Sivu 1/2

Käynnistäminen kestää noin 5 minuuttia

Lähetetty: 7.6.2005 15:58
Kirjoittaja mbkoskin
Tervehdys. Onkohan antaa onnettomalle luontokartoittajalle vinkkiä, mistä voi olla kysymys. Aamuisin kun ladaa (1200L, 86) käynnistää, aluksi kone pyörii jonkin aikaa vain startilla, sitten se alkaa vähitellen heräillä, mutta pitää vieläkin pitää startilla pyörimässä. Parin minuutin kuluttua kone alkaa pysyä jo itsekseenkin hereillä, mutta pakoputkesta/jostain muualta kuuluu jatkuva naputus ja välillä pamahdus. Sitten kun aikansa pumppaa kaasua ongelma vähitellen häviää ja käyminen muuttuu tasaiseksi. Korkeilla kierroksilla saattaa nykäistä pari kertaa, mutta siihen se sitten jää. Ongelma alkoi yllättäen eilisaamuna ja uusiutui tänä aamuna ja iltapäivällä kun piti lähteä metsästä kotia kohti muutaman tunnin seisomisen jälkeen.
Eli mitä kaikkea pitäisi lähteä katsomaan.

Lähetetty: 7.6.2005 18:15
Kirjoittaja tahko
Pamaus pakoputkessa meinaa että polttoainetta menee sinne raakana sylinterin läpi. Tuo sahaaminen sitä sinne ajaa tai siten jos venttiilit eivät ole ihan säädöissään. venttiilivikaisella (pako) koneella tehtäessä moottorijarrutusta suurilla kierroksilla kuuluu putkesta pamaus. Oletkos kokeillut moottorijarrutusta kuinka Lada siinä käyttäytyy? Epäilen aika vahvasti että siinä joku venttiili kantaa kylmänä koska sanoit käynnin muuttuvan tasaiseksi koneen lämmettyä. Olisi varmaan tuo karstanpoisto vesiruiskutustekniikalla yksi keino lähestyä ongelmaa

Lähetetty: 7.6.2005 19:50
Kirjoittaja mbkoskin
Näinhän se kyllä tekee, muistelisin. Ja lämpimänä lähtee tosiaan kanssa nätisti käyntiin. Pitänee kokeilla tuota karstanpoistoa. Jos saisi käyntiin eka taas vaihteeksi... Arr.

Lähetetty: 7.6.2005 21:25
Kirjoittaja KosoLa
Kokeile pumpata käsipumpulla vähän aikaa ennen käynnistystä,
voi olla et on takaisku venttiili viottunu ja päästää bensiinin pois.

Lähetetty: 8.6.2005 17:55
Kirjoittaja mbkoskin
Hmmhmm, no. Tuli todettua, että sytytysjärjestelmässä vika ei ainakaan ollut kuten yksi tuttu autokorjaaja veikkasi, vaihdoin virranjakajan kannen, johdot ja sytytystulpat mutta ongelma jatkuu. Epäili mahdolliseksi syyksi vuotavaa kaasutinta tai imusarjaa, voisikohan siinä olla mitään perää?
Saako nuo venttiilit jotenkin näkyville ilman että tarvitsee avata puolta konetta vai pitäisikö suosiolla viedä osaavammalle kaverille katsottavaksi?

Lähetetty: 8.6.2005 19:38
Kirjoittaja tahko
Voi se kaasari tai nimenomaan imusarja vuotaa. Kun venttiilinvälykset säädetään, joudutaan se venttiilikopan kansi irroittamaan ja samalla melko varmasti uusimaan tiiviste. Jos et ole hommaa aiemmin tehnyt, niin voi olla varteenotettava vaihtoehto viedä jollekin joka on niitä aiemmin säätänyt ja katsoa kuinka se tehdään. Ladan suomenkielisessä korjausoppaassa (Haynesin kirjan suomennos) on kyllä koko proseduuri neuvottu juurta jaksain. Siinä hommassa pitäis sitten olla rakotulkki, mielellään leveänmallinen. Nykyisessä ajoladassa on vaihtokone ja siinä ei saanut nelosen pakov. lukkomutteria auki, enkä viitsinyt katkaista keinuvipua itse, vein pajalle että siellä säätäävät. Eivät saaneet auki, mutta oli kaiketi säädöissään. Nyt pitänee viedä ihan Delta-autoon ja käskeä säätämään. Siellä jos asiakkaan vehkeitä särjetään, niin on se varmaan eri asia kuin jos itse hajottaa kotipihassaan.

Lähetetty: 8.6.2005 20:17
Kirjoittaja pappa- igor
juu jos sytkä on paikoillaan niin ei jää paljon muita mahdollisuuksia kuin että pakoventtiili/t kantaa tai on vähän palanut.. palaminen tyyppivika :? jos ei venttiileiden säätö auta niin metsästä jostain kokonaisen kannen joka pelaa.. venttiileiden koneistus on sen verran kallista että siihen ei kannata ryhtyä paitsi jos itsellä tai kaveril on koneet.. :roll: mutta jos kuiteskin kone käy kaikilla sitten kun sen saa käymään.. :?:

Lähetetty: 8.6.2005 20:21
Kirjoittaja mbkoskin
Joo, kyllä se käyminen tasaista on sitten kun se on riitävästi lämmennyt. Äh. Pitäisi Venäjälle päästä heinäkuussa ja koko kesäkuu rampata metsässä tuon kanssa. No. Pitää tesmata sitä kaasuttimen/imusarjan tiiviyttä. Käyköhän siihen joku sinoli tms vai pitääkö ehdottomasti olla bensaa jota sinne ruikkii?

