
Ladan takuu Suomessa
Ladan takuu Suomessa
Kuinka voi olla mahdollista että Deltalla on uuden Ladan takuu vain yksi vuosi? Venäjällä Ladan tehdastakuu on 2 vuotta, ja ainakin Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä ja Virossa siihen päälle saa vielä maahantuojalta vuoden päälle! Deltaltakin saa kahden vuoden takuun Ladaan – jos ostaa sen käytettynä!


-
- Viestit: 136
- Liittynyt: 9.8.2004 15:37
On aivan yks hailee vaikka Teltta-auto ilmoittaa takuuajaksi yhden vuoden
Lain mukaan Myyjällä on AINA kahdenvuoden ns tuotevastuu.
Toisin sanoen myyjä vastaa tuotteen kestävyydestä aina kaksi vuotta riippumatta mitä myyjä sanoo. Normaalikuluminen tosin ei kuulu tuotevastuuseen, takuuaika tarkoittaa ylimääräistä takuuta
varsinaisen tuotevastuun jälkeisinä aikoina. Mutta tuotevastuu on aina 2 vuotta, niin sateenvarjoissa, grilleissä,telkkareissa kuin myös autoissa.
Lain mukaan Myyjällä on AINA kahdenvuoden ns tuotevastuu.
Toisin sanoen myyjä vastaa tuotteen kestävyydestä aina kaksi vuotta riippumatta mitä myyjä sanoo. Normaalikuluminen tosin ei kuulu tuotevastuuseen, takuuaika tarkoittaa ylimääräistä takuuta
varsinaisen tuotevastuun jälkeisinä aikoina. Mutta tuotevastuu on aina 2 vuotta, niin sateenvarjoissa, grilleissä,telkkareissa kuin myös autoissa.
Meillä kulutajilla on onneksi tuotevastuut ym. suojaa. Yrityksillä on hieman erilailla. Eräs kanadalainen firma teki tietokoneeseen lisäkorttia tietoliikennetarkoituksiin. Se möi sitä suomalaiselle tietokonevalmistajalle, joka asenteli niitä koneisiinsa ja möi pakettia eteenpäin yrityksille. Kun kortteja hajosi, koksi niitä 1 v. takuu, mutta jos ne olisi ostettu suoraan kanadalaiselta firmalta, olisi korteilla ollut 2 v takuu. Nyt ei ylivuotisia koneita koskenut tietokonevalmistajan takuu, samoin korteilta puuttui tietokonevalmistajan takuu ja kanadalaisfirma vetosi siihen että se oli jo antanut takuun tietokonetehtaalle. Siinähän firmat ihmettelivät ja lähettivät koneitaan pajoitettavaksi tuntihinnaston mukaisesti, vaikka viallisella kortlla olisi siis ollut takuu. Tässä autohommassa ihmetyttää tuo käytetyn 2 v takuu vs. uuden 1 v takuu. Onkohan tuota käytetyn 2v takuuta jotenkin rajattu enemmän?
Niin, siis selvennykseks, kuluttajasuojalaki sanoo, että ostetun tuotteen pitää kestää kohtuullisen ajan.
Takuu on aina ekstraa normaalin tuotesuojan päälle.
Eli muistakaa, tuote kuin tuote, jos se räjähtää tms normaalin takuun jälkeen niin firma on edelleen vastuussa siitä.
Takuu on aina ekstraa normaalin tuotesuojan päälle.
Eli muistakaa, tuote kuin tuote, jos se räjähtää tms normaalin takuun jälkeen niin firma on edelleen vastuussa siitä.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
mä en tiedä onko mulla nämä käsitteet vähän hakusessa mutta tolla elinkeinon harjoittajan tuotevastuulla mun käsittääkseni tarkoitetaan tuotteen aiheuttamia välillisiä vahinkoja ostajalle -se ei koske tavaran virhettä.
Kuluttujansuojalaki taas määrittelee tota virhevastuuta, mikä tosiaan edellyttää tavaran kestämistä "normaalin ajan" tjsp. mutta toikaan laki ei ole ns. pakottavaa oikeutta- jos yrittäjä/firma ei halua korjata asiaa tai väittää virheen johtuneen ostajasta, niin muuta tietä ostajalla ei ole kuin haastaa firma oikeuteen -ja siinä on mahdollisuus itsekin joutua maksumieheksi. Kuluttajasuojalautakunta voi antaa asiassa vain suosituksia -ei pakottaa firmaa mihinkään. Eli ei se kuitenkaan välttämättä aina helppoa ole saada kauppaa puretuksi/virhettä korjatuksi.
