Sivu 1/7

Projektipäiväkirja 2104 & 2102 & 2102

Lähetetty: 23.9.2005 8:55
Kirjoittaja arpati
:wink: Tuollainen tuli haettua, eli 2104 1300, runkonumerossa "G" eli -86 ja yllätys yllätys myös -86 rek :) ja sen kaveri kans, eli kyseessä "slapan" perheen kaksi combia.

Sieniauto

Tuo kuva siis lainattu ed. omistajan jutuista, ettehän hermostu :?, jos tuntuu pahalta niin ilmoittelkaa niin poistan tuon urlin... Koitan ottaa itekin kuvia kunhan ehdin. Tänne saa myös linkittää lisää kuvia ko. autoista, esim jos ne kamerakännykuvat onnistuivat eiliseltä :wink:

Jees, eka ja juurikin tuo "sieniauto" haettiin ihan ajamalla, vikaa oli jarruissa edessä eli jarruputki oli mennyt satulanpäältä poikki ym. No ajaminen onnistui hyvin, käsijarruhan toimi hienosti ja polkimestakin vauhti hiljentyi vielä (takapää), vauhtiakaan ei hirveesti pidetty lisääntyneen jarrutusmatkan takia.

Pimeässä tämä vaikutti suhteellisen hyvältä, mutta päivänvalossa sitten totesin että onhan sitä vähän paklattu ja hitsattu ratsupaikkoja yms, taka-akselilla joku laakeri paskana (mahd pyöränlaakeri), ja hitsattavaa löytyy varmasti jo lisääkin ja vanhoja paikkoja täytyy jo korjata.

Käyntihäröä hieman on eli kiihdytyspumpun kalvon takaa puuttuu jousi tai se on poikki, ykköskurkun kaasuläppä oli ilmeisesti niin kiinni ettei sen tähden käynyt tyhjäkäyntiä, koska ilman ryyppyä ei oikei pysynyt käynnissä ja tyhjäkäynnin säätöruuveilla ei ollut mitään vaikutusta. No tuo parani kun käänsin ykköskurkun läppää vähän aukipäin (ruuvia kiinnipäin :lol: ), täytynee käydä säädättämässä arvoihin ennen katsastusta (7).

Jep tänään on tarkoitus laittaa etujarrut uusiksi ja vaihtaa myös vasemman puolen etujarruputki (pääsylinteriltä letkulle) joka oli mennyt vahingossa poikki, koitan ottaa varaosa-autosta ehjänä irti mutta jos ei onnistu niin käyn teettämässä uuden.

No positiivista on se että auto oli edullinen ja että se on vuosimallia -86 (myös rek.) eli ihan kohtuu viriaihiokin ja vielä farmari :) No hitsattavaahan siinä on jos viimeisen päälle haluaa mutta luulisin että leimalle ei tarvi kuin paikata muutama vanha paikka uusiksi mutta sittenhän sen näkee :roll:

Combi II eli 2104 1300 5 speed, runkonumerossa "H" eli -87 mutta -88 rek. Tässä ei ollut enää leimaa ja osoittautui vähäisemmästä iästään huolimatta rapeammaksi kuin tuo ensimmäinen. Leimattomuuden takia haimme auton dynalla (3.0 Diesel :roll: ) puomin kanssa ja osoittautui että käpärin vaijeri on jumissa joten ajaminen olisikin ollut kyseenalaista vaikka leima olisi ollutkin :?

Puuttuvan takavalon tilalle otin mukaan magneettiperävalot ja laturin johtoja yhdistelemällä (laturi irti) saimmekin valot toimimaan. Koska tässä autossa oli myös koukku oli helppo lykätä pistoke rasiaan ja menoksi. :) Lisäksi laitoin hitaan ajoneuvon kolmion (Traktorit/työkoneet) taakse roikkumaan niin ei voi väittää etteikö näkisi. Matka menikin kommelluksitta ja takanatulijat selkeästi huomasivat yhdistelmämme vaikka olikin jo pimeää :)

Lähetetty: 26.9.2005 10:10
Kirjoittaja arpati
Tapahtunutta ja tulevaa..

-88 combi meni Vaulammille kaverille (varmaankin monelle tuttu osamies :roll: ) Totesimme auton mädäksi ja menee osiksi.

Sieniautoa koitin tossa viikonloppuna vähän tutkia ja hakkasin melki kaikki ruostepaikat auki, purin sisustuksen ja irrottelin bitumimattoja lattiasta (kaikki pois), tänään täytyy käydä hakemassa uudet jarruputket taakse, tehdä vakuutus ja viedä ilmoitusosa konttorille, ja vielä ajella auto tonne Euraan malliksi turvakaarien tekoon, toivotaan että kaveri ehtii tehdä putket perjantaiksi kun haen sen sitten pois sieltä (leima loppuu perjantaina). Sitten rupeen hitsaileen ruosteita. :lol:

Näillä näkymin laitan kaaret tähän koppaan niin saadaan talveksi kiva käyttörassi... :wink:

Korista sen verran että takalokasuojan kaaret ja takahelmat yllättävän hyvässä hapessa mutta helmat ja varsinkin kuskin puoli on jo enemmän oksidoitunut, esim kuskin penkin helmanpuoleinen kiinnike lähti käsin irti :x No laitetaan kaaret vähän kiinni niin on sitten kivempi laikata helmat auki :roll:

Mitä tästä opimme -> Pakko(mielle) saada farmari ajoon!!! :lol:

Lähetetty: 27.9.2005 0:15
Kirjoittaja arpati
:? Takajarrut jäi vieläkin toimimattomiksi, mutta ajoin auton Euraan malliksi kaarientekijälle. Etujarrut pelitti hyvin ja kun käsijarrukin on kunnossa oli meno aivan ok. Ulkonäkö olisi ehkä kirvoittanut poliisisedältä jotain kommenttia kun helmasta olin jo ronkkinut vanhat paikat irti (käsin ilman sen ihmeempiä työkaluja), mutta onneksi ei tullut kohtaamista ja iltakin pimeni sopivasti joten tuskin monikaan tielläliikkujista huomasi mitään erikoista. :lol:

Takajarruihin sain kyllä akselille uudet putket mutta lisäksi olis tarvinnut vaihtaa painesäätimeltä akselille tuleva ja vielä edestä pääsylinteriltä painesäätimelle tuleva putki + loppui aika kesken ja pitkää putkea ei vielä ollutkaan haettuna. No tulppasin tuon pääsylinterin lähdön taakse, täytyy hakea tuokin pätkä kun haen auton takaisin... :roll:

Vakuutuksen ehdin käydä tekemässä ja huomenna menen konttorille ilmoitusosan kanssa. Emäntä tuli jelppiin sen verran että veisteli loput bitumit lattiasta, jäihän sinne vielä takapenkin alle ja tulipeltiin muttei ne ole tärkeitä kun nyt pääsee jo hitsaan helmoja ja lattiaa hieman vapaammin

Lähetetty: 27.9.2005 12:35
Kirjoittaja arpati
Do dii, auto on omissa nimissä ilman sen suurempia kommelluksia :wink:

Tuossa eilen tuli mieleen että 5V-laatikko olis varmaan ihan ok laittaa 4V tilalle... :roll: No vakioputken (hiljan vaihdettu?) kanssa ei noi äänet aiheutuneet kylläkään koneesta vaan ilmeisesti takapyöränlaakerista :lol: Äänethän vähenevät kun poistaa eristeet, matot, verhoilut ja penkit ym irtoavan :twisted:

EDIT: Kaveri soitteli että oli vienyt kilvet konttorille tosta -88 combista, joten sekin asia on kunnossa, vähän jo ehti kaduttamaan etten ite vienyt niin ei olis tarvinnu huolehtia ollenkaan :roll:

update: otetaan myös 2102 -84 työn alle...

Lähetetty: 8.10.2005 20:58
Kirjoittaja arpati
Eilen haettiin combi ja kaaret kotio Eurasta. Tänään pesin auton päältä alta ja sisältäkin :lol: Nyt pitäis asennella kaaret sisälle niin saa jotain tukea korille ennenkuin laikkaa helmat pois. Pesun jälkeen laitoin pö-lämmittimen puhaltamaan sisälle tavaratilanovesta jotta sai sisäpuolen kuivaksi.

Emäntä aloitti 2102 -84 1500 Combi Deluxe (tulee emännän autoksi) purkamista ja aika pitkälle pääsikin, enää kattoverhoilu ja kojelauta sisällä :wink: Konetilakin tyhjeni eli ainoastaan tehostaja jäi kine. Kone ja vaihteisto olikin jo valmiiksi pois...

Tuohonkin täytynee vaihtaa helmat vaikkei se yhtä paha olekaan kuin tuo 2104... Mukavinta oli kun yhdessä purettiin edellisten bassolaatikkoviritelmiä varapyöränkotelosta :? :roll: Siinä riitti vaneria, tiivisteliimaa, ruuveja ja uretaania :evil:

Molemmat combit on tarkoitus siis vetää uuteen väriin niin sisältä kuin päältäkin kunhan saadaan helmat pellitettyä, siksi totaali purku... 2102 pitäisi emännän harjoitella sisustan tekemistä, jos ja kun pääsemme Teuvalle asti ja emäntä sinne ajoneuvoverhoilijan koulutukseen :) 2104 ei mitään sisustoja tulekaan :twisted:

Lähetetty: 11.10.2005 12:19
Kirjoittaja arpati
2102 eteni eilen hieman lisää eli nyt on enää lasit, ovet ja kattoverhoilu kine (tämä siis emännän hommia)...

Itte koittelin jatkaa kaverin kuplan tekemistä kun se on ollut jo kauan vaiheessa ja sain sen vihdoin tuonne halliin sisälle (ollut kylmällä puolen varastoituna jo useamman vuoden :lol: ). Tuota kublanderia ja 2104 pitäis hitsailla oikein urakalla kun alkaa syyslomakin ensviikon jälkeen eli vk 43.

Muistilistaa: Tarttis muistaa viedä pikkuhitsin CO2pullo vaihtoon ja tuoda siihen uusi kaasuletku, kun entinen alkaa olla niin haperoa ettei katkaiseminen auta kuin muutamaksi hetkeksi. Niin ja tarttis hakea pajapohjamaalia (helmakotelojen sisäpinnoille), hienoa hiekkaa notta saa puhaltaa noi 2104 tulevien ovien (2107 ovet) alareunat, soitella kaverille että tuo paremmat farkun ovet kun noista paikallaolevista ei enää tehdä tai sitten vaihdetaan karmit noihin 2107 takaoviin...

Helmat ja konepelti ovatkin sitten isommat vaihdettavat osat, 2105 konepeltejä vaan ei ole hyviä liieemmin ittellä joten katotaan ny tehdäänkö vaikka 2107 pellistä joku tuninki hirvitys vai löytyykö kaverilta parempaa... HUOM Vaihdan hyvän 2107 konepellin 2105 vastaavaan. Onneksi tuo farkun takaluukku oli vielä kunnossa kuten takahelmatkin mikä oli yllättävää kun auto on noinkin iäkäs (-86) :shock:

Turvakaarille tarttis käydä tekemässä kiinnike lappuja ja jos pajalla on koneet kunnossa niin vois vaikka hiekkapuhaltaa noi kaariputket ja vetää pajapohjan päälle... Olis paljon nopeempi ja siistimpi homma loppupeleissä kuin ruveta noita hioon rällikällä/käsin ja maalata sitten paikallaan... Ohut kerros pajapohjaa ei haittaa hitsausta ja voi niitä hieman puukolla kaapia hitsikohdista pois ennenkuin vetää saumaa...

Lähetetty: 21.10.2005 21:45
Kirjoittaja arpati
Konepeltejä rupee oleen jos laitilasta vielä saan yhden lisää. Tänään kävi Lada-Jussi tuomassa yhden ja vei vaihdossa 2107 takapenkin selkänojan. Viimeviikolla kävin hakees kaverilta Vaulammilta yhden pellin ja farkun taka-ovet. Konepellissä ei tainnut olla muuta vikaa kuin että se oli maalattu jollain miranolilla joten siitä täytyy rapsutella maalit pois rällikällä tai puukolla...

Noi kaverilta haetut ovet oli siinä mallissa että niistä on vielä hyvä tehdä mutta tähän autoon en rupee alareunoja hitsaan vaan taidan raakasti vaihtaa ton 2107 oviin noista ton farkun omista ovista noi ikkunan karmit. Seiskan ovet kun ovat vielä hyvässä kunnossa kun vaan puhaltaa (käsipuhaltimella) ja maalaa ja lisäksi suojaa sisältä hyvin... 8)

Kaariputkia ei sitten hiekkapuhalleta kun pajalla oli kompuran öljynerotussydeemit kärvähtäneet :evil: No täytyy putsata tinnerillä ja hinkata käsin hiekkapaperin kanssa + rälläköidä hiukan noita saumakohtia...

Tänään hain naapurista isomman porakoneen lainaan mihin saa tuon reikäterän istukan kiinni ja on varmaan kivampi vetää kun on toi liipasin nopeussäätyvä, onhan meilläkin mutta isä osti sen noita iskuporahommia varten ja siinä on joku ihme pikaistukka mihin ei normiterää tai muutakaan saa kiinni... No kai siihen istukan sais vaihdettua muttei jaksa kun saa naapurista samanlaisen lainaan tavallisella istukalla :x (eikä ole sitä istukkaa kotona :roll: ) Reikäterällä siis pitäis tehdä etu ja pääkaaren alapäiden kohdalle reiät että saa tipautettua kehikon hieman alaspäin siinä vaiheessa kun kaaret on mallillaan, niin saa hitsattua saumat kiinni myös yläpuolelta ilman katon rei'ittämistä...

