SAMARA BALTIC

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Volga Hencka

SAMARA BALTIC

Viesti Kirjoittaja Volga Hencka »

Norjan Russern kerho kysy ! Mikä tämä Lada Samara Baltic auto on, onko se sama kun Euro Samara ? Hgin Herttoniemen Postin (Hki 81) edessä on parkissa kohta Tattarisuolle menossa punainen 1500 ? rektunnus KER-973 mistä takavalot on jo viety.
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Tietääkseni Baltic = Eurosamara.
Eurosamaroita tehtiin muutama kymmenen tuhatta 90-luvun lopulla Uudessakaupungissa. Kaupallista menestystä ei riittänyt kovin pitkälle. Tuote itsessään oli/on mainio, sellaisen yhden omistan ja on päivittäisessä käytössä.
Siis Herttoniemessä on mikä? Samara vai takatuuppari 1500.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Baltic nimeä on käytetty joissain maissa Eurosamarasta mallit Samara 1,5i Baltic L ja Samara 1,5i Baltic GL varusteista riippuen.

tuolla jossain muualla kyselin onko kenelläkään tietoa tuosta Eurosamaran L mallista eli muuten sama mutta ilman auton ulkopuolisia muutoksia. eli onko ihan oikeesti myyty suomessa ja missä määrin, hinnasto mallina oli vain GL, mutta näin itse ihan elävän L varustellun, jos ei sit ollu joku ite tuunattu.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

mitähän siellä Uudessakaupungissa oikein tehtiin Euro-Samaralle? Tarkoitan, että mitä tuotiin Togliatista?, valmiiden komponenttien määrä, mitä osia Suomesta, kokoonpanon määrä?. Sen tiedän, että korin hitsaussaumoille tehtiin jotain+maalaus.

EuroSamara oli ilmeisesti alunperin tarkoitettu Saksan markkinoille ja siellä se ei mennyt ehkä hinnankaan takia kaupaksi. Kävin silloin itsekin ollessani Saksassa jossain Ladaliikkeessä ja hinta jäi mieleen 6990DEM. Samaan hintaan sai silloin jotain pieniä länsiautoja joten kauppa ei käynyt. Näin ne seisovat autot myös Uudenkaupungin satamassa vieraillessani siellä ja ihmettelin miksi niitä ei voi myydä Suomessa. Lopulta kai niitä myytiin täälläkin joidenkin autojobbarien toimesta? Delta ei kai niitä myynyt vai onko minulla aukko tiedoissa?

Se jäi kanssa noista mieleen, että näin niitä useana kertana Tallinnan autolautalla roudattavana noin 20kpl:n erissä ilmeisesti johonkin Baltian maahan, mutta en ole niitä Virossa ainakaan nähnyt kuin 1:n kappaleen autoliikkeessä myynnissä, eli ne hävisivät jonnekin kuin tuhka tuuleen? Nimi Baltic on kanssa hieman outo auton taustoja ajatellen. Baltian kanssa sillä ei mielestäni ole muuta tekemistä kuin noi roudaukset johonkin sinne :?:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Volga Hencka

Takatuuppari 1500

Viesti Kirjoittaja Volga Hencka »

Herttoniemen Postin edässä :arrow:
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

muualla maailmassa suomeakin taidetaan pitää baltiana :?

Eurosamaran pellit ja tekniikka tulivat kai kokonaisuudessaan venäjältä, mutta kokoonpano ja maalaus tehtii suomessa, korin ja sisustuksen osissa oli paljon uusi Suomi-mallisia muoviosia, jotka oli ainakin suunniteltu suomessa. Renkaiksi laitettiin Nokialaiset.

loppuja autoja ei enää suomessa voitu myydä koska ne eivät täyttäneet uusimpia direktiivejä. jonkinmoisia kasoja meni jobbareille jotka rekisteröivät ne ja myivät käyttämättöminä "uusina" autoina huippuhalvalla.

olisiko silloin tullut teknisinä uudistuksina juuri nämä turvavyön kiinnitykset koriin ja ainakin 1998 kesällä tuli ajonestopakolliseksi, ja loppuvarasto ei sellaisenaan enää kelvannut suomeen.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Sähköosia on länsimaista; esim pyyhkijöiden moottorissa lukee Bosch. Kytkin ei ole venäläinen. Penkit on paranneltu alkuperäisestä. Kojelauta on modifioitu. Puskurit ovat erilaiset. Sähköjuttuihin tehty lisämaadoituksia.
Maalauksen laatu on aivan tasoista kuin venäjänmallissa. Äänieristystä on enemmän kuin alkuperäisessä venäläisessä.

Kun autoa myytiin silloisessa Konelassa, oli hinta siellä noin 70 000 FIM; venäläinen samara noin vähän yli 50 000 FIM.
Sitten kun koko homma lopahti, jobbarit myivät uusia eurosamaroita hintaan vähän yli 50 000 FIM.

