Niva hukkaa virrat
Niva hukkaa virrat
Elikkäs elikkäs potilas on -88 Niva ja kuten otsikko kertoo, hukkaa virrat jonnekin. Ostettaessa tuumattiin että akku on tosi paska koska mikään ei värähdäkään, apuvirralla kummiskin saatiin käyntiin. Ostin uuden akun ja akun kengät ja aattelin että kyllä se siitä.
Eka menikin ihan hyvin, auto lähti pakkasesta muutaman päivän seistyäänkin. Mutta nyt viime viikonloppuna, se oli levännyt lämpimähkössä hallissa vuorokauden eikä yhtäkkiä osoittanutkaan mitään elon merkkejä. Siis mikään mittari ei värähtänyt. Apuvirralla käymään, ajoa työmaan pihan perälle noin 200 m - ja auto sattumalta sammui. Mutta mutta! Eikun avainta kääntämään ja sehän taas starttasi.
Voiko typötyhjä akku muka tolla matkalla latautua, vai onko virransaannissa sittenkin joku muu ongelma kuin akun tyhjeneminen jostakin syystä? Mitään kun en sähköstä ymmärrä, niin mitä pitäisi alkaa tutkimaan ensiksi?
Eka menikin ihan hyvin, auto lähti pakkasesta muutaman päivän seistyäänkin. Mutta nyt viime viikonloppuna, se oli levännyt lämpimähkössä hallissa vuorokauden eikä yhtäkkiä osoittanutkaan mitään elon merkkejä. Siis mikään mittari ei värähtänyt. Apuvirralla käymään, ajoa työmaan pihan perälle noin 200 m - ja auto sattumalta sammui. Mutta mutta! Eikun avainta kääntämään ja sehän taas starttasi.
Voiko typötyhjä akku muka tolla matkalla latautua, vai onko virransaannissa sittenkin joku muu ongelma kuin akun tyhjeneminen jostakin syystä? Mitään kun en sähköstä ymmärrä, niin mitä pitäisi alkaa tutkimaan ensiksi?
Reippaina käymme rekkain alle 

Mittaa ensin lataako se. Uudessa akussa on täys lataus. Toimii jonkun aikaa sillä virralla vaikei laturi toimiskaan. Kun sitten ei enää starttaa, annat apuvirtaa ja samalla akku latautuu hieman. Ja saattaa taas jonkun aikaa virta piisata.
Eli auto käynnissä ja yleismittarin volttialueella mittaat akun navoista. Pitäisi olla jotain 13.5-14.8Volttia. Ei missään nimessä vähempää kuin mitä mittari näyttää ilman että auto käy.
Tai jos nivassa on volttimittari mittaristossa niin pitää näyttää auto käynnissä enempi ku sammuksissa.
,_,/ukka
Eli auto käynnissä ja yleismittarin volttialueella mittaat akun navoista. Pitäisi olla jotain 13.5-14.8Volttia. Ei missään nimessä vähempää kuin mitä mittari näyttää ilman että auto käy.
Tai jos nivassa on volttimittari mittaristossa niin pitää näyttää auto käynnissä enempi ku sammuksissa.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Joo Nivassa ei oo latausmittaria, täytynee mittailla. Mutta toisaalta tuntuu oudolta että akku päättää sitten totaalisesti tyhjentyä lämpimässä hallissa yhdessä yössä kun sitä ei oo suuremmin kuormitettu oston jälkeen (pari starttia).
Virtalukon pohja? Sulakerasia??
Täytyypä tutkailla tuleeko virta _mihkään_. Siis semmosille laitteille jokka ei vaadi virtoja avaimesta päälle toimiakseen.
Virtalukon pohja? Sulakerasia??
Täytyypä tutkailla tuleeko virta _mihkään_. Siis semmosille laitteille jokka ei vaadi virtoja avaimesta päälle toimiakseen.
Reippaina käymme rekkain alle 

