Sivu 1/1

1,5 katti 2105 tehoa lisää???

Lähetetty: 1.3.2005 22:17
Kirjoittaja ipeus
ois tommonen 1,5 litranen kattipaska ja pitäis saada hepoja vähän lisää...

silleen että menis katsastuksesta läpi, eikä viritys maksa paljoa.

vinkkejä, linkkejä ja omakohtaisia kokemuksia 1,5 katista kiitos.

olinko vähä tyhmä ku ostin vähäpäästösen...

Lähetetty: 1.3.2005 23:25
Kirjoittaja TinkeR
Joo ittellä samanlainen saastemalli kans.

Katalysaattorin poistaminen ja korvaaminen suoralla putkella vois olla kokeilemisen arvoista. Ei pitäs ainakaan tehojen laskea. Ja katsastukseen sit katti tietysti takas ettei tuu sanomista

Lähetetty: 2.3.2005 16:37
Kirjoittaja RTJN65
Edellä mainittu toimenpide on erittäin suositeltava. Muut toimenpiteet olis koko kaasarin vaihto mutta se on asennettava takaisin katsastukseen. Samoin on lamda anturin laita. Melko isotöinen homma.

Pelkkä katin pisto helpottaa monasti. Joskus katti on tukossa ja vie hepoja. Katso sitä toisesta päästä, valon tulee näkyä lävitse.

Lähetetty: 2.3.2005 17:23
Kirjoittaja Turbiini
Eipä tuos ole muuta laillista vaihtoehtoa kuin porata kone 1.6 koneeksi, tällöin pätee 1.6 kattikaasarin päästötodistukset koskka niissä ei muuta eroa ole kuin poraus. Moottoriksi voi tietysti vaihtaa myös 1.7 ruisku koneen, tai sitten joku muu vähäpäästöinen ruiskuineen kaikkineen.

Lähetetty: 2.3.2005 18:03
Kirjoittaja Misha
Pistä siihen 2" putki, mutta tosiaan sitten pitää asentaa uusi kattikin -joka maksaa pari hunttia ehkä.

Ja tietysti suodattimen voi vaihtaa johonkin tehokkaammin ilmaa sisään imevään malliin.

Se ei ehkä lisäisi tehoja mitenkään älyttömästi, mutta hieman vapauttaisi ilman kulkemista moottorin läpi ja ainakin se kuulostaisi tehokkaammalta.

Et ollu ihan tyhmä kun kattivehkeen ostit, mutta tuuninkiautoa siitä ei kauhean helpolla tai ainakaan halvalla saa.

Lähetetty: 3.3.2005 22:24
Kirjoittaja ipeus
moottorin vaihto taitaapi mennä jokseenkin tyyriiksi... samoin poraus...

laitan varmaan katin kohalta 2 tuumasen putken, siis katti odattamaan katsastusta. miten se anturi ku eikös se ole siin putkes lähellä sylinteriä niin mitä sille pitää tehrä vai antaako olla ihan rauhassa?? jos poliisit pysäyttää ni ei kai ne ny kurki auton alle, mutta jos, niin tuleeko sakkoa vai meneekö vain katsastus uusiksi?

mistä löydän teho ilmanputsarin mikä sopisi koteloon? auttaako jos vedän keulasta putken ilmanputsariin? niin ja pakokaasujen kierrätys ni eihän se kone lämpimänä enää kierrätä?

ku olen tehny edellä mainitut, mitä pitää kaasarille tehrä? seokset ja ehkä suuttimet???

sitten vielä riittääkö siihen putkeen vaan loppuun motonetin sportti änkkäri (24,90)? muistaakseni alkupääs on yks änkkäri... vai tuleeks hirveet metelit...

Lähetetty: 3.3.2005 22:33
Kirjoittaja ipeus
oon kyl tyytyväinen mun ladaan mut kulku puoli aika heikkoa...
77tkm ajettu ja kaksi pientä ruoste länttiä
vm92 ja ihan hyvät 2xrenkaat, maksoin 725 euroa, kannentiiviste kyllä pitäisi vaihtaa.

kirkkaan punainen, ilman puskureita, tummat ikkunat, omatekemä maski, mp3 soitin ja koaksaali kaiuttimet hyllyllä, korotettu perä... kyllä kääntää päitä!