Jos etsii hyvää käyttöautoa itsellensä, suosittelen eurosamaraa luotettavana vaihtoehtona.
...nimimerkki noin 50 000 km ajettuani noin vähän yli kahdessa vuodessa.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Baltic-nimi taitaa viitata Itämereen eikä Baltiaan.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Nonnis kirjoitti:Baltic-nimi taitaa viitata Itämereen eikä Baltiaan.
niin joo Baltic Sea..onhan se tietysti tavallaan Uudenkaupunginkin rannassa ja Saksan ja vähän Venäjänkin rannassa. Jotain realismiakin siinä nimessä näin ajatellen.
airBaltic on muuten latvialainen lentoyhtiö. :wink: 8)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

ladamaster kirjoitti: Kun autoa myytiin silloisessa Konelassa, oli hinta siellä noin 70 000 FIM; venäläinen samara noin vähän yli 50 000 FIM.
Sitten kun koko homma lopahti, jobbarit myivät uusia eurosamaroita hintaan vähän yli 50 000 FIM..
Jossain auto- tai talouslehdessä luki kerran, että valtio luopui osasta verotuloistaan, jotta Uudenkaupungin autotehdas pääsisi tappiotta eroon käsiin jääneistä Samaroista.
Nonnis kirjoitti:Baltic-nimi taitaa viitata Itämereen eikä Baltiaan.
Sillä voidaan tarkoittaa myös tätä pohjoista vyöhykettä, maantieteellistä tai ilmastollista. Siis mielikuva autosta, joka on tehty ankariin kylmiin oloihin.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Ladakeho
Viestit: 153
Liittynyt: 29.12.2003 12:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ladakeho »

Ööh...

Eiköhän tuo Lada Samara Baltic liene ihan venäläisten oma projekti, siis kyseessä lienee Samara 1500i malli, jota mm. Saksassa ja Puolassa markkinoidaan tuolla nimellä? Näin ainakin Googlaamalla ymmärsin asian.

Kyseessä EI siis ole Euro Samara[/code]
Ladakeho
Viestit: 153
Liittynyt: 29.12.2003 12:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ladakeho »

Ladakeho kirjoitti:Ööh...

Kyseessä EI siis ole Euro Samara[/code]
Taidampa vetää vähän takasin.
http://www.home.no/migreg/norsk/andre.html

Kyseessä taitaakin olla malli Eurosamara Li, jossa EI ollut korin värisiä puskureita, kuten mallissa GLi, jota Suomessa myytiin Eurosamarana. Mut kyl tuo Li -mallikin on Automotiven tekemä.

No, oliskos pitäny heti uskoo asiantuntijoita!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Mosse-Aksu kirjoitti:Sillä voidaan tarkoittaa myös tätä pohjoista vyöhykettä, maantieteellistä tai ilmastollista. Siis mielikuva autosta, joka on tehty ankariin kylmiin oloihin.
no Mosse-Aksun jos kenenkään pitäisi tietää, että silloin käytetään lisänimeä "Skandinavia".. :wink: 8)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Ladakeho kirjoitti:
Ladakeho kirjoitti:Ööh...

Kyseessä EI siis ole Euro Samara[/code]
Taidampa vetää vähän takasin.
http://www.home.no/migreg/norsk/andre.html

Kyseessä taitaakin olla malli Eurosamara Li, jossa EI ollut korin värisiä puskureita, kuten mallissa GLi, jota Suomessa myytiin Eurosamarana. Mut kyl tuo Li -mallikin on Automotiven tekemä.

No, oliskos pitäny heti uskoo asiantuntijoita!

Niin mä olen käsittänyt tämän niin, että "eurosamara" oli tuotantoprojektin nimi ja Baltic oli auton varsinainen malli. Tämä pitäisi kyllä selvitä esim. rekisteriotteesta.

Ja niissä "eurosamaroissa" mitä näin rahdattavan Baltiaan, oli korinväriset puskurit ja Baltic nimi takaluukussa jos nyt vähänkään muistan oikein.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Lada-Jussi kirjoitti:muualla maailmassa suomeakin taidetaan pitää baltiana :?

Eurosamaran pellit ja tekniikka tulivat kai kokonaisuudessaan venäjältä, mutta kokoonpano ja maalaus tehtii suomessa, korin ja sisustuksen osissa oli paljon uusi Suomi-mallisia muoviosia, jotka oli ainakin suunniteltu suomessa. Renkaiksi laitettiin Nokialaiset.

loppuja autoja ei enää suomessa voitu myydä koska ne eivät täyttäneet uusimpia direktiivejä. jonkinmoisia kasoja meni jobbareille jotka rekisteröivät ne ja myivät käyttämättöminä "uusina" autoina huippuhalvalla.

olisiko silloin tullut teknisinä uudistuksina juuri nämä turvavyön kiinnitykset koriin ja ainakin 1998 kesällä tuli ajonestopakolliseksi, ja loppuvarasto ei sellaisenaan enää kelvannut suomeen.
Täälläkin korvessa oli oikein tukkukauppameininkiä, kun eräs ihan oikee merkkiliike (ei Lada-liike) osti noita, oliskohan ollu jotain parikymmentä. Kaikki menivät nopeasti kaupaksi ja liikkeen johtohahmo tuumi vaan, et ois pitäny ottaa noita isompi lasti myyntiin. Hintaa en äkkiseltään enää muista.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Vastaa Viestiin