Sivu 1/1

momentti

Lähetetty: 16.10.2005 13:46
Kirjoittaja ladoilla radalle
nyt tarviis äkkiä kiertokangen ja kapiakselin momentit 2000tc mirafoir pannuu

Re: momentti

Lähetetty: 16.10.2005 14:31
Kirjoittaja spede
ladoilla radalle kirjoitti:nyt tarviis äkkiä kiertokangen ja kapiakselin momentit 2000tc mirafoir pannuu
Kiertokanki 74, kampuraa en muista.
Ei oo sit ihan varma tieto, tarkistan asian autodatan cd:ltä simpsoneiden jälkeen :D

Lähetetty: 16.10.2005 15:04
Kirjoittaja spede
Tuossa olis lista momenteista, mun englannin taito on vähän niin ja näin, enkä tiiä mitkä tuosta on oikeat :?

Kuva

Lähetetty: 16.10.2005 15:44
Kirjoittaja ladoilla radalle
joo ei löydy täältäkään engalnnion osaajaa joten ei tuokaan auta mitään.. :oops:

Lähetetty: 16.10.2005 18:15
Kirjoittaja Jaska HKI
Muita kiristysmomentteja:
Päälaakerit .......esikiristys.....56Nm.......5,7kpm
Päälaakerit.......loppukiristys...113Nm.....11,5kpm
Kampiakselin laakerit.....esikiristys.....37Nm......3,8kpm
Kampiakselin laakerit.....loppukiristys....74Nm.....7,5kpm
Vauhtipyörän (levy).........142Nm.....14,5kpm
Sytytystulpat.........25-30Nm.......2,6-3,1kpm
Pyörän pultit.......86Nm.........8,8kpm

Lähetetty: 16.10.2005 21:00
Kirjoittaja Stefa
Vielä tarkentaen että siis petilaakerit tuon 113Nm ja kiertokanget 74Nm. Taisi olla yksi petilaakerien pultti pienempi kuin muut, jommassa kummassa päässä, tälle oli pienempi momentti luonnollisesti. En muista noita ulkoa ja paperit on kotopuolessa.

Ja tuo 245Nm momentti on kampiakselin hihnapyörän, eli siis se joka tulee toiseen päähän kampiakselia mitä vauhtipyörä.

Driveplate on vetolevy, eli automaatin kanssa käytettävä vauhtipyörää vastaava.

Lähetetty: 16.10.2005 21:39
Kirjoittaja ladoilla radalle
joo ku siinähä on yks 16 avaimel aukeeva pultti ja sit keskimmäiset 2 on pitkii.. et pitääks niile laitaa pienempi ja kuinkapaljon.. sais tarkaa ne et ei mäne mönkää.. :?

Lähetetty: 16.10.2005 22:00
Kirjoittaja Stefa
Pirhana kun olis tuo taikamappi mukana.

Muistaakseni nuo momentit meni pystykoneissa vain halkaisijan mukaan. Vinokoneissa sitten taisi olla venyvät pultit alakerrassakin ja kiritys asteiden mukaan ja silloin nuo pitemmät meni erilailla.

Vinokoneenkin kannenpultit sitten asteilla.

Itse ainakin vedin jokunen viikko sitten yhden pystykoneen alakerran nippuun siten että petilaakereissa eri momentti vain tuolle pienemmälle pultille.

Lähetetty: 16.10.2005 22:08
Kirjoittaja ladoilla radalle
joo.. pitänee huomenna pirauttaa jonnekki huoltamoo jos ne siit kertois ne momentit.. ja muut jutut.. sit semmone tosiaa ku siin oli yks kansipultti erilaine ku muut.. siihe oli lyöty rikkoja iha vitusti välii ku se on paljo pitempi ku muut et meneeks kiristys pipariks jos yks pultti antaa perää ku ei tiiä sen kovuutta ja venyvyyttä... :? :?

Lähetetty: 16.10.2005 22:30
Kirjoittaja Stefa
Muistat sitten kun korjaamoille soittelet että tuo on nimenomaan pystykone, koska vikokoneessa (cromat, themat, jne) on nuo arvot taysin eroavia tuon rakenteen takia. Nuo momentit kyllä pitää paikkansa ja väittäisin muutenkin noilla ohjeilla menevän hyvin kohdalleen. Noin nyrkkisääntönä koville pulteille milli ja kilo, eli 10mm pultti noin 10kpm ja 12mm 12kpm. Tarkat noilla löytyisi myös siitä mapista halkaisijan ja kovuuden mukaan.

Tuo kannenpultti on huonompi juttu. Tarkasta sitten kierre siitä huolella ettei ole tehty siihen jotain outoa jenkaa, jolloin myöskään tuo kiristys ei taas päde. Toisekseen että mikä pultti tuo on. Suosittelisin että hankit siihen oikean pultin. Muistaakseni nuo sarjat eivät olleet pahan hintaisia, mutta ne uudemmat ovat "vähän" oudolla kannalla, torxista saa modaamalla tehtyä, tai sitten ihan oma hylsynsä. Tuo jenka on muistaakseni 10 x 1,25.

Lähetetty: 16.10.2005 22:44
Kirjoittaja spede
Arvelin että Stefa osaa vastata tähän paremmin...
Ja vielä kannen momentit:
1. 20Nm
2. 40Nm
3. 90°
4. 90°
Kuva

Lähetetty: 16.10.2005 23:02
Kirjoittaja Stefa
Nuo taisivatkin jo fiat forumin puolelta selvitä...

Ja venyviä kannenpultteja ei sitten jälkikiristetä, jos joku rupeaa moista ehdottelemaan.

Lähetetty: 16.10.2005 23:03
Kirjoittaja spede
Stefa kirjoitti:Nuo taisivatkin jo fiat forumin puolelta selvitä...
Oli aivan pakko laittaa, tuli nimittäin 100 viestiä täyteen :wink:

Lähetetty: 16.10.2005 23:04
Kirjoittaja Stefa
O.M kirjoitti: Oli aivan pakko laittaa, tuli nimittäin 100 viestiä täyteen :wink:
Jos sitten skumpan korkkaisi kun 5000 on täynnä :wink:

Lähetetty: 18.10.2005 12:14
Kirjoittaja Tuomas
O.M kirjoitti:mun englannin taito on vähän niin ja näin, enkä tiiä mitkä tuosta on oikeat :?
Main bearings = runkolaakerit
Big end bearings = kiertokangen laakerit
Stage 1 = ensimmäinen vaihe
Stage2 = toinen vaihe
Flywheel = vauhtipyörä
Driveplate = vetolevy (automaatissa)
Crankshaft pulley/damper = Hihnapyörä/värinänvaimennin
Spark plugs = sytytystulpat
Road wheels = vanteet