Sivu 1/2

öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä

Lähetetty: 12.1.2005 16:55
Kirjoittaja mush
No just kun selvittiin entisistä huolista...

Tänään alkoi ilman varoitusta öljynpainevalo palamaan tyhjäkäynillä. Ihan reilusti, ei mitään vilkkumista tms. Kierroksia kun nostaa korvakuulolta vähän yli 1000:n niin sammuu.

Uuden anturin kävin ostamassa, ei auttanut, joten kyseessä lienee "ihan oikea" vika. Mitään kolinoita tai ylimääräisiä ääniä ei kuulu.

Mikä voi aiheuttaa vian noin yhtäkkisen ilmenemisen?

Potilas taaskin 2105-eko-aztech.

[btw, taitaa tuolla foorumin haulla olla jonkinlaista ääkkösongelmaa. Ei löytänyt mitään edes sanalla "öljy". ]

Lähetetty: 12.1.2005 17:46
Kirjoittaja KTC
jaa-a. siinäpä ongelma.
kuinkas paljon sillä koneella on ajettu?
ajattelin vain että onko männänrenkaat kunnossa. stefat ym.

Lähetetty: 12.1.2005 17:57
Kirjoittaja mush
80000 tuli juuri täyteen. Ei pitäis olla mikään paha vielä.

Öljyä ei ainakaan tähän mennessä ole kulunut muuta kuin sen minkä venttiilikopan välistä ulos tuuppaa :wink: Päästöt marraskuun lopussa leimalla erinomaiset taas kerran.

Olikos näissä joku paineventtiili öljyille? Voisko se kanittaa?

Lähetetty: 12.1.2005 18:02
Kirjoittaja Lada-Jussi
tyhjäkäynnillä öp-valon palaminen on sallittua, silloin ei konekehitä tarpeeksi painetta, yksi ratkaisu voisi olla säätää tyhjäkäyntiä ihan vähän kovemmalle.

Lähetetty: 12.1.2005 18:06
Kirjoittaja Jusu
Lada-Jussi kirjoitti:tyhjäkäynnillä öp-valon palaminen on sallittua, silloin ei konekehitä tarpeeksi painetta, yksi ratkaisu voisi olla säätää tyhjäkäyntiä ihan vähän kovemmalle.
Ja jos edellisestä öljynvaihdosta on jo aikaa niin paskanen filtteri saattaa ahistaa sitä vähäistäkin öljynpainetta sen verran että valo loimottaa...

Lähetetty: 12.1.2005 18:16
Kirjoittaja KTC
no joo sitten se on ihan priima kunnossa.vaihdas öljyt suodatin ja venttiilikopan kannen tiiviste jos vaikka sattuis paranemaan päin.

Lähetetty: 12.1.2005 19:56
Kirjoittaja mush
Jäähdyttyään se valo ei sitten sammunut enää ollenkaan :(

Kävin hakemassa uuden filtterin ja vaihdoin sen paikoilleen. Sama vika, ruuvasin filtterin auki katsoakseni tuliko sinne öljyä - eipä ollut edes nähnyt öljyä :(

Joten taisi tulla isompi remontti.

[edit]
Lisäkysymyksenä vielä... pääseekö ö-pumpun tietämille käsiksi kone paikoillaan vai pitääkö ottaa kone irti?

Lähetetty: 12.1.2005 20:44
Kirjoittaja kapa
Öljypohja pitäisi pystyä irrottamaan konetta irrottamatta, muistaakseni...

[edit. Eli tosiaan moottorin tukikumit irti ja konetta nostaen ylöspäin pitäisi saada sen verran tilaa etupalkin ja öljypohjan väliin että öljypohjan saa pois. Ja sen jälkeen pääsee käsiksi pumppuun.]

Öljypumpussa on se painerajoitinventtiili, olisiko sinne mennyt jotain roskaa väliin jottei enää sulkeudu? Tai jousi poikki?

Lähetetty: 12.1.2005 21:17
Kirjoittaja ladamaster
Siis jos öljypumppuun on jäänyt jokin lastu, joka estää paineen synnyn, sain seuraavan ohjeen jostain korjaamosta.
- Kone lämpimäksi
- Paikallaan painat kaasun pohjaan pari sekuntia
- Seurauksena valtava pivi, mutta ehkä toimiva öljynpaine

Allekirjoittaneella auttoi, kun ainoana oireena oli öljynpainevalon palaminen tyhjäkäynnillä... sitten taas ajeltiin tuhansia kilometrejä
:D

Jos kone hajoaa, en ota vastuuta siitä...

Lähetetty: 12.1.2005 21:38
Kirjoittaja larssi21074
Todennäköistä että venttiilin välissä on jotain. Mulla tuli sama ongelma että tyhjäkäynnillä alkoi valo palamaan, avasin öljypumpun, siellä oli metallilastu sen paineensäätöventtiilin välissä. Samalla hiukan venytin sitä venttiilin jousta, mittarin mukaan ei paljon muuttunu..
Ei kannata ajella huonoilla paineilla ku ei se ladan pumppu kunnossa ollessakaan liian kovia paineita tee! Ainakaan nokka-akselille asti!!

Lähetetty: 12.1.2005 22:13
Kirjoittaja mush
Joo taitaa olla myöhäistä huudattaa... kun ei ole enää paineita ollenkaan :?

Mutta kiitoksia vinkeistä... yritetään huomenissa kaivaa pumppu näkösälle ja katsotaan mitä se on syönyt.

Eikai tuossa paljon vaihtoehtoja ole, näytti olevan filtteri heti seuraavana pumpulta tuon kuvan mukaan:

http://www.automan.by.ru:81/vaz/01/dvig2b.jpg

Eli pumppu ei pelaa syystä tai toisesta. Tuossa yritin järkeillä, niin tulin tulokseen että josko se vetää ilmaa jostain? Kun öljyt oli vielä lämpöiset se jaksoi imeä jotain, mutta kun ne jäähtyivät ei enää jaksetakaan imeä öljyjä vaan jotain muuta.... No, näkemättä vaikea sanoa, eiköhän se siitä selviä loppujen lopuksi.

Lähetetty: 12.1.2005 22:24
Kirjoittaja kapa
Jos rajoitinventtiili on jatkuvasti auki, niin pumppu kyllä pumppaa öljyä mutta työntää sen suoraan takaisin öljypohjaan rajoitinventtiilin kautta. Kylmänä tekee tuota normaalisti öljyn viskositeetista johtuen, muuten kylmässä moottorissa öljynpaine nousisi liian suureksi.

Lähetetty: 12.1.2005 23:05
Kirjoittaja KTC
no pää-asia että vika löytyi ilman isompaa ongelmaa esin jossain liikennevaloissa jos kilahtais :?

Lähetetty: 13.1.2005 12:59
Kirjoittaja Misha
Eikös tämä ole kuitenkin todennäköisimmin venttiilinvarsien tiivisteen ongelma?

Kato tulpat missä kunnossa ovat.

Lähetetty: 13.1.2005 13:14
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Venttiilivarren kumit tai männänrenkaat eivät vaikuta millään tavoin tuohon öljynpaineen valon palamiseen eli niiden vaihtelu ei auta. Vaihtoehdot tässä tapauksessa on melkolailla vähissä eli lastua tai jotain muuta jankkia joka pitää tuota rajoitinventtiiliä sen verran raollaan että pumpun tuottama paine ja samalla myös öljy häviää/vuotaa raollaan olevan venttiilin välistä takaisin öljypohjaan. Jos kolinoita tai kilinöitä ei vielä kuulu tai ole kuulunut tämä tuntuisi järkevämmältä vialta. Jos taas kone olisi ääntänyt epänormaalisti kääntyisin laakerivian suuntaan eