No niinpäs onkin, harmi etten osaa venäjää - tuossa on varmaan ihan eksakti tieto. Voisiko joku kääntää. Norjalaisen Bellona ympäristökerhon mukaan olisi olemassa Antel 4 malli, joka olisi kai näitä aikoja koemalliasteella. Antel 3 olisi se hybridiauto, joka tuottaa polttokennon avulla bensiinistä vetyä. Näin siis norjalainen Bellona, jonka mukaan Avtovaz esittelee ensi vuonna bensiinillä ja vedyllä kulkevan auton.
http://www.bellona.no/en/energy/37532.html
Mutta ketjun alkuperäisessä viestissä mainitun näyttelyn tiimoilta löytyy saksalaisen Der Spiegel lehden verkkoversiosta seuraava juttu - ja tässä saattaa ollakin totuuden siemen tähän asiaan:
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/0,15 ... 70,00.html
"...Antel-2 heißt der Prototyp auf Basis des Lada-Kombis mit der Modellbezeichnung 2111, der mit einer Brennstoffzelle, einem Wasserstoff-Luft-Generator und einem Elektromotor ausgestattet ist. Der Wasserstoffvorrat in speziellen Hochdrucktanks reicht laut Lada für 350 Kilometer, ein Luftkompressor führt das Gas mit 3,3 bar den Brennstoffzellen zu. Dort wiederum wird der Strom für ein Wechselstromaggregat mit 60 kW Leistung produziert. Zudem gehört eine Nickel-Metallhydrid-Pufferbatterie zum System...."
Elikä kysymys on hybridiautoista. Antel-2 on Lada Kombiin perustuvan prototyypin nimi, jonka mallinimike on 2111. Siinä on polttokenno, vety-ilmageneraattori ja sähkömoottori. Vety varastoidaan korkeapainesäiliöön ja sillä vetymäärällä ajellaan 350 km. Ilmakompressori tuo polttokennolle 3,3 barin paineella kaasua. Sähkövirta pyörittää 60 kW vaihtovirta-aggregaattia (generaattori-moottori?). Autossa on lisäksi nikkeli-metalli akut.
Eli se IAA 2005 messujen hybridi-Lada olikin vetykaasuauto (?). Polttokenno voi tehdä vetyä niin bensiinistä kuin maakaasustakin. Maakaasu vaan vaatii jo itsessään korkeapainetankin. Jokatapauksessa on todennäköistä että Frankfurtisa (IAA 2005) oli juuri tuo Antel-2 auto esitteillä.
Lisäys: Fuel Cell Todayn mukaan Avtovaz nimenomaan aikoi esitellä Antel-2 autoa IAA 2005 messuilla. Tieto on vaan kadonnut heidän sivuiltaan, pelkkä otsikko löytyy.
LISÄYS 2:
KIRJOITIN EDELLÄ SOOPAA - ei se polttokenno mitään vetyä siis tee, vaan se polttaa sitä. Vetyä voidaan valmistaa esim. bensiinistä tai vaikkapa vedestä. Tässä Antel-2 autossa vety on nimenomaan varastoitu 400 bar korkeapainetankkeihin.
http://www.schwarzwaelder-bote.de/wm?ca ... 3&offset=4