Sivu 1/2

Sirinää?

Lähetetty: 1.6.2005 13:48
Kirjoittaja nivailija
1200L:stä kuuluu ihmeellistä sirinää, kun yritän käynnistää. Ei käynnistynyt mitenkään, kuului vain hurinaa. Sitten kaverit yrittivät työntää autoa käymään tuloksetta, mutta sitten vain itsestään auto korjasi itsensä ja lähti käymään normaalisti. Tämä ongelma on toistunut kaksi kertaa, välissä noin 2kk. Mikä neuvoksi?

Lähetetty: 1.6.2005 15:04
Kirjoittaja Team perseauki racing
mulla oli se akusta tuleva johto löysässää laturista ja ku yritti käynnistää nii joku rele piti sirinää. ja alkuun oli sama ongelma eli virrat hukku sillon tällön enen ku tuon hokasin

Lähetetty: 1.6.2005 15:25
Kirjoittaja Jokari
Oliskohan startin apurele vetämässä viimeisiään? Meinaan kun mulla oli tossa 1500ässässä se paskana, ja välillä ei avaimesta käännettäessä kuulunu yhtään mitään, ja välillä kuului konehuoneesta ininää :roll: Uus rele (4,20€) Teltasta ja Lata käynnistyy taas avaimesta eikä pelkästään työntämällä :lol:

Lähetetty: 1.6.2005 15:29
Kirjoittaja nivailija
Pitää noi molemmat tarkistaa ja rele mahdollisesti vaihtaa. Ei tosiaan ole kallis, ja hyvä niin. :D

Lähetetty: 1.6.2005 16:31
Kirjoittaja Jokari
nivailija kirjoitti:Pitää noi molemmat tarkistaa ja rele mahdollisesti vaihtaa. Ei tosiaan ole kallis, ja hyvä niin. :D
Jos et halua ihan heti ostaa relettä, jos vaikka vika ei oliskaan siinä, niin kannattaa koittaa hyppylangan kanssa, rupeaako startti pyörimään.Eli startin apureleen liitin pois, kaveri autoon sisälle kääntämään avainta starttiasentoon ja lyöt hyppylangan liittimen paksun ruskean ja punaisen johdon välille.Jos startti pyörii niin vika on silloin tietty releessä.Eikä muuten kannata käräyttää niitä liittimen kontakteja kipinöinnillä, vaan laitat kaksi lyhyttä johdonpätkää niihin kahteen liittimeen ja niiden avulla sitten hitsailet :shock:

Lähetetty: 1.6.2005 21:08
Kirjoittaja jta
Mistä muuten löytyypi tuollainen startin apurele? Nimittäin en näin äkkiseltään muista nähneeni nappiksessa tuollaista. Kummassakaan mitkä mulla on vai onko sekin sitten jossain mittariston takana piilossa?

Lähetetty: 1.6.2005 21:23
Kirjoittaja Jokari
jta kirjoitti:Mistä muuten löytyypi tuollainen startin apurele? Nimittäin en näin äkkiseltään muista nähneeni nappiksessa tuollaista. Kummassakaan mitkä mulla on vai onko sekin sitten jossain mittariston takana piilossa?
Kummastakin sigun autosta se löytyy akun ja sulakerasian välistä lokariin kiinnitettynä.Se on siis ihan perus sulkeva rele, jossa on paljon virrankestoa.Siihen tulee neljä johtoa; virtalukolta keltainen ohjauskarva, musta eli miinus, punainen paksu joka jatkaa startin solenoidille ja paksu ruskea, joka toimii syöttönä.

Tossa sun gallerian kuvassa näkyy toi paksu punainen johto, joka jatkaa solenoidille, näkyyhän siinä myös toi musta maajohto, jonka päässä on tollanen rengasapiko...onhan tossa kuvassa keskellä myös ruskea johto, joka näyttäisi menevän tohon kuvan vasemmassa alalaidassa olevaan mutikkaan..sen on pakko olla se kyseinen rele. Jos tossa ruskeassa tai tossa mustassa johdossa on jonkunlainen pikaliitin, niin tempaise se pois ja koita käynnistää, ei pitäisi lähteä käyntiin....sillähän se asia varmistuu :wink:

Lähetetty: 2.6.2005 11:18
Kirjoittaja Jusu
Jokari_ kirjoitti:Tossa sun gallerian kuvassa näkyy toi paksu punainen johto, joka jatkaa solenoidille, näkyyhän siinä myös toi musta maajohto, jonka päässä on tollanen rengasapiko...onhan tossa kuvassa keskellä myös ruskea johto, joka näyttäisi menevän tohon kuvan vasemmassa alalaidassa olevaan mutikkaan..sen on pakko olla se kyseinen rele. Jos tossa ruskeassa tai tossa mustassa johdossa on jonkunlainen pikaliitin, niin tempaise se pois ja koita käynnistää, ei pitäisi lähteä käyntiin....sillähän se asia varmistuu :wink:
Kuvassa näkyvän peltikuorisen releen johtoja nykimällä saa vain valot tajuttomaksi, sillä se on lähivalojen rele. Sen vieressä kuvan ulkopuolella on vielä toinen samanlainen rele, joka toimittaa virtaa kaukovaloille.

