Auton valokuvaus: osa 1
Lähetetty: 27.4.2005 17:58
Tuli eilispäivänä napsittua muutama foto urheiluautostani. Kyseessä on siis 1986-mallinen Skoda 130 Rapid eli tuttavallisesti "Skobodan Milosevic". Useimpia autolehtiä luettaessa kuvat ovat tylsällä tavalla usein samasta kuvakulmasta otettuja, joten nämä puolitaiteelliset kuvat saavat kaikille tutun Skobodan näkymään aivan uudessa valossa. Epäammattilaisena esitän siis ohessa amatöörimäisen valokuvauksen lyhyen oppimäärän, jossa opastetaan erilaisilla kuvakulmilla saamaan kuviin "potkua"
Aloituskuvaksi sopii mainiosti päälle hyökkäävä nokka

Skodan valtava takaikkuna ei paljastu muutoin kuin tällä tavalla järjestetyn kuvatallenteen kautta.

Coupe-mallinen auto poikkeaa perusmallista nimenomaan juuri urheilullisen roikkoperänsä ansiosta. Siksi Coupea pitäisi ensisijaisesti kuvata juuri perästä päin. Autohan on uutena ostettu juuri peräpäänsä erilaisuuden takia.

Auton edustava sivukuva on monasti otettava polviasennossa. Niin on myös tässä tapauksessa. Tällöin roikkoperä pääsee oikeuksiinsa. Tällainen auto on kuin suunniteltu kulkemaan sivuluisussa.

Kun sama kuva otetaan seisaaltaan, menee tunnelma pilalle. auton yläosan näkyminen saa auton näyttämään korkeammalta ja samalla lyhyemmältä. Peräpääkin on nyt vaisumpi.

Detaljikuvat ovat harrastajan kannalta aina mielekkäitä. Asiasta kiinnostumaton sen sijaan ymmärtänee tästä läpivirtaustuuletusritilän hienoudesta tokko mitään.

Toisaalta detaljikuvien avulla yksityiskohtia tutkimalla auton saa näkymään aivan uudessa valossa. Skodan katon näennäisyydestä kulmikkuudesta huolimatta takasivuikkuna onkin yläosastaan melko pyöreä. Se tuo sivulinjaan tiettyä sulavuutta.

Autosta on myös aina otettava myös coupen kyseessä ollessa se pakollinen kuva etuviistosta. Oikea kuvauskorkeus on onnistumisen kannalta välttämättömyys

Heti perään on kuitenkin urheilullisuuden nimissä saatava peräpää näkyviin. Skoda Coupen muotoilu jakaa mielipiteet kahtia. Itsekään en alkuun siitä pitänyt, koska peräpää oli mielestäni liikaa viivoittimella piirretty. Silmä on kuitenkin siihen jo tottunut ja nyt sitä pitää jo upeana. Kulmikkaasta muotoilusta tulee mieleen eräät Alfa-Romeon mallit, jotka ovat saaneet alkunsa muotoiluguru Bertonen kynästä.

Näinkin kulmikkaan auton tapauksessa vaatii oikean kuvauskulman löytämistä, jotta "Cokispullo-sivulinjan" saisi tallennettua.

Coca-Cola -pullomainen vyötärö tuli 1960-70 luvuilla parhaiten tunnetuksi mm. Vauxhall Viva HB:sta

Myös Ford Cortina Mk. III teki ko. muotoilua tunnetuksi. Juuri lentävä vyötärölinja erottikin sen parhaiten kovin samannäköisestä saksalaisserkustaan, Taunuksesta

Tämä ei ole mikään mustetahratesti, mutta jostakin syystä tästä kuvakulmasta avautuva kaarevuus tuo mieleeni Fouga Magisterin...

...ja Fouga Magisterin nimenomaan tästä kulmasta

Jotta peräpään pituudesta saisi maksimaalisen kuvan, pitää kuvauspaikkaa hakea huolella. On milleistä kiinni, että saa kunnolla ikuistettua tämän valtavan "pulkkamäen". Tämän otoksen kanssa onnistuin mielestäni hyvin.

