Sivu 1/3
Ketjukolarit hesassa, oliko kukaan mukana?
Lähetetty: 17.3.2005 15:45
Kirjoittaja Misha
No nyt se sitten tapahtui mitä oli odotettu. Kolme kuoli ja monia loukkaantui ketjukolareissa joissa oli mukana 400-500 autoa.
Mikä siinä on ettei osata ajaa liukkaalla ja lumipyryssä?
Turussakin oli pienempi ketjukolari, mutta siinä joku neronleimauksen saanut oli pysähtynyt skrabaamaan tuulilasiaan.
Olikos kukaan Ladisti mukana?
Pitäkää hyvät ystävät turvaväli edessä olevaan ja säätäkää nopeus keliolojen mukaan, joohan?
Lähetetty: 17.3.2005 16:41
Kirjoittaja noose01
Ajoin melkein tunnin verran vanhalla hämeenlinnantiellä nurmijärveltä kehä III:lle.
Moottoritiellä oli ilmeisesti aikaisemmin rytissyt ja kolaripaikan takana autot kiltisti odottelivat että josko tie saataisiin raivattua jotta matka jatkuisi.
Luultavasti kolarien aiheuttajina ovat olleet sellaiset kuljettajat keiden autosta löytyy abs, esp, yms hömpänpömppää. Sitten ajatellaan että voi turvallisesti ajaa 120km/h kelissä kuin kelissä. Ja kun alla on vasta pari vuotta vanhat talvirenkaat niin sehän on sama kuin kesäkellillä ajaisi!
Ja on olemassa sellaisiakin idootteja jotka ovat vaihtaneet jo kesärenkaat alle
Itse ohjastin 2107:aa rauhallisesti ja maltilla niinkuin Ladaa pitääkin tämmöisillä keleille. Paitsi jos joskus vähän laskee ohjausnyöreillä perää pieneen luisuun

Lähetetty: 17.3.2005 17:03
Kirjoittaja Tshernobyl
noose01 kirjoitti:
Luultavasti kolarien aiheuttajina ovat olleet sellaiset kuljettajat keiden autosta löytyy abs, esp, yms hömpänpömppää. Sitten ajatellaan että voi turvallisesti ajaa 120km/h kelissä kuin kelissä. Ja kun alla on vasta pari vuotta vanhat talvirenkaat niin sehän on sama kuin kesäkellillä ajaisi!
Ja on olemassa sellaisiakin idootteja jotka ovat vaihtaneet jo kesärenkaat alle
Olen samaa mieltä. Juuri nämä isommat ja kaikilla härpäkkeillä varustetut kaarat ne menee miljoonaa kelistä riippumatta.
Älytöntä sellainen ylimielisyys liikenteessä.

Lähetetty: 17.3.2005 19:23
Kirjoittaja Jaska HKI
Tiistaina tuli käytyä Järvenpäässä.Tie oli Lahden moottoritiellä kuiva mennen tullen.Letka meni sellaista sataa kymmentä.Tuskin tänäkään aamuna töihin menijät varasivat enempää aikaa matkantekoon kun ajokelit olivat viikkoja suosineet nopeaa ajamista.Ihminen on tottumustensa orja.
Lähetetty: 17.3.2005 20:10
Kirjoittaja jta
Tshernobyl kirjoitti:Juuri nämä isommat ja kaikilla härpäkkeillä varustetut kaarat ne menee miljoonaa kelistä riippumatta.
Älytöntä sellainen ylimielisyys liikenteessä.
Juu sehän on noissa kun on kaikki mahdolliset airbagit, lukkiutumattomat jarrut ja kaikenmaailman ajonvakautus järjestelmät niin sitä moni luulee että sillä pystyy ajaa tuhatta ja sataa että auto ei koskaan lähde käsistä jne... Siinä sitä sitten ihmetellään ku ei nuo hienot laitteet auttaneetkaan pysähtyyn nopeemmin tai onkin lähteny auto heitteleen... Eli vaikka onkin tuollaisia turva vehkeitä auto täynnä niin pidetään silti se järki päässä ja vauhit kelin mukaisena...
Lähetetty: 17.3.2005 20:12
Kirjoittaja Lada-Jussi
Onneksi olin tänä aamuna ajoissa liikkeellä. Janakkala - Myyrmäki välin ajoin totuttuun tapaan vanhaa hämeenlinnan tietä (130). Menin siinä 6-7 välillä. Liikennettä oli vielä vähän, mutta autot nostatti mielettömiä lumipöllyjä, paljoa ei ollut näkyväisyyttä. Nurmijärven jälkeen alkoi tien pinnat olemaan vähemmän lumisia ja siis enemmän jäisiä.
