Sivu 1/1

Kokemuksia NL valmisteisesta moottoripyörästä.

Lähetetty: 17.7.2005 21:28
Kirjoittaja jasu35
Tervehdys taas kaikille,lomat on sitten taas tälläerää pidetty mutta tuli sentään hankittua tälläinen IZ jupiter sivuvaunu motskari tuolta viron maalta. :shock: Hintaa tälle komeudelle tuli noin 250e ja pyörä on täysin ajokunnossa ja ajettu vasta 33tkm.Mutta kyllä laittoakin löytyy mm.uusi maali,vuotava etupää,vilkut sekä huonosti irroittava kytkin.Ensi ajokokemus oli järisyttävä,sivuvaunu tuntuu vaikeuttavan kääntymistä aikalailla ja meno on muutenkin suorastaan pelottavaa,vaatii varmaankin aikalailla harjoittelua,kun otin vaunun irti niin totesin 350cc 2-tahtisen pyörän olevan yllättävän kova kulkemaan,kovin paljoa ei ehtinyt vielä ajelemaan koska pyörä oli viimeksi katsastettu vuonna 91 eli laillista ajo-oikeutta ei ollut,tässä muutama kuva kyseisestä pärrästä sekä sen alkuperäisistä NL papereista ja rek.kilvestä,niin ja hauskasta akkulaturista jonka joutui ostamaan että sai ladattua 6v akkua. :lol:


http://fi.msnusers.com/lada/izjupiter3k ... ?Page=Last

Lähetetty: 18.7.2005 21:23
Kirjoittaja Pavlovits
Hieno peli. Jos saat sen kilpiin, niin kerro kokemuksiasi. Siihen aikaan, kun Iisakki oli suomen toiseksi yleisin moottoripyörä, Sen nimi "suomennettiin" IC

Lähetetty: 19.7.2005 1:46
Kirjoittaja sakke
Ja täältä sitten apua/kavereita:

http://www.harraste.net/iivarit.htm

Lähetetty: 19.7.2005 2:05
Kirjoittaja samarai
Onnea vaan uudelle IC:n omistajalle. Tuttu peli toi on itsellekin, ollut aikoinaan 2 kappaletta (toinen vaunulla). Vaunun kanssa ajaminen vaatii harjoittelua, kääntäminen tapahtuu raakasti stongasta kääntämällä kun taas soololla kallistellaan. Hieno kokemus on istua mutkaisella tiellä vaunussa, moottori pauhaa korvan juuressa ja istua "formulassa". Tunne on lähes sama Räikkösellä McLarenin ohjaamossa. :lol:

Kilpiinhän prätkä on teknisesti huomattavasti helpompi saada kuin auto- ei ole mätää, jarrut ei puolla jne..
Muistan kun arskaa katsastin niin jarrut kokeiltiin niin, että painoin jarruspedua ja katsastusmies yritti työntää takaa.

Lähetetty: 19.7.2005 7:51
Kirjoittaja jasu35
Kyllä tänne tulee sitten kirjoiteltua kun tuan pyörän suomeen ja rupean sitä yrittämään suomen kilpiin,nyt jouduin vielä jättämään sen viroon koska mun tulkki joutui lähtemään aikaisemmin suomeen mitä piti ja pyörää ei ehtinyt siellä rekisteröidä omiin nimiin,Ja miksikö se pitäisi siellä rek.omiin nimiin?No sen takia että sen suomeen tuonti on noin pyrokratian kannalta paljon helpompaa kun se on omissa nimissä.Todenäköisesti pyörä tulee suomeen aikaisintaan vasta joskus ensi keväänä johtuen siitä että täällä ei ole minulla oikein paikkaa missä sitä nyt kunnostaisi ja säilyttäisi talven yli. :cry:

Lähetetty: 18.6.2006 3:54
Kirjoittaja samarai
Tällainen harvinaisuus löytyisi Ukrainasta. (myyjä (tai välittäjä) Virosta)

Lähetetty: 18.6.2006 11:25
Kirjoittaja jasu35
samarai kirjoitti:Tällainen harvinaisuus löytyisi Ukrainasta. (myyjä (tai välittäjä) Virosta)
Toihan se vasta peli olis,pahus kun toi oma IC on edelleenkin virossa,ongelmana kun on se että minulla on alkuperäiset neuvostoliittolaiset paperit siihen mutta puuttuu yksi väliluovari.En oikein keksi miten sen tänne saisi tuotua. :(

Lähetetty: 19.6.2006 23:57
Kirjoittaja larssi21074
samarai kirjoitti:Onnea vaan uudelle IC:n omistajalle. Tuttu peli toi on itsellekin, ollut aikoinaan 2 kappaletta (toinen vaunulla). Vaunun kanssa ajaminen vaatii harjoittelua, kääntäminen tapahtuu raakasti stongasta kääntämällä kun taas soololla kallistellaan. Hieno kokemus on istua mutkaisella tiellä vaunussa, moottori pauhaa korvan juuressa ja istua "formulassa". Tunne on lähes sama Räikkösellä McLarenin ohjaamossa. :lol:

Kilpiinhän prätkä on teknisesti huomattavasti helpompi saada kuin auto- ei ole mätää, jarrut ei puolla jne..
Muistan kun arskaa katsastin niin jarrut kokeiltiin niin, että painoin jarruspedua ja katsastusmies yritti työntää takaa.
Ei sentään raakaa voimaa tarvitse kun asiaan vihkiytyy.. :wink:
Ajaminen on parhaimmillaan kevyttä ja helppoa.

Sivuvaunulla ajetaan niin että oikealle käännettäessä vauhti pitää pudottaa jo ennen kurvia. Sitten itse kääntäminen on helppoa kun samalla antaa kaasua ja kiihdyttää!
Vasemmalle käännyttäessä taas jarrutus auttaa. On todella hankalaa kääntyä vasemmalle jos samalla pitää kiihdyttää!
Äkkijarrutukset saattavat myös aluksi säikäyttää kun pyörä kampeaa vastaantulevien kaistalle.
Ohjaustangon kitkajarru pitää olla myös hyvässä kunnossa ettei ohjaus ala ravistamaan.

Sivaria ostettaessa kannattaa tarkistaa myös etupään välykset, monesti etenkin teleskooppijousitus väljenee nopeasti, johtuen etupään vääntötaipumuksista. Keinuhaarukka on ehdottomasti parempi vaihtoehto sivuvaunupyörään.

Onnea kuitenkin hankinnalle. Osia iisuun saa helposti suomesta ja virosta.

Lähetetty: 20.6.2006 2:14
Kirjoittaja samarai
joskus sattui sivulle, missä on noita IC:n ohjekirjoja yms. (venäjäksi):

http://www.motoizh.ru/modules.php?name= ... wcat&cid=1

ja tässä on joku vielä skannannut ton ИЖ-49: manuaalin sivustolleen:

http://www.overlocker.narod.ru/ij-49/manual.htm

katselin yhdestä, että sivarin pyörä pitäisi aurata n. 10mm etupyörän keskikohdalla ja camberi 2-3º.

Lähetetty: 20.6.2006 8:18
Kirjoittaja afrika
samarai kirjoitti: ja tässä on joku vielä skannannut ton ИЖ-49: manuaalin sivustolleen:

http://www.overlocker.narod.ru/ij-49/manual.htm
tattista vaan tästäkin linkistä! ittelläni on m-49.
ps.olis yks planeta sport myytävänä jos jotain kiinnostaa tai vaihtan lavamosseen. http://www.netikka.net/ari.aho/ic.jpg