Sivu 1/2

Apuvirtaa

Lähetetty: 15.2.2005 13:34
Kirjoittaja markku
Tänään oli aamulla pakkasta kotkan suunnalla -6 ,läksin asioille ja kas kas parkkipaikalla oli konepelti pystyssä pösö jotain 90 luvulta.Meikä marssi ladalle ja "tietysti"laaki peli pösön mies katsoi ....no kysyin piruuttani mikä on ,sanoi vakavalla naamalla onko sinulla apukaapeleita johon empä kuule tarvitse sellaisia joten apua en voinut antaa.Ja pösö seisöö tälläkin hetkellä samassa paikassa,seuraavan kerran täytyy varmaan sanoa että miten olis merkin vaihto !!!????

Lähetetty: 15.2.2005 14:10
Kirjoittaja veli alexei
Noi kaapelit pitäs olla aina mukana. Vois niiden avulla sitten naama jokerinnaurussa pelastaa ihmisiä. Tietty tytötkin tykkää kun saa virtaa. Pitäs varmaan ne kaapelit jostain ettiä...

Lähetetty: 15.2.2005 14:30
Kirjoittaja ,_,/ukka
Kun lukee tuota "tekniset kysymykset" palstaa, niin aika monella Ladistilla tyhjenee autostaan akku itsestään. Eli virran tarvitsijoita on ihan omastakin takaa :-)

,_,/ukka

Lähetetty: 15.2.2005 14:32
Kirjoittaja Kamaz
Kunnollisia kaapeleita ei tahdo löytää mistään. Tarvikeliikkeiden kaapelit ovat useinmiten ohuita naruja jotka ainoastaan lämpenevät virtaa annettaessa. Lisäksi eristeet ovat usein kovaa muovia joka jähmettyy pakkasella. Itselläni on kunnon 70 neliömillistä kumipintaista kaapelia jossa on paksut messinkipäät. Sain nähkääs taannoin Ilmavoimista pari vyyhtiä MiG-21BIS:n maalaitteessa käytettävää johtoa, johon isä tinasi messinkipäät. Isä teki itselleen samasta vyyhdistä 11 m pitkät vastaavat kaapelit. Kyllä kuulkaa niiden pituus riittää parkkipaikalla parin auton ohikin eikä tarvitse sovitella virtaa antavan auton nokkaa oikeaan asentoon.

Lähetetty: 15.2.2005 14:53
Kirjoittaja markku
Täytyy varmaan hommata kun ei tiedä milloin itse tarvitsee,vaikka varuilta .

Lähetetty: 15.2.2005 15:37
Kirjoittaja veli alexei
Kamaz kirjoitti:Kunnollisia kaapeleita ei tahdo löytää mistään. Tarvikeliikkeiden kaapelit ovat useinmiten ohuita naruja jotka ainoastaan lämpenevät virtaa annettaessa. Lisäksi eristeet ovat usein kovaa muovia joka jähmettyy pakkasella.
Tämä on kyllä ikävä totuus. Itsellä on juuri tommoset, jotka pakkasessa ovat aivan tönköt. Mutta kyllä niillä huonoillakin starttaa vaikka sauhu nousee, kun laittaa kahdet huono rinnakkain niin starttaa eikä sauhua niin paljoa. Kokeiltu on. :D Kannattaa vaan varoa sitä niistä kahvoista valuvaa kuumaa muovia. ;)

Lähetetty: 15.2.2005 20:15
Kirjoittaja vesanen
Aika harva uudella autolla ajava uskaltaa antaa virtaa ku sehän voi hajotaa virtaa antavan auton mut lada on vissii niin yksinkertaista ja vanhaa kunnon tekniikkaa ni kyllä sitä kaik ladalla uskaltaa aina virtaa antaa ai oo pelkoo että bensansuihkuyksikönvälisytytysohjauksenboksinsuojavirrantasaajan
genaraattoriohjauksenohjausyksikkö...HAJOAA :D kyllä mullaki aina ladan kontissa on ne kaapelit jos vaikka joskus sattuis tarviimaan apua omaanki suntaan

Lähetetty: 15.2.2005 20:23
Kirjoittaja Jaakkima
Kyllä syksyllä kun Rusinan ostin niin joku uudehko jenkkirauta (taisi olla Chrysler) antoi apuvirtaa kun oli akku mennyt ex. Siinä oli selkeät paikat minne kaapelit piti laittaa. Että kyllä noista uusistakin autoista uskaltaa virtaa ottaa, mutta antamnen onkin toinen juttu.

Lähetetty: 15.2.2005 20:55
Kirjoittaja Lada-Jussi
joo kyllä toi Ladan talvikäynnistyvyyskin on sellainen vanha uskomus, tietysti huollon puute ja nykybensat sekä nykyaikaiset paskat akut varmaan verottaa käynnistysominaisuuksia Ladassakin.

Uudemmissa Ladoissakin on sitten vielä noi moottorin ohjain elektroniikat jotka kans hajoilee apuvirrasta ja katti jonka takia ei saa hinatakaan käyntiin, kyllä itse pelkään koko ajan minä aamuna auto ei lähdekään...

Lähetetty: 15.2.2005 21:34
Kirjoittaja Jaska HKI
On näillä marketeitten ja autotarvikeliikkeitten myyjillä positiivinen käsitys sähkön kulusta ohuessa kaapelissa.Itse tein aikoinaan käynnistyskaapelit 35mm2 hitsauskoneen vesivirtakaapelista.Siinä kupari on riitävän monisäikeistä löysän vaippansa sisällä.Pituus pari metriä.