Kuulin vaan myöhemmin työkavereilta että sielläkin on vähän rytissyt. Eikä tosiaankaan mikään ihme. Moottoritiellä ei viitsi ajaa edes hyvällä ilmalla. Harvat noudattaa turvavälejä ja meno on todella epämääräistä kaiken kaikkiaan. Toisaalta siellä Kehä III:n tuntumassa on jo niin paljon ruuhkaakin että siellä pitää syöksyä rohkeesti sekaan jos yleensä haluaa eteenpäin päästä.
Lähetetty: 17.3.2005 20:23
Kirjoittaja Lada-Jussi
jta kirjoitti:Tshernobyl kirjoitti:Juuri nämä isommat ja kaikilla härpäkkeillä varustetut kaarat ne menee miljoonaa kelistä riippumatta.
Älytöntä sellainen ylimielisyys liikenteessä.
Juu sehän on noissa kun on kaikki mahdolliset airbagit, lukkiutumattomat jarrut ja kaikenmaailman ajonvakautus järjestelmät niin sitä moni luulee että sillä pystyy ajaa tuhatta ja sataa että auto ei koskaan lähde käsistä jne... Siinä sitä sitten ihmetellään ku ei nuo hienot laitteet auttaneetkaan pysähtyyn nopeemmin tai onkin lähteny auto heitteleen... Eli vaikka onkin tuollaisia turva vehkeitä auto täynnä niin pidetään silti se järki päässä ja vauhit kelin mukaisena...
vielä tästä autotekniikastakin, parit kilometrit tossa ajellut -91 Vectralla ja vaikka siinä ei mitään ihme systeemejä ole, niin kuitenkin Samaraan verrattuna käyttäytyy liukkailla vakaammin. Kyllä sillä tuli sellainen tunne että voi ajella lujempaa liukkaisiin kurveihin, kuin samaralla joka puskee todella herkästi. mutta kun nopeutta tarpeeksi nostaa taitaa se Vectrakin lipsahtaa. Miten sitten sellaiset joissa on nämä absit ja espit, niillä tilanne nopeus nousee varmaan vieläkin korkeemmaksi.
Lähetetty: 17.3.2005 20:47
Kirjoittaja Misha
noose01 kirjoitti:Luultavasti kolarien aiheuttajina ovat olleet sellaiset kuljettajat keiden autosta löytyy abs, esp, yms hömpänpömppää. Sitten ajatellaan että voi turvallisesti ajaa 120km/h kelissä kuin kelissä. Ja kun alla on vasta pari vuotta vanhat talvirenkaat niin sehän on sama kuin kesäkellillä ajaisi!
Ja on olemassa sellaisiakin idootteja jotka ovat vaihtaneet jo kesärenkaat alle
Hesarissa oli jutussa
http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/ ... 1978861955
Tämmöinen lainaus:
"Suurin osa autoista oli korkeintaan kymmenisen vuotta vanhoja ja turvatyynyt näyttivät pelastaneen monen ihmisen hengen."
Vai olisiko tosiaan niin päin, että syy kolareihin oli uusien autojen mukanaan tuoma turvallisuudentunne?
En ihmettelisi
Just muutama viikko sitten ajoin Tampereen moottoritietä pitkin yöllä uskomattoman sakeassa lumipuryssä niin että yksi kaista oli hiukan auki. Uskalsin sentään ajaa 80kmh (jota on muuten ehdotettu huonokuntosen tien yleisrajoitukseks) ja eiköhän ohi pyyhältäny näitä ESPllä ja ABSeilla varustettuja mersuja varmaan 120kmh ajoivat.... aika uskomatonta.
Lähetetty: 17.3.2005 20:51
Kirjoittaja Misha
Lada-Jussi kirjoitti:vielä tästä autotekniikastakin, parit kilometrit tossa ajellut -91 Vectralla ja vaikka siinä ei mitään ihme systeemejä ole, niin kuitenkin Samaraan verrattuna käyttäytyy liukkailla vakaammin.
Musta takapotku on samaraa vakaammman tuntunen ajettava liukkaalla.
Kieltämättä iskän Audi A4 on tosi vakaan tuntunen, olis kyl kiva kokeilla quatroa, ne kuulemma menee liukkaalla kuin raiteilla.
