Sivu 1/170

Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 2.1.2004 19:58
Kirjoittaja Lada-Jussi
Kai mun täytyis nyt tuoreena parin sadan euron Samaran omistajana alkaa kertoo miltä tuntuu.....

noin 100 km takana niin kaupunki- kuin moottoritieajoa.

Auto toimii vieläkin, tosin 1300 kaasutinmoottori (ilman kattia) on selvästi ähkymmän tuntuinen kuin uudemmat 1500 ruiskumoottoriset. Mutta auton varsinaisesta kunnosta ei vielä tietoa, pieni huolto saattaisi piristää?

Todettakoon kuitenkin että auton monet yksityiskohdat, jotka ovat vähän rempallaan, on kuitenkin vahvemman oloisia kuin uudemmat. Esim. 2001 mallisessa Samarassa on jo aikaa sitten mätääntynyt takalasinpyyhkijän varsi. Tässä -89:ssä ei kyseistä ongelmaa ole, pieni vika mutta missä kunnossa mahtaa 2001 olla 15 vuoden iässä? 80-luvun tyyliin kuuluu myös komeat plyysiverhoilut penkeissä ja myös ovet on kokonaan verhottu plyysikankaalla.

pikkuvikoina kirjattakoon: tyhjäkäynninpuute, epäkuntoinen bensamittari, sisävalo ei syty kuljettajan ovesta, jarrut ehkä hieman epäilyttävät (äänekkäät, kuten myös 2001 vertailuautossa jo uudesta lähtien).

katotaan nyt vieläkö se toimii huomenna :?:

Lähetetty: 3.1.2004 15:06
Kirjoittaja jasu35
Varmasti toimii jollei ite riko.Mä en myy kuin laatu ladoja. :lol:

jeps

Lähetetty: 3.1.2004 21:32
Kirjoittaja Lada-Jussi
Joo, tänään olisikin ollut todella haastava päivä kokeilla kylmäkäynnistys ominaisuuksia kun oli kunnolla pakkasta, mutta olin niin paljon muuta kiintoisaa Lada projektia että pakkastesti jäi vain ovien testailuun. Kuskin oven lukko on jäässä, mutta muuten menee hyvin.

jees

Lähetetty: 4.1.2004 15:17
Kirjoittaja Lada-Jussi
Kyllähän Samarakin toimii siinä missä muutkin Ladat. Hyvin lähti ilman lohkolämppäriä käyntiin, vaikka oli reilun vuorokauden pihalla pakkasessa seisonutkin.

Ajoin autoa vähän lämpöiseksi ja otin muutaman kuvan joita voit katsella täältä!!!

Tarkastelin vähän ovien toimintaa. Jokaisessa ovessa tuntuu ikkuna ja lukko mekanismit toimivan vähän miten sattuu. Ilmeisesti kuskin oven lukossakin oli kyse mekanismin huonosta kunnosta, eikä niinkään jäätymisestä kuten aiemmin epäilin. Ikkuna veivit toimi joissain ovissa jotenkin joissain ei ollenkaan. Mutta nämähän on ihan pikkuvikoja.....

Lähetetty: 4.1.2004 16:29
Kirjoittaja Jome
Siistin näkönen sisusta... :wink:

Lähetetty: 4.1.2004 17:30
Kirjoittaja veli alexei
Joo vaikuttaa ulkosesti kyllä ihan asialliselta. Mutta antaako ulkonäkö pettää...

Lähetetty: 4.1.2004 18:20
Kirjoittaja Vanja-eno
Veli Alexei voisi kohta muuttaa nikkinsä muotoon 'Epäilevä Tuomas'

Lähetetty: 4.1.2004 18:36
Kirjoittaja veli alexei
Kaikki mikä ei ole todistettu pitää kyseenalaistaa. ;)

jees

Lähetetty: 4.1.2004 18:46
Kirjoittaja Lada-Jussi
kyllä sitä ainakun halvan auton ostaa tulee oltua varpaillaan ja odottelematta liikoja, mutta ihan hyvältä tuntuu tähän mennessä.

Outoa kun autolehdissä testaavat jotain 10.000 mk:n "kesäautoja" ja ne löytää niistä ties mitä vikoja ja pahimmillaan jäävät tienpäälle niiden kanssa. Ite olen ympärivuotisina käyttöautoinakin pysynyt tuossa alle 5000 mk:n hintaluokassa ja hyvin on matkaa tehnyt.