Kuvaaminen ylhäältä alaspäin ei anna toivottua tulosta. Tavoiteltu valtavan pituuden aikaansaama vaikutelma jää saavuttamatta. Mikäli kameraa veisi alemmas, jäisi kuvaan ainostaan takalasia

Aloituskuvaksi sopii mainiosti päälle hyökkäävä nokka

Skodan valtava takaikkuna ei paljastu muutoin kuin tällä tavalla järjestetyn kuvatallenteen kautta.

Coupe-mallinen auto poikkeaa perusmallista nimenomaan juuri urheilullisen roikkoperänsä ansiosta. Siksi Coupea pitäisi ensisijaisesti kuvata juuri perästä päin. Autohan on uutena ostettu juuri peräpäänsä erilaisuuden takia.

Auton edustava sivukuva on monasti otettava polviasennossa. Niin on myös tässä tapauksessa. Tällöin roikkoperä pääsee oikeuksiinsa. Tällainen auto on kuin suunniteltu kulkemaan sivuluisussa.

Kun sama kuva otetaan seisaaltaan, menee tunnelma pilalle. auton yläosan näkyminen saa auton näyttämään korkeammalta ja samalla lyhyemmältä. Peräpääkin on nyt vaisumpi.

Detaljikuvat ovat harrastajan kannalta aina mielekkäitä. Asiasta kiinnostumaton sen sijaan ymmärtänee tästä läpivirtaustuuletusritilän hienoudesta tokko mitään.

Toisaalta detaljikuvien avulla yksityiskohtia tutkimalla auton saa näkymään aivan uudessa valossa. Skodan katon näennäisyydestä kulmikkuudesta huolimatta takasivuikkuna onkin yläosastaan melko pyöreä. Se tuo sivulinjaan tiettyä sulavuutta.

Autosta on myös aina otettava myös coupen kyseessä ollessa se pakollinen kuva etuviistosta. Oikea kuvauskorkeus on onnistumisen kannalta välttämättömyys

Heti perään on kuitenkin urheilullisuuden nimissä saatava peräpää näkyviin. Skoda Coupen muotoilu jakaa mielipiteet kahtia. Itsekään en alkuun siitä pitänyt, koska peräpää oli mielestäni liikaa viivoittimella piirretty. Silmä on kuitenkin siihen jo tottunut ja nyt sitä pitää jo upeana. Kulmikkaasta muotoilusta tulee mieleen eräät Alfa-Romeon mallit, jotka ovat saaneet alkunsa muotoiluguru Bertonen kynästä.

Näinkin kulmikkaan auton tapauksessa vaatii oikean kuvauskulman löytämistä, jotta "Cokispullo-sivulinjan" saisi tallennettua.

Coca-Cola -pullomainen vyötärö tuli 1960-70 luvuilla parhaiten tunnetuksi mm. Vauxhall Viva HB:sta

Myös Ford Cortina Mk. III teki ko. muotoilua tunnetuksi. Juuri lentävä vyötärölinja erottikin sen parhaiten kovin samannäköisestä saksalaisserkustaan, Taunuksesta

Tämä ei ole mikään mustetahratesti, mutta jostakin syystä tästä kuvakulmasta avautuva kaarevuus tuo mieleeni Fouga Magisterin...

...ja Fouga Magisterin nimenomaan tästä kulmasta
Jotta peräpään pituudesta saisi maksimaalisen kuvan, pitää kuvauspaikkaa hakea huolella. On milleistä kiinni, että saa kunnolla ikuistettua tämän valtavan "pulkkamäen". Tämän otoksen kanssa onnistuin mielestäni hyvin.

Kuvaaminen ylhäältä alaspäin ei anna toivottua tulosta. Tavoiteltu valtavan pituuden aikaansaama vaikutelma jää saavuttamatta. Mikäli kameraa veisi alemmas, jäisi kuvaan ainostaan takalasia
