Jännitteensäätäjä?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Slapa

Jännitteensäätäjä?

Viesti Kirjoittaja Slapa »

Varaosakombissani oli täysin moitteettomasti toimiva latausjärjestelmä, eli latausjännitteen mittarin neula pysyi nätisti yhdessä paikassa, mitä nyt tietty pienen pientä vipatusta vilkun tahdissa.
Ajokombissani taas latausjännitteen mittarin neula soutaa ja huopaa kierrosluvun mukaan, joskus jää sinne vihreän alarajalle ajossakin, joskus taas on 16V. Joinakin päivinä se ajon aikana tasaisellakin nopeudella vaihtaa noin sekunnin välein 8V ja 16V välillä, mikä siis saa kaikki sähkölaitteet reagoimaan, edellä menijät luulee että vilkutan niille valoja, jne.
No, ymmärsin että näissä kombeissa (-86-87 2104) jännitteensäätäjä on kiinni laturissa, eli arvelin että kun vaihdan varaosakombista laturin ajokombiin, se on taas karvan verran lähempänä loistoautoa. Tein siis toistaiseksi hurjimman autoremontin pihatiellä tunkkien varassa ja vaihdoin laturin. Ongelma ei poistunut, vaan on täysin ennallaan. Voisiko joku tietäjä ystävällisesti valaista, mistä tämä ongelma voisi johtua?
Lisäoireena mainittakoon, että tämän ongelmakombin latausjännitteen mittari reagoi voimakkaasti vilkkuun. Mittari tippuu noin neljän voltin verran vilkun syttyessä, ja nousee taas kun vilkun valo sammuu. Oikosulku jossain? Vai onko tuolla vielä joku jännitteensäädin? Ja jos on niin missä ja minkä näköinen? Muuten en kyllä ole mitään oikosulun oireita havainnut. Ainakin startti pyörii aina nätisti.
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Samarassani sama latausmittarin sekoilu. Autolla on ajettu jo pari vuotta ja on aina ollut sellainen. En usko että on vika vaan ominaisuus.
Tosiaan itseänikin kiinnostais tietää mistä moinen johtuu ja paraneko esim mittaria vaihtamalla tj.
Slapa

Viesti Kirjoittaja Slapa »

Mutta kun se ei oo pelkkä mittari, vaan mittarin mukana valot himmenee ja kirkastuu, tuulilasin pyyhkijät laiskistuu ja intoutuu, jne. Ei kai se mittari voi vaikuttaa siihen, miten virta kulkee, eikös se vaan mittaa sitä?
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Latauksen sulake vaihtoon ja sulakekannan kiristys.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Sulakkeen huonoa kontaktia veikkaisin minäkin
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

Joo, tuo sulake on useasti ollu syypää tuohon ilmiöön... Joskus aikoinaan kun oli vielä noita mekaanisia säätimiä, niin ne tuppas temppuileen samalla tavalla... Muuan ladan merkkihuollon mies tuumasi siihen olevan helppo korjauskeino...., naputtele vasaralla siihen kupeeseen ni kyllä se siitä helpottaa.... :lol: :lol: No joo..... :roll:
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mulla taas jännitteensäädin ollessaan viallinen on ladannut joko liikaa tai liian vähän, ei seilannut. Siis tommonen malli joka on laturissa kii.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

mickey-69 kirjoitti:Joo, tuo sulake on useasti ollu syypää tuohon ilmiöön... Joskus aikoinaan kun oli vielä noita mekaanisia säätimiä, niin ne tuppas temppuileen samalla tavalla... Muuan ladan merkkihuollon mies tuumasi siihen olevan helppo korjauskeino...., naputtele vasaralla siihen kupeeseen ni kyllä se siitä helpottaa.... :lol: :lol: No joo..... :roll:
Tarkistetaan vielä että onkos tuo mekaaninen säädin nappiksessa se iso musta releen näköinen mötti vasemmassa lokasuojassa johon menee kai 2 johtoa?
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

destor kirjoitti:
mickey-69 kirjoitti:Joo, tuo sulake on useasti ollu syypää tuohon ilmiöön... Joskus aikoinaan kun oli vielä noita mekaanisia säätimiä, niin ne tuppas temppuileen samalla tavalla... Muuan ladan merkkihuollon mies tuumasi siihen olevan helppo korjauskeino...., naputtele vasaralla siihen kupeeseen ni kyllä se siitä helpottaa.... :lol: :lol: No joo..... :roll:
Tarkistetaan vielä että onkos tuo mekaaninen säädin nappiksessa se iso musta releen näköinen mötti vasemmassa lokasuojassa johon menee kai 2 johtoa?
Näinpä sanoisin, että se se on.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Hyvä hyvä. Paljonkos ladan pitäisi ladata akun navoilta mitattuna että olisi hyvä?
olavi2101
Viestit: 165
Liittynyt: 6.5.2004 11:18
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja olavi2101 »

8) 14volttia
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

destor kirjoitti:
mickey-69 kirjoitti:Joo, tuo sulake on useasti ollu syypää tuohon ilmiöön... Joskus aikoinaan kun oli vielä noita mekaanisia säätimiä, niin ne tuppas temppuileen samalla tavalla... Muuan ladan merkkihuollon mies tuumasi siihen olevan helppo korjauskeino...., naputtele vasaralla siihen kupeeseen ni kyllä se siitä helpottaa.... :lol: :lol: No joo..... :roll:
Tarkistetaan vielä että onkos tuo mekaaninen säädin nappiksessa se iso musta releen näköinen mötti vasemmassa lokasuojassa johon menee kai 2 johtoa?
Kyllä....., juuri se "musta laatikko"... :D :D
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Entäpäs laturin hiilet?
Vastaa Viestiin