Sivu 1/2
Jäykkä ohjaus
Lähetetty: 8.4.2005 9:29
Kirjoittaja Ladaism
Elikkäs vaihdoin eilen kesäkelin kumit oikeen aluvanteilla ja nokian nahkoilla..Nyt ratti on hiton jäykkä ja vähän kääntäessä renkaat vääntää auton takas suoraan.. Ja ohjaus on muutenkin ihmeellisen tuntuinen ja auto tärisee ajettaessa.
Renkaat on tasapainotettu mut paineita en ole tarkistanut.. tuskin yksin syynä?
Lähetetty: 8.4.2005 9:37
Kirjoittaja Pavlovits
Niin ne aina tuntuu talvirenkaiden jälkeen, varsinkin , jos ovat talvirenkaiita leveämmät ja ilmanpaine lian matala.
Lähetetty: 8.4.2005 9:47
Kirjoittaja Stefa
Tarkastappa ne paineet ja rasvaile ohjauksen liikkuvat osat, mm rattitolpan yläpään "liukulaakeri". Mutta luonnollisesti kesäkumeilla pitävällä tiellä ohjaus on jäykempi. Onkos aurausta milloin mitattu?
Lähetetty: 8.4.2005 10:42
Kirjoittaja Ladaism
Aurauksen mittauksesta ei ole tietoa.
Rasvasin kaikki etupään osat ja lisäsin ilmaa, vaikuttaa jo paremmalta ;D
Seuraavaksi koneeseen ja vaihdelaatikkoon uudet öljyt, mitä olette käyttänyt?
Lähetetty: 8.4.2005 12:42
Kirjoittaja Jokari
Ladaism kirjoitti:Aurauksen mittauksesta ei ole tietoa.
Rasvasin kaikki etupään osat ja lisäsin ilmaa, vaikuttaa jo paremmalta ;D
Seuraavaksi koneeseen ja vaihdelaatikkoon uudet öljyt, mitä olette käyttänyt?
Mobil Super S 10W-40:ä on nyt ollu myllyssä viime keväästä lähtien, sitä kuluu kymmenesosa siitä mitä halvinta 10W-30 mineeralipaskaa

Lähetetty: 8.4.2005 14:26
Kirjoittaja Stefa
Laatikkoon jotain gl-4:sta.
ohjaus
Lähetetty: 8.4.2005 22:08
Kirjoittaja Martigan
Mulla taasen ohjaus on ihan liian nopea. Ottaa jokaisen montun ja kuopan, yms. ja auto heittelee kuin sekopää. Kyselin kaverilta, joka duunaa ralliautoja, että oliskos mahdollisesti alemman ja ylemmän tukivarren säädössä. Toinen mahd. aurauskulmat. Nyt mulla on alla 185/55/15" kumekset ja ihan yhtä rauhaton 14"talvikumeksilla. Tuossa on ihmeen kevyt ohjaus jopa paikallaan ollessa. Olisko joku laittanu vaikka tehostimen

Lähetetty: 8.4.2005 22:46
Kirjoittaja liero
ohjauksessa yleistä. hätäiset liikkeet =liikaa aurausta . rauhallisempaa vaeltelua =liikaa haritusta . perus vinkki takaveto--> auraus 2-0mm .etuveto--> haritus 0-2mm.
auraus
Lähetetty: 8.4.2005 23:02
Kirjoittaja Martigan
tuota aurauskulmaa kyselin, että olisko edelinen omistaja säätänyt kohdalleen. ei sitten kuitenkaan ollut. Eikös Ladassakin ole kuitenkin kaksi kolmiotukivartta? ja niiden kulmaa säätäen joillain prikoilla saadaan aikaan ns. jättökulma, jolloin kääntyvyys/palautus saadaan kohdalleen. mulla taitaa olla kyllä kyseessä ihan liika auraus???
Niin silloin kun tuo auto oli aikaisemmin omistuksessani, niin se kyllä taisi syödä oikean puolen rengasta aikas hyvin ja tärinä on aikas voimakasta vieläkin. Luulisi, että leveämmillä renkailla tärinä on kovempaa tuossa tapauksessa, mutta???
Eli jos mulla auto syö ulkosyrjältä, niin pitää varmaan leventää hiukan?
Lähetetty: 8.4.2005 23:07
Kirjoittaja liero
mittaa ja koita muuttaa oikeaksi eka noi auraukset\haritukset se on helppoa kotikonstein ,harvassa biilissä on muita kulmia rotsattu ellei ole hieman kolautettu jonnekkin...
auraus
Lähetetty: 8.4.2005 23:09
Kirjoittaja Martigan
Käytänkö kalastajalankaa, neuloja ja tussia, vai onkos jo keksitty uutta mittaustapaa?
Kehittelin kyllä tuossa ajatuksissani laserikäyttöistä.

