Sivu 1/1
Laatokan vanteet.
Lähetetty: 8.3.2005 22:19
Kirjoittaja _Blaze
Millais katsastusmiehet suhtautuu isoihin vanteisiin, tai paremminkin kuinka isot pallot saa ladaan kiinni. Auto on siis nappisilmä.
Lähetetty: 9.3.2005 7:35
Kirjoittaja Lada110
Itellä oli kantti malissa 195/50 R 15 Kummit ja vanteet 7x15" Hyvin pyöri ... en kylläkään koskaan muutoskatsatanu niille lataa..... 17" kuulemma mahtuu pyörii...
Lähetetty: 9.3.2005 12:02
Kirjoittaja markku
Katsastuksessa ei ongelmia vanteiden suhteen,itselläni edessä muutoskatsastus 15 tuuman vanteille kunhan kelit sallii

Lähetetty: 9.3.2005 19:59
Kirjoittaja Stefa
Muutoskatsastus edessä jos vanne muuttuu yli tuuman tai leveys yli 30mm. Käytännössä katsastuksessa vain katsotaan että isommat kumit mahtuvat pyörimään ääriasennoissaan ottamatta kiinni mihinkään.
Lähetetty: 9.3.2005 21:09
Kirjoittaja R-J
Aiheeseen liittyen, noin yleisesti, aikoinaan nappiksessa oli vakiona mulla 165/80/13 renkaat. Ja vaikka oli ihan rekisteriotteen mukainen vakiokoko, hieraisi se aina tiukemmassa käännöksessä/montussa lokareita, ihan reilusti. Siis vaikka oli ihan virallinen, hyväksytty vakiokoko. No, tollasiahan ei tietty katsastuksissa syynätty, vakioita kun olivat, mutta eipä se siitä tietty sen hyväksytympää tee.

Lähetetty: 13.3.2005 14:25
Kirjoittaja samara88
Sama juttu omassa 110:n kohdalla, alla on reksiteriotteen mukaiset 175 / 65-14 talvikiekot ja ottaa kiinni runkoon, etenkin käännettäessä vasemmalle rajusti. Kesäisin alla on 195 / 50-15 ja raapii samallalailla. Ei sanonut inssi mitään leimalla käytettäessä...
Lähetetty: 13.3.2005 18:57
Kirjoittaja Lada110
Mulla toistaseks kesäsin 175/65R14 eikä ota mihinkään kiinni.....
Talvisin on nyt 185/65R14 Seat aluvanteilla jollon joutuu edessä käyttää 6mm levitys paloja muuten ottaa kiinni.....
Täällä päin yhessä 110 oon nähny 17" vanteet alla
Talvisin kuuluu aina takaa raapimis ääniä kun lokarissa on jäätä niin paljon.... edestä joskus mutta kun sulaa niin äänet katoo....
Lähetetty: 13.3.2005 20:35
Kirjoittaja samara88
Itselläni on talvella alut muistaakseni 37 ET:llä ja kesällä 30 ET. Pakko olla kesäisin tuo ET, nimittäin 195-leveillä renkailla ottaa takana käsijarruvaijereihin kiinni 35 ET:llä (kokemuksen syvällä rintaäänellä). Nämä vanteet jäivät tuning-Samarasta itselleni ja siinä ei ollut mitään ongelmia kaarien kanssa (levitin Golf MK II kaarilla jokaisen kaaren), mutta 110:ssä kyllä raapii eikä tarvitse olla edes paljoa painoa.
Mites tuo 17", löytyykö kuvia tai saatko kysäistyä auton omistajalta vanteiden leveyden, ET:n yms. Itse olen ajatellut vaatimattomasti 16" vanteita, mutta nyt...
Lähetetty: 27.3.2005 20:12
Kirjoittaja Lada-Mies
--- edit ---
Lähetetty: 28.3.2005 1:47
Kirjoittaja Wurtsi
lada-mies kirjoitti:olen kuullut että jos vanteen koko muuttuu yli kaksi tuumaa alkuperäisestä mittari rupeaa tekemään virhettä.
en ole kyllä aivan varma asiasta
koska en omista vielä autoa kun ei ole korttia...
Mittari virhe riippuu renkaan vierintä kehän pituudesta. Jos renkaat on sopivan profiiliset mittari virhettä ei tule tai mittari alkaa näyttäämään oikeampaan suuntaan.
Lähetetty: 28.3.2005 8:54
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Tuohan on aivan luonnollista. Nopeus- ja matkamittarihan mittaavat pyörän tekemiä pyörähdyksiä. Pienempi pyörä pyrähtää samalla matkalla useamman kerran kuin isompi pyörä. Eli renkaan kehän pienetyessä mittari alkaa näyttämään liikaa. Myös renkaan kuluessa tulee pientä muutosta tuohon suuntaan. Renkaan kehän kasvaessa mittari alkaa taas näyttää vähemmän. Yleensähän Ladan mittarit näyttävät vakiorenkailla 5 - 10 % likaa, joten kehän kasvaminen määrättyyn pisteeseen asti tekee mittarinäytöstä vain tarkemman.
Toinen juttu on sitten sortaminen. Mitä korkeampi on renkaan kylki, sitä enemmän se sortaa ainakin teoriassa. Siihen nähden kokoa kasvattaessa kannattaa harkita profiilin muuttamista matalammaksi.