Lähetetty: 17.3.2005 21:45
Kirjoittaja Lada-Jussi
Misha kirjoitti:Lada-Jussi kirjoitti:vielä tästä autotekniikastakin, parit kilometrit tossa ajellut -91 Vectralla ja vaikka siinä ei mitään ihme systeemejä ole, niin kuitenkin Samaraan verrattuna käyttäytyy liukkailla vakaammin.
Musta takapotku on samaraa vakaammman tuntunen ajettava liukkaalla.
Kieltämättä iskän Audi A4 on tosi vakaan tuntunen, olis kyl kiva kokeilla quatroa, ne kuulemma menee liukkaalla kuin raiteilla.
samara on kyllä todella levoton, sitä ihan mielellään alkaa hyvissä ajoin hiljentämään kun kurvi lähestyy, ei vasta sitten kun alkaa luistamaan. Takaveto-Lada on kyllä talvella parempi.
Lähetetty: 17.3.2005 22:25
Kirjoittaja foma
Lada-Jussi kirjoitti:Misha kirjoitti:Lada-Jussi kirjoitti:vielä tästä autotekniikastakin, parit kilometrit tossa ajellut -91 Vectralla ja vaikka siinä ei mitään ihme systeemejä ole, niin kuitenkin Samaraan verrattuna käyttäytyy liukkailla vakaammin.
Musta takapotku on samaraa vakaammman tuntunen ajettava liukkaalla.
Kieltämättä iskän Audi A4 on tosi vakaan tuntunen, olis kyl kiva kokeilla quatroa, ne kuulemma menee liukkaalla kuin raiteilla.
samara on kyllä todella levoton, sitä ihan mielellään alkaa hyvissä ajoin hiljentämään kun kurvi lähestyy, ei vasta sitten kun alkaa luistamaan. Takaveto-Lada on kyllä talvella parempi.
Nääh.. pykälä pienempi vaihde vaan nii kyllä sitten jaksaa vetää pienestä luisusta. Puskee kylläkin vähä turhan paljon. Onneksi on tavaratila on täynnä työkaluja rakennusvehkeitä niin edes jonkun verran menettelee.
kolarit
Lähetetty: 17.3.2005 22:30
Kirjoittaja ss127
Olen viime vuosina ajanut usein Lahden moottoritietä matkalla mökille ja kyllä olen ihmetellyt ettei kolise useammin. Siellä ajetaan kelistä riippumatta reipasta ylinopeutta (esim. rajoitus 100km/h ajetaan 120-140km/h).Toinen mikä ihmetyttää on että autojen välit ovat 2-10 metriin tässä nopeudessa. Eikö suomalainen autoilja ymmärrä että vaikka olisi ABS,ESP,SIPS,SRS,GPS,HIV,AIDS,SAK tai joku muu kiva kirjainsarja rekisteriotteessa niin ei se prkleen lulla pysähdy 120km/h nopeudesta tolla matkalla. Todellakin, voisiko syy huolettomaan/järjettömään ajotyyliin olla juuri se turvallisuuden tunne minkä nämä hienot kirjainyhdistelmät tuo? Vai olisiko syynä se että täällä Etelä-Suomessa pyritään pitämään kadut ja tiet kesäkelissä koko ajan. Ihmiset eivät enää osaa ajaa liukkaalla, huonolla kelillä?
Lähetetty: 17.3.2005 22:44
Kirjoittaja Jusu
No mutta eihän suomalainen jästi hiljennä hillitöntä menoaan, vaikka taivaalta sataisi vanhoja ämmiä äkeet selässä.
Mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä?
Lähetetty: 17.3.2005 23:17
Kirjoittaja Boris
Mäkisen jalat.
Tavalliset kädet.
Lähetetty: 18.3.2005 4:03
Kirjoittaja kimila
Yhestä mtv3:n kuvasta olin kattovinani että oli valkoinen ladakin menossa ollut mukana.. Näytti kyllä siltä että sen perään ois joku posauttanut. En tiedä yhtään paljonko siellä etelässä on lunta tullut, mutta luulisin että tällaisiin kolarisumiin vaikuttaa sekin aika paljon että kun ei ole koko talvena paljoa lunta tullut ja sitten kun tulee kunnolla niin ollaankin pulassa kun ei olla totuttu hangessa ajamaan ja lähdetään ohittelemaan tms. Hullultahan tuo näytti kun uutisista katsoi. Itse olen huomannut että turvaväleistä ei välitetä tippaakaan. Surullistahan tuollainen on sinänsä..