Jos se oli niin tyhjä, ettei edes merkkivalot syty niin luultavasti se sitten purkaakin sitä akkua johonkin. Oliko kaikki ovet kiinni, ettei sisävalot palanu? Mainitsemiesi lisäksi täällä on akun tyhjentäjäksi paljastunut ainakin viallinen valorele, eli sytyttelee valoja omia aikojaan. Eräässä japanin ihmeessäni aikoinaan latauksen säädin tyhjensi akkua, vaikka lataus toimi oikein.Nonnis kirjoitti:Joo Nivassa ei oo latausmittaria, täytynee mittailla. Mutta toisaalta tuntuu oudolta että akku päättää sitten totaalisesti tyhjentyä lämpimässä hallissa yhdessä yössä kun sitä ei oo suuremmin kuormitettu oston jälkeen (pari starttia).
Virtalukon pohja? Sulakerasia??
,_,/ukka
Autoton on huoleton
No aika sattuma ois, että heti ku pistää apuvirtaa niin toimis.Nonnis kirjoitti:Joo tokihan se voi tyhjentää akkua, mutta eikö vika voi olla muuallakin? Siis että akussa on virtaa mutta se ei aina esim. jostain syystä tuu virtalukolle asti?
Ja miten on selvitettävissä mihin akku hukkaa virtaa?
Virrat pois. Irrota akun toinen kenkä, pistä valokynä akun kengän ja akun navan väliin. Jos lamppu syttyy niin akku purkaantuu. Nyt nypit sulakkeita yksitellen irti ja katsot millon lamppu sammuu. Sitten tiedät missä virtapiirissä vika on.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
No jos laturi ei lataa vaan pikemmin purkaa niin aika heikkoa voi olla. Tai voi olla että lataa käydessään, mutta kun koneet lyö kiinni niin laturi alkaa purkaa ts. päästää virrat karkuun. Tämä voi johtua siitä että diodi on sanonut morjens. Eli virta pääsee kulkeen akulta taivaan tuuliin kun laturi ei pyöri. Tätä voi mittailla pihtiampeerimittarilla. Mutta koska auto nyt on...sanotaanko melko projektikuntoinen...niin vika voi olla niin monessa paikassa että aikas paha tehdä muuta kun yksi kerrallaan alkaan sulkea pois mahdollisia vianaiheuttajia.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Hmm siis varmaan plusnavasta ja -kengästä??,_,/ukka kirjoitti:No aika sattuma ois, että heti ku pistää apuvirtaa niin toimis.Nonnis kirjoitti:Joo tokihan se voi tyhjentää akkua, mutta eikö vika voi olla muuallakin? Siis että akussa on virtaa mutta se ei aina esim. jostain syystä tuu virtalukolle asti?
Ja miten on selvitettävissä mihin akku hukkaa virtaa?
Virrat pois. Irrota akun toinen kenkä, pistä valokynä akun kengän ja akun navan väliin. Jos lamppu syttyy niin akku purkaantuu. Nyt nypit sulakkeita yksitellen irti ja katsot millon lamppu sammuu. Sitten tiedät missä virtapiirissä vika on.
,_,/ukka
Onko Nivan ominaisuus vai oma patentti että lämppärin puhallin toimii ilman virtoja? (siis ei nyt mutta sillon kun akussa on virtaa

Reippaina käymme rekkain alle 

- Lada-Jussi
- Viestit: 10251
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
kuten myös linnussa, se on näissä moderneissa Ladoissa joissa on estetty puhaltimen käynti ilman virtaaJaakkima kirjoitti:Ainakin nappiksessa lämppärin moottori pyörii vaikka virtoja ei olisikaan päällä. Eli kaitpa ominaisuus.Nonnis kirjoitti:Onko Nivan ominaisuus vai oma patentti että lämppärin puhallin toimii ilman virtoja? (siis ei nyt mutta sillon kun akussa on virtaa)

Juu, ei tuossa -91 1300S:ssä enään puhallin puhku ellei ole virrat päällä.Lada-Jussi kirjoitti:kuten myös linnussa, se on näissä moderneissa Ladoissa joissa on estetty puhaltimen käynti ilman virtaaJaakkima kirjoitti:Ainakin nappiksessa lämppärin moottori pyörii vaikka virtoja ei olisikaan päällä. Eli kaitpa ominaisuus.Nonnis kirjoitti:Onko Nivan ominaisuus vai oma patentti että lämppärin puhallin toimii ilman virtoja? (siis ei nyt mutta sillon kun akussa on virtaa)