Sivu 1/2
lada seissyt n. 3kk
Lähetetty: 15.1.2005 14:09
Kirjoittaja lada 1500s
ladani on seissyt paikallaan noin kolme kuukautta,mitä kannataa tehdä ennen käyntiin yritystä

ainakin lämmitykseen

Lähetetty: 15.1.2005 14:17
Kirjoittaja RTJN65
Kuten nappis. Pumppaa bensapumpusta kaasari täyteen bensaa ja käynnistä.
Lähetetty: 16.1.2005 0:01
Kirjoittaja nivailija
Lähetetty: 16.1.2005 0:13
Kirjoittaja Vanja-eno
Lämmitykseen. Höpö höpö. Tosiaan kuten RTJN sanoi, niin muutama pumppaus bensapumpusta, ryyppy ylös ja a vot, se käy.
Lähetetty: 16.1.2005 0:22
Kirjoittaja samarai
Mä en oikein ymmärrä tota "asennetta", että lämmitykset on vain "lälläreille ja kovat jätkät" starttaa Ladansa aina ilman lämmitystä oli keli mikä hyvänsä. Mä olen varmaan sitten mamis, mutta mulla on aina johto kiinni, jos on vähänkin pakkasella. Ja mikä pahinta

myös sisätilalämppäri, jotta lasit ovat kirkkaana kun startataan. Ehkä sitä on jo niin vanha kun ei jaksa skraapata

Lähetetty: 16.1.2005 1:42
Kirjoittaja Misha
Anna koneen pyöriä startilla vapaasti äläkä pumppaa kaasua, niin lähtee öljyt vähän liikkeelle ennen koneen käynnistymistä.
Lähetetty: 17.1.2005 3:09
Kirjoittaja R-J
samarai kirjoitti:Mä en oikein ymmärrä tota "asennetta", että lämmitykset on vain "lälläreille ja kovat jätkät" starttaa Ladansa aina ilman lämmitystä oli keli mikä hyvänsä. Mä olen varmaan sitten mamis, mutta mulla on aina johto kiinni, jos on vähänkin pakkasella. Ja mikä pahinta

myös sisätilalämppäri, jotta lasit ovat kirkkaana kun startataan. Ehkä sitä on jo niin vanha kun ei jaksa skraapata

Mukavuuteen kannattaa panostaa. Ja onhan esilämmitetyn koneen käynnistäminenkin "terveellisempää."
Lähetetty: 17.1.2005 12:32
Kirjoittaja Pavlovits
samarai kirjoitti:Mä en oikein ymmärrä tota "asennetta", että lämmitykset on vain "lälläreille ja kovat jätkät" starttaa Ladansa aina ilman lämmitystä oli keli mikä hyvänsä. Mä olen varmaan sitten mamis, mutta mulla on aina johto kiinni, jos on vähänkin pakkasella. Ja mikä pahinta

myös sisätilalämppäri, jotta lasit ovat kirkkaana kun startataan. Ehkä sitä on jo niin vanha kun ei jaksa skraapata

Olen täysin samaa mieltä
Lähetetty: 17.1.2005 13:07
Kirjoittaja Vanja-eno
samarai kirjoitti:Mä en oikein ymmärrä tota "asennetta", että lämmitykset on vain "lälläreille ja kovat jätkät" starttaa Ladansa aina ilman lämmitystä oli keli mikä hyvänsä. Mä olen varmaan sitten mamis, mutta mulla on aina johto kiinni, jos on vähänkin pakkasella. Ja mikä pahinta

myös sisätilalämppäri, jotta lasit ovat kirkkaana kun startataan. Ehkä sitä on jo niin vanha kun ei jaksa skraapata

Ehkä teidän olisi sitten aika siirtyä Tojotaan tai saabiin jos ootte noin mukavuudenhaluisia

No, vitsi vitsi...
Ei se ole mikään kovan jätkän juttu, vaan ihan makuasia... itse olen katsonut Ladassa lohkolämmittimen tarpeettomaksi, koska Lada lähtee yhtähyvin käyntiin ilmankin sitä, omat Ladani jopa paremmin ilman lohkolämppäriä. Lada lämpiää nopeasti, joten itse olen katsonut ko vempeleet turhaksi ajan- ja rahan tuhlaukseksi.
Toki lohkolämppäri säästää bensaa ja konetta jo +5 tai kylmemmässä, mutta mulla harvemmin autot ovat kovin kauaa (ei siis tarvitse säästellä konetta että kestäisi eläkeikään). Rahaa mulla on sen verran, ettei tarvitse miettiä menikö nyt kahvikupillinen enemmän bensaa. Juon niin vähän alkoholia, että säästän siinä sen verran että voin tuhlata sitten bensaa
Ainoa auto missä käytän lohkolämmitintä, on käyttöautoni 300D Mersu, ja siinäkin vain jos on pakkasta yli 10 asetetta. Tässä tapauksessa säästän konetta, koska tällä olen ajatellut ajaa vielä pitkään. Tosin mun Mersu ei myöskään tarvitsisi lohkoa, vaikka jotkut väittävät että diesel on arka pakkaselle. Kovien pakkasten aikaan (yli 25 astetta) työpaikkani pihalla lähti Mese aina kuin palmun alta ilman lohkoakin. Avain hommat siihen että diesel lähtee kovillakin pakkasilla käyntiin on, säännöllinen venttiilien säätö, kaikki hehkut toimii, hyvä akku ja 0-5W synteettiset öljyt. Ei se sen kummempaa ole.
Tulipa taas tekstiä, mutta mukavaahan tässä on ajatuksia vaihtaa.