Halpojen kaapeleitten ongelmia ovat:
-kovettuvat pakkasessa
-kuumenevat käytettäessä (neliöt ei riitä)
-leukojen puristusvoima heikko,virta kulkee puristusleukojen kirisjousen ja rungon kautta,jonka lämmetessä puristusvoima heikkenee edelleen.
-liian lyhyet talvikäytössä,koska virran antaja ei pääse aivan viereen.

Jos haluaa tehdä järeät käynnistyskaapelit niin täältä pitäisi löytyä:http://www.kemppi.fi

Lähetetty: 15.2.2005 23:12
Kirjoittaja Pavlovits
Onko kellään muuten oikein järkeenkäypää sellitystä sille, miksi jotain sähkölaitteita sekoaisi apukaapeleita käytettäessa, jos ne vain kytketään oikein?

Lähetetty: 16.2.2005 7:46
Kirjoittaja Lada110
veli alexei kirjoitti:Noi kaapelit pitäs olla aina mukana. Vois niiden avulla sitten naama jokerinnaurussa pelastaa ihmisiä. Tietty tytötkin tykkää kun saa virtaa. Pitäs varmaan ne kaapelit jostain ettiä...


Meillä tuli tossa lauantaina yks Saabi mies kysyy huoltsikan sisältä virtaa kun Saab 9000 2.3 Turbo oli hyytyny pikapesu linjalle...... no mulla oli sit kaapelit
joten lähdin antaa virtaa...... Saabi miehen ilme muuttu kun karautin ladalla saabin luo.... Saabi lähti laakista käymään ja omistaja totes vaan että ei oo enne tarvinnu käynnistää apuvirraalla..... meinasin todeta että taitaa tää venäläinen sähkö olla parempaa kun toi ruottalainen........

Lähetetty: 16.2.2005 14:51
Kirjoittaja pressa
mootorin ohjainyksikön tai sytytysyksikön hajoaminen apuvirtahommissa johtuu yleensä kaksoiskosketuksesta eli kun kaapeleita lytketään niin yleensä lyö kipinää joka on merkkisiitä että tapahtui kosketus joka irtosi ja kytkeytyi taas
eli kosketus hetkellä tapahtuva nopea jännitteen/virran nousu tekee puola ilmiön kaikissa kondensaattorilla varustetuissa hienoelektroonisissa laitteissa
tosin nykyään joissain autotarvikeliikkeissä myydään kondensaattoreilla varustettuja apuk. kaapeleita jotka vaimentavat jännite sysäystä joten niiden pitäisi olla turvallisia mutta maksavat paljon

Lähetetty: 16.2.2005 18:18
Kirjoittaja Lada-Jussi
pressa kirjoitti:mootorin ohjainyksikön tai sytytysyksikön hajoaminen apuvirtahommissa johtuu yleensä kaksoiskosketuksesta eli kun kaapeleita lytketään niin yleensä lyö kipinää joka on merkkisiitä että tapahtui kosketus joka irtosi ja kytkeytyi taas
eli kosketus hetkellä tapahtuva nopea jännitteen/virran nousu tekee puola ilmiön kaikissa kondensaattorilla varustetuissa hienoelektroonisissa laitteissa
tosin nykyään joissain autotarvikeliikkeissä myydään kondensaattoreilla varustettuja apuk. kaapeleita jotka vaimentavat jännite sysäystä joten niiden pitäisi olla turvallisia mutta maksavat paljon
voisko tosta päätellä että linnun käynti ongelmat johtuu risasta kondensaattorista, joka on rikkoutunut jatkuvasta apuvirran syöttämisestä? :roll: :oops: :?

Lähetetty: 16.2.2005 18:50
Kirjoittaja ,_,/ukka
Lada-Jussi kirjoitti:
pressa kirjoitti:mootorin ohjainyksikön tai sytytysyksikön hajoaminen apuvirtahommissa johtuu yleensä kaksoiskosketuksesta eli kun kaapeleita lytketään niin yleensä lyö kipinää joka on merkkisiitä että tapahtui kosketus joka irtosi ja kytkeytyi taas
eli kosketus hetkellä tapahtuva nopea jännitteen/virran nousu tekee puola ilmiön kaikissa kondensaattorilla varustetuissa hienoelektroonisissa laitteissa
tosin nykyään joissain autotarvikeliikkeissä myydään kondensaattoreilla varustettuja apuk. kaapeleita jotka vaimentavat jännite sysäystä joten niiden pitäisi olla turvallisia mutta maksavat paljon
voisko tosta päätellä että linnun käynti ongelmat johtuu risasta kondensaattorista, joka on rikkoutunut jatkuvasta apuvirran syöttämisestä? :roll: :oops: :?
Kondensaattori voi olla rikki/huonossa kunnossa. Mutta en usko sen rikkoontuvan apuvirran annosta tai apuvirtakaapelien kytkemisestä/irrottamisesta. Sehän on tehty vastaan ottamaan kärkien ja puolan aiheuttamat voimakkaat jännite piikit ja näin estämään kärkien kipinöinti. Nuo elektroniset laitteet on taas tehty toimimaan tasaisella ja häiriöttömällä sähköllä.

,_,/ukka