Lähetetty: 8.4.2005 23:30
Kirjoittaja liero
mulla on käytössä sellanen RHS:tä tehty tekele. neliöputki lattiaa vasten jonka molempiin päihin pystyyn samaa putkea n.2-300mm paras kun tulis mitattavan auton pyörän-navan korkeudelle. toiseen näistä pystyputkista päähän hitsaten joku lattaraudan pätkä jonka pää on n.20mm sinne sisäänpäin. siinä se.
mitattaessa rauta auton alle pystyyn ja tuo latta vanteetn reunaan kiinni ,sitten toiseltapuolelta rullamitalla mitta ja rauta renkaan etu puolele ja taas mitta ,erotukseta saadaan auraus\haritus ...helppoa
on toiminut omistamissani biileissä riittävän tarkasti jotta ei ole syoneet rengasta ja olleet hyviä ajaa

Lähetetty: 9.4.2005 8:51
Kirjoittaja Misha
No, mä vein aika pian ku sain auton auraukset säädettäviks ja se oli ihan sen arvoista, vaikkei mitään ihan halpaa lystiä olekaan. Toimii loistavasti.
Mun valkovenäläisillä kesäkumeilla ohjaus oli ihan sikaraskas ja se vaan paheni mitä kauemmas rattia käänsi sivuun. Talvirenkailla ohjaus taas oli oikein kevyt.
Nyt kun vaihdoin kumit niin ohjaus keveni huomattavasti. Ei mitään hajua miksi, sillä pyörän halkaisija ei muuttunut lainkaan ja leveys taisi hiukan lisääntyäkin. Pyörän profiili sitävastoin madaltui, et tiedä vaikuttiko se sitten.
110 ohjaus
Lähetetty: 20.4.2005 9:38
Kirjoittaja Ladaism
No niin renkaiden painotusten ja nivelien öljyämisen jälkeen..huomasin ohjauksen olevan outo...vieläkin. Eli tuntuu että olis soraa koko ajan renkaiden alla jos kääntää tiukasti, esim. u-käännöksessä.
Renkaat niiq pyörähtää kun ne olis ilmassa?
Myös suoralla ajettaessa ohjaus tuntuu jäykältä ja pyrkii vääntää pyörät suoraan.
Eli seuraavaksi ilmeisesti vietävä aurauskulmien säätöön..?
Ehdotuksia PK-seudulla minne..?
Lähetetty: 20.4.2005 20:09
Kirjoittaja Tiige
Misha kirjoitti:Nyt kun vaihdoin kumit niin ohjaus keveni huomattavasti. Ei mitään hajua miksi, sillä pyörän halkaisija ei muuttunut lainkaan ja leveys taisi hiukan lisääntyäkin. Pyörän profiili sitävastoin madaltui, et tiedä vaikuttiko se sitten.
Renkaan rungon jäykkyys vaikuttaa myös huomattavasti ohjaukseen, eli mitä jäykkä runkoisempi sitä kevyempi.

Lisäksi rengas reagoi huomattavasti paremmin ratin liikkeisiin ja on parempi ajettava mutkaisella tiellä.