Apurelettä nappiksesta ei taida etsiväkään löytää...

Lähetetty: 2.6.2005 11:36
Kirjoittaja Jokari
jusu kirjoitti:
Jokari_ kirjoitti:Tossa sun gallerian kuvassa näkyy toi paksu punainen johto, joka jatkaa solenoidille, näkyyhän siinä myös toi musta maajohto, jonka päässä on tollanen rengasapiko...onhan tossa kuvassa keskellä myös ruskea johto, joka näyttäisi menevän tohon kuvan vasemmassa alalaidassa olevaan mutikkaan..sen on pakko olla se kyseinen rele. Jos tossa ruskeassa tai tossa mustassa johdossa on jonkunlainen pikaliitin, niin tempaise se pois ja koita käynnistää, ei pitäisi lähteä käyntiin....sillähän se asia varmistuu :wink:
Kuvassa näkyvän peltikuorisen releen johtoja nykimällä saa vain valot tajuttomaksi, sillä se on lähivalojen rele. Sen vieressä kuvan ulkopuolella on vielä toinen samanlainen rele, joka toimittaa virtaa kaukovaloille.

Apurelettä nappiksesta ei taida etsiväkään löytää...
Nojaa, sitä minäkin vähän muistelin ettei olis, mutten viittiny käydä arvailemaankaan.Minkähän takia kantissa sitten on kyseinen rele ja nappiksessa ei?

Lähetetty: 2.6.2005 20:34
Kirjoittaja jta
En kyllä ite ainakaan oo löytäny tuollaista relettä.... Tuohon valkoiseen oli kyllä rakennettu ite joku rele hässäkkä juuri tuohon solenoidille menevän johon väliin. Otin kuitenkin sen pois kun sitä ei kerta siinä tarvii.

Lähetetty: 2.6.2005 20:40
Kirjoittaja jta
Ja tosiaan ihan aiheeseen liittyen niin voisiko alkaa jo startti oleen tiensä päässä? Jos se ei kerta pyörittäny mutta sirisi kuitenkin.. Että onko jo kommutaattorissa katkoksia että kun startti sille kohtaa pysähtyy niin ei enää lähdekkään pyöriin ennenkuin liikahtaa vähän eri kohtaan..

Lähetetty: 2.6.2005 21:03
Kirjoittaja tahko
minulla on 1200s ja siinä tulee virtalukonpohjalta kärjeltä 50 ohjaus suoraan startin solenoidille, ei ole apurelettä lokasuojassa. Oli apurele tai ei, niin kyllä oikein toimivassa autossa pitää solenoidin naksahdus kuulua kun virta-avain käännetään asentoon II (jousta vastaan myötäpäivään ääriasentoonsa). Jos se ei edes naksahda, jota naksausta voi assistentti kuunnella pää konehuoneessa, on vika joko solenoidissa tai sitä ohjaavassa virtapiirissä. Solenoidin vetäminen aikaansaa hammaspyörän siirtymisen akselilla siten, että hammaskosketus vauhtipyörään syntyy ennen kuin käynnistinmoottorin ankkuri virroitetetaan. Solenoidiin kytkettyä mekaniikkaa sanotaan kokonaisuudessaan joidssain tapauksissa myös Bendix-laitteeksi. Jos startti vaan sirisee eikä solenoidi ole vetäneenä, ei moottorin pitäisi kyetä vielä pyörimään. Solenoidiin on kytketty mekaanisesti sikäli isot massat, että mikäli akun jännite on liian pieni, ei solenoidi sirise vaan se tikittää jaksamatta kuitenkaan vetää loppuun saakka.

Lähetetty: 2.6.2005 21:42
Kirjoittaja pressa
tietysti jos bendiksi ei siirrä loppuun asti niin silloinhan startti pyörii tyhjää eli kuuluu sellainen tsiiiii-ääni kun startti pyörii miljoonaa ilman kuormaa

Lähetetty: 2.6.2005 22:52
Kirjoittaja Pave
Mulla oli nappiksessa startin apurele oikean lokarin päällä. Kyllä sen löytää jos sellainen on, kun seuraa solenoidilta tulevaa ohutta piuhaa.

Tulin releen kanssa tutuksi, kun startti alkoi naksua. Pirulliseen paikkaan sijoitetun startin tietäen pelkäsin solenoidin päiden vaativan puhdistusta, mutta huomasin vian onneksi olevan releessä. Kun ei sellaista juuri ollut käsillä, avasin sen ja viilasin kärjet, olivat ihan palaneet. Hyvin mentiin sillä Ladalla loppuun asti.

Lähetetty: 2.6.2005 23:13
Kirjoittaja jta
tahko kirjoitti:Solenoidiin on kytketty mekaanisesti sikäli isot massat, että mikäli akun jännite on liian pieni, ei solenoidi sirise vaan se tikittää jaksamatta kuitenkaan vetää loppuun saakka.
Näin meillä matukassa kun akun jännite oli noin 10 volttia niin solenoikin alkoi naputtamaan kuin konekivääri... Hiukkasen tuli säikähdettyä että mikä hitto siihen tuli...