Samaran käsijarru ei pidä
Samaran käsijarru ei pidä
Hei! Mikä on homman nimi, kun Samaran käsijarru ei oikein pidä? Jarru ei tunnu mitenkään lötköltä ja sen saa kyllä vedettyä ihan kunnolla ylös, mutta se ei vaan pidä eli auto liikkuu, vaikka käsijarru olis päällä. Pystyykö tällaisen vian korjaamaan ite? 

No kyllähän lähes kaiken pystyy korjaamaan itse, riippuu vaan omista taidoista ja löytyykö tarvittavat työkalut ja paikka tehdä remonttia.
Voi olla jarrukenkien kulutuspinta lopussa tai pinta irronnut rungosta, tai jarrunestettä vuotanut hieman sylinteristä kenkiin. Tai rummut kuluneet loppuun. Jarrut avaamalla selviää varmasti mikä mättää. Eli auto ylös, takarenkaat irti, jarrurummut irti. Sitten vaan tutkimaan miltä siellä näyttää.
Voi olla jarrukenkien kulutuspinta lopussa tai pinta irronnut rungosta, tai jarrunestettä vuotanut hieman sylinteristä kenkiin. Tai rummut kuluneet loppuun. Jarrut avaamalla selviää varmasti mikä mättää. Eli auto ylös, takarenkaat irti, jarrurummut irti. Sitten vaan tutkimaan miltä siellä näyttää.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
- Lada-Jussi
huomioiko kukaan että vika voisi olla ihan vain käsijarrun säädössäkin. Olen itse rähmiksenäkin tuon samarasta säätänyt ja vielä pihalla lumihangessa. ärsyttävässä paikassa pakoputken ja korin välissä se säätöpaikka tosin on.

Takajarrujen rumpujen irroittaminen ei ole iso juttu, avaamalla näkee missä mennään ja samalla pääsee tutustumaan jarrukenkien kuntoon.
Kannattaa muuten jarrutella välillä kunnolla, koska takajarruthan eivät lähde peliin mukaan kun vasta about puolivälissä, tai vissiin vähän ennen polkimen liikerataa.
Puhdistaa kökköjä sieltä rummuista.
Jos käsijarru on yhtäkkiä lakannut pitämästä, niin sehän voi tietysti olla vaikkapa sylinterivuoto joka on kastellut rummun ja palat, joskin sen huomaa sillä että nesteen pinta on laskenut ja nestettä valuu jarruista ulos.
Katsastusmies muuten sano mulle että kannattaa aina käyttää kässäriä ja nykästä se kunnolla, kun sillä on monta kertaa käyny niin käsijarrua käyttämättömien asiakaiden kanssa, että kun on sitten katastuksessa riuhtassu sen ylös niin on vaijerit katkennu tms.
Kannattaa muuten jarrutella välillä kunnolla, koska takajarruthan eivät lähde peliin mukaan kun vasta about puolivälissä, tai vissiin vähän ennen polkimen liikerataa.
Puhdistaa kökköjä sieltä rummuista.
Jos käsijarru on yhtäkkiä lakannut pitämästä, niin sehän voi tietysti olla vaikkapa sylinterivuoto joka on kastellut rummun ja palat, joskin sen huomaa sillä että nesteen pinta on laskenut ja nestettä valuu jarruista ulos.
Katsastusmies muuten sano mulle että kannattaa aina käyttää kässäriä ja nykästä se kunnolla, kun sillä on monta kertaa käyny niin käsijarrua käyttämättömien asiakaiden kanssa, että kun on sitten katastuksessa riuhtassu sen ylös niin on vaijerit katkennu tms.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
http://automan.com.ru/vaz/08/priv_tormb.shtml Tos on aika hvyä kuva. Elikäs säätö on siin kohtaa missä yksi vaijeri muuttu kahdeksi. Säätö hyvin yksinkertainen. Kaksi mutteria ja noin 10cm jenkkaa....Hanna kirjoitti:Taidan tsekata ne säädöt ensin. Käsijarru nimittäin nousee aika korkealle. Jarruille oli jotain tehty ennen kuin ostin auton marraskuussa, muistaakseni jarrupalat oli vaihdettu. Mutta siis mistä ne säätöjutut löytyy ja miten voi tsekata jarrurummut? Selkokielellä pliis, olen täysi amatööri.

Jarrukahva ala-asentoon ja sitten muutama kierroskiinnipäin. Siten koetat makaako jarru päällä, jos ei niin vielä pari. Sitten ku jarru rupee laahaamaan otat hiukan takaisin ettei laaha.
No jos Samarassa on systeemi kuin normaaleissa autoissa, niin käsijarrukahvalta tulee teräsvaijeri vähän niinku polkupyörissä joka haarautuu jossain vaiheessa ja menee takajarruille ja siellä sitten vivuston kautta kiristää jarrupalat rumpua vasten.Hanna kirjoitti:Taidan tsekata ne säädöt ensin. Käsijarru nimittäin nousee aika korkealle. Jarruille oli jotain tehty ennen kuin ostin auton marraskuussa, muistaakseni jarrupalat oli vaihdettu. Mutta siis mistä ne säätöjutut löytyy ja miten voi tsekata jarrurummut? Selkokielellä pliis, olen täysi amatööri.
(Jarrusylinteri tekee samaa, mutta se saa työntövoimansa hydraulinesteen paineesta jota ohjataan jarrupolkimella. Jarruneste on semmosta liukasta ja voi vuotaa sieltä sylinteristä jos sylinterin päissä olevat kumit ja tiivisteet alkavat vuotamaan. Mahdollista, mutta ei kauhen todennäköistä tuon ikäisessä autossa.)
Käsijarrukaapelia todennäköisesti kiristetään käsijarrun päästä jollain ruuvisysteemillä.
Riippuen systeemistä, se vaijeri voi katketa tai löystyä ja tietty voihan olla että jarrupaloissa on jotain häikkää. Toisaalta jarrut ovat itsesäätyvät (eivätkö olekin?) joten kulumisen ei pitäisi vaikuttaa.
Viimeksi muokannut Misha, 13.1.2005 13:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Ei ne nykyään kyllä enää suuremmin riuhdokaan. Ennen oli toisin, tekivät mitä tahtoivat...Ladakeho kirjoitti:Viis kertaa kun naksahtaa, ni on sopivan kiree...
Mottiin sellasta riuhtoja-katsastajaa![]()
Eihän se mikään kässärikäännös-vipu ole, vaan käsijarru-vipu, jota on tarkoitus käyttää silloin, kun auton joutuu pysäyttämään viettävään maastoon.
Mä en ainaka anna katsastajan omaa vipuani riuhtoa, prkl![]()

R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)