Sivu 1/1

EuroSamara: tyhjäkäynti aaltoilee lämpimänä ja CE syttyy

Lähetetty: 4.12.2003 21:27
Kirjoittaja JudgeT
Iltaa kaikille oikeamielisille :) ,

meidän EuroSamara alkoi oireilla otsikon mukaisesti tuossa reilu viikko sitten kelien muututtua kosteiksi.

Homma siis menee siten, että peli toimii normaalisti kunnes lämpömittarissa on normaalilämpö, jonka jälkeen tyhjäkäynti alkaa aaltoilemaan esim. valoissa seistessä. Kun lähtee valoista liikkeelle 1-3-5 -kiihdytyksellä ja vedättää ykkösellä yli 30 km/h, niin CE-valo syttyy. Mistähän anturista tai liittimestä kannattaisi vikaa hakea ja onnistuuko kotikonstein? GM:n ruiskuhan tuossakin lienee, vaikka tuulilasin alla kuskin edessä olevassa laatikossa lukeekin Bosch.

Tähän ehkä liittyen bensankulutus on ollut talvirenkaiden vaihtamisen jälkeen puolesta litrasta litraan enempi kuin yleensä.

Lähetetty: 4.12.2003 22:53
Kirjoittaja ladamaster
Auto on vietävä korjaamolle mittauksiin tai lue kokemuksia => lisäkokemuksia 110 => sivu 7. Largoidi on hankkinut laitteen jolla saa diagnosoitua vikaa laitteistosta.

lambda

Lähetetty: 5.12.2003 9:53
Kirjoittaja Martigan
Oliskohan Lambda-anturi mahdollisesti sökö. Tuohan säätää boxin kautta seosta. Nuohan ovat kulutustavaraa. Toisaalta jossain voi olla myös kontaktihäiriöitä, mikä tuon aiheuttaa.

Lähetetty: 5.12.2003 10:32
Kirjoittaja JudgeT
ladamaster kirjoitti:Auto on vietävä korjaamolle mittauksiin tai lue kokemuksia => lisäkokemuksia 110 => sivu 7. Largoidi on hankkinut laitteen jolla saa diagnosoitua vikaa laitteistosta.
Joo, pitää kokeilla jos se vaikka vuokraisi kun nyt ei viitsi panostaa pariasataa omaan laitteeseen :)

Martigan ja muutkin: mistä saa Lambda-anturin suht edukkaasti, jos osoittautuu risaksi? Motonetissä ei näyttänyt olevan.

Lambda

Lähetetty: 5.12.2003 23:31
Kirjoittaja Martigan
Ettei ollut Motonetissä? Lambda-anturi ei ole oikeastaan merkkiosa, vaan pitkälti sen voi tietämäni mukaan ostaa tarvikkeena mistä osaliikkeestä haluaa. Kierre kai on sama??? mutta piuhojen määrä ratkaisee. Tietäjät oikaiskoon.
Joskus kyllä katselin Ladan Lambdan hintaa ja Oldsmobilen. Oldsin Lambda maksoi muisaakseni alta 20eur ja ladaan n. viisi kertaa enemmän.

Lähetetty: 9.12.2003 1:51
Kirjoittaja Largoidi
ladamaster kirjoitti:Auto on vietävä korjaamolle mittauksiin tai lue kokemuksia => lisäkokemuksia 110 => sivu 7. Largoidi on hankkinut laitteen jolla saa diagnosoitua vikaa laitteistosta.
Jees, vikakoodin saa helposti, mutta jos se on valmistajakohtainen (lue ECU -kohtainen), tarkkuus saattaa olla luokkaa "ilman- ja polttoaineensyöttöön liittyvä", joten ei paljon auta. Hakekaa netistä pellin alta löytältä ohjausyksikön (ECU) koodilla sille täsmäävät vikakoodit ja pistäkää ne näille sivuille jakoon. Yleensä löytyvät koodit on venäjäksi, mutta kuten toisaalle lähetin linkin, saattaa myös olla englanniksi. Voin pitää tiedostoja kotisivuillani siihen asti, kunnes joku niistä valittaa.

Ei tämä CarChip toimi yksinään, vaatii purkuhommiin Windows-koneen ja vapaan sarjaportin (+plus CD-ROM -aseman ohjelman asennukseen).

Mutta jos etsittäisiin yhdessä vikakoodilistat eri ECU:ille tässähän olisi Lava-Pravda -ainesta, eikö?

Perusjutut kuten lambda-anturin jännitteen tolla näkee kyllä, katso http://personal.inet.fi/koti/idi/02sensor.gif toisaalla mainitulta matkalta. Keskiarvo 4,5 V joten OK.

Lähetetty: 9.12.2003 2:54
Kirjoittaja Largoidi
Largoidi kirjoitti:
ladamaster kirjoitti:Auto on vietävä korjaamolle mittauksiin tai lue kokemuksia => lisäkokemuksia 110 => sivu 7. Largoidi on hankkinut laitteen jolla saa diagnosoitua vikaa laitteistosta.
Jees, vikakoodin saa helposti, mutta jos se on valmistajakohtainen (lue ECU -kohtainen), tarkkuus saattaa olla luokkaa "ilman- ja polttoaineensyöttöön liittyvä", joten ei paljon auta. Hakekaa netistä pellin alta löytältä ohjausyksikön (ECU) koodilla sille täsmäävät vikakoodit ja pistäkää ne näille sivuille jakoon. Yleensä löytyvät koodit on venäjäksi, mutta kuten toisaalle lähetin linkin, saattaa myös olla englanniksi. Voin pitää tiedostoja kotisivuillani siihen asti, kunnes joku niistä valittaa.

