Sivu 1/2
Kokemuksia uudella Samaralla
Lähetetty: 19.12.2003 19:45
Kirjoittaja Martigan
n.1200km nyt ajettu ja ensimmäinen vika on tuulilasin pesunesteen valon palaminen koko ajan. Ilmaantui jo heti ostost seuraavalla viikolla.
Anturi ilm. rikki ja uusi luvattu.
Kosteilla keleillä jarrujen varoitusvalo palaa satunnaisesti, kuten myös Öljyn ja jäähdytysnesteenkin. Muuta vikaa ei ole vielä ilmaantunut.
Kaippa ne menevät takuuseen, kun 2000km huolto tulossa. Pitänee varmaan jo tilailla huoltoaikaa, kun vuodenvaihteen jälkeen pitemmän reissun jälkeen alkaa olla tuo 2000km täynnä. Kulutus n. 8litraa seka-ajossa.
öh
Lähetetty: 19.12.2003 19:47
Kirjoittaja Lada-Jussi
kannattaa takuun aikana taistella tosissaan ton lasinpesunestevalon suhteen, se ei hevillä korjaannu, äitillä on samarassa aina ollut samaa ongelmaa, kuten myös veljellä 110:ssä. Vikaa ei tahdo löytyä mistään.
Lähetetty: 19.12.2003 19:49
Kirjoittaja Nonnis
Onks yleisestikin uusissa autoissa huolto jo kahen tonnin kohalla?

Eli aika kantsii varata heti kun auton ostaa
Mulla ei oo kokemusta muista uusista autoista kuin Fiat Ducatosta, ja se kävi nyt 30 tkm kohilla ekassa huollossa!
Lähetetty: 19.12.2003 20:15
Kirjoittaja ladamaster
kulutuksesta: eurosamaralla on mennyt edelliset 1700 km 6,6 l/100 km.
Uutena ennenkuin paikat hiotuu kulutus saattaa olla suurempikin.
http://www.tankkaus.com on palvelu missä voi pitää ajopäiväkirjaa. Laskee kulutuksen ja muitakin kuluja voi lisäillä
Tankkaus.com
Lähetetty: 20.12.2003 19:56
Kirjoittaja Martigan
Jep. tuolla Tankkauksessa mulla on zydeemit, mutta siellä ei saa kulutuslukemia, ennekuin on pari kertaa täyttänyt tankkinsa täyteen (eivät osaa tehdä kaavaa). Exelillä tein joskus aikoinaan itse. Mulla on niin painava kaasujalka, että kuluttaa varmasti enemmän kuin tuon 6,6l:-)
Ai niin. Vaihdekeppi resonoi hieman yli 3000kier./min. ja mittaristo natisee joskus ärsyttävästi. Pikkuisen kuin pleksiä painaa, niin nitinät loppuu.
Tänään käydessäni Riihimäellä tuntui outoa ravistusta, mutta taisikin olla epätasainen asfaltti alla

Re: Tankkaus.com
Lähetetty: 20.12.2003 22:28
Kirjoittaja sauli1
Martigan kirjoitti:Jep. tuolla Tankkauksessa mulla on zydeemit, mutta siellä ei saa kulutuslukemia, ennekuin on pari kertaa täyttänyt tankkinsa täyteen (eivät osaa tehdä kaavaa). ...jne
Jaahas, millä kaavalla se pitäisi tehdä? Oikeesti, jos on parempia ehdotuksia siitä miten kulutus lasketaan sadan prosentin varmuudella, otan mielelläni vastaan. Jouduin itse veivaamaan tuota juttua muutaman rundin ennenkuin se meni (mielestäni) oikein. Kylläkin eräs käyttäjä, joka ilmoitti olevan sovelletun matematiikan fil.kand. ehdotti paremman tavan kuukausikeskiarvon laskemiseen. Pitääpä miettiä onko siinä tolkkua...
Nimim. tankkaus.comin kehittäjä

Sadanprossan tarkkuus
Lähetetty: 21.12.2003 10:51
Kirjoittaja Martigan
Höh Anteeksi näsäilyni, johtui osittain liian vahvasta polttoaineesta. Enpä tarkoittanutkaan, että sen kulutuslukeman pitäisi olla missään suhteessa sadanprosentin tarkka. Viite kulutuksesta saattaisi riittää. Miksei tuossa ole otettu huomioon esim. tyhjää tankkia? Sen avulla saa myös melkoisen tarkan lukeman. Eikös tuo kuitenkin mene niin, että mitä enemmän tankkauksia tulee, sen tarkempi tulos tulee (keskiarvoisesti). Eihän tuota kulutusarvoa taida muutenkaan saada tarkaksi kuin mittaamalla matkaan käytetty bensiinimäärä ihan fyysisesti. Täyden tankin tankkaaminen eri huoltoasemilla voi muuttaa tulosta, esim. aseman kaltevuuden, yms ominaisuuksien takia. Vai tarkoittaako täyteen tankkaus sitä, että tankki täytetään tyhjästä?
Erinomaisen hyvä palvelu ja hienot sivut joka tapauksessa