Toi tuotesuoja taitaa taas kuulua noihin teollisoikeuden patentteihin.
Ja jos tuote oikein "aikuisten oikeesti todella räjähtää" niin sitten ei enää kai enää tuotevastuulakiakaan sovelleta vaan tuoteturvallisuuslakia. Näinkin voi joskus käydä. Ladojakin on kuulemma syttynyt itsestään.
Kuluttujansuojalaki taas määrittelee tota virhevastuuta, mikä tosiaan edellyttää tavaran kestämistä "normaalin ajan" tjsp. mutta toikaan laki ei ole ns. pakottavaa oikeutta- jos yrittäjä/firma ei halua korjata asiaa tai väittää virheen johtuneen ostajasta, niin muuta tietä ostajalla ei ole kuin haastaa firma oikeuteen -ja siinä on mahdollisuus itsekin joutua maksumieheksi. Kuluttajasuojalautakunta voi antaa asiassa vain suosituksia -ei pakottaa firmaa mihinkään. Eli ei se kuitenkaan välttämättä aina helppoa ole saada kauppaa puretuksi/virhettä korjatuksi.
Toi tuotesuoja taitaa taas kuulua noihin teollisoikeuden patentteihin.
Ja jos tuote oikein "aikuisten oikeesti todella räjähtää" niin sitten ei enää kai enää tuotevastuulakiakaan sovelleta vaan tuoteturvallisuuslakia. Näinkin voi joskus käydä. Ladojakin on kuulemma syttynyt itsestään.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
mikähän mahtaa nykyään olla auton keston kohtuullinen aika? ennen autot tehtiin isältä pojalle, mutta nykyään enemmän kulutushyödykkeiksi. Jos täysin huollettu ja pidetty auto hajoaa 10 vuoden käytön jälkeen aivan totaalisesti itsestään, olisiko siinä vielä jonkun vastuun paikka?Misha kirjoitti:Niin, siis selvennykseks, kuluttajasuojalaki sanoo, että ostetun tuotteen pitää kestää kohtuullisen ajan.
tätä kirjoittaessa tuli kyllä taas mieleen toi huollon merkitys. Jos pilkun tarkkaan noudattaa kaikkia auton pito-ohjeita (ml. kaikki vahaus ja pesujutut ja liikkeelle lähtöä koskevat sepostukset käyttöohjekirjassa) niin voiko auto tosissaan täysin possahtaa? tekniikka kyllä kuluu ja kestää aikansa, mutta..... mikä sit on normaalia kulumista.

tuttavan fokus ikää puolitoista vuotta ja oven alareunat ja pystysaumat ruosteessa
ilmiselvä takuunpiiriin kuuluva homma mutta ensin olivat nikotelleet kun yhtä oljynvaihto huoltoa ei ollut tehty merkki huollossa
lopuksi kuitenkin ovet vaihdettiin takuuna mutta sitä neljänpäivän autottomuutta ei korvattu mitenkään
ilmiselvä takuunpiiriin kuuluva homma mutta ensin olivat nikotelleet kun yhtä oljynvaihto huoltoa ei ollut tehty merkki huollossa
lopuksi kuitenkin ovet vaihdettiin takuuna mutta sitä neljänpäivän autottomuutta ei korvattu mitenkään
- LadaRacingTeam
- Viestit: 278
- Liittynyt: 26.11.2003 12:58
- Paikkakunta: Karstula/Mänttä
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Tuo ovien ruostuminen oli määrätyissä vuosimalleissa onglema ainakin Focuksessa ja Mondeossa. Olen lukenut, että tuota samaa ongelmaa olisi ollut myös lokasuojien saumoissa. Syynä oli huonolaatuinen suojausaine. Aine on vaihdettu ja uudemmissa ei pitäisi olla tuota ongelmaa.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Tuo ennen on aika liukuva käsite. Vielä 50- ja 60-luvun alun autojen kestävyys muutamaa legendaarista poikkeusta lukuun ottamatta oli paljon huonompaa kuin nyt. Ne ruostuivat ja kuluivat. 50 000 km ajettua autoa pidettiin tuolloin jo paljon ajettuna ja ensimmäiset moottorirempat tulivat siinä sadantuhannen hujakkoilla.Lada-Jussi kirjoitti:mikähän mahtaa nykyään olla auton keston kohtuullinen aika? ennen autot tehtiin isältä pojalle, mutta nykyään enemmän kulutushyödykkeiksi. .
