Sivu 1/1
Latakuskin elämä on kovaa
Lähetetty: 14.3.2005 21:00
Kirjoittaja Kamrat
Ei sitten jaksanut Lada lähteä tänä aamuna käyntiin, virta oli akusta loppu. Ajattelin että ei tässä mitään hätää. Hain sitten tallista akun apuvirran antoa varten. Aukaisin konepeltiä vivusta, kuulu vaan naps ja vipu oli veltto. Ei auennut konepelti. Kokeilin sitten ruuvarilla tökkiä lukkoa ja pihdeillä vedellä vaijeria, ei mihinkään. Isompaa työkalua peliin, rengasrauta ja ronskimmat otteet. Ei vaan aukea, melkein lähti jo ruma sana suusta. Töissä pitäisi jo olla. Lopulta järki loppu, vedin käsivoimilla konepellin väkisin auki niin että lukon kielekkeet väänty.
Ruuvasin sitten illalla ton konepellin lukko-osan irti, ei sitä varmaan tarvita

Onko jollain kokemuksia takavedon konepellin aukaisusta jos ei vivusta aukea.
Normaalisti pidän autoa lämpöisessä tallissa mutta viime yön Lada oli ulkona pakkasessa, joten joutu akku sitten vähän kovemmalle.
Ei muuten ollut ensimmäinen kerta kun Latuskassa oli ongelmia

, edellinen suurempi probleema oli kun radalla meni jarruputki poikki.
Lähetetty: 14.3.2005 21:14
Kirjoittaja lada 1300s
Nyt on hyvä juttu oon aina miettinykki mitä kun Ladassa aukee konepelti eteen päin niin voi tehä jos vaijeri katkee. Paha millään sörkkiä auki

Siis en halua vahingonilonen olla tietystikkään.

Lähetetty: 14.3.2005 22:04
Kirjoittaja RTJN65
No tossa tilanteessa seuraavaa: Kärkipihdit käteen ja konepellin ilmanoton raoista näkee vaijerin pään. Pihdeillä kiinni ja kääntö jotta lukkosalpa avautuu.
Nimimerkillä: ei ekaa kertaa moista noin avaamassa.
Lähetetty: 14.3.2005 22:57
Kirjoittaja Kamrat
No tossa tilanteessa seuraavaa: Kärkipihdit käteen ja konepellin ilmanoton raoista näkee vaijerin pään. Pihdeillä kiinni ja kääntö jotta lukkosalpa avautuu.
Nimimerkillä: ei ekaa kertaa moista noin avaamassa
Ilmanottoreikien raostako ronkit tota vaijeria pihdeillä? Harmi ettei työkalisettiin kuulu kärkipihdit...
Lähetetty: 14.3.2005 23:05
Kirjoittaja Rutinoff
Tai sitten vetää rautalangalla toisen konepellin aukaisu vaijerin piiloon sisälle. Jos eka menee poikki, niin käyttää sitä toista

Re: Latakuskin elämä on kovaa
Lähetetty: 15.3.2005 1:31
Kirjoittaja Misha
Kamrat kirjoitti:Onko jollain kokemuksia takavedon konepellin aukaisusta jos ei vivusta aukea.
Normaalisti pidän autoa lämpöisessä tallissa mutta viime yön Lada oli ulkona pakkasessa, joten joutu akku sitten vähän kovemmalle.
Otan osa.
Ite oon huomannu että kun on pakkasta-lämmintä-pakkasta vaihteluita paljon niin toi etupellin vipu alkaa mullakin takkuaan. Kaipa sinne sisälle tiivistyy vettä ja se sitten jäätyy tms.
Akkuvesi kannattaa tarkastaa ja jos ei muuten niin osta uus akku. Ite päädyin jälkimmäiseen ja nyt pelittää oikeen hyvin.
Jarruletkut halkee ku ne ruostuu puhki kun jarrunesteitä ei vaihdeta ja siihen sekottuu vettä.
Lähetetty: 15.3.2005 8:15
Kirjoittaja ,_,/ukka
Vettähän se vaijeri menee täyteen. Ainakin mulla on niin pöhölösti, että tekee vielä mutkan alaspäin siinä konehuoneen puolella, eli vesi ei pääse valumaan pois mistään.
,_,/ukka
Re: Latakuskin elämä on kovaa
Lähetetty: 15.3.2005 9:36
Kirjoittaja Kamrat
Misha kirjoitti:Kamrat kirjoitti:Onko jollain kokemuksia takavedon konepellin aukaisusta jos ei vivusta aukea.
Normaalisti pidän autoa lämpöisessä tallissa mutta viime yön Lada oli ulkona pakkasessa, joten joutu akku sitten vähän kovemmalle.
Otan osa.
Siis minkä osan? Mistä otat?
Ite oon huomannu että kun on pakkasta-lämmintä-pakkasta vaihteluita paljon niin toi etupellin vipu alkaa mullakin takkuaan. Kaipa sinne sisälle tiivistyy vettä ja se sitten jäätyy tms.
Akkuvesi kannattaa tarkastaa ja jos ei muuten niin osta uus akku. Ite päädyin jälkimmäiseen ja nyt pelittää oikeen hyvin.
Nesteet oli katottu. Hain uuden akun maksoi vain 27 egee, pyörittää aika mukavasti starttia nyt.
Jarruletkut halkee ku ne ruostuu puhki kun jarrunesteitä ei vaihdeta ja siihen sekottuu vettä.
Pääasissa taitaa putket ruostua ulkopuolelta, tosin jarrunesteet on syytä vaihtaa muulloinkin kuin vaihtaa jarruputkia.
Lähetetty: 15.3.2005 12:42
Kirjoittaja veli alexei
RTJN65 kirjoitti:No tossa tilanteessa seuraavaa: Kärkipihdit käteen ja konepellin ilmanoton raoista näkee vaijerin pään. Pihdeillä kiinni ja kääntö jotta lukkosalpa avautuu.
Nimimerkillä: ei ekaa kertaa moista noin avaamassa.
Saa olla aikas pitkät kärjet pihdeissä ja/tai tosi kapeat pihdit että sopivat syvälle siitä ilmanoton raoista, jotta saat kiinni vaierista. On meinaan tuotakin kokeiltu.
Toinen tapa on saada se lukituksen jousi pois paikaltaaan esim. ruuvarilla ja sitten saada kieleke liikkumaan (mitä vaihejerista kiskominen normaalisti tekee) jolloin konepellin lukitus aukeaa.
Lähetetty: 15.3.2005 16:48
Kirjoittaja heka
otat rautakangen käteen ja väännät niin aukee se kone pelti
Lähetetty: 15.3.2005 16:50
Kirjoittaja Nonnis
Ja vastaisuuden varalle turhat lukot pois ja rallilukot tilalle

Lähetetty: 15.3.2005 18:38
Kirjoittaja Kamaz
Mossessa tämä asia on kyllä suunniteltu paremmin. Siinä on veijerin kuoren ympärille kiinnitetty rautalankasilmukka joka menee aukaisuvivulle. Jos vaijeri menee poikki, voidaan konepelti aukaista vetämällä vaijerin kuoresta