Ei tämä CarChip toimi yksinään, vaatii purkuhommiin Windows-koneen ja vapaan sarjaportin (+plus CD-ROM -aseman ohjelman asennukseen).

Mutta jos etsittäisiin yhdessä vikakoodilistat eri ECU:ille tässähän olisi Lava-Pravda -ainesta, eikö?

Perusjutut kuten lambda-anturin jännitteen tolla näkee kyllä, katso http://personal.inet.fi/koti/idi/02sensor.gif toisaalla mainitulta matkalta. Keskiarvo 4,5 V joten OK.

Niin ja jos JudgeT tänne kylille päin eksyt niin katsellaan se vikakoodi, kuten privaviestissä sovittiin.

PS. Minulla ei ole Windows-konetta, joten ottakoon jokainen sellaisen mukaan (kauhun sekaisin tuntein odotan Ladojen jonoa :-))

Lähetetty: 9.12.2003 8:26
Kirjoittaja Sabelli
Hieno kuva tuo lambdajännite kuva mutta saakos tuohon sinun mittariin vaihdettua näytteenotto skaalaa, kun opiskelin kanssa lambda anturin toimintaa niin siinä on noiden volttien lisäksi oleellinen tieto sen taajuus. Lähinnä siinä pitäisi nähdä että vaihtuuko jännite esim 1 tai 2 kertaa sekunnissa. Eräiden lähteiden mukaan lambda voi laiskistua vaikka muuten jännitteet olisikin ok.
Kiristyvien katsastusmääräysten takia olisi kai taloudellista saada itse mahdollisimman paljon tietoa moottorin toiminnasta ettei olisi ihan kokonaan jonkun korjaamon varassa mikä voisi sanoa oikeastaan mitä tahansa. Täytynee laittaa tuo vekotin kuitenkin tilaukseen.

Lähetetty: 9.12.2003 15:06
Kirjoittaja JudgeT
Jees. On opiskelut vähän kriittisessä vaiheessa, joten autoilu sai jäädä hetkeksi taka-alalle...
Largoidi kirjoitti: Jees, vikakoodin saa helposti, mutta jos se on valmistajakohtainen (lue ECU -kohtainen), tarkkuus saattaa olla luokkaa "ilman- ja polttoaineensyöttöön liittyvä", joten ei paljon auta. Hakekaa netistä pellin alta löytältä ohjausyksikön (ECU) koodilla sille täsmäävät vikakoodit ja pistäkää ne näille sivuille jakoon. Yleensä löytyvät koodit on venäjäksi, mutta kuten toisaalle lähetin linkin, saattaa myös olla englanniksi. Voin pitää tiedostoja kotisivuillani siihen asti, kunnes joku niistä valittaa.
Tutkitaan asiaa. Onneksi on tuo http://www.translate.ru, jos koodit onkin naapurissa.
Largoidi kirjoitti: Ei tämä CarChip toimi yksinään, vaatii purkuhommiin Windows-koneen ja vapaan sarjaportin (+plus CD-ROM -aseman ohjelman asennukseen).
Eli kannettavan koneen kanssa paikalle siis. Onko se sun laitteesi muuten ihan perus-CarChip vaiko peräti CarChipE/X? Mitä Windows-versioita softa tukee?
Largoidi kirjoitti: Mutta jos etsittäisiin yhdessä vikakoodilistat eri ECU:ille tässähän olisi Lava-Pravda -ainesta, eikö?

Perusjutut kuten lambda-anturin jännitteen tolla näkee kyllä, katso http://personal.inet.fi/koti/idi/02sensor.gif toisaalla mainitulta matkalta. Keskiarvo 4,5 V joten OK.
En löydä kyllä tuosta asteikosta 4,5 volttia millään :)
Largoidi kirjoitti: Niin ja jos JudgeT tänne kylille päin eksyt niin katsellaan se vikakoodi, kuten privaviestissä sovittiin.
Jep, katotaan sitä tarkemmin kun täältä kerkeää :)

mistä

Lähetetty: 9.12.2003 18:55
Kirjoittaja Lada-Jussi
mistäs netistä löytyy niitä venäjänkielisiä vikakoodeja, itse olen nähnyt vain Janvar ohjaimen koodeja, mut niistä ei paljon suomi-autossa ole iloa. Laittakaas linkkiä niin aloitetaan koodien purkaminen (tai ainakin yrittäminen) ei siinä mitään käännöskoneita tarvita!!!! 8)

Lähetetty: 9.12.2003 20:18
Kirjoittaja Largoidi
JudgeT kirjoitti: En löydä kyllä tuosta asteikosta 4,5 volttia millään :)
En minäkään, piti tietysti olla 0,45 V :D