Lähetetty: 17.1.2005 19:53
Kirjoittaja Lada-Jussi
joo ei se lohkolämppärin käyttämättömyys mitään kovistelua ole, itelläkin on kokemukset sen suuntaisia että paremmin lähtee ilman lämmitystä. Ja esimerkiksi kulutuksen suhteen hyödyt on varsin kyseenalaisia, vaatii toi lohkolämppärikin aika paljon sähköä ja ei sekään ilmaista ole. kulumisen kannalta eikö ongelma ole lähinnä voitelussa kun kone on kylmä, jos vielä käyttää notkeita öljyjä niin ei ne paljoo lämppäreitä tarvii.... toisaalta kuinka paljon jäähdytysnesteen lämmittäminen vaikuttaa voitelujärjestelmän lämpimyyteen ja öljyn notkeuteen?
Lähetetty: 17.1.2005 20:10
Kirjoittaja ,_,/ukka
Lada-Jussi kirjoitti:joo ei se lohkolämppärin käyttämättömyys mitään kovistelua ole, itelläkin on kokemukset sen suuntaisia että paremmin lähtee ilman lämmitystä. Ja esimerkiksi kulutuksen suhteen hyödyt on varsin kyseenalaisia, vaatii toi lohkolämppärikin aika paljon sähköä ja ei sekään ilmaista ole. kulumisen kannalta eikö ongelma ole lähinnä voitelussa kun kone on kylmä, jos vielä käyttää notkeita öljyjä niin ei ne paljoo lämppäreitä tarvii.... toisaalta kuinka paljon jäähdytysnesteen lämmittäminen vaikuttaa voitelujärjestelmän lämpimyyteen ja öljyn notkeuteen?
Jossakin lehdessä oli joskus tutkimus, että kaksituntia moottorin lämmitystä lohkolämmittimellä nostaa öljypohjalla olevan öljyn lämpötilaa yhdellä asteella.
Mutta ei se nyt sitä sähköä kovin paljoa vie. Normaali lohkolämppärin teho on n.500W, eli kahden tunnin lämmitys maksaa 5-10centtiä.
,_,/ukka
Lähetetty: 17.1.2005 22:43
Kirjoittaja samarai
niin toi "kovistelu" oli tietenkin vain heitto

, jokainen tekee niinkuin parhaakseen katsoo. Itseäni kieltämättä vähän ärsyttää, jos joku kehoa retostelee, että "lähtee ilman lohkoja vaikka -30 pakkasta."
Mutta en ymmärrä mihin "fysiikan lakiin" voi perustua se, että moottori lähtee kylmempänä paremmin käyntiin
Ja sen lohkolämmittimen sähkölaskun uskon tulevan ainakin osittain takaisin pienempänä "ryypyn tarpeena".
Sisälämmittimen käyttöä perustelen paitsi mukavuutena, myös lisääntyneenä liikenneturvallisuutena kirkkaiden ikkunoiden muodossa.
Lähetetty: 18.1.2005 4:51
Kirjoittaja Vanja-eno
Ei se perustukaan fysiikan lakiin, vaan siihen, että Lada lehtee hyvin kylmänä käyntiin kun vetää ryypyn ylös eikä koske kaasupolkimeen. Vot, hyvin käy. Kuumana taas ei tarvii ryyppyä. Mutta jos kone on "haalea" lohkon jäljiltä se ei meinaa lähteä kummallakaan tavalla käyntiin. Siinä sai kikkailla, että aloitti käynnistyksen ilman ryyppyä ja sirtten kun hörähti hieman tulille, jalka pois pedaalilta ja huilla täysille. Aika moista kikkailua, kun selkeesti kylmän laaki ja vainaa niin kävi kuin könninkello. Ruiskupeli onkin sitten jo asia erikseen, mutta nämä normaalikaasarit olvat mulla olleet tällaisia. Siksipä tuumin ettei turhaan tarvii kikkailla vaan suoraan huikalla tulille...

Lähetetty: 18.1.2005 6:49
Kirjoittaja Lada-Jussi
Vanja-eno kirjoitti:Ei se perustukaan fysiikan lakiin, vaan siihen, että Lada lehtee hyvin kylmänä käyntiin kun vetää ryypyn ylös eikä koske kaasupolkimeen. Vot, hyvin käy. Kuumana taas ei tarvii ryyppyä. Mutta jos kone on "haalea" lohkon jäljiltä se ei meinaa lähteä kummallakaan tavalla käyntiin. Siinä sai kikkailla, että aloitti käynnistyksen ilman ryyppyä ja sirtten kun hörähti hieman tulille, jalka pois pedaalilta ja huilla täysille. Aika moista kikkailua, kun selkeesti kylmän laaki ja vainaa niin kävi kuin könninkello. Ruiskupeli onkin sitten jo asia erikseen, mutta nämä normaalikaasarit olvat mulla olleet tällaisia. Siksipä tuumin ettei turhaan tarvii kikkailla vaan suoraan huikalla tulille...

voin vahvistaa vanjan teorian, näin se tuppaa olemaan!!
ja eikös nämä esilämmittimet ja juuri sisätilan lämppäritkin aiheuta kaikenlaisia kosteuden kerääntymisiä sama kuin puskurissa vertailtiin erillaisia talleja joissa hyvin ilmastoitu viileä talli todettiin hyväksi.
Lähetetty: 18.1.2005 23:21
Kirjoittaja samarai
joo uskotaan pitkin hampain toi kaasariLadan käynnistyvyys kylmänä

, mutta mites sisälämppäri lisää kosteutta

, sillähän se auton just kuivaksi saakin kun tarpeeksi kauan posottaa lalhaalla
