Sivu 1/4
Käytätkö vitosvaihdetta?
Lähetetty: 10.11.2005 7:15
Kirjoittaja Nonnis
Lada-Jussi kirjoitti:
noniksen tietäen voi noi pienet kiekat olla syy, mä olen aina sanonut ettei vitosta kannata käyttää Ladat on kierroskoneita ja jos on kiekkamittari niin näkee ettei meluun verrattuna kierroksia olekaan niin hurjasti kuin luulisi.
Mutta kuinkas muut?
Lähetetty: 10.11.2005 8:43
Kirjoittaja pressa
ajelen kuudenkympin nopeuksia viitosella mutta jos siitäpitää kiihdyttää niin tiputan neloselle
kaikilla ladoillani ajellut samoin eikä mitään ongelimia ole ollut
tosin minua on varoitettu kaikilla vaihteisto ja voimansiirto hajoamisilla karstaantumisella ja taivaan putoamisella
mutta eipä mitään noista ole vielä sattunut
Lähetetty: 10.11.2005 9:30
Kirjoittaja Jusu
Käytän kaikissa autoissa missä se on.
Erittäin hyödyllinen vaihde oikein käytettynä. Turhaksi haukkujat eivät yleensä osaa ajaa muutenkaan taloudellisesti.
Lähetetty: 10.11.2005 9:46
Kirjoittaja Mikkoo
Kyllä käytän normaalioloissa 60-70km/h jälkeen.
Lähetetty: 10.11.2005 9:58
Kirjoittaja RTJN65
5 tupaan kun vauhtia on yli 80 tunnissa ja kun ajellaan yli 80 km/h.
Lähetetty: 10.11.2005 11:29
Kirjoittaja kurppa81
aina vitonen silmässä...

Lähetetty: 10.11.2005 11:50
Kirjoittaja Kimmo86
Kyllä vitosta tulee käytettyä erittäin ahkerasti, yleensä heitän sen päälle n.65 km/h kohdilla.. Mäissä ja kiihdytyksissä tietenkin pienempää sisään.
Eikä se laatikko mene siitä rikki jos vitosella vähän vedättää, ainakin mun käytössä ovat kestäneet hyvin

Lähetetty: 10.11.2005 11:59
Kirjoittaja Jokari
Tottakai käytän. Jos rajotus on 70, niin vitosta vaan tupaan. Joskus jos tulee 60-alueella pitkiä alamäkiä, niin silloin kanssa yleensä tarjoilen femmaa. Ihan tasamaalla 60-alueella ei viiti ajaa vitosella, ei oikein tahdo jaksaa vääntää.
Ja on tuo vitonen hyvä lisä, kone huutais muuten satasenkin vauhdissa ihan riittävästi

Muistaakseni vitosella 100 on juuri 3000 rpm.
Lähetetty: 10.11.2005 13:03
Kirjoittaja samara88
Käyttäisin jos vaan olisi... Tuossa nykyisessä Sammyssa kun on vain 4 eteenpäin vievää vaihdetta ja yksi taaksepäin.
Lähetetty: 10.11.2005 13:05
Kirjoittaja Nonnis
samara88 kirjoitti:Käyttäisin jos vaan olisi... Tuossa nykyisessä Sammyssa kun on vain 4 eteenpäin vievää vaihdetta ja yksi taaksepäin.
Anteeksi, unohin mainita että äänestys on niille joilla vitonen on

Lähetetty: 10.11.2005 14:22
Kirjoittaja Lada-Jussi
toi merkittävä ero tulee siinä että Samaran vitonen on välitykseltään aika paljon tiukempi, taloudelllisesti ja vähän vaihtamalla on ruisku-samarassakin nelonen hyvä vaihde paitsi yli 100 km/h moottoritiellä.
takavetoisessa vitonen on kyllä sellainen että matka-ajossa voi jo 80 km/h vaihtaa vitoselle, mutta ite käytän takavetoa lähinnä vain nurkkapyörityksissä ja pienemmillä teillä jossa on 60 km/h rajoitukset eli vitosta ei tarvitse.
yleensä kun ajellaan sellaisilla 3000-4000 kierroksilla (eli siis pääsääntöisesti nelosella) niin riittää puhtia varsinaiseen toimintaan ja maksimi ajonopeudenkin voi jättää siihen. ruisku-samara jaksaa hyvin vitosella matalemmillakin kierroksilla, mutta sitten se menee jatkuvaksi kaasulla kikkailuksi, koska ilman kaasua ei liikumihinkään ja pieni painallus aiheuttaa ylinopeutta.
Lähetetty: 10.11.2005 14:35
Kirjoittaja Toveri
Yleensä ajelen ensin muutaman kilometrin 80 vauhtia nelosella että ehtii vaihteisto lämmetä ja sitten viitonen päälle. Mäessä ei Samaralla tarvitse pienemmälle vaihtaa jos vaan vauhti pysyy päälle 70. Peräkärryä vetäessä en käytä viitosta ollenkaan.
Lähetetty: 10.11.2005 14:51
Kirjoittaja 'aatee'
mun 1700iissä ei ees toimi femma
mutta ei se haittaa ku ei jäällä tarvi 5 vaihdetta...
mutta varmaa on käytännölisempi matka ajos kone ei varmaa huuda nii paljo eikä varmaa kulutakkaa niin paljo ku käyttää 5 vaihetta
Lähetetty: 10.11.2005 16:03
Kirjoittaja JTM
Kyllä viitosvaihdetta tulee käytettyä kaikissa autoissa. Aika usein tulee vaihdettua kolmoselta suoraan viitoselle.
Ladassa kun tuo vaihteisto toimii kuin unelma niin nelostakin tulee käytettyä enemmän kuin muissa.
Lähetetty: 10.11.2005 17:09
Kirjoittaja Lada-Jussi
kerrottakoon vielä että nelivaihteisessa 1,3 Samarassa ajoin pääasiallisesti kolmosella
mietin kotimatkalla ajaessa tuota omaa ajotapaa tarkemmin. Jussimainen ajotapa on siis sitä että ajetaan lähinnä pintakaasulla, siten että kaasua ei paineta juuri koskaan. kumpi sitten on kuluttavampaa mieletön kaasuttaminen vai korkeemmat kierrokset?
mutta pienemmällä vaihteella kiipeää kaikki mäet ja ajaa läpimyrskyt kaasuapainamatta, kierrokset laskee mutta edelleen jaksaa. Tästä johtuen ilmeisesti kaikki (vitosella ajajat) ajaa tasasella ohi, mutta seuraavassa ylämäessä ovat tientukkona.
lisää kierroksia, lisää tehoa, tehohan tietysti maksaa, mutta ei tarvii tuunata autoa kun käyttää ihan oikeesti ne tehot mitä löytyy.
tasaista ja helppoa ajamista, ehkä mulle sopisi joku vääntävä diesel tai automaattivaihteinen? toisaalta luin kerran Alfa-Romeon testistä että se on sellainen auto millä voi ajaa vitosella vaikka koko päivän, Ladan ominaisuudet tuskin yltää samaan.