Sivu 1/2

Paljoko ajaa 110:n tekniikalla?

Lähetetty: 27.2.2005 17:16
Kirjoittaja ,_,/ukka
Minkähänlaisia kilometrimääriä voisi olettaa, että tuommonen 8venttiilinen 110:n tekniikka kestää ilman mitään isompaa(kytkin, vetonivelet, kone, aski) remonttia? Ois tuosa likellä tarjolla vm.2000 varmari, jonka mittarissa 110tkm. Kierränkö kaukaa, vai?

,_,/ukka

Lähetetty: 27.2.2005 18:09
Kirjoittaja R-J
Koneen osaltahan se on Samara, eikä ainakaan koneen osalta ole mitään syytä huoleen vaikka olis tuplakilometritkin. Etuveto-ongelmiin (nivelet yms.) en sitten sano mitään. Ne kun tuppaa olemaan kulutustavaraa. Ei varmaankaan ole enää hinnan kiroissa. :?:

Lähetetty: 27.2.2005 18:37
Kirjoittaja mam
Konehan on Samaran ja kestää. Hyvillä öljyillä (10000 km:n vaihtovälillä) pitäisi selvitä 2-300000 km kevyesti.
Alkuperäinen kytkinlevy saattaa olla jo vaihtokunnossa 100000 km:n jälkeen.
Vetonivelet kestää 200000 km (riippuu siitä miten suojakumit kestää).
Startista en osaa sanoa, koska on erilainen kuin Samarassa (parempi tai ainakin monimutkaisempi!).
Elektronisesta lämmityslaitteen kestävyydestä on vaikea sanoa mitään, puhaltimen moottori mennee vaihtoon 200000 km:n jälkeen. Lasinnostimien ja keskuslukituksen toiminta on kanssa luojasta kiinni.
Alusta kannattaa katsoa varsinkin, jos ei ole etumaisia roiskeläppiä. Massa lähtee etupyörien takaa alta aikayksikön ja pohja ruostuu välittömästi.
Kulutus on 5,5 -6,5 litraa sataselle pitemmillä matkoilla riippumatta vuodenajasta. Huoltovälinä voi pitää 30000 km (öljyt kuitenkin 10000 km:n välein).
Kaiken kaikkiaan, ainakin minusta, on ajomukavuudeltaan parempi kuin Samara. Jousitus saisi olla jäykempi.

Lähetetty: 27.2.2005 21:21
Kirjoittaja ,_,/ukka
Noh, pitänee käydä vilkaseen. Tietenkin ensin pitäs haistella saisko tätä nykystä hävitettyä johonkin. Sitte vois puhtaalta pöydältä alkaa edes tinkaan tai tarjoomaan jotain hintaa...

,_,/ukka

Lähetetty: 28.2.2005 1:58
Kirjoittaja samarai
mun veljellä on 2002 mallinen 16V, sillä on ajettu nyt yli 240 tonnia. (aika hurjasti mutta totta). Iskarit on vaihdettu ja kaikki koneen kumiletkut, katalysaattori ja lambdat. Juuri muuta ei ole tarvinnut vaihtaa. Kone pelaa kuin enkeli, vaihteistosta kuuluu pienellä vaihteella vähän jurmutusta, muulta tekniikaltaan aika tiptop-kunnossa.

Lähetetty: 28.2.2005 10:47
Kirjoittaja corona
mam kirjoitti: Hyvillä öljyillä (10000 km:n vaihtovälillä) pitäisi selvitä 2-300000 km kevyesti. .
Auton huoltovälihän on 15000 km ja huoltokirjan mukaan öljytkin vaihdetaan noilla kilometreillä. Mites tämä nyt on, olen ollut siinä luulossa, jotta nykyisillä, täyssynteettisillä, voi hyvin ajaa tuon 15000 km. Ennen vanhaanhan öljyt ostettiin marketista mahd. halvalla ja vaihdettiin jo 5-6000 km välein. Kertokaas nyt, pitäisikö öljyt todella vaihtaa useammin kuin ohjekirjassa ja Deltassa sanotaan.

Lähetetty: 28.2.2005 10:51
Kirjoittaja Lada-Jussi
joissain ohjeissa ainakin Samara ja takavedot, joissa oli normaali huoltoväli 15 tkm, oli erikseen öljynvaihtoväli 7500 km. tosin onhan suositusöljytkin jotain Teboil 10W30 tai 10W40

Lähetetty: 28.2.2005 14:31
Kirjoittaja ,_,/ukka
samarai kirjoitti:mun veljellä on 2002 mallinen 16V, sillä on ajettu nyt yli 240 tonnia. (aika hurjasti mutta totta). Iskarit on vaihdettu ja kaikki koneen kumiletkut, katalysaattori ja lambdat. Juuri muuta ei ole tarvinnut vaihtaa. Kone pelaa kuin enkeli, vaihteistosta kuuluu pienellä vaihteella vähän jurmutusta, muulta tekniikaltaan aika tiptop-kunnossa.
Katalysaattori?? Oliko lambda hajonnut ja sitten rikkonut katin? Paljonko noihin tuo katalysaattori maksaa?

