Samaran käsijarru ei pidä

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Hanna

Samaran käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja Hanna »

Hei! Mikä on homman nimi, kun Samaran käsijarru ei oikein pidä? Jarru ei tunnu mitenkään lötköltä ja sen saa kyllä vedettyä ihan kunnolla ylös, mutta se ei vaan pidä eli auto liikkuu, vaikka käsijarru olis päällä. Pystyykö tällaisen vian korjaamaan ite? :?
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

No kyllähän lähes kaiken pystyy korjaamaan itse, riippuu vaan omista taidoista ja löytyykö tarvittavat työkalut ja paikka tehdä remonttia.

Voi olla jarrukenkien kulutuspinta lopussa tai pinta irronnut rungosta, tai jarrunestettä vuotanut hieman sylinteristä kenkiin. Tai rummut kuluneet loppuun. Jarrut avaamalla selviää varmasti mikä mättää. Eli auto ylös, takarenkaat irti, jarrurummut irti. Sitten vaan tutkimaan miltä siellä näyttää.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Kyllä itsekin voi korjaata... Ainoa vaa, että jos joutuu vaihtamaan käsijarruvaijereita niin olis hyvä olla lämmin talli. Itselläni on aika huonoja kokemuksia tappelemisestä vaijereiden kans kylmällä asfaltilla... :lol:
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

huomioiko kukaan että vika voisi olla ihan vain käsijarrun säädössäkin. Olen itse rähmiksenäkin tuon samarasta säätänyt ja vielä pihalla lumihangessa. ärsyttävässä paikassa pakoputken ja korin välissä se säätöpaikka tosin on.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

No jos säädästä on kiinni niin se on sit helppo todeta katsomalla kuinka korkealle se kahva nousee. Jos rupee voimalla ottamaan vastaan vasta ihan ylhällä niin se on selvä tapaus, sätämällä selviää.
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Jep, jos vika säädössä, niin kahva nousee "liian" ylös.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Takajarrujen rumpujen irroittaminen ei ole iso juttu, avaamalla näkee missä mennään ja samalla pääsee tutustumaan jarrukenkien kuntoon.

Kannattaa muuten jarrutella välillä kunnolla, koska takajarruthan eivät lähde peliin mukaan kun vasta about puolivälissä, tai vissiin vähän ennen polkimen liikerataa.

Puhdistaa kökköjä sieltä rummuista.

Jos käsijarru on yhtäkkiä lakannut pitämästä, niin sehän voi tietysti olla vaikkapa sylinterivuoto joka on kastellut rummun ja palat, joskin sen huomaa sillä että nesteen pinta on laskenut ja nestettä valuu jarruista ulos.

Katsastusmies muuten sano mulle että kannattaa aina käyttää kässäriä ja nykästä se kunnolla, kun sillä on monta kertaa käyny niin käsijarrua käyttämättömien asiakaiden kanssa, että kun on sitten katastuksessa riuhtassu sen ylös niin on vaijerit katkennu tms.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Hanna

Viesti Kirjoittaja Hanna »

Taidan tsekata ne säädöt ensin. Käsijarru nimittäin nousee aika korkealle. Jarruille oli jotain tehty ennen kuin ostin auton marraskuussa, muistaakseni jarrupalat oli vaihdettu. Mutta siis mistä ne säätöjutut löytyy ja miten voi tsekata jarrurummut? Selkokielellä pliis, olen täysi amatööri. :oops:
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Hanna kirjoitti:Taidan tsekata ne säädöt ensin. Käsijarru nimittäin nousee aika korkealle. Jarruille oli jotain tehty ennen kuin ostin auton marraskuussa, muistaakseni jarrupalat oli vaihdettu. Mutta siis mistä ne säätöjutut löytyy ja miten voi tsekata jarrurummut? Selkokielellä pliis, olen täysi amatööri. :oops:
http://automan.com.ru/vaz/08/priv_tormb.shtml Tos on aika hvyä kuva. Elikäs säätö on siin kohtaa missä yksi vaijeri muuttu kahdeksi. Säätö hyvin yksinkertainen. Kaksi mutteria ja noin 10cm jenkkaa.... :)
Jarrukahva ala-asentoon ja sitten muutama kierroskiinnipäin. Siten koetat makaako jarru päällä, jos ei niin vielä pari. Sitten ku jarru rupee laahaamaan otat hiukan takaisin ettei laaha.
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Hanna kirjoitti:Taidan tsekata ne säädöt ensin. Käsijarru nimittäin nousee aika korkealle. Jarruille oli jotain tehty ennen kuin ostin auton marraskuussa, muistaakseni jarrupalat oli vaihdettu. Mutta siis mistä ne säätöjutut löytyy ja miten voi tsekata jarrurummut? Selkokielellä pliis, olen täysi amatööri. :oops:
No jos Samarassa on systeemi kuin normaaleissa autoissa, niin käsijarrukahvalta tulee teräsvaijeri vähän niinku polkupyörissä joka haarautuu jossain vaiheessa ja menee takajarruille ja siellä sitten vivuston kautta kiristää jarrupalat rumpua vasten.

(Jarrusylinteri tekee samaa, mutta se saa työntövoimansa hydraulinesteen paineesta jota ohjataan jarrupolkimella. Jarruneste on semmosta liukasta ja voi vuotaa sieltä sylinteristä jos sylinterin päissä olevat kumit ja tiivisteet alkavat vuotamaan. Mahdollista, mutta ei kauhen todennäköistä tuon ikäisessä autossa.)

Käsijarrukaapelia todennäköisesti kiristetään käsijarrun päästä jollain ruuvisysteemillä.

Riippuen systeemistä, se vaijeri voi katketa tai löystyä ja tietty voihan olla että jarrupaloissa on jotain häikkää. Toisaalta jarrut ovat itsesäätyvät (eivätkö olekin?) joten kulumisen ei pitäisi vaikuttaa.
Viimeksi muokannut Misha, 13.1.2005 13:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Ja jos et halua itseäsi sotkea tai et omista sopivia työkaluja/tiloja, niin sano huoltomiehelle kun seuraavan kerran viet auton öljynvaihtoon tms. huoltoon, että säätää samalla.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Hanna

Viesti Kirjoittaja Hanna »

Problem solved. Eli käsijarrun säädön kun kiristin ( tahi oikeammin laitoin kaverin sinne auton alle) niin johan pelaa taas hyvin. :)
Ladakeho
Viestit: 153
Liittynyt: 29.12.2003 12:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ladakeho »

Viis kertaa kun naksahtaa, ni on sopivan kiree...

Mottiin sellasta riuhtoja-katsastajaa :twisted:

Eihän se mikään kässärikäännös-vipu ole, vaan käsijarru-vipu, jota on tarkoitus käyttää silloin, kun auton joutuu pysäyttämään viettävään maastoon.

Mä en ainaka anna katsastajan omaa vipuani riuhtoa, prkl :twisted: :twisted:
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Ladakeho kirjoitti:Viis kertaa kun naksahtaa, ni on sopivan kiree...

Mottiin sellasta riuhtoja-katsastajaa :twisted:

Eihän se mikään kässärikäännös-vipu ole, vaan käsijarru-vipu, jota on tarkoitus käyttää silloin, kun auton joutuu pysäyttämään viettävään maastoon.

Mä en ainaka anna katsastajan omaa vipuani riuhtoa, prkl :twisted: :twisted:
Ei ne nykyään kyllä enää suuremmin riuhdokaan. Ennen oli toisin, tekivät mitä tahtoivat... :roll:
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Vastaa Viestiin