Lähetetty: 8.6.2005 20:58
Kirjoittaja pappa- igor
ei sinoli oo hyvää.. joku erittäin herkästi syttyvä.. itte käytän jarru ja kytkin osien putsaus ainetta, sillä kyllä huomaa käynnissä selvän eron jos joku vuotaa.. :P

Lähetetty: 10.6.2005 0:18
Kirjoittaja mbkoskin
No voi sanonko mitä...!!! Kävin sitten testauttamassa paineet sylintereistä. Hiukan yli näyttävällä mittarilla 2*11,5 ja 2*12. Eli ei venttiileissä pitäisi mitään vikaa olla. Sytytyspuolelta on vaihdettu kansi, tulpat ja johdot. Sain uuden puolankin mutta se ei ole vielä koneessa. Nyt se on alkanut tökkiä lämpimänäkin, etenkin kun painaa kaasua kovemmin. Tyhjäkäynti on suht jees kunhan vehkeen saa päälle. Nyt illalla se sitten jätti vielä Leppävaaraan kun akku loppui tämän ikuisen käynnistyssouvin seurauksena. Polttoainepuolella vikaa ei kai pitäisi olla kun kone tuntuu saavan ihan riittävästi soppaa, kiihdytyspumppu toimii ja niin edelleen. Aivan mystistä. Vähänkö v*tuttaa.

Lähetetty: 10.6.2005 18:53
Kirjoittaja mbkoskin
Jaahastajaahas. Saatiin sitten hinattua takaisin korjaajalle. Siellä ruvettiin ihmettelemään. Vaihdettiin puola -> ei vaikutusta. Ei tullut kipinää. Sitten vaihdettiin kondensaattori ja vielä yksi puola jossa oli vastusta suunnilleen puolet siitä mitä muissa. -> vahva kipinä. Kone käyntiin. Kohta sammuu ja virranjakajan sisältä nousee savua. Kärjet ovat palaneet. Saatiin sitten vihdoin jotenkin se toimimaan kärjillä, jotka oli otettu autosta pois jossain vaiheessa (varmaan joitakin vuosia sitten tms) koska ne olivat kuluneet. Nyt se nykii ihan helvetisti ja minulla on jotenkin sellainen olo, ettei se kärkien vaihtaminen uusiin auta mitään. Kuitenkaan. Tana.

Lähetetty: 10.6.2005 19:02
Kirjoittaja tahko
Itsellä oli aikoinaan pyöreelamppusessa semmoinen vika, että oli mennyt keskipakosäätäjästä (ne puntit siellä jakajassa) jousi poikki ja jousen jämä hannasi siihen säätölevyyn. Se nyki, mutta ei se noin paha ollut että tielle jättää. Voisikos sillä uudella konkalla kokeilla likelle millin kärkiväliä (vaika joku 0,8 mm) ja sytkää kohdalleen krovakuulolta - kunhan sen siis ensin saa käymään.

Lähetetty: 10.6.2005 19:16
Kirjoittaja mbkoskin
Nojoo. Sain minä sen kotiin ajettua. Nykii lähinnä silloin kun painaa kaasua. Tyhjäkäynti on suht nätti. Mutta ilmeisesti siinä konkassa kuitenkin oli joku vika koska sen vaihtamisen (ja puolan vaihtamisen) jälkeen se vehjes lähti sentään käyntiin. Kipinä on kuitenkin ihan hiton heikko vieläkin. No. Käyn huomenna motonetissä ostamassa uuden puolan, konkan ja kärjet. Nykyinen puola ja konkka ovat jotain ihan satunnaisia eikä ne maksa paljoa, onneksi.

Lähetetty: 10.6.2005 22:21
Kirjoittaja Misha
käy jossain korjaamolla ainaski säätämässä sytytys ja kaasari kuntoon. Samalla voit tarkistuttaa, missä kunnossa tulpat on. Periaatteessa ladan pahin vihollinen, eli edellinen omistaja on saattanut tehdä jotain "korjauksia" jotka ovat rikkoneet jonkun osan koneesta.

Kannattaa opetella polttomoottorin toimintatavat ja tarkastaa että moottorin perustoiminnot toimivat. Jos ne ovat kunnossa niin sitten kannattaa kysellä täältä uudelleen.

Lähetetty: 12.6.2005 14:49
Kirjoittaja Nivaismi
Mulla oli joskus kans ihme vika, syyksi lopulta paljastui uudet katkojankärjet. Niistä ei mennyt sähkö läpi lämpimänä. Ei vaikka varastorasvat oli hyyhitty pois, eikä parin hionta kerrankaan jälkeen. Hiomisen jälkeen kävi, mutta ajossa nyki ja kärkiin kertyi jotain mömmöä, joka tuskin oli peräisin muualta kuin itse kärkien materiaalista.

Aina kun vikaa metsästi muualta, kärjet jäähtyi ja koitettaessa auto lähti käyntiin, kävi joitakin sekuntteja ja sammui. . .

Laitoin takaisin iankaikkisen vanhat ja kuluneet katkojankärjet, niin Ladan alkoi pelaamaan kuin unelma. Lada sai allergiaa uusista osista...

Venttiilit kannattaa tosiaan säätää, ei se ole vaikeaa. Vaikeinta on saada venttiilikoppa pois vaijerien ym. alta. Lada infossa on ohjeet.