,_,/ukka

Lähetetty: 28.2.2005 20:39
Kirjoittaja samarai
,_,/ukka kirjoitti:
samarai kirjoitti:mun veljellä on 2002 mallinen 16V, sillä on ajettu nyt yli 240 tonnia. (aika hurjasti mutta totta). Iskarit on vaihdettu ja kaikki koneen kumiletkut, katalysaattori ja lambdat. Juuri muuta ei ole tarvinnut vaihtaa. Kone pelaa kuin enkeli, vaihteistosta kuuluu pienellä vaihteella vähän jurmutusta, muulta tekniikaltaan aika tiptop-kunnossa.
Katalysaattori?? Oliko lambda hajonnut ja sitten rikkonut katin? Paljonko noihin tuo katalysaattori maksaa?

,_,/ukka
tässä tapauksessa (vaikka autolla on noin paljon ajettukin) niin katalysaattorin hajoitti ilmeisesti se, että auton edellinen omistaja ajeli sillä paljon Venäjällä ja ilmeisesti lyijyllisellä bensalla. Katalysaattorissa ei ollut muuta jäljellä kuin kuin kuoret. Voi se tietysti tolla kilsamäärällä palaa muutenkin. Tämä on vain epäily.
Ostin uuden katalysaattorin Tallinnasta (tehtaan originaaliosa) ja se maksoi n. 128 euroa. Lamdat ostin samalla kertaa vaikka ei niissä mitään vikaa varmaan ollutkaan. Hinnat olivat jotain 40 euroa kappale (Boschin- ei venäläisiä).

Katalysaattoreita oli kolme mallia Lada- Euro3- moottoreihin samaraan, 110(8V),112(16V), pienillä eroilla liitoksissa toisiinsa. Hinnat olivat samoja.

öljystä

Lähetetty: 1.3.2005 8:32
Kirjoittaja 110HB
Mun huoltokirjassa on laitettu öljynvaihto väliksi 7500km
(hb 16v)

Lähetetty: 1.3.2005 14:35
Kirjoittaja ,_,/ukka
Kävin tuon yksilön vilkaseen. Teknisiin yksityiskohtiin ei kiinnosta edes tarkemmin tutustua. Ei ollut edessä roiskeläppiä, helmoissa ruostetta, alle en kurkkinut. Korissa myös maalivikaa ja paikkamaalailuja. Kyseessä siis tämä yksilö:
http://www.delta-auto.fi/vinfo.asp?vid=LYG963

,_,/ukka

Lähetetty: 1.3.2005 15:55
Kirjoittaja samara88
Mihinkä hintaan ois jäämässä tuo 110? Ja minkä verran olet ajatellut sijoittaa, mikäli olet ostamassa 110:ä? Ja kiinnostaako 16V malli? Mikäli kiinnostaa, vilkaise Nettiautosta ID 224007. Hinnasta / varusteista voidaan keskustella.

Lähetetty: 1.3.2005 17:16
Kirjoittaja ,_,/ukka
samara88 kirjoitti:Mihinkä hintaan ois jäämässä tuo 110? Ja minkä verran olet ajatellut sijoittaa, mikäli olet ostamassa 110:ä? Ja kiinnostaako 16V malli? Mikäli kiinnostaa, vilkaise Nettiautosta ID 224007. Hinnasta / varusteista voidaan keskustella.
Tuon varmaan 3500E:llä sais... Minut voi laskea vielä ihan "renkaan potkijaksi". Sen verran vähän on autolle käyttöä, että tuo nykyinen 1200S riittää varmasti. Ompa peijooni ollut vieläpä niin varmatoiminen ja vähä vikainen, että senkään puolesta ei vaihto ole suuremmin innostanut.
Mutta joskus kun jossakin kauempana käy tai yritää jotakin isompaa kuljettaa niin tulee mieleen: "Entäpä jos...". Mutta "turhasta" maksan, jos 16venttiilisen ostan. Teholle ei ole käyttöä :-)

,_,/ukka

Lähetetty: 3.3.2005 11:16
Kirjoittaja R-J
Lada-Jussi kirjoitti:joissain ohjeissa ainakin Samara ja takavedot, joissa oli normaali huoltoväli 15 tkm, oli erikseen öljynvaihtoväli 7500 km. tosin onhan suositusöljytkin jotain Teboil 10W30 tai 10W40
Molemmissa nappiksissani pidin öljynvaihtovälinä 5000 km, suod. ja öljyt, TB Silver 10/30. Virallinen huoltoväli oli ainakin noissa 10000 km.

Lähetetty: 3.3.2005 13:39
Kirjoittaja corona
Maalivikaa tulee oviin, kun ei ole kylkilistoja. Availevat naapurit parkkipaikoilla oviaan kylkeen. Eli ei nuo paikkamaalailut välttämättä mistään kolarista tms. kerro. Ittellä on just tommonen, vähän vähemmän ajettu ja ruostesuojattu. Ei varmasti lähde 35oo €:lla, tämä minun siis. Pikemmin ajan vielä monta monituista vuotta, paikkamaalailuista huolimatta. Ensi kesänäkin pitänee vetää oveen uutta maalia, on niin naarmuilla. Ja ruostesuojauksen tehosterokotteen otan. Uskoisin pääseväni vielä kymmenen vuotta, jollei muusta syystä tule vaihdettua...
Ja se öljynvaihto menee näin, ohjekirjan mukaan: 15000 km/1 vuosi tai jos lyhyttä matkaa talvella, paljon soratietä yms, niin sitten 7500 km.