Lähetetty: 3.3.2005 23:13
Kirjoittaja Misha
ipeus kirjoitti:moottorin vaihto taitaapi mennä jokseenkin tyyriiksi... samoin poraus...

laitan varmaan katin kohalta 2 tuumasen putken, siis katti odattamaan katsastusta. miten se anturi ku eikös se ole siin putkes lähellä sylinteriä niin mitä sille pitää tehrä vai antaako olla ihan rauhassa?? jos poliisit pysäyttää ni ei kai ne ny kurki auton alle, mutta jos, niin tuleeko sakkoa vai meneekö vain katsastus uusiksi?
Katille tuleva putkin on 2" ja Lambda-anturi on siinä kiinni. Katin poisto tietty säästää rahaa, mutta ei 2" jälkiasennuskatti kai mitään älyttömästi sitä pakokaasujen purkausta estä, varsinkin jos on hyvä. Kyllä kytät voi tajuta auton alle kattoo kun rekisteriotteessahan lukee pitkät jaaritukset siitä miten autossa pitää ko. systeemit olla.
ipeus kirjoitti:mistä löydän teho ilmanputsarin mikä sopisi koteloon? auttaako jos vedän keulasta putken ilmanputsariin? niin ja pakokaasujen kierrätys ni eihän se kone lämpimänä enää kierrätä?
Jaa'a, sun täytyy tod näk kesii siihen joku viritelmä, sillä kotelokin estää tehokkaasti ilman sisäänpääsyn. Ostat jonkun K&N suodattimen jostain tuuninkishopista ja keksit jonkun putkisysteemin siihen.

Ei tossa KATissa pakokaasujen kierrätystä kai ole.... vaan se on tuo bensan höyryjen kierrätys. Ilmanputsarille meenee muistaakseni vain yksi letku ja sen ja siinä olevan lämpöventtiilin pystyt kyllä jotenkin taiteilemaan siihen sun hökötykseen jonka valmistat. Jaaniin, yks vaihtoehto on kai leikata siitä peltipömpelistä reunat irti niin että se putsari paljastuu reunoilta.
ipeus kirjoitti:ku olen tehny edellä mainitut, mitä pitää kaasarille tehrä? seokset ja ehkä suuttimet???
En tiedä onko päästöt laillisia uusilla suuttimilla yms. vättymäistä alkaa kerran vuodessa purkaa autoa osiin jonkun naurettavan pienen heppamäärän takia. Seokset joudut varmaan joka tapauksessa säädättämään ennen katastukseen menoa...
ipeus kirjoitti:sitten vielä riittääkö siihen putkeen vaan loppuun motonetin sportti änkkäri (24,90)? muistaakseni alkupääs on yks änkkäri... vai tuleeks hirveet metelit...
en tiä...

Lähetetty: 4.3.2005 0:34
Kirjoittaja mush
Misha kirjoitti:
ipeus kirjoitti:ku olen tehny edellä mainitut, mitä pitää kaasarille tehrä? seokset ja ehkä suuttimet???
En tiedä onko päästöt laillisia uusilla suuttimilla yms. vättymäistä alkaa kerran vuodessa purkaa autoa osiin jonkun naurettavan pienen heppamäärän takia. Seokset joudut varmaan joka tapauksessa säädättämään ennen katastukseen menoa...
No mitäs jos vain kakkoskurkkuun laittaisi järeämmät suuttimet? Sehän ei pitäisi vaikuttaa millään lailla päästömittaukseen.

Mitä tulee katin poistoon niin ajelin viime kesän ilman kattia lähinnä Puolan reissun takia. Ja eipä se tehon lisäys niin kummoinen ollut, ehkä hiukan näkyi tehoissa ja kulutuksessa, mutta aika marginaalista.

Toinen hyvä syy laittaa katti lepäämään on tietysti sen suuri prosentuaalinen arvo auton arvosta, sekä vaurioherkkä sijainti.

Lähetetty: 4.3.2005 6:33
Kirjoittaja Lada-Jussi
lisää vaan ilmaa, josko se AFR sitten edelleen kuitenkin seostaa tarpeeksi laihaa, mutta ei kuitenkaan liian. Missä mahtaa mennä AFR laitteen rajat?

toi pakokaasun kierrätyshän menee sen EGR venttiilin kautta, mutta sitä on kai vaikeempi kierrellä ja syö varmasti tehoa kun jotain pakokaasuja koneeseen syötetään. Ainut paikka minne niitä vois laittaa hyötykäyttöön vois olla pakokaasuahdin :? :roll: :oops: mut ei taida sekään olla ratkaisu, ku tarkemmin miettii...

