olla yks mahdollinen aiheuttaja. Tosin mikäli ongelma olisi hiilissä, luulisi latausvoiman kasvavan kierroksilla. Näin ei kuitenkaan tapahdu, sillä moottorin kierrosluku ei vaikuta latausjännitteeseen oireen vallitessa.
- Latausrele
Latausrele voisi (näin äkkiä ajateltuna) hyvinkin aiheuttaa probleemia mikäli tahmaa kylmänä tai on saanut sisäänsä kosteutta.
- Laturin johtoliitokset
Liitoksissa voi hyvinkin olla hapettumia, lienee pienehkö CRC-käsittely paikallaan. Varmuuden vuoksi.
- Väsynyt akku
Paremman akun vois melkein vaihtaa axtecista, siinä kun on nyt vähän tutkittavaa (ja mahdollisesti korjattavaa) konehuoneen puolella.
Lähetetty: 24.1.2006 7:33
Kirjoittaja RTJN65
Mites kävi löytyikö vikaa??.
Meinaan mun combissa oli muutama aamu samanlaista oiretta. Muutama päivä sitten alkoi seuraava: Latauksen merkkivalo ei pala mutta ensin lataa vain niukasti, sitten oikein reilusti. Lopulta säätyi minne pitikin.
Tänä aamuna se sitten ei alkanutkaan enään lataamaan reilusti ja ei säädy minnekkään. Jos kaikki kulutus on päällä niin voltit tippuu ja latauksen merkkivalo ei pala. Jos kulutus minimiin niin lataus yhä heikko.
Tänään on niin kiire ettei jouda tutkimaan. Jatketaan torstai iltana ja perjantaina.
Siis hihna on uusi ja kireys OK (sen tarkistin).
Laabori on 2104 1700I-95.
Lähetetty: 26.1.2006 12:21
Kirjoittaja larssi21074
Muistaako kukaan muuten minkä värinen johto tulee latausvalonreleeltä mittaristoon (2107)? Ja missä on 2107 latausvalon rele? Ihmettelin jo monta vuotta sitten kun latausvalo ei pala, no polttimo vaihtaessa huomasin että valolle ei tule edes johtoa! Eikai se ilmankaan pala!
Ryssillä loppunu taas johto kesken..
Sama juttu kuin 110 farmarissa, takakontin aukaisu solenoidi ei toimi uudessa autossa. No vika löytyi seuraamalla johtoa. Siitä puuttui 20cm pala matkalta, siinä kuskinpenkin kohdalla! Kun tinasi johtoa lisää niin jo vörkkii!
Lähetetty: 26.1.2006 15:04
Kirjoittaja audiq
larssi21074 kirjoitti:Muistaako kukaan muuten minkä värinen johto tulee latausvalonreleeltä mittaristoon (2107)? Ja missä on 2107 latausvalon rele? Ihmettelin jo monta vuotta sitten kun latausvalo ei pala, no polttimo vaihtaessa huomasin että valolle ei tule edes johtoa! Eikai se ilmankaan pala!
Ei tule meilläkään johtoa, mutta en enempää tutkinut, kun on latausmittari ja näytti siltä, ettei sitä johtoa kuuluisi ollakkaan. Jossakin 2107:ssa latausvalo oli ja siinä oli öljyvalo mittarin yhteydessä, kun mielestäni meillä se on erikseen, eli olisko niittenkin sijoituksella merkitystä tuon latausvalon kanssa?
Lähetetty: 26.1.2006 18:41
Kirjoittaja samarai
RTJN65 kirjoitti:Mites kävi löytyikö vikaa??.
Meinaan mun combissa oli muutama aamu samanlaista oiretta. Muutama päivä sitten alkoi seuraava: Latauksen merkkivalo ei pala mutta ensin lataa vain niukasti, sitten oikein reilusti. Lopulta säätyi minne pitikin.
Tänä aamuna se sitten ei alkanutkaan enään lataamaan reilusti ja ei säädy minnekkään. Jos kaikki kulutus on päällä niin voltit tippuu ja latauksen merkkivalo ei pala. Jos kulutus minimiin niin lataus yhä heikko.
Tänään on niin kiire ettei jouda tutkimaan. Jatketaan torstai iltana ja perjantaina.
Siis hihna on uusi ja kireys OK (sen tarkistin).
Laabori on 2104 1700I-95.
eks toi nyt ole aika selvästi viittava vika jännitteensäätimen toimimattomuudesta? Löytyy esim. Motonetistä.
Lähetetty: 26.1.2006 19:53
Kirjoittaja RTJN65
Seisoi toi Combi pari päivää. Menin starttaamaan: Ensin hyrähti käyntiin ja latasi hyvin mutta 1-1,5 sekunnin päästä jokin napsahti (rele) kuuluvasti cabiinissa ja lataus romahti.
Kasuttelin hieman ja varaus väheni, Latauksen merkkivalo ei kuitenkaan syttynyt (toimii kuitenkin).
Toistin testin, Samajuttu, nyt vain nopeammin.
Mikäs sielää nyt oikein on vikana???
Lähetetty: 26.1.2006 20:11
Kirjoittaja Castrol
Vaihtakaa latauksen virtapiirin rele.Mulla oli omassa sama ongelma se korjaantui kun kolautti kojelautaa kunnolla ainakun oireili,
Latausrele on silleen ikävässä paikassa kojelaudan alla mutta kyllä sen vaihtaa.
Lähetetty: 26.1.2006 22:05
Kirjoittaja RTJN65
Castrol kirjoitti:Vaihtakaa latauksen virtapiirin rele.Mulla oli omassa sama ongelma se korjaantui kun kolautti kojelautaa kunnolla ainakun oireili,
Latausrele on silleen ikävässä paikassa kojelaudan alla mutta kyllä sen vaihtaa.
NO NIIN !!! Tulihan se sieltä kun vähän houkutteli. Siis mikä rele ja mistä paikasta. Toi mittaristo paneeli lähtee helposti irti mutta moinen rele ei kai sijaitse siellä??. Minkä näköinen ja missä????.
KIITOS TIEDOISTA ETUKÄTEEN!!

.
Lähetetty: 26.1.2006 22:07
Kirjoittaja larssi21074
Vielä tuosta latausvalon olemattomuudesta, tämä 1600sl on minun ainut auto jossa ei latausvaloa ole! Kaikissa muissa johto tulee kiltisti liittimelle, kun ei vaan muista sitä väriä..
Minulla muuten on öljynpainemittari ja öljynpainevalo siinä yhteydessä. Nuo varoitusvalojen paikathan ja määrät hieman vaihtelevat mutta luulisi että sentään latausvalo olisi!
Lähetetty: 27.1.2006 20:01
Kirjoittaja RTJN65
No perskules. Säädin se siellä kenkkuili. Vaihdoin samalla koko laturin toiseen ja jopa virtaa riittää. Vois sähköistää vaikka puoli Vantaata

.
Lähetetty: 27.1.2006 20:07
Kirjoittaja tahko
Kerran oli semmoinen vika että kun ajoi alle 80 km/h niin latasi, mutta kovempaa huristeltaessa lakkasi lataamasta - valo ei syttynyt mutta jännitteet putosivat. Syynä oli huonot hiilet. Auto oli 1200s ja laturi G-222 eli siinä oli se säätäjä ja hiilet siellä laturin perspäässä.