Sivu 1/1

öljyä tiputtelee

Lähetetty: 11.2.2005 10:27
Kirjoittaja d1lle
siis, yön kun auto seisoo parkissa, niin aamulla on pari öljyläikkää maassa, ne on kyllä tosi pieniä, ja ne on ihan samassa kohtaa aina. myös koneen etu osa on aikalailla öljyn peitossa. MUTTA kun olen nyt kaksi viikkoa seurannut asiaa niin tikun mukaan öljyä ei kyllä ole hävinnyt, ainakaan niin paljon että sitä huomaisi.

edellisellä omistajalla oli vissiin venttiilikannen tiiviste pitäny vaihtaa syksyllä.

ja autohan oli 1200s -87, mittarissa 158 tkm

sitte vielä sellanen kyssäri et,kun edellinen omistaja sano et öljynä on 10w-30, niin onko se ihan hyvä???

Lähetetty: 11.2.2005 10:30
Kirjoittaja Nonnis
Ainahan sitä öljyä vähän tippuu.

Tohon öljyn laadukkuuteen en ota kantaa. Huonommat kannattaa vaihtaa useemmin.

Lähetetty: 11.2.2005 14:53
Kirjoittaja R-J
Hyvät 10/30set öljyt on ihan jees, jos vaihtovälinä pitää about 5000 km.

Lähetetty: 11.2.2005 21:42
Kirjoittaja Toveri
Jos siellä on vuotoa ollut ennen on tietysti vaikea selvittää mistä se oikein tulee. Voisi olla hyvä puhdistaa se etuosa joko ihan rievulla tai sitten pesemällä . Sitten näkisi paremmin mistä se öljy valuu ja onko vika miten paha. Jos se tulee venttiilikopan välistä voi apuna olla ihan pelkkä kiristys.
Tuo viskositeettiarvo 10W30 ei vielä kerro öljyn laadusta yhtään mitään. Öljyjähän on erilailla tehtyjä: mineraali- semi/osa/puolisynteettisiä- ja täyssynteettisiä öljyjä. Kaikista löytyy samoja jotainWjotain-arvoja. 10W30 on sinällään ihan sopiva lukema Ladalle. Itse käytän Teboilin Gold-öljyä. Se on osasynteettinen 5W40 -öjy joka on hinnaltaan kohtuullinen: 4 l kanisteri 16-17 euroa. Vaihdan öljyn kerran vuodessa (ajettu tuolloin alle 10000 km). TB:n silver on 10W40 mineraaliöljy, hiukan edellisitä halvempi. Viskositeetin lisäksi öljyillä on muitakin laatuluokituksia, jotka on mainittu siellä etiketissä jossain. Siellä on kirjaimia S ja jokin siinä perässä. Mitä isompi kirjain, sen parempi öljy. Ainakin periaatteessa. Käytännössä asia ei tietysti ole nin yksinkertainen. Suosisin kuitenkin tunnettujen öljynvalmistajien tuotteita, ne ovat todennäköisesti parempia kuin tuntemattomien valmistajien tuotteet

Lähetetty: 11.2.2005 23:49
Kirjoittaja Misha
Itse olen sillä kannalla, että koska Ladan moottori on kovin tavallinen moottori jota käytetään tavallisessa ajossa, niin siihen sopii myös mahdollisimman tavallinen moottoriöljy. Koska ajan paljon lyhyttä kaupunkiajoa, vaihdan öljyt kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä.

Varsinkin kun on automaattiryyppy, niin öljyyn joutuu aika paljon bensaa sekaan.

Jos joskus rikastun ja ostan jonkun urheiluauton, voin joustaa ja laittaa jotain ekstrahypersynteettistä tavaraa sinne ja vaihtaa öljyjä tosi usein.

Tämä on kylläkin hyvin epätodennäköistä.

Lähetetty: 12.2.2005 12:57
Kirjoittaja lada 1200s
Kampiakselin etupään stefa varmaan vuotaa sen verran
että tahrii moottorin etuosan.

Lähetetty: 13.2.2005 17:14
Kirjoittaja d1lle
lada 1200s kirjoitti:Kampiakselin etupään stefa varmaan vuotaa sen verran
että tahrii moottorin etuosan.
tossa vois olla järkee ku näyttäis siitä hihnapyörältä roiskivan öljyä muuallekki.

onkos tollanen iso homma vaihtaa??? mitäs maksais jossain pajalla, vaasassa?
vai tartteeko vaihtaa ollenkaan???

Lähetetty: 14.2.2005 17:08
Kirjoittaja d1lle
:?: :?: :?: :?: :?:
eikö löydy auttavaan kättä :?: :?: :?: :?:

Lähetetty: 14.2.2005 18:04
Kirjoittaja lada 1200s
Jäähdyttimen irroitus isoin homma varmaan, tulee nesteet
vaihdettua samalla mukavasti. Joku tuttu remppamies tekee
varmasti edullisesti tai itse.