Sivu 1/1

Karsee jyrinä

Lähetetty: 27.12.2003 11:29
Kirjoittaja Nonnis
Tänään aamulla kun peruutin autoa ruudusta, kuului jostain (takaosasta?) hirveä jyrinä, joka tuntui koko korissa. Eteenpäin ajaessa ei jyrinää ilmennyt.

Eli mikäs siellä nyt on särki, kardaanin ristinivelkö? Vai perä vai loota? :shock:

Näin Lada osoittaa kiitollisuuttaan siitä, että pesin ja vahasin sen eilen :(.

Lähetetty: 27.12.2003 13:07
Kirjoittaja Nonnis
Äsken terminaalin pihassa peruuttelin useaan otteeseen, mutta jyrinää ei enää ilmennyt. Tänk juu Autokeiju! :)

Mutta mikä se OLI?!

Lähetetty: 27.12.2003 14:03
Kirjoittaja NesteHukka
Rumpujarru voi tehdä tuollaista peruuttaessa, jos se jää vähän päälle.

perän jyrinä.

Lähetetty: 27.12.2003 14:14
Kirjoittaja laurinko
Ladan tyypillinen vika,etenkin märässä kelissä.
kosteus menee rummun sisään ja yhdessä jarrupölyn kanssa tekee
jarrukengät todella tarttuviksi. Jyrinää tulee kunnolla.

korjaus: rummut pois ja smirgelinauhalla kengät puhtaiksi.

Lähetetty: 27.12.2003 14:57
Kirjoittaja pressa
uudessa lehdessä oli vähän vastaavasta asiasta juttua
naamioituna hirvisopaksi

Lähetetty: 27.12.2003 17:17
Kirjoittaja Nonnis
Jaahas kaipa tuo sopisi kuvaan. Kyllähän mää jarrua ekana mietin, mutta hylkäsin sen vaihtoehdon, kun kässäri ei ollut ollut päällä enkä muutenkaan ollut jarruun kajonnut.

Jarrukengät on kesän alussa vaihdettu, oliskohan venäläisissä hihnoissa sitten jotain sellaista, joka tuon ilmiön saa aikaan?

Lähetetty: 27.12.2003 17:47
Kirjoittaja Turbiini
Tuo rumpujarrun metelöinti kylmänä ei ole pelkkä ladan ongelma/ominaisuus, mun työmatka hiluxi pitää pakilla kamalaa kitinää jos käytää jarrut auki ja putsaa pölyt pois nii toimii viikon hyvin ja aloittaa taas. Lisäksi kylmänä yleensä jarrut samasta asiasta johtuen erittäin takapainoiset.

Lähetetty: 27.12.2003 18:38
Kirjoittaja NesteHukka
Niin, ei tarvii kai paljon käsijarrun jäädä makaamaan, niin se peruuttaessa tekee tuon, eikös se ole jotenkin niin, että rumpujarru, ainakin tietyn tyyppinen tavallaan tehostaa itseään esim. peruuttaessa. Ottaa vähän kiinni alkuu, niin se vetää itsestään kunnon jarrutukset.

Lähetetty: 27.12.2003 19:00
Kirjoittaja Nonnis
NesteHukka kirjoitti:Niin, ei tarvii kai paljon käsijarrun jäädä makaamaan, niin se peruuttaessa tekee tuon, eikös se ole jotenkin niin, että rumpujarru, ainakin tietyn tyyppinen tavallaan tehostaa itseään esim. peruuttaessa. Ottaa vähän kiinni alkuu, niin se vetää itsestään kunnon jarrutukset.
Mutta kun en mä käytä kässäriä pysäköidessä! :shock:

(Ja ainakin dukatolla on ollut niin että vaikka kässäri onkin pitänyt nokka alamäkeen päin, perä alamäkeen se on mennyt vauhdilla jos on jättänyt kässärin varaan. )

Lähetetty: 27.12.2003 23:46
Kirjoittaja hessu
Ei tarvi välttämättä käsijarruun edes koskea,kun pysähtyessä tuota jarrua tulee painettua saattaa nuo liinat jäädä just ratkaisevasti jumiin... varsinkin jos tuo keli on sopivan kostea ja rupeaa vaikka pikkuisen pakastamaan.

takajarrut..

Lähetetty: 28.12.2003 0:51
Kirjoittaja laurinko
takajarrrukengät voi olla uudet tai vanhat. kysymys on siitä että konstruktio on kovin itse tehostava ja täten herkkä kitkan muutoksille.

voin lohduttaaa: hyvät ladan takajarrut kestää pyhättömän viikonlopun..

ennen katsatusta, jarruta kovasti käsijarrulla, suoorastaan työstä
liinoja!!!!!!!

Lauri

jyrinä

Lähetetty: 28.12.2003 2:49
Kirjoittaja pelti kiinni
jaa jarruja vaan,

parit etuvetoiset omistaneena ( omistavana ) , joissa rummut takana , sekä nykyinen nappisilmä , jyrnyyttävätten silloin tällöin , no worries , sitten kun eteenpäin mennessä kunnolla jarruttaessa jyristyttää voit tietää olleesi hiukan myöhässä , lasku on väliltä nolla - jarruremppaa

anna kantille kenkää kuin vaan ikinä sille Ducatille ei kun mikä se nyt olikaan vaan ...


t. pe ki

Lähetetty: 9.1.2004 2:46
Kirjoittaja Misha
Tämä oli mullakin tavallaan ongelmana. Luulin tietysti että jarrut oli kulunu loppuun, mutta tuttava kertoi että kyse on kosteuden ja jarrupölyn aiheuttaman mömmön yhteisvaikutus. Ainoa tapa korjata ongelma on avata jarrut, poistaa kaikki mömmöt, hioa hiekkapaperilla liiinat karheiksi ja puhaltaa paineilmalla yms, tai vaiks pestä kaikki kököt pois. Kannattaa kiinnittää erityistä huomiota rumpujen sisäulkoreunan uraan, josta se mömmö pitää kaivaa jollain tikulla ulos.

Sit ei enää jyristä.

Ja kaikkihan tietää sen mainion/karmivan kikan millä ne rummut saa irtoon? Pitäisi se ääni nauhottaa johonkin kauhuleffaan.

Lähetetty: 9.1.2004 10:20
Kirjoittaja make lada
ite lähden aina takaperin mutta ei mitään ääntä ole kuulunut oli kässäri päällä tai ei