Saattoi olla, että autot vaihtoivat harvoin omistajaa, mutta täytyy muistaa, että vuotuiset ajomäärät olivat paljon pienemmät. Materiaalit olivat kyllä massiivisia, mutta ruostesuojaus oli huono tai puuttui kokonaan ja lisäksi monessa tapauksessa teräspelti oli huonompilaatuista. Liikkuvat osat kuluivat nopeammin. Osaksi tämä tietenkin johtui huonommista voiteluaineista, mutta myös materiaaliesta.
Autojen pitkäikäisyyttä ajatellen nykyautojen ongelmaksi voi tulla runsas elektroniikka. Myös se, että autoja jatkuvasti kehitettäessä joidenkin osien tuotantoaika voi jäädä niin lyhyeksi, että varaosien saatavuus voi olla ongelma.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Eikä vain pelkästään voi vaan tulee väistämättä ongelmalliseksi, senverran nopeaa on elektroniikan ja tietokonetekniikan kehitys. Kun täällä on lukenut kaikenmaailman nykyaikaisia sähkövikoja, niin niitähän piisaa. Tosin on se aika kolkko vehje ajettavaksi vanha auto, jonka tekniikka on yksinkertaista mutta mukavuuksia on niukasti tai nykymittapuun mukaan vain tupakinsytytin. Asian kääntöpuoli on se että lähes kaikki sähköviat selviävät volttimittarilla ja koelampulla eikä ole tietokoneita harmina.Mosse-Aksu kirjoitti:[
Autojen pitkäikäisyyttä ajatellen nykyautojen ongelmaksi voi tulla runsas elektroniikka. Myös se, että autoja jatkuvasti kehitettäessä joidenkin osien tuotantoaika voi jäädä niin lyhyeksi, että varaosien saatavuus voi olla ongelma.
Ei, kyllä se niin on, että tuotteen pitää kestää "normaalin ajan" käytössä. Eli jos auto tuotteen ominaisuuksista johtuen räjähtää niin valmistajan pitää se korvata. Ehkä räjähtäminen on huono ilmasusamarai kirjoitti:mä en tiedä onko mulla nämä käsitteet vähän hakusessa mutta tolla elinkeinon harjoittajan tuotevastuulla mun käsittääkseni tarkoitetaan tuotteen aiheuttamia välillisiä vahinkoja ostajalle -se ei koske tavaran virhettä.
Kuluttujansuojalaki taas määrittelee tota virhevastuuta, mikä tosiaan edellyttää tavaran kestämistä "normaalin ajan" tjsp. mutta toikaan laki ei ole ns. pakottavaa oikeutta- jos yrittäjä/firma ei halua korjata asiaa tai väittää virheen johtuneen ostajasta, niin muuta tietä ostajalla ei ole kuin haastaa firma oikeuteen -ja siinä on mahdollisuus itsekin joutua maksumieheksi. Kuluttajasuojalautakunta voi antaa asiassa vain suosituksia -ei pakottaa firmaa mihinkään. Eli ei se kuitenkaan välttämättä aina helppoa ole saada kauppaa puretuksi/virhettä korjatuksi.
Toi tuotesuoja taitaa taas kuulua noihin teollisoikeuden patentteihin.
Ja jos tuote oikein "aikuisten oikeesti todella räjähtää" niin sitten ei enää kai enää tuotevastuulakiakaan sovelleta vaan tuoteturvallisuuslakia. Näinkin voi joskus käydä. Ladojakin on kuulemma syttynyt itsestään.

Jos autosta lentää männät konepellistä läpi 13 kuukauden ajon jälkeen sen takia että tuotteessa oli virhe niin autofirma sen joutuu korjaamaan.
Tästä on ennakkopäätöksiä ja ties mitä. Esim kännyköiden kohdalla. Mulle on tullu kuluttajalehti jonkun aikaa, siellä on tästä ollut aika paljon.
Kohtuullisesta ajasta on jotain ohjesääntöjä ja kun tuote on ollut kuluttajalla pitempään, voidaan valmistajan vastuuta ongelmaan vähentää, eli jos 110stä hajoaa sähköikkunat vuosi takuuajan jälkeen, voi delta ehkä maksaa vain 2/3 tms.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!