Sivu 1/1

1990-1991 mallisten takavetojen omistajat!

Lähetetty: 30.1.2005 23:12
Kirjoittaja Lada-Jussi
Onko autoissanne kaasuttimena perinteinen Ozon kaasutin, mutta siinä ei kuitenkaa olisi sitä saaste hässäkkää, eli letkua imusarjalta kaasuttimen tyhjäkäytikalvolle? kuitenkin kaasuttimessa olisi mikrokytkin ja siinä paikat kahdelle johdolle joita ei kuitenkaan ole?

tämä on tärkeää tietoa Lada tutkimusten kannalta. Isä meinaan osti 91 mallin 1600SL:n ja siitä lähti vain letkut alipainemittarille ja virranjakajalle!

myyjä joka on vanha Lada guru monien vuosien kokemuksella, väitti että ozooneissa olleesta saastehässäkästä olisi tuolloin luovuttu turhana. (sehän tosiaan oli ihan turha, kun joka autosta on kytketty alipaine letku suoraa imusarjalta kaasuttimelle, ei siis magneettiventtiilin kautta)

- jos on luovuttu niin liittimistä ja venäläisestä materiaalista päätellen luopuminen on tehty ihan konelan toimesta.
- järjestelmä on riisuttu myös mahdollisesti jonkun käyttäjän toimesta ja tyhjäkäynti mötikkä vaihdettu kaasariin
- erikoista kun vielä 86 vuonna kyseinen järjestelmä oikein innolla lisättiin kaikkiin Lada-malleihin missä sitä ei aiemmin ollutkaan (toisaalta toi hyödyt/haitat suhde!!!)

olkaa mukana tukemassa tärkeää työtä ja tutkikaa Ladojanne, varmaan joku Konelassa asentajana tuolloin toiminut osaa myöskin valaista asiassa!!??

Lähetetty: 31.1.2005 8:46
Kirjoittaja ,_,/ukka
No mulla on 1200S vm.-90. Tarkaan en letkujen kulkemista muista, mutta sen muistan että siellä sivupellissä on "turha" kytkin. Eli letkut on käännetty siten, että kytkimeltä menee kytkimelle ja kaasarista kaasariin. Johdot tuolla muistaakseni on. Ostaessani auton ihmettelin tuon systeemin merkitystä, mutta unohdin koko jutun ku auto kerran toimii :-)

,_,/ukka

nii

Lähetetty: 31.1.2005 11:54
Kirjoittaja el`miquel
joo mulla 1200 s , vm-90 taitaa olla mullaki noi saaste hässäkät. ihmetelly kans et mikä on kaasarin kyljessä oleva mikrokytkin ja siihe tulee ne kaks apicoo? mikäs se on oikee? :roll:

Lähetetty: 31.1.2005 14:11
Kirjoittaja Rutinoff
Sepä on varmaan jälkikäynnin esto -systeemi.

Lähetetty: 31.1.2005 15:30
Kirjoittaja LamaAjanElvis
minä veikkaan sitä härdelliä kytkimeks, joka katkaisee bensansyötön moottorijarrutuksessa...

Lähetetty: 31.1.2005 16:01
Kirjoittaja Jaakkima
Mikäli nyt oikein muistan, niin omassa 21072:ssa seuraavanlainen viritys: Mikrokytkin paikallaan ja piuhat kiinni, mutta säädetty siten että kytkin ei ota kasarintankoon kiinni. Alipaineletku lähtee imusarjalta, joka haarautuu kaasarille ja taloudellisuusmittarille, mutta ei lokarin kupeessa olevalle hässäkälle. Yritän muistaa tarkistaa kun seuraavan kerran konepellin autosta avaan.

Lähetetty: 31.1.2005 16:10
Kirjoittaja dJONY
No täytyypi katella kun seuraavan kerran ladani nään, kun se on siellä vaakuutus tarkastuksessa... :(

Ja ilmottelen sitten tarkemmin miten siellä on kytkennät...

Re: 1990-1991 mallisten takavetojen omistajat!

Lähetetty: 31.1.2005 16:35
Kirjoittaja veli alexei
Lada-Jussi kirjoitti:Isä meinaan osti 91 mallin 1600SL:n ja siitä lähti vain letkut alipainemittarille ja virranjakajalle!
1500 koneella? Tosi klassikko ja orggis. ;)

Re: 1990-1991 mallisten takavetojen omistajat!

Lähetetty: 31.1.2005 21:38
Kirjoittaja Lada-Jussi
veli alexei kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:Isä meinaan osti 91 mallin 1600SL:n ja siitä lähti vain letkut alipainemittarille ja virranjakajalle!
1500 koneella? Tosi klassikko ja orggis. ;)
:lol: :lol: :lol:

Lähetetty: 31.1.2005 21:44
Kirjoittaja Lada-Jussi
tosissaan normaali oloissa se systeemi katkoo tyhjäkäyntipiiriä moottorijarrutuksissa ja jotain muuta kivaa. siellä on digiboxi joka tunnistaa moottorin kierroslukua puolalta ja kaasarin kytkimeltä että onko kaasuläppä kiinni. sitten näiden tietojen mukaan käyttää magneettiventtiiliä siellä lokarissa, jonka kautta siis kulkee tai ei kulje alipaineet imusarjan ja kaasarin tyhjäkäynti möykyn välillä.

tuossa -91 mallissa puuttui kaikki noi johdot ja magneetti venttiili sekä sen alipaine letkut, kaasarin kyljessä oli vain katkaisija ilman johtoja sekä sieltä lähti erilliset letkut, toinen virranjakajan säätimelle ja toinen alipainemittarille (ECON), todella kotitekoisen näköinen versio, mutta kaveri väitti sen olevan aito. todisteita kaivataan