Sivu 1/1

110:n ilmamäärämittarin rakenne?

Lähetetty: 17.3.2005 20:04
Kirjoittaja Jaska HKI
Mikä on Lada 110:n ilmamäärämittarin rakenne?Jos se on nk. kuumalankamittari niin käsittääkseni se on huoltovapaa rakenne likaantumista vastaan koska kuumalanka hehkutetaan tuhanteen asteeseen jokaisen moottorin pysäyttämisen yhteydessä.Itse lankaa on kait huono mennä sorkkimaan,koska se on paksuudeltaan vain 0,07mm?
Jossakin topiikissa puhuttiin ilmamäärämittarin puhdistuksesta.Sen takia kysyn asiasta tässä :?

Lähetetty: 17.3.2005 20:39
Kirjoittaja mam
Täältä löytyy tietoa - tosin Venäjän kielellä:

http://chiptuner.ru/sensor.php

Sivulla on esitettynä kaikki Ladan anturit ja niiden eri versiot.

Lähetetty: 17.3.2005 21:36
Kirjoittaja esses
Se ilmamäärämittari tai oikeammin ilmamassamittari on kuumakalvotyppinen mittari.
Elippä siellä on kalvo, jota vastus lämmittää, ja jota virtaava ilma jähdyttää. Kalvo pyritään lämmittämään ja pitämään 120 asteessa.
Seuraamalla vastuksen virran tarvetta lasketaan ilman massa.
Tällaisella mittarilla ei ole sellaista itsepuhdistusta kuin kuumalankamittarilla.
Se on paljon tarkempi, eikä tarvitse mitään erillistä painetunnistinta, niinkuin vanhat järjestelmät.
Tämä mittarin puhdistusjuttu on vähän henkimailman juttu. Joskus se autaa, joskus ei. Ilmeisesti kalvon pinnalle kertyy epäpuhtauksia, rasvaa yms. joka voidaan sopivalla ainella poistaa.
Alfasivuilla on ehdotettu esimerkiksi Wurthin jarrupuhdistetta, joka on pääasiassa teollisuusbensiiniä. Myös jotain elektroniikan puhdisteita ehdotettu.

ilmamäärämittarin tuho

Lähetetty: 18.3.2005 7:58
Kirjoittaja laurinko
Joo. kannattaa olla varovainen sen mittarin kanssa.
Esim alfoista on mennyt rikki kytkinremontin yhteydessä.
Imuletku irti ja kytkinpöly kuumalangalle. Takaisin nippuun ja virrat päälle.
Palaa lika heti kiinni ja onkin kaput.

110 mallissa on näitä mennyt, kierroksia ei ota ja pätkii hieman.
Ei mikään harvinainen vika 110:ssä.
Ei mittausmenetelmää,vain osanvaihto selvittää kunnon.

Hauskinta on se,että menet ostamaan uuden Deltasta ja ei minkään näköisiä suojia/laatikkoa ko osan ympärillä.

Lähetetty: 18.3.2005 19:14
Kirjoittaja Jaska HKI
Eli siis jos mittauskalvo pinnoittuu lialla niin se toimii lämmöneristeenä eikä mittaus toimi riittävän nopeasti.Vastuksen lämmittäessä kalvoa ei lämpö pääse haihtumaan todellisuutta vastaavasti ja ruiskun tietokone antaa liian laihan seoksen moottorin tarpeeseen nähden,mistä seuraa voimattomuutta moottoria voimakkaasti kuormittaessa.

Lähetetty: 18.3.2005 20:50
Kirjoittaja esses
Mutta, toimimattomuuden syy voi olla kyllä muukin kuin likaantuminen. Eräässä nimeltä mainitsemattomassa automerkissä on ollut ilmamassamittarivikoja ihan 10000 km jälkeen. Silloin ei voi olla kysymys mistään likaantumisesta.
Tällainen rakenne on ilmeisesti vaan herkkä vikaantumiselle.

Lähetetty: 18.3.2005 23:41
Kirjoittaja jta
Niin olikos noissa 110:ssä minkä valmistamat nuo ruiskujärjestelmät? Boschin? Vaiko jonkunmuun?

Lähetetty: 19.3.2005 11:14
Kirjoittaja esses
Ihan ekoissa oli GM, mutta sitten vaihtui Boschiin. Tai siis Rus-Bosch. Eli Venäjällä tehty Bosch. Juontanee jostain yhteistyöstä.

Lähetetty: 19.3.2005 15:25
Kirjoittaja pressa
niinpä eräs delttan asentaja sanoi: "kun tuli bosch taloon niin tuli viatkin"
ja tosihan on ettei niin pientä kylää olekkaan missä ei bosch-merkkikorjaamo yhtä miestä leivässä pitäisi

Lähetetty: 19.3.2005 21:13
Kirjoittaja jta
Ilmankos koulussa sitten opetetaankin nuo boschin ruiskujärjestelmät erittäin perusteellisesti... :lol: