Sivu 1/1

moottorin öljyn kierto

Lähetetty: 24.3.2005 20:35
Kirjoittaja sjussila
Vika: öljy ei kierrä moottorissa

Ilmentymä: vaikka öljyfiltteri ja öljynpaine anturi on irti koneesta, mistään reiästä ei tule öljyä pihalle. Ja kone pysähtyy heti kun virrat kääntää pois. Vika ilmestyi kansiremontin jälkeen...

Kysymys1: Mikä on öljynkierto järjestys koneessa?
Kysymys2: Mikä pyörittää öljypumppua?
Kysymys3: Pitäisikö vikaa lähteä etsimään öljypumpusta vai onko muita mahdollisia vikakohteita?

Lähetetty: 24.3.2005 22:02
Kirjoittaja kapa
Öljypumppu imee öljyn öljypohjasta, siitä suodattimelle, sitten alakerran laakereille ja kanteen ja muuallekin voitelukohteisiin, josta valuu takaisin öljypohjaan.

Öljypumppua pyörittää apuakseli, sama joka käyttää myös bensapumppua ja virranjakajaa.

Kyllä vika melkeinpä pumpussa on, olisiko jokin roska paineenrajoitinventtiilissä tai venttiilin jousi kaput?

Lähetetty: 24.3.2005 22:14
Kirjoittaja sjussila
tarttee huomenna ruveta tutkimaan asiaa...
ajoin -93 2105 järvenpäästä tallille, ja sen kanssa ei ollut mitään ongelmia...
ainoastaan vähän laiskansutkea johtuen palaneesta pakoventtiilistä

vaihdoin siitä koneen nappikseeni, jossa oli nokka-akseli kulunut loppuun ja yksi keinuvipu oli aika huono(korjattu katkennut keinuvipu venäläisellä tavalla eli hitsaamalla ja hiomalla)

Otin "uudesta" koneesta kannen irti, kansi kävi koneistamossa oikaistavana, vaihdoin sen risan venttiilin, tein tarvittavat venttiilityöt kanteen, jonka jälkeen nostin uuden koneen nappikseen

lähti käyntiin koneen vaihdon jälkeen ihan hyvin, mutta hetken käytyään sytytti öljyvalon merkiksi siitä että jotain on vikana ja jakopään kettinki alkoi pitämään meteliä johtuen kiristäjän löysentymisestä...

Saako öljypohjan auki koneen ollessa kiinni autossa ??

Lähetetty: 24.3.2005 23:42
Kirjoittaja tsenobiili
Voisko olla et on päässy putoamaan jotakin kökköä öljypohjaan öljyn paluukanavien kautta,kun oot puhdistanu sitä kansitasoa vanhoista tiivisteen rämmäleistä ja se olis kulkeutunut sinne ö.pumpun paineenrajoitinventtiilin väliin?

Lähetetty: 25.3.2005 20:21
Kirjoittaja kapa
Jotenkin tuntui aihe tutulta. Ja löytyihän se, kannattaa vilkaista tämä topicci, sieltä selviää lisää.

Lähetetty: 25.3.2005 21:23
Kirjoittaja sjussila
eipä ollut mikään noista vioista joita tuon linkin alla mainittiin...mutta vika löytyi kuitenkin, ja olkoon tämä varoittavana esimerkkinä moottorin vaihtajille :

Nappikseen tosiaan vaihdoin 1500cc vm.-93 moottorin, jossa oli iästä johtuen kiinni sähkökaasari, katalysaattori ja kärjetön virranjakaja. Tämän puuttuvan öljynpaineen mysteeri johtui virranjakajasta. Konetta vaihtaessa tuli sen verran hoppu jotten jaksanut alkaa selvittelemään kärjettömän virranjakajan johtokaaviota vaan lykkäsin tuohon 1500 kuutioiseen moottoriin nappiksen oman kärjellisen virranjakajan ja kaasarin....

Kärjellisen ja kärjettömän virranjakajan akselin päässä olevat spoorit ovat samanlaisia ja täten ovat vaihtokelpoisia, mutta kärjettömän virranjakajan käyttöakseli on noin sentin verran pitempi. Eli kun koneeseen laittoi vanhemman kärjellisen virranjakajan, niin virranjakaja kyllä toimi, mutta virranjakajaa pyörittävä käyttöratas pääsee nousemaan n. sentin verran ylöspäin ja näin ollen öljypumpun pyöriminen loppuu...

No tekemällä oppii, toiste ei tule kokeiltua vastaavanlaista kombinaatiota:)

Lähetetty: 25.3.2005 21:41
Kirjoittaja jykä
sjussila kirjoitti:eipä ollut mikään noista vioista joita tuon linkin alla mainittiin...mutta vika löytyi kuitenkin, ja olkoon tämä varoittavana esimerkkinä moottorin vaihtajille :

Nappikseen tosiaan vaihdoin 1500cc vm.-93 moottorin, jossa oli iästä johtuen kiinni sähkökaasari, katalysaattori ja kärjetön virranjakaja. Tämän puuttuvan öljynpaineen mysteeri johtui virranjakajasta. Konetta vaihtaessa tuli sen verran hoppu jotten jaksanut alkaa selvittelemään kärjettömän virranjakajan johtokaaviota vaan lykkäsin tuohon 1500 kuutioiseen moottoriin nappiksen oman kärjellisen virranjakajan ja kaasarin....

Kärjellisen ja kärjettömän virranjakajan akselin päässä olevat spoorit ovat samanlaisia ja täten ovat vaihtokelpoisia, mutta kärjettömän virranjakajan käyttöakseli on noin sentin verran pitempi. Eli kun koneeseen laittoi vanhemman kärjellisen virranjakajan, niin virranjakaja kyllä toimi, mutta virranjakajaa pyörittävä käyttöratas pääsee nousemaan n. sentin verran ylöspäin ja näin ollen öljypumpun pyöriminen loppuu...

No tekemällä oppii, toiste ei tule kokeiltua vastaavanlaista kombinaatiota:)
Eikös se virranjakajan akselin pituus ole eri juuri 1200:ssa ja 1500:ssa siitä syystä että 1500:nen lohko on korkeampi johtuen pidemmästä iskusta.

Lähetetty: 25.3.2005 21:54
Kirjoittaja sjussila
no näin jälkikäteen ajateltuna siitä se voisi johtua...
enpä ole koskaan tullut miettineeksi mistä kohtaa sitä lohkoa on venytetty että on saatu isolohko aikaiseksi