Re: Sadanprossan tarkkuus
Lähetetty: 21.12.2003 12:24
Kirjoittaja sauli1
Tyhjä tankki kävisi teoriassa myös vertailukohdaksi, mutta käytännössä se olisi vaikeampaa: Tankki ajetaan harvoin tyhjäksi (ja "tyhjä" merkitsee eri autoissa eri asiaa), mutta tankataan sitäkin useammin täyteen. Toisaalta on myös eri asteisia "täysiä", eli tankataanko vielä "loksahduksen" jälkeen, ja eri asemien pumpuissa loksahduskynnys varmaankin vaihtelee.
Juu tankkauspaikan kaltevuus vaikuttaa varmaan myös , joku muukin taisi siitä jo mainita. Minulla ei kuitenkaan ole käsitystä siitä paljonko se vaikuttaa, eli kuinka kaltevia tankkauspaikkoja on olemassa. Luulisi, että jos mittaa kulutuksen vain yhden desimaalin tarkkuudella, tankkauspaikan kaltevuudella on hyvin vähäinen merkitys, vai onko?
Uusissa autoissa on ajotietokoneet. Liekö niissä kulutus mitataan tarkemmin?
-Sauli
Lähetetty: 21.12.2003 12:29
Kirjoittaja Nonnis
Mä kyllä nykyään lasken kulutuksen aika summittaisesti, mitään kirjanpitoa en jaksa. Eli painan mieleeni tankkauslukeman suunnilleen, ja seuraavan kerran kun tankkaan (aina täyteen), totean että jahas, 280 kilsaa ja 30 litraa, pirusti vie niinkun aina

.
Viime talvena kirjasin tankkaukset ja kilometrit aina ylös ja sain tarkempia lukemia. Mutta että jollekin nettisivulle asti jaksais ne lukemat kiikuttaa, noup!

Kynä, paperi ja kännykän laskin, eikö niillä selviä??
hmm
Lähetetty: 21.12.2003 12:35
Kirjoittaja Lada-Jussi
hankkikaa ajotietokone joka mittailee kulutusta, niitä saa ainakin 110 ja Samaraan venäjältä.
Re: hmm
Lähetetty: 21.12.2003 12:37
Kirjoittaja Nonnis
Lada-Jussi kirjoitti:hankkikaa ajotietokone joka mittailee kulutusta, niitä saa ainakin 110 ja Samaraan venäjältä.
Miks pirussa? Kaiken se syö mitä sinne laittaa, oli tietokonetta tai ei!

hmm
Lähetetty: 21.12.2003 12:40
Kirjoittaja Lada-Jussi
Nonnis: siksi jos haluaa tarkkailla sitä kulutusta
Re: hmm
Lähetetty: 21.12.2003 12:42
Kirjoittaja Nonnis
Lada-Jussi kirjoitti:Nonnis: siksi jos haluaa tarkkailla sitä kulutusta
No mutta ei kai siihen ny ajotietokonetta tarvii! Sellaset on uusavuttomille.
Lähetetty: 21.12.2003 13:18
Kirjoittaja Ladaperhe
Itse pidän ihan analogista ajopäiväkirjaa mihin merkitsen aina:
tankkauspäivämäärän
tankatun määrän (l)
matkamittarin lukeman
ajetun matkan
keskikulutuksen
tankkauspaikan
polttoaineen hinnan/l
Lisäksi merkitsen ajopäiväkirjaan kaikki muut tehdyt toimet kuten esim. auton pesun, sulkien vaihdot yms.
Lähetetty: 21.12.2003 16:05
Kirjoittaja sauli1
Ladaperhe kirjoitti:Itse pidän ihan analogista ajopäiväkirjaa mihin merkitsen aina:
...
Ladaperhe kirjoitti:Itse pidän ihan analogista ajopäiväkirjaa mihin merkitsen aina:
. . .
Ihan hyvä niin, jos se toimii. Tuon tankkaus.com-palvelun tein alunperin siksi, että tuntui turhauttavalta kerätä tietoja yhteen paikkaan, joka voi mennä hukkaan. Keräsin esim. melkein vuoden tiedot kämmenmikroon, kunnes kone sekosi ja sinne meni keräämäni tiedot. Tyhmyyttä, juu, kun en viitsinyt varmuuskopioida tietoja.
Toinen ongelma on se, että tuollaisten tietojen kerääminen vaatii jatkuvuutta, eli tiedot pitäisi kirjata _aina_ ja tiettyyn paikkaan, ilman katkoksia. Minun tapauksessa se tarkoitti hukkuneita lippuja ja lappuja ja sitä kautta kyllästymistä. Kun tiedot kerätään keskitettyyn, netissä olevaan paikkan, voi varmistaa, että pääsee syöttämään tiedot mistä vain. Edellytyksenä tietenkin, että on pääsy nettiin esim. kännykällä

Ja jos vielä palvelimella olevan tiedon säilymisen varmistaa, niin tässähän olisi ainakin omaan käyttööni sopiva systeemi.
Aloin tietenkin pian kuvittelemaan, että tästä voisi olla käyttöä muillekin. Olenkin saanut paljon palutetta ja kehitysehdotuksia, ja sen mukaan palvelu on kehittynyt nykyisiin mittoihinsa. Alkuvaiheessahan vielä ollaan, pitkä lista juttuja on tekemättä ja käyttäjämäärän pitäisi vielä moninkertaistua. Saa nähdä miten käy, tämä juttu on herättänyt kiinnostusta aika mielenkiintoisilta tahoilta.
Asiaan kuuluu, ettei palvelu miellytä kaikkia, vaikka mitä tekisi: Suurin osa ei ole kiinnostunut auton kulujen seurannasta, ja jotku keräävät kulutiedot miehekkäästi paperille ns. kynällä
-Sauli