Sivu 1/3
Nivan tekniikkakysymyksiä
Lähetetty: 27.12.2003 19:51
Kirjoittaja kapa
Kun tuo Nivan hankinta on nyt alkanut kiinnostamaan, niin ajattelin kysäistä vähän sen tekniikasta.
Onko takavetoisen ja Nivan perät samanlaiset, käykö Nivaan takavetoisen kitkalukko? Siis takaperä, millaisia lukkoja noissa maasturien etuperissä yleensä käytetään, tai onko Nivoihin koskaan asennettu napalukkoja?
Nivahan on aina nelivetoinen. Onko esim. Venäjällä koskaan tehty sellaista mallia, jonka saisi myös pelkästään takavetoiseksi, tai onko joku sovitellut joskus Nivaan sellaista jakolaatikkoa jossa kyseinen kytkentämahdollisuus olisi. Olisi varmaan mukavampi ajella maantiellä ja kaupungissa pelkällä takavedolla ja kulutuskin varmasti laskisi.
Tällaisia ihmetyksiä tänään...

Niva.
Lähetetty: 27.12.2003 20:26
Kirjoittaja Jankos
Perät on samat nivassa(ainakin vanhemmat) kuin takavedossa ja sinne sopii kitkalukko. Etuperän pitäisi olla sama kuin takanakin eli sinne sopii sama kitkalukko myös.
Nivassa on jakolaatikko mistä voi kytkeä pelkän takavedon ja nelivedon päälle. Joku Nivailija voi varmistaa tuon keskilaatikon toiminnan.
Lähetetty: 27.12.2003 22:11
Kirjoittaja kapa
Tuosta Nivan oman jakolaatikon toiminnasta väittäisin kyllä muuta.
Itse asiassa minulla oli aikanaan kaverin kanssa yhteinen Niva jota oli kylläkin hieman modifioitu, siinä oli Fiatin kone ja automaattilaatikko. Mutta muu voimansiirto piti olla Nivan oma. Eikä siinä kylläkään saanut valittua pelkkää takavetoa, vaihtoehdot oli hidas tai nopea neliveto, ja sitten oli se toinen vipu jolla sai jakolaatikon lukittua.
Siitä Nivasta ei siis ainakaan löytynyt pelkkää takaveto vaihtoehtoa, tai emme ainakaan tienneet miten sen sai kytkettyä...
Mutta tosiaan joku Nivailija, ja mielellään sellainen jolla olisi vielä Nivan oma manuaali josta asian voi tarkistaa, voisi kertoa totuuden asiasta

jeps
Lähetetty: 27.12.2003 22:16
Kirjoittaja Lada-Jussi
siis mulla on monen manuaalin pohjalta sellainen käsitys että sellaista nivaa ei ole mikä vetäisi vain yhdestä akselista. Oma tekninen ymmärrys ei oikein ole vielä havainnut mikä toi vetopyörästön lukitsemisjuttu on, mutta sellainen vipuhan siellä on, sen hitaan ja nopean maastovaihteen lisäksi. Sille vetopyörästön lukinnalle on merkkivalokin.
Nivan tekniikkaahan käytetään myös VAZ-2120 Nadeshda tila-autossa ja siinäkin on jatkuva neliveto. Erikseen on kehitelty taloudellisempi takavetomalli, mutta siinä on aivan eri akselisto systeemit.
Re: Niva.
Lähetetty: 27.12.2003 22:18
Kirjoittaja NesteHukka
Jankos kirjoitti:
Nivassa on jakolaatikko mistä voi kytkeä pelkän takavedon ja nelivedon päälle. Joku Nivailija voi varmistaa tuon keskilaatikon toiminnan.
Ei pidä paikkaansa. Jakolaatikko on ihan tavallinen tasauspyörästö, eli auto normaalisti hakee pitoa joka pyörältä. On siis aivan mahdollista, että esim. räyhäkkäästi liikkeelle lähtiessä liukkaalla kelillä pelkät etupyörät sutivat, ja se on ainakin omasta mielestäni ärsyttävää.
Tuo jakolaatikon tasauspyörästö on lukittavissa vivulla, mutta sitä luonnollisestikaan ei voi käyttää matka-ajossa ajogeometriaan liittyvistä syistä. Olen kyllä joskus peilijäällä mennyt Nivalla lukko päällä nelipyöräluisussa, ja se oli hauskaa.
Nivan vakio voimansiirron hyvä puoli tietysti on kuitenkin se, että neliveto on koko ajan päällä ainakin tietyssä mielessä, eli Nivalla kyllä pääsee aina liikennevaloista liikkeelle kuin kesällä ilman mitään vipujen kääntelyitä.
Lähetetty: 27.12.2003 22:25
Kirjoittaja kapa
Tuo jakolaatikon lukitus tekee sen että voima jakautuu tasaisesti sekä etu- että taka-akselille. Eli silloin vetäviä pyöriä on vähintään kaksi, kun taas jos jakolaatikko ei ole lukittu pahimmassa tapauksessa vain yksi pyörä vetää.
Oliko liian epäselvästi selitetty

jeps
Lähetetty: 27.12.2003 22:27
Kirjoittaja Lada-Jussi
kapa kirjoitti:Tuo jakolaatikon lukitus tekee sen että voima jakautuu tasaisesti sekä etu- että taka-akselille. Eli silloin vetäviä pyöriä on vähintään kaksi, kun taas jos jakolaatikko ei ole lukittu pahimmassa tapauksessa vain yksi pyörä vetää.
Oliko liian epäselvästi selitetty

no nyt meikä alkaa olee hajulla asiasta, kiitoksia kaikille neuvoneille.
Virhe
Lähetetty: 27.12.2003 22:38
Kirjoittaja Jankos
Juu tsorgen, muistin väärin tuon toiminnan. Mutta nyt on paremmin tiedossa paremmin tietävien ansiosta.
Taitaa ollakin belarus missä on kolme asentoa, pikku ero