Lähetetty: 4.3.2005 8:55
Kirjoittaja RTJN65
No yksi vaihtoehto on ostaa jostain hajonnut katti, repiä siitä sisuskamat ulos. Toiseen, siihen pienempään päähän uusi isompi ulostulo. Loppu putki 2" kokoon.

EGR venttiilille tuleva alipaineletku tukkoon (pikkunen puutulppa sisälle letkuun). Kakkos kurkulle suurempi suutin.


Siinäpä kaikki mitä äkkiä ja halvalla voi tehdä.

Sit jos vaihtaa toisen kaasarin ja ottaa vielä Lamdan paikoiltaan (tulppa putkeen siihen reikään).

Mutta katsastukseen suurempi työ asentaa takaisin.

Lähetetty: 4.3.2005 10:17
Kirjoittaja Misha
Lada-Jussi kirjoitti:lisää vaan ilmaa, josko se AFR sitten edelleen kuitenkin seostaa tarpeeksi laihaa, mutta ei kuitenkaan liian. Missä mahtaa mennä AFR laitteen rajat?

toi pakokaasun kierrätyshän menee sen EGR venttiilin kautta, mutta sitä on kai vaikeempi kierrellä ja syö varmasti tehoa kun jotain pakokaasuja koneeseen syötetään. Ainut paikka minne niitä vois laittaa hyötykäyttöön vois olla pakokaasuahdin :? :roll: :oops: mut ei taida sekään olla ratkaisu, ku tarkemmin miettii...
Mistä ne pakokaasut oikeen tulee? Mulla on kyllä pakoputkessa semmonen putki joka lähtee siitä lambdan vierestä mutta siihen on tökätty kumitutti.

En mä oikeen tahtonu tiirailemallakaan nähdä pakoputkesta muuta letkua tulevan...

Lähetetty: 4.3.2005 10:36
Kirjoittaja RTJN65
Tosta pakosarjasta lähtee EGR venttiililtä putki joka menee imusarjaan. Putki on hyvin piilossa siellä pakosarjan/imusarjan takana.

Jos tohon EGR venttiiliin alipaine letkuun laittaa tulpan niin se ei aukaise alipaineella sitä EGR venttiiliä ja pakokaasut ei pääse takaisin imusarjaan.

Lähetetty: 4.3.2005 14:03
Kirjoittaja ipeus
rikkinäinen katti kuulostaa hyvältä idealta, täytyypi alkaa ettii.

sain sellasen kuvan et pakokaasut kiertää moottorissa koko ajan? mun mielestä siin oli joku läppä ja... täytyypi mennä tutkimaan. missä EGR alipaineletku on??? sitten kun sen tukkii niin eikös moottorin lämpeneminen kestä kauemmin?

mistä johtuu etää tyhjäkäynnillä mootori lämpenee miltein punaselle? se putki mistä kaasut takaisin putsariin oli ostaessa poikki ja on nyt korjattu, voiko johtua siitä? normaalissa ajossa lämpömittari vähän yli puolenvälin.

Lähetetty: 4.3.2005 15:35
Kirjoittaja mush
No kyllä mun käsityksen mukaan se EGR on oikein toimiessaan ihan ok. Pakokaasuja työnnetään imusarjaan vajaateholla kun ei tarvita niin paljon polttoainetta/tehoja. Ja kun tehoja tarvitaan menee venttiili kiinni ja pakokaasuja ei työnnetä takaisin koneeseen.

Takaisinkierrätys laskee palotapahtuman ja pakokaasujen lämpötilaa. Eli käsittääkseni takaisinkierrätyksen kanssa voidaan käyttää laihempaa seosta tasakaasulla ajettaessa.

Tyhmältähän se kuullostaa työntää pakokaasuja takaisin, mutta sillä vain paikataan tarve tietyissä tilanteissa työntää turhaa polttoaineseosta koneeseen kun sitä ei tarvita. Se sylinteri kun täyttyy jollain joka tapauksessa.

Miten hyvin se sitten Ladassa toimii, siitä en pistä päätä pantiksi. Mutta kyllä se ainakin täällä näyttää toimivan kun kaasuttelee paikallaan.

Niin ja se letku... Pakosarjan kyljessä auton etupuolella sijaitsee EGR-venttiili, tähän tulee se alipaineletku. Itse en välttämättä kokeilisi tulpata sitä pitemmäksi aikaa kun katti on paikallaan...

Ja tuo lämpöongelma, sulla ei varmaan sähköflekti toimi. Mulla se kytkeytyy suunnilleen kun mittari on noussut 3/4 kohdalle.