Lähetetty: 5.1.2004 5:57
Kirjoittaja jasu35
Ihan tulee kaihon tippa silmään kun katsoo noita hienoja kuvia, Ja epäilijöille tiedoksi että ulkonäkö ei petä, auto kuskasi minua 3kk aikana n.5000km. ilman mitään suurempaa ongelmaa ja pitäähän vasta 149tkm ajettu auto toimiakkin, se että myyn halvalla ei tarkoita että myisin paskaa. :wink:

Lähetetty: 6.1.2004 14:10
Kirjoittaja HP
Tästä -95:sta 100 000km ajetusta samarasta joka mulla on ny on työn alla niin tulee tosi "halvan" auton tunnelma sisällä, sillä kaikki muoviset ovien verhoilut on auennu ja repsottaa, kuskin ikkunan kahva on tipotiessään ym.. kojelauta ja sisusta mielestäni törkeän halvaksi muotoiltu ja tehty. mut kyll tekniikka pelaa (tai ainakin pitäs :) )

niih

Lähetetty: 10.1.2004 12:14
Kirjoittaja Lada-Jussi
Tänään taas pitkästä aikaa (viimeksi sunnuntaina) ajattelin ajeluttaa Samaraa. Olin illalla harjoitellut lämmitystolpan ajastimen käyttöä, se kun on hivenen ihmeellinen, mutta tänään autoa käynnistäessä voisi todeta sen nähtävästi toimineen? Käynnistyi hyvin helposti, tosin kun tyhjäkäyntiä ei ole auto pitää aina käynnistää kaasua painaen ja ilman ryyppyä.

Hyvin kulkee edelleen, tosin etuvetoisen talviominaisuuksiin on totuttelemista, tuntuu vetelevän ja huitovan miten sattuu ja risteyksissä ja jyrkissä kaarteissa saa ihan oikeesti hidastaa vauhtia. Vielä pitäisin takavetoa parempana talviajo-ominaisuuksien osalta.

Bensa mittarikin innostui näyttämään muuta kuin nollaa, tankkasin vajallaa 30 eurolla ja nyt mittari näyttääkin ihan täysiä, taidan edelleenkin luottaa vain varoitusvaloon.

Jarrut on tosissaan erikoiset, kuten myyjäkin rehellisesti asian minulle kertoi. Matkustajan puoleinen etujarru jää jumiin ja haju on kuin taajamajunassa pakkasella :lol: vanne oli ajon jälkeen kuuma, mutta ajossa sitä ei muuten huomannut kuin että meneminen oli hivenen raskasta.

Auton kulkuun varmasti vaikuttaa jumittuvat jarrut, mutta muuten toi 1300 vaikuttaa varsin nuhaiselta vehkeeltä. ECON-mittaria tulee tuijotettua ja itseasiassa sen mukaan ei 4.vaihde ole koskaan taloudellinen. Noissa 60-80 km/h nopeuksissa taloudellinen ajo sujuu parhaiten 3. vaihteella. Ilmankos tuossa ei turhaa viidettä vaihdetta olekaan? Onkohan toi ECON-mittari kuinka tarkka?

Eli jarruja ja tyhjäkäyntiä tarttis vähän katsella.... muuten menee hyvin.

Lähetetty: 14.1.2004 22:16
Kirjoittaja Misha
Eiks ECON mittari samarassa oo periaatteessa vaan joku semmonen "kuinka pal bensaa menee sillä hetkellä kaasariin" mittari...? eli vähän sama ku kaasupoljinkin :)

huh

Lähetetty: 19.1.2004 21:33
Kirjoittaja Lada-Jussi
Voi juma 9 päivää kun olen viimeksi käyttänyt Samaraa. Nyt tuli idea, pakko käydä Riihimäellä. Lähteekö Samara käyntiin tuolta hangesta ja lähes 15 asteen pakkasessa?

Hyvin lähti, ei tehny tiukkaakaan. Lada on laatuauto, oli malli mikä tahansa. Itseasiassa seisonta oli tehnyt hyvää, jarrut toimi paremmin ja ei jumittanut, bensamittarikin näytti välillä oikein (luultavammin). Tästä on hyvä jatkaa....

hmm

Lähetetty: 23.1.2004 14:27
Kirjoittaja Lada-Jussi
tulihan taas testattua, 4 päivää tuolla 20 asteen pakkasessa seissyttä Samaraa oli pakko mennä rääkkääämään. Erään lähisukulaisen 1700i ei meinaan lähtenyt käyntiin. Pienen arpomisen ja härnäyksen jälkeen Samara kuitenkin lähti ja toimi hyvin !!!!ELÄKÖÖN SAMARA!!!!