Lähetetty: 27.12.2003 23:04
Kirjoittaja kapa
Onko kellään käytännön kokemusta noista perien lukoista, siis jos laittaisi kitkalukot molempiin päihin (eteen ja taakse).
Joissain kalliimmissa maastureissahan on esim. paineilmalla kytkettävät tasauspyörästöjen lukot ym., mutta nuo kitkalukot olisi vielä hintansa puolesta mahdolliset hankkia.
Kiinnostaisi vaan tietää miten ne toimisivat sitten käytännössä? Siis maastoajossa, toimisiko aina niin, että kaikki neljä pyörää pyörisivät joka tilanteessa, vai antaisiko tuo lukko kuitenkin periksi?
Vaan eikös noissa kitkalukkojen yhteydessä aina ilmoiteta se prosentti-luku, joka liittyy siihen pitoon. Eli jos on 100%, niin silloinhan se on koko ajan päällä, mikä taas ei ole kivaa normaaliajossa... Ja kun noita kitkalukkoja ei voi kytkeä pois päältä millään napilla tai vivulla... Ehkäpä noita paineilma- ym. toimisia lukkoja juuri tämän takia käytetäänkin.
Lukko
Lähetetty: 27.12.2003 23:20
Kirjoittaja Jankos
Uskoisin että tuohon maastohommaan olisi paras torsen tyyppinen lukko. Täältä löytyy jotain tietoa toiminnasta:
http://www.torsen.com/
Mutta kyllä nuo kitkalukotkin varmasti parantaa huomattavasti vaikka olisivat aika löysänäkin 30%?
hmm
Lähetetty: 27.12.2003 23:22
Kirjoittaja Lada-Jussi
kertokaas nyt sitten samantien mitä ne napalukot on? niiden puutetta nivassa on usein harmiteltu...
Lähetetty: 27.12.2003 23:33
Kirjoittaja hessu
normaali kitkalukot pyörii välillä 15-75% ja esim. toi 75% kitkalukko pitää jo siihen malliin ettei käytännössä luista juuri yhtään... muistelen jossain nähneeni jutun missä olisi ollut että jossain uudemmissa nivoissa olisi ollut takana kitkalukkoa,voin olla kyllä väärässäkin. Noilla offroad miehillä olen nähnyt nivoja,mihin on istutettu ainakin hiluxin akseleita (saatu siis napalukot eteen ja lukko taakse) mutta muuten ei ole osunut silmään,siis normaali liikenteessä. Mulla oli omasta nivasta muutaman viikon etukardaani irti ja kokemuksesta sanon ettei nivaa ole tarkoitettu pelkäksi takavedoksi... kulutuksessa ei ollut mitään eroa ja tuo perä ei meinannut tulla suoraan sitten hetkeäkään... Tulihan siinä ehkä mieleen 15 vuoden takaiset junnufiilikset,kun sai ajaa luistossa koko ajan

Metsässä taas ole huomannut että kun ei riitä pelkkä jakolaatikon lukitus,niin alennusta kehiin ja taas matka jatkuu. Jossain vanhassa tekniikan maailman testissä nivasta sanottiin: Miksi yrittää mennä nivalla korkean kiven yli,kun sillä pystyy kiertämään sen...
Lähetetty: 27.12.2003 23:50
Kirjoittaja kapa
Mutta eikös taas tuollainen tiukempi kitkalukko ole huono normaali ajossa, esim. kaarteissa kun eri puolen pyörät pyörii eri nopeuksilla, niin alkaako se silloin toimia? Vai ottaako kitkalukko aina kiinni esim. em tapauksessa, mutta tuo prosentti vain ilmoittaa sen miten tiukasti ottaa kiinni? Eli jos on lähes 100%, niin sillloin akseli on yhtä puuta ja taas jos on esim. 30% niin silloin voima kyllä välittyy molemmille pyörille, mutta sallii kuitenkin pieniä eroja pyörimisnopeuksissa, eli luistaa jonkun verran?
Ja tuo napalukkojen toiminta kiinnostaisi minuakin.
Maastossa
Lähetetty: 27.12.2003 23:51
Kirjoittaja Jankos
Veikkaisin että perinteinen jarrun ja kaasun painaminen liukkaassa tai pyöriä keventävässä paikassa auttaa aika pitkälle?
En ole kyllä oikein päässyt perille miten tuon kitkalukon luistoprosentin pystyy mittaamaan? Ralliauton lukkoa olen momentilla mitannut ja siihen ohjearvo on 50-70Nm.
Melko hyvän "lukon" pystyisi tekemään myös jarruilla. Eli joka pyörästä tutkitaan pyörimisnopeutta ja sitten jarrutettaisiin liian nopeasti pyörivää pyörää jarrulla ja näin voima siirtyisi pitävälle renkaalle.
Ongelmana on miten toteuttaa tuo jarrutus...
hmm
Lähetetty: 27.12.2003 23:54
Kirjoittaja Lada-Jussi
eikös noi modernit sutimisenestojärjestelmät perustu juuri tuollaiseen sutivan pyörän jarrutus systeemiin? Sellaista ei vielä taida olla Ladaan kehitetty, mutta äkkiäkös näppärä kaveri sellaisen väsää
kertokaa nyt niistä napalukoistakin!!!