Jännitteensäätäjä?
Jännitteensäätäjä?
Varaosakombissani oli täysin moitteettomasti toimiva latausjärjestelmä, eli latausjännitteen mittarin neula pysyi nätisti yhdessä paikassa, mitä nyt tietty pienen pientä vipatusta vilkun tahdissa.
Ajokombissani taas latausjännitteen mittarin neula soutaa ja huopaa kierrosluvun mukaan, joskus jää sinne vihreän alarajalle ajossakin, joskus taas on 16V. Joinakin päivinä se ajon aikana tasaisellakin nopeudella vaihtaa noin sekunnin välein 8V ja 16V välillä, mikä siis saa kaikki sähkölaitteet reagoimaan, edellä menijät luulee että vilkutan niille valoja, jne.
No, ymmärsin että näissä kombeissa (-86-87 2104) jännitteensäätäjä on kiinni laturissa, eli arvelin että kun vaihdan varaosakombista laturin ajokombiin, se on taas karvan verran lähempänä loistoautoa. Tein siis toistaiseksi hurjimman autoremontin pihatiellä tunkkien varassa ja vaihdoin laturin. Ongelma ei poistunut, vaan on täysin ennallaan. Voisiko joku tietäjä ystävällisesti valaista, mistä tämä ongelma voisi johtua?
Lisäoireena mainittakoon, että tämän ongelmakombin latausjännitteen mittari reagoi voimakkaasti vilkkuun. Mittari tippuu noin neljän voltin verran vilkun syttyessä, ja nousee taas kun vilkun valo sammuu. Oikosulku jossain? Vai onko tuolla vielä joku jännitteensäädin? Ja jos on niin missä ja minkä näköinen? Muuten en kyllä ole mitään oikosulun oireita havainnut. Ainakin startti pyörii aina nätisti.
Ajokombissani taas latausjännitteen mittarin neula soutaa ja huopaa kierrosluvun mukaan, joskus jää sinne vihreän alarajalle ajossakin, joskus taas on 16V. Joinakin päivinä se ajon aikana tasaisellakin nopeudella vaihtaa noin sekunnin välein 8V ja 16V välillä, mikä siis saa kaikki sähkölaitteet reagoimaan, edellä menijät luulee että vilkutan niille valoja, jne.
No, ymmärsin että näissä kombeissa (-86-87 2104) jännitteensäätäjä on kiinni laturissa, eli arvelin että kun vaihdan varaosakombista laturin ajokombiin, se on taas karvan verran lähempänä loistoautoa. Tein siis toistaiseksi hurjimman autoremontin pihatiellä tunkkien varassa ja vaihdoin laturin. Ongelma ei poistunut, vaan on täysin ennallaan. Voisiko joku tietäjä ystävällisesti valaista, mistä tämä ongelma voisi johtua?
Lisäoireena mainittakoon, että tämän ongelmakombin latausjännitteen mittari reagoi voimakkaasti vilkkuun. Mittari tippuu noin neljän voltin verran vilkun syttyessä, ja nousee taas kun vilkun valo sammuu. Oikosulku jossain? Vai onko tuolla vielä joku jännitteensäädin? Ja jos on niin missä ja minkä näköinen? Muuten en kyllä ole mitään oikosulun oireita havainnut. Ainakin startti pyörii aina nätisti.
Joo, tuo sulake on useasti ollu syypää tuohon ilmiöön... Joskus aikoinaan kun oli vielä noita mekaanisia säätimiä, niin ne tuppas temppuileen samalla tavalla... Muuan ladan merkkihuollon mies tuumasi siihen olevan helppo korjauskeino...., naputtele vasaralla siihen kupeeseen ni kyllä se siitä helpottaa....
No joo..... 



Tarkistetaan vielä että onkos tuo mekaaninen säädin nappiksessa se iso musta releen näköinen mötti vasemmassa lokasuojassa johon menee kai 2 johtoa?mickey-69 kirjoitti:Joo, tuo sulake on useasti ollu syypää tuohon ilmiöön... Joskus aikoinaan kun oli vielä noita mekaanisia säätimiä, niin ne tuppas temppuileen samalla tavalla... Muuan ladan merkkihuollon mies tuumasi siihen olevan helppo korjauskeino...., naputtele vasaralla siihen kupeeseen ni kyllä se siitä helpottaa....![]()
No joo.....
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Näinpä sanoisin, että se se on.destor kirjoitti:Tarkistetaan vielä että onkos tuo mekaaninen säädin nappiksessa se iso musta releen näköinen mötti vasemmassa lokasuojassa johon menee kai 2 johtoa?mickey-69 kirjoitti:Joo, tuo sulake on useasti ollu syypää tuohon ilmiöön... Joskus aikoinaan kun oli vielä noita mekaanisia säätimiä, niin ne tuppas temppuileen samalla tavalla... Muuan ladan merkkihuollon mies tuumasi siihen olevan helppo korjauskeino...., naputtele vasaralla siihen kupeeseen ni kyllä se siitä helpottaa....![]()
No joo.....
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Kyllä....., juuri se "musta laatikko"...destor kirjoitti:Tarkistetaan vielä että onkos tuo mekaaninen säädin nappiksessa se iso musta releen näköinen mötti vasemmassa lokasuojassa johon menee kai 2 johtoa?mickey-69 kirjoitti:Joo, tuo sulake on useasti ollu syypää tuohon ilmiöön... Joskus aikoinaan kun oli vielä noita mekaanisia säätimiä, niin ne tuppas temppuileen samalla tavalla... Muuan ladan merkkihuollon mies tuumasi siihen olevan helppo korjauskeino...., naputtele vasaralla siihen kupeeseen ni kyllä se siitä helpottaa....![]()
No joo.....

