Sivu 1/1

pakokaasun takasi kierrätys.

Lähetetty: 1.4.2005 19:23
Kirjoittaja Eetvartti
kysympä vaan ohimenne tuosta 1500s -92 axtecin pakokaasunkierrätyksestä. että onko sillä jokin hirvittävän tärkiä virka tuolla konepellin alla? ja kannattaako sitä ottaa pois?
ku tuossa tuli puheenaiheeksi mersumiehien kans jutellessa. niitten mielestä ei ole järkeä kierrättää likaista ilmaa moottorissa. no mielipiteethän tietenkin saa olla.

Lähetetty: 1.4.2005 20:36
Kirjoittaja pressa
pakokaasujen takaisin kierrätys pienentää nox arvoa joka on laboratorio olosuhteissa tapahtuva mittaus jonka arvo on jotain mg/100km.
arvoa ei pystytä esim katsastuksessa mittaamaan ja järjestelmän käytöstä poisto tedään tulppaamalla 4mm. vahvuisella tapilla egr-venttiililtä lähtevä letku
kaikki letkut kuitenkin pitää jättää paikoilleen koska järjestelmä mainitaan tyyppikatsastustodistuksessa eli sitä ei saa poistaa
tästä on ollut juttua pravdassa juttusarjassa mystinen axtec

Lähetetty: 1.4.2005 21:20
Kirjoittaja Eetvartti
ajattelin justiisa jollain haulilla/mokkulalla sen tukkia. onko sillä mittää vaikutusta suorituskykyyn kun sen ottaapi pois?

Lähetetty: 1.4.2005 21:24
Kirjoittaja pressa
no periaatteessa saat sillä lisää tehoa kun kone ei jauha samoja jauhoja kahteenkertaan
mutta eri asia huomaako 0,001 hv:n lisäystä
koska reikä josta imetään pakokaasua on halkaisijaltaan 2mm ja sijaitsee pakosarjassa niin aikaa myöten se on nokeentunut muutenkin melkein tukkoon

Lähetetty: 1.4.2005 21:55
Kirjoittaja Lada-Jussi
olisiko teho vaikutus kuitenkin suurempi? Nivan 1600 koneessa on 76 hv kun takavedon vastaavassa 78 hv. mitään muuta eroa en ole löytänyt kuin tuo egr venttiili juttu joka on ollut jo vanhemmissa nivoissakin??? tulisko siitä siis 2 hv ero?? en ole tohon nivan systeemiin perehtynyt toimiiko samoin kuin noissa vähäpäästöisissä, mutta Nivallahan on ollu laajemmat markkina-alueet ja jossain on vaadittu pienempiä päästöjä, siksi kai Nivassa tuokin oli....

Lähetetty: 1.4.2005 21:59
Kirjoittaja pressa
no voi tuo minun veikkaus olla aivan metsässäkin mutta kahteen heppaan en usko mutta yhteen voisin suostua koska jos päästönormit on tiukemmat niin silloin yleensä polttoaine suuttimien koko kaasuttimessa on aavistuksen pienempi
menikähän tämä aivan huutokaupaksi?

Lähetetty: 1.4.2005 22:02
Kirjoittaja Eetvartti
noh... kuhan sen tukin niin kokeellaan. :)

Lähetetty: 1.4.2005 22:04
Kirjoittaja pressa
käytätkö autoa tehopenkissä ja otat lukemat letku auki ja letku tukittuna sillä perstuntumalla ei kahtakaan hevosta huomaa

Lähetetty: 1.4.2005 22:14
Kirjoittaja Eetvartti
no ei ny sentäs. ihan sama kuhan ne paskat ilimat ei siellä kierrä.

Lähetetty: 1.4.2005 22:17
Kirjoittaja RTJN65
Ei tota EGR venttiilin toimivuutta/toimimattomuutta juuri huomaa. Iteelä on kokemuksia että kun letkut oikein ja kaasari säädöissään niin homma toimii. Suurimmat ongelma on tossa kohokammion venttiilissä ja vivuston jumiutumisessa lian takia.

Jos Asteekki jumalalle on uhrauksensa tehnyt se palkitsee kyllä toimivalla Ladalla.

Lähetetty: 2.4.2005 21:31
Kirjoittaja Turbiini
Ei siitä venttiilistä haittaa ole jos se on kunnossa eli ei kierrätä kaasuja silloin kun alipainetta ole, jos se taas vuotaa ei sen letkun tukkiminen auta vaan pitää tehdä umpinainen tiiviste venttiilin ja pakosarjan väliin. Tehoihin ei ole mitään vaikutusta koska venttiili on kiinni kun kaasu on pohjassa. Bensa koneissa se ei edes aiheuta imuventtiilien karstoittumista koska bensa on hyvä liuotin ja puhdistaa imukanavat/ventiilit, dieseleissä siten egr ventiilin poisto auttaakin konetta pysymään puhtaana (mutta dieseli ladoja ei suomessa montaa ole)

Lähetetty: 2.4.2005 22:19
Kirjoittaja Stefa
Tuolla pakokaasun takaisinkierrätyksellä on myös vaikutusta kulutukseen, pystytään osakuormalla ajamaan paremmalla hyötysuhteella koska sylinteriin saadaan ilman sekaan pakokaasua ja siten syötettyä vähemmän polttoainetta ilman että seos laihenee likaa. Näin teoriassa suurinpiirtein. Toimiiko tämä oikeasti asteekissa? Epäilen vahvasti. Oikeat ruiskut asia erikseen.