Sivu 1/1

Akkuongelmia

Lähetetty: 29.12.2003 9:36
Kirjoittaja petri.alarinne
Kyseessä on Eurosamara 1,5i v.99 ja ongelmia akun kanssa (saa jännittää käynnistyykö). Kaksi vuotta sitten akku alkoi hyytyä eikä ottanut enää virtaa vastaan, siis auton omalla laturilla eikä verkkovirtalaturilla. Oletin että akku (Bosh) oli hyytynyt kun autot olivat odottelemassa hinnanalennusta ja käytetyksi muuntumista, joten uusin akun pitkin hampain. Nyt alkaa olla samoja ongelmia akku 2 vuotta vanha (Hankok tms. TM-testivoittaja), kummatkin akut "merkkiakkuja" siin vika tuskin alunperin akussa. Mittalin volttimittarilla akun lepojännite 12.5 V, kone käynnissä 13.8 V, kone käynnissä valot päällä 13.7 V, kone käynnissa valot ja puhallin päällä 13.6 V, samat kaasutellen n.13.5 V. Edellisten arvojen johdosta jännitteensäädin ilmeisesti kunnossa?. Akun liittimet ja maadoitukset tarkistettu. Missä vika? :(

Lähetetty: 29.12.2003 11:07
Kirjoittaja Turbiini
Ei nyky akut ole kovin kestäviä varsinkaan nuo testivoittajat joitka yleensä antavat kylmäkäynistys virtaa muita paremmin, tämä saavutetaan sillä että samaan tilaan on pistetty enemmän levyjä jolloin ne ovat ohkaisempi ja kestävyys kärsii. Sitten taas joku vähän "huonompi" akku joka antaa uutena huonommin virtaa säilyttääkin sen virran antokykynsä pitempään. Akut jotka on tarkoitettu myytäväksi lämpöisemmissä maissa kuin suomi ovat yleensä tuota kestävempää tyyppiä.

Akku

Lähetetty: 29.12.2003 14:48
Kirjoittaja Jankos
Kyllä noi alkuperäisakut ihmeen hyvin kestää kun tuossa käyttöautossa on alkuperäinen akku kiinni. Vuosimalli on -97 ja kilometrejä takana 290tkm ja parinkympin pakkasista vieläkin käynnistyy ilman moottorinlämmitintä vaikka on dieseli pyöritettävänä.

Kuinka pitkää matkaa ajelet samaralla pääosin? Jos on lyhyttä, niin se voi aiheuttaa tuon nopeamman kuoleman kun ei lataudu yleensä täyteen?

Lähetetty: 29.12.2003 15:02
Kirjoittaja Jaakkima
Omassani on kiinni 1996 ostettu Salama-akku. Kesällä testautin ja oli käynistystehot kuulemma kuin uudessa. Akku ei kyllä ole hirveelle rasitukselle kun mittarissakaan ei ole kuin reilut 86 tkm ja niistä minun ajoa 7 tkm.