Sivu 1/12
Takamoottoriautoja
Lähetetty: 9.5.2005 8:49
Kirjoittaja Pavlovits
Nykyään, kun lähes kaikki autot ovat etuvetoisia ja ne harvat takavetoisetkin tuntuvat karkailevan kokemattomien kuskien käsistä, muistui mieleen ajat, jolloin useat autot olivat takamoottorisia. Näiden ajo-ominaisuuksia sitten kuvailtiin sanomalla että "koetapas heittää lekaa varsi edellä".
Totta onkin, että kokemattomalla kuskilla tuollainen auto saattoi olla vaarallinen, mutta toisaalta vähänkin tehokkaammalla takamoottorisella saattoi siihen tottunut kuski kiusata jääradalla vakiorenkailla lähes mitä tahansa muunlaista autoa.
Pyydänkin nyt niitä, jotka tällaista aikaa muistavat, tai ovat muuten kiinnostuneita, laittamaan listaa takamoottoriautoista. Linja-autoja ei lasketa ja ne Volkkarin kolme tavallisinta tyyppiäkin ovat liian helppoja.
Lähetetty: 9.5.2005 9:13
Kirjoittaja arpati
Fiattia
500
600
850
126
133
Simca 1000
Mitä ny äkkiä tuli mieleen... Ja en ole moisilla ajanut mutta simcaan löytyis vaihdelaatikko vielä

(enon pelto/peltotieauton osia)
Lähetetty: 9.5.2005 9:35
Kirjoittaja Pavlovits
tuosta kasiviiskymppisestä oli nätti Coupe, jollaisella Joensuulaisen autovuokraamon autolla pyöriteltiin yksi kaunis kesäpäivä.

Lähetetty: 9.5.2005 10:31
Kirjoittaja ilkkaturunen
Rellu 4cv ja saippualootaat, oliko niitä ainaskin 8 ja 10, Jalta, Tatra,
Ja eikös kaiki kääpiöautot ollu takamoottorisia?
Niin jos oikein muistan eikös Citikan rättäriä tehty joskus kahdella koneella toinen edes toinen takana oliko malli nimenä sahara????
Lähetetty: 9.5.2005 10:46
Kirjoittaja Pavlovits
kaikki oikein
Lähetetty: 9.5.2005 10:49
Kirjoittaja Pavlovits
Ai niin, Rellustahan oli vielä Alpine, ei tosin ihan yleinen eikä jokamiehen auto, aikanaan kova sana asvalttiralleissa.
Lähetetty: 9.5.2005 10:58
Kirjoittaja Magnum2300
NSU, näitä on vaikka kuinka Prinz I, II, III ja IV, TT, TTS, 110...
Tässä Prinz1000

Itseasiassa Jalta Mk2, on ulkomuodon osalta kopioitu melkein suoraan Prinz IV:stä.
Rootesin eri versiot Imp:stä, Hillman Imp, Sunbeam 900, Singer Chamois, Commer Imp, Sunbeam Stiletto ym ym.
Skoda taitaa olla yhtä helppo vastaus kuin ne Volkkarin kolme tyyppiä, ainakin 1000MB, 100, 110, 120, 135, näitäkin on vaikka kuinka monta erilaista.
Porschekin on tehnyt takamoottoriautoja ja tekee edelleenkin. Ainakin 356, 911 ja 912 on takamoottorisia.
Tucker:
Chevrolet Corvair, tästä oli myös pakettiautoversio kuten Volkkaristakin.

Lähetetty: 9.5.2005 11:02
Kirjoittaja estate
Sunbeam / Hillman Imp
Renault R8, R10, Alpine, Dauphine
Jalta
Tatra
BMW 700
Steyer-Puch
Porsche
Skoda 1000MB, 1100MB, S100-100L, 105-120
NSU Prinz
Autobianchi
Lähetetty: 9.5.2005 11:25
Kirjoittaja Pavlovits
Noista Fiiateistahan oli vielä lisenssillä valmistettuja Neckareita ja Zastavia.
Lähetetty: 9.5.2005 12:20
Kirjoittaja Kamaz
NSU Prinzistä muistuu mieleeni käyttöohjekirjan kansi. Yleensä autojen ohjekirjoissa lukee ainoastaan kuivasti "Käyttöohjekirja", mutta Prinz poikkeaa edukseen tästä säännöstä. Sen ohjekirjan kannessa lukee "Seurustelua Prinssien kanssa"
Mercedes-Benzkin on aikanaan sekaantunut takamoottoriin. Siitä osoituksena malli 130

Lähetetty: 9.5.2005 12:22
Kirjoittaja Pavlovits
tätä Mersua en tiennyt olevankaan. Noihin lisenssifiiateihin kuluu tietysti vielä Seat.
Lähetetty: 9.5.2005 14:32
Kirjoittaja Stefa
Äkkiseltään ei lisää keksi noita, mutta ajeltua on tullut muutamilla takamoottorisilla (kupla, 133 ja 600) enkä voi noista mitään pahaa sanoa. Toki äkkinäiselle outoja, mutta niin on perus takapotkukin jos on vain etuvedoilla ajanut.
Lähetetty: 9.5.2005 15:40
Kirjoittaja pressa
fiat 600 oli minun ensimmäinen autoni sain sen kun täytin 7
sitten toisen kuussatasen ostin 14 vuotiaana
tieliikenteeseen ensimmäinen kulkuneuvo oli 100a datsuni josta totesin että etuveto ei ole minun auto sitten olikin parit skodat ja parit takaveto ladat nyt tosin on satakymppi mitä en osaa vieläkään "ajaa" mutta onhan tätä aikaa opetella
Lähetetty: 9.5.2005 16:27
Kirjoittaja Jaska HKI
Lähetetty: 9.5.2005 17:44
Kirjoittaja Toveri Sladimir
FSO 126 (vesijäähdytteinen boxer)??
"Kukkopilli" eli Goggomobil.