Sivu 1/1

Auton valokuvaus: osa 1

Lähetetty: 27.4.2005 17:58
Kirjoittaja Kamaz
Tuli eilispäivänä napsittua muutama foto urheiluautostani. Kyseessä on siis 1986-mallinen Skoda 130 Rapid eli tuttavallisesti "Skobodan Milosevic". Useimpia autolehtiä luettaessa kuvat ovat tylsällä tavalla usein samasta kuvakulmasta otettuja, joten nämä puolitaiteelliset kuvat saavat kaikille tutun Skobodan näkymään aivan uudessa valossa. Epäammattilaisena esitän siis ohessa amatöörimäisen valokuvauksen lyhyen oppimäärän, jossa opastetaan erilaisilla kuvakulmilla saamaan kuviin "potkua"

Aloituskuvaksi sopii mainiosti päälle hyökkäävä nokka
Kuva

Skodan valtava takaikkuna ei paljastu muutoin kuin tällä tavalla järjestetyn kuvatallenteen kautta.
Kuva

Coupe-mallinen auto poikkeaa perusmallista nimenomaan juuri urheilullisen roikkoperänsä ansiosta. Siksi Coupea pitäisi ensisijaisesti kuvata juuri perästä päin. Autohan on uutena ostettu juuri peräpäänsä erilaisuuden takia.
Kuva

Auton edustava sivukuva on monasti otettava polviasennossa. Niin on myös tässä tapauksessa. Tällöin roikkoperä pääsee oikeuksiinsa. Tällainen auto on kuin suunniteltu kulkemaan sivuluisussa.
Kuva

Kun sama kuva otetaan seisaaltaan, menee tunnelma pilalle. auton yläosan näkyminen saa auton näyttämään korkeammalta ja samalla lyhyemmältä. Peräpääkin on nyt vaisumpi.
Kuva

Detaljikuvat ovat harrastajan kannalta aina mielekkäitä. Asiasta kiinnostumaton sen sijaan ymmärtänee tästä läpivirtaustuuletusritilän hienoudesta tokko mitään.
Kuva

Toisaalta detaljikuvien avulla yksityiskohtia tutkimalla auton saa näkymään aivan uudessa valossa. Skodan katon näennäisyydestä kulmikkuudesta huolimatta takasivuikkuna onkin yläosastaan melko pyöreä. Se tuo sivulinjaan tiettyä sulavuutta.
Kuva

Autosta on myös aina otettava myös coupen kyseessä ollessa se pakollinen kuva etuviistosta. Oikea kuvauskorkeus on onnistumisen kannalta välttämättömyys
Kuva

Heti perään on kuitenkin urheilullisuuden nimissä saatava peräpää näkyviin. Skoda Coupen muotoilu jakaa mielipiteet kahtia. Itsekään en alkuun siitä pitänyt, koska peräpää oli mielestäni liikaa viivoittimella piirretty. Silmä on kuitenkin siihen jo tottunut ja nyt sitä pitää jo upeana. Kulmikkaasta muotoilusta tulee mieleen eräät Alfa-Romeon mallit, jotka ovat saaneet alkunsa muotoiluguru Bertonen kynästä.
Kuva

Näinkin kulmikkaan auton tapauksessa vaatii oikean kuvauskulman löytämistä, jotta "Cokispullo-sivulinjan" saisi tallennettua.
Kuva

Coca-Cola -pullomainen vyötärö tuli 1960-70 luvuilla parhaiten tunnetuksi mm. Vauxhall Viva HB:sta
Kuva

Myös Ford Cortina Mk. III teki ko. muotoilua tunnetuksi. Juuri lentävä vyötärölinja erottikin sen parhaiten kovin samannäköisestä saksalaisserkustaan, Taunuksesta
Kuva

Tämä ei ole mikään mustetahratesti, mutta jostakin syystä tästä kuvakulmasta avautuva kaarevuus tuo mieleeni Fouga Magisterin...
Kuva

...ja Fouga Magisterin nimenomaan tästä kulmasta
Kuva

Jotta peräpään pituudesta saisi maksimaalisen kuvan, pitää kuvauspaikkaa hakea huolella. On milleistä kiinni, että saa kunnolla ikuistettua tämän valtavan "pulkkamäen". Tämän otoksen kanssa onnistuin mielestäni hyvin.
Kuva

Kuvaaminen ylhäältä alaspäin ei anna toivottua tulosta. Tavoiteltu valtavan pituuden aikaansaama vaikutelma jää saavuttamatta. Mikäli kameraa veisi alemmas, jäisi kuvaan ainostaan takalasia
Kuva

Lähetetty: 27.4.2005 18:01
Kirjoittaja noose01
Hienoja kuvia! :wink:

Lähetetty: 27.4.2005 18:06
Kirjoittaja evo2
OT:nyt olisi viisasta hommata Irman tilalle joku "elävämpi" lyyli :lol: kuvaus kohteessa ei ole mitään vikaa päin vastoin, mutta mielellään näkisi Jämsänkoskella muunkin kun sen Irman pakkeloidun naaman. :wink:

Lähetetty: 27.4.2005 20:39
Kirjoittaja Lada-Jussi
aika päteviä kuvausvinkkejä, itekin vasta viimeaikoina herännyt ajatukseen että auton voi kuvata muutoinkin kuin vieressä seisomalla. Hieman kyykistymällä saa tyylikkäämmän perspektiivin, mutta kuten kamazin esimerkissä tyylikkyys on aina tilanteen ja kuvan tarkoituksen sanelema.

Lähetetty: 28.4.2005 2:05
Kirjoittaja samarai
Erittäin hyvä kuvaamisen peruskurssi. :lol:

-Ja näillä ohjeilla kuvia sinne "bongauspalstalle". - Ketä kiinnostaa, -"että näin punasen nappiksen ostarin parkissa" KUVIA! :twisted: :P :wink:

Lähetetty: 28.4.2005 8:44
Kirjoittaja Jaska HKI
Ihan hyvä esitys.Kuvista näkee selvästi,miten erikokoiset henkilöt näkevät kohteen.Muistan tenavana kuinka kotikylän taksin Volga M 21 näytti aivan järkyttävän suurelta.Moskvits Scandiavia näytti taasen keskikokoiselta.Aikuisena se tasen näyttää lähinnä pieneltä.

Luin taannoin jostakin autolehdestä autokuvauksen huippuammattilaisesta,joka elää tekemällä myyviä kuvia varsinkin uusista autoista.Siinä oli mielenkiintoinen juttu kuinka liikekuvat liikuvasta autosta saadaan näyttäväksi.Autoon asennetaan etuviistoon pikä tukeva palkki,jonka päähän kamera asennetaan.Autolla ajetaan hiljaa pienillä vaihteilla.Koska kamera on kiinnitetty autoon niin se piirtyy terävänä ja ohi liikkuva maisema epäterävänä.Loppuretusoinnissa kuvassa oleva palkin pätkä poistetaan digitaalisesti.Lieköhän Ladoista koskaan tällaisia kuvia otettu?

Lähetetty: 28.4.2005 18:05
Kirjoittaja Warreossi
Kaljakori apukuskinpenkillä luo reipasta tunnelmaa kuvaan.. :wink:

Lähetetty: 28.4.2005 20:37
Kirjoittaja corona
Tollasta mattapintasta onkin helppo kuvata, kun pellit kiiltää kuin peili niin näkyykin koko ympäröivä maailma. Sullakin laseista heijastuu kaikenlaista.