Sivu 1/1

Moottoritilan suojaamista

Lähetetty: 6.8.2005 2:42
Kirjoittaja Nerd-O
Kuva

Pistetään tuo kuva tuohon ensin. Tuollainen mutaliejuun sukeltaminen ei varmaan tee kauhean hyvää moottorille, joten pitää vähän alkaa soveltamaan. Tuossa ei nokasta tainnut veden alle mennä kuin joku 15cm pätkä ja silti konehuone meni tuohon kuntoon. Mietinkin tuossa että suurin osa tuosta vedestä kait tuli nokkapellin ja etumaskin välisestä aukosta. Syylärin läpi tuskin paljoa tuollaista mutaliejua menee läpi. Mitähän jos tuohon laittais jonkin hienon tiivisteen estämään vastaavaa? Toki sinne pääsisi edelleen vettä tulemaan alakautta ja varmaan muualtakin, mutta ei tulisi varmaan noin paljoa kerralla että se töhris koko konehuoneen.

Tuossa kuvassa ei kyllä kovin hyvin näy, mutta koko konehuone oli siis tuollaisen mutalieju kuran peitossa. Tarviikohan koneen saada ilmaa jostain muualtakin kuin suoraan syylärin läpi? Mietin tuossa myös jos laittaisi keulaan sellaisen panssarin että se suojaisi koko keulaa. Eli melkein auton levyinen. Sieltähän ei paljoa ajoviimaa tule sen jälkeen. Samalla kun tuon tekee niin väännän melkein koko pohjan kokoisen panssarin, joten pohjakin menee suojan alle. Tuskinpa sinne mitään viileää ilmaa tarvii niin saada? Moottorin alapuolelta, tuon mahdollisen panssarin sivulla olevat paikat on helppo suojaa vaikka kumimaton paloilla. Silloin ei tulisi paljoa pohjan läpi tuollaista kuraa.

Tuota sai nimittäin pestä aika helvetin kauan että kaikki paska lähti sieltä. Pihaakin sai lapioida aika pitkään kun etuakselin päällä oli kunnon savi kerrokset. Pääsis tuollaista eroon.

Niin juu ja piti kehua venäjän tekniikkaa. Ei haitannut pahemmin nivan menoa tuo upotus. Suikka muinoin vastaavanlaisessa tilanteessa alkoi rykiä ja paukkua, mut Nivassa se ei tuntunut missään. Keskelle jorpakkoa se kyllä sammui, mutta käynnistyi heti uudelleen. Joten kaippa tuo Lada toimii vaikka vedellä tarvittaessa :lol:

Lähetetty: 6.8.2005 5:16
Kirjoittaja ,_,/ukka
No äkikseltään tulee heti mieleen, että laturi on ainakin ilmajäähdytteinen. Samoin kyttyrää voi tykätä muutkin pakoputken lähettyvillä olevat laitteet, jos ei ilma vaihdu riittävän hyvin. Kaasuttimen toimintaan vaikuttanee myös. Mutta asianhan voi kokeilla, mittaa sisä/ulkolämpömittarilla konehuoneen lämpötila. Teippaa sitten suunnittelemasi määrä keulaa tukkoon ja kokeile paljonko lämmöt nousee.

,_,/ukka

Lähetetty: 6.8.2005 12:09
Kirjoittaja Nerd-O
No eikös laturi saa ilmaa kun tuo flekti puhaltelee sille ilmaa? Tosin tuo pakoputki homma kyllä aiheuttaa vähän ongelmaa. Pystyyköhän putken eristämään jollain mömmöllä?

Lähetetty: 6.8.2005 15:15
Kirjoittaja ,_,/ukka
Nerd-O kirjoitti:No eikös laturi saa ilmaa kun tuo flekti puhaltelee sille ilmaa?
Saa, mutta ilma on kuumempaa, jos kone huone on muurattu umpeen. En tiedä kuinka paljon kuumemmassa ilmassa laturin pitää olla, ennen ku tulee toiminta häiriöitä tai sen laakereista valuu rasvat ulos.

,_,/ukka