Sivu 1/1

Jarruremonttia

Lähetetty: 1.9.2005 14:56
Kirjoittaja Slapa
Ihmettelin tuossa joku aika sitten, kun kombistani jarrut katosivat. Sain sitten renkaan irrotettuani paikannettua ongelman siihen vasemman etujarrun satulan yli menevään ohueen kupari(?)putkeen, jossa oli pieni reikä, josta jarruneste iloisesti suihkusi ulos. Yritin ensin, että olisin vain vaihtanut tuon kyseisen putken toisesta kombistani, mutta kun en saanutkaan tuota putkea irti.
Aloin purkamaan koko satulaa pois, että vaihtaisin sen toisesta kombista. Irrottessani niitä puikkoja, jotka pitelee jarrupaloja paikoillaan, mursin toisen niistä hahloista, joihin ne puikot työnnetään enkä silti saanut niitä irtoamaan. Irrottanen sitten rälläkällä. Operaation teknisestä tasosta kertonee se, että yksi vasara meni rikki noita puikkoja irti yrittäessä...
Luin jostain toisesta threadista vinkkejä noiden puikkojen irroitukseen, että saisin sitten sen varaosasatulan ehjänä irti, että ei tarttisi uutta ostaa. Saa nähdä kuinka onnistuu.
On kyllä tosi hankala, kun en oikeastaan tiedä yhtään, että miten niiden jarrujen kanssa pitäisi toimia, eli mitä sinne mahdollisesti pitää vaihtaa. Se vasen jarru oli muuten aika heikossa kunnossa kaiken kaikkiaan. Kun vasen etukulma oli nostettu ylös ja yritin pyörittää rengasta, jouduin tosissani käyttämään voimaa, että se pyörähti yhtään. Sitten kun olin tuota satulaa murjonut aikani, niin se jarrulevyhän pyöri lopulta ihan sujuvasti. Olin jo aiemmin ehtinyt pelätä, että siellä on laakerit niin huonossa kunnossa...
No, osaako joku antaa vinkkejä siihen, mistä tietää että jarrulevy, -palat, -satula pitää vaihtaa, mitä pitää huomioida tiivisteiden, nesteiden, rasvojen osalta (näistä ei paljoa puhuta korjausoppaassa) yms. hyviä vinkkejä. Löysin jo jotain vinkkejä siis niiden puikkojen irrotukseen ja ilmausruuvin auki saamiseen, mutta kaiken kaikkiaan tuo koko operaatio on hiukan pelottava, kun ei oikein tiedä, mitä ja miten pitäisi tehdä, ettei hajottaisi enemmän kuin korjaa... :?
Syyskuussa pitäisi leima saada eikä olisi varaa korjauttaakaan noita jarruja, jos vain itse pystyisi sen tekemään.

Lähetetty: 1.9.2005 20:09
Kirjoittaja Ladakeho
Juupas, vai jarruremppaa pukkaa.

Onkos sinulla sellaiset jarruputki-työkalut, tai siis sellainen avolenkki-avainsarja? Kyllä niillä ja CRC:llä pitäs ton yhdysputken lähteä irti. Tai olis pitäny.

No jos se koko satula on jo päässy huonox, onhan se tietenki hyvä vaihtaa. Eix se lähe irti ilman, että ottas jarrupaloja irti satulasta? Jarrut laahaa sitte.

Jarrupalojen & levyn minimi paksuus selvii korjausoppaasta. Sehän on muutenki pirun hyvä kirja näissä hommissa. Ei kai niissä nesteissä mitään nii ihmeellistä oo, jarrunestettähän sinne vaa pitää laittaa.

Tarkasta samalla se satulalta lähtevä jarruletku, ettei siinä oo murtumia. Katastusmiäs tsekkaa sen sitte.

Jarruhommat on aika hankalia, jos sinne on päässy ruoste pesimään.

Tsemppiä ja työn iloa!

Lähetetty: 1.9.2005 20:56
Kirjoittaja Slapa
On mulla lenkkisarja, mutta ysimillinen oli liian pieni ja 10 liian väljä... ihme tuumakokoja itä-autossa ;)
Siis voiko sen satulan irrottaa ihan kokonaisena? Voiks sen panna takasinkin kokonaisena? Ihan vaan jarrupaloja ohjailemalla pujottaa paikalleen? Sehän tuntus luvattoman helpolta vaihtoehdolta sen sijaan, että purkais koko jarrusatulan ja sylinterit ja muut... Yleensä kun ei oo fiksumpaa neuvomassa niin tulee purettua kaikki alkutekijöihinsä, ja siellä sitten varsinkin korostuu se, että johonkin pitäis laittaa vaseliinia ja johonkin jotain muuta ja johonkin vaihtaa tiiviste, eikä meikällä ole aavistustakaan semmosista...
Mites kun siinä jarrulevyssä oli ruostetta vähän, niin kannattaneeko tuota vähän hiomalaikalla kiillotella samalla kun on kerran rojut irti? Siis en minä vielä sitä satulaa ole irti saanut, mutta sitten joskus kun on...
Kiitoksia avusta!

Lähetetty: 1.9.2005 21:28
Kirjoittaja Nonnis
Avolenkkiavaimilla Ladakeho ei tainnut tarkoittaa semmosta tavanomaista kiintoavainta, vaan niinku lenkkiavaimen ja kiintoavaimen välimuoto.

Mä kyllä suosittelisin purkamaan jarrusatulan ja vaihtamaan sylinterien tiivisteet, ne monesti jumii kuten on siis juminut jo vanhassa satulassasikin.

Jarrupaloja pitelevät tapit oon saanu aina irti tuurnalla naputtelemalla.

Vaseliinia ei pidä jarruosiin laittaa, kuparitahnaa voi käyttää muttei sitäkään kitkapinnoille ;)

Lähetetty: 1.9.2005 21:29
Kirjoittaja jasu35
Sen satulassa olevan jarruputken saa irti esim.lukkopihdillä tai vartavasten tehdyllä lenkkiavaimella joka on 10 koko jossa on kolo että sen saa pujotettua putken ympärille,myös vanhan putken voi poikkasta ja avata sen jälkeen ns.mutteriosan vaikka hylsyllä.Usein kuitenkin se mutteri tulee murjottua väärällä työkalulla siihen kuntoon että ainoa vaihtoehto on ne lukkopihdit. :lol: Uusia putkia saa valmiiksi tehtynä lähes joka tarvikeliikkeestä.(satulan putki maksaa noin 4e.)Ilmausruuvi on myös hyvä avata ensimmäisen kerran hylsyllä,oli muistaakseni 7 tai 8. :wink:

Lähetetty: 1.9.2005 22:08
Kirjoittaja pressa
ilmaus ruuvit on 8mm
ja hylsy kannattaa olla kuusikulmainen
silloin ei nulppaa kantaa turhaan
ja ilmausruuvihan pitää kartiolla eikä jengalla eli niitä ei kannata hampaat irvessä kiristää