Huomenna jos ehtis istuttamaan etu ja pääkaaren hollilleen niin olis helmee :) Tarvii varmaan ensin nakeloida ne jollain muilla putkilla hieman yhteen ja sitten rupee sovittelemaan noita väliputkia ja sovitteita eli pitää rakentaa se sorvihärpäke noita putkenpäitä varten (enemmän jutussa "turvakaaret katukäyttöön", viritys ja modifiointi palstalla)...

No tuli just mieleen että sitä puhallushiekkaa en muistanut hakea. No tuskin olisin ehtinytkään noita ovia puhaltaa ja huomenna varmaan sataakin... No katotaan jos ensiikolla olis joku poutapäivä... :roll:

Lähetetty: 22.10.2005 18:12
Kirjoittaja arpati
Sataa :x Kastelin jo itteni ihan läpi asti kun haeskelin vaihtorenkaita tohon lada-jussin ex 2102 josta otin renkaat ruskitunaajalle... No vielä kun jaksais mennä ajaan 2104 sisälle, ainoo vaan että tarttee mennä tekemään tilaa että mahtuu sisälle... Hyvä meininki kun on näin märkää ja pimeetä :x

Lähetetty: 22.10.2005 20:49
Kirjoittaja arpati
Do dih... Sain raivattua sen verran tilaa että sain 2104 sisälle. Porailin 70 mm reikäterällä reiät etu- ja pääkaarelle. Sitten lykättiin emännän kanssa putket paikalleen ja hyvin upposivat joten ensviikolla pääsee heftailemaan hieman paikkaansa. Täytyy varmaan porata vielä takatuillekin lokasuojan päälle reikä niin saa nekin hitsattua samalla paikalleen kunnolla... :)

Reikäterä sai kyllä siipeensä mutta kyllä sillä vielä porailee, ohuet pellit kun tärisevät ja siitä syystä terä välillä haukkasi aika miehekäästi ja hampaat putoilivat niin suusta kuin terästäkin... :lol:

Kuviakin on tullut otettua mutta katotaan milloin ehtii latailla ne nettiin...

Lähetetty: 25.10.2005 23:27
Kirjoittaja arpati
Tänään lähti 2104 tuulilasi, lasinpyyhkimet kokonaan.

Sisälle taas tuli soviteltua etu- ja pääkaari, ensin kyllä pesin putket tinnerillä ja vähän rälläköin lamellilaikalla saumakohtia. Näytti lopulta niin hyvältä että jäin istuskelemaan ajatuksissani autoon sisälle :lol: No muita putkia varmaan joutuu vielä taivuttelemaan kun ei oikein vastaa omaa näkemystä miten niiden pitäisi istua kopan sisälle :roll:

Lähetetty: 26.10.2005 17:46
Kirjoittaja arpati
No niin löytyi tosta läheltä yksi paikka missä sain yläsivuputkiin ja pääkaaresta taaksepäin meneviin putkiin pienet taitokset pääkaaren puoleisiin päihin, maksoi kyllä senverran etten varmaan koko kaaria siellä väännätä mutta tuli halvemmaksi kuin lähteä Euraan pelkästään noitten takia :lol: Ei muuten mutta tarttee päästä huomenna laittamaan mazdan jarruja ja hallissa on jo kaksi autoa ja enempää ei mahdu - joten täytyy saada combi siihen malliin että saa siirrettyä sen muualle...

Täältä tähän... Täytyy mennä hommiin :roll:

Lähetetty: 27.10.2005 23:03
Kirjoittaja arpati
Nyt on kaaret kasassa, huamenna tarttee nostaa ne ylös, hitsata vielä alaputket, pistää kehikko muutamasta kohtaa koriin kiinni ja ajaa auto pois hallista että pääsee tekeen mazdaa... Ihan hauskaahan tuo muuten on paitsi niitten putkien sovitus :lol:

EDIT: Siis ei tehty mazdaa tänään :lol:

Lähetetty: 28.10.2005 23:55
Kirjoittaja arpati
Tänään ei tehty 2104:lle yhtään mitään paitsi että teipattiin tuulilasi paikalleen ja ajoin sen pois hallista että sain matulan sisälle ja siitä irrottelin jarruputken malliksi uudelle... Illalla käytiin Fiatfoorumin meetingissä Huittisten härkäpakarilla...

Tuolla sitten kypsyikin ajatus muuttaa tuo lada pakettiautoksi kun tuo takaosa menee vähän hankalaksi aikuisille päästä sisään... No tästä hieman enemmän kunhan saan eräästä tekniikka mahdollisuudesta varmuuden :roll: Mikäli tuo ei onnistu helposti niin sitten penkit tulee takaisin...

Lähetetty: 28.10.2005 23:57
Kirjoittaja Stefa
Diesel?

Lähetetty: 29.10.2005 0:41
Kirjoittaja arpati
Katotaan ny :roll: Mutta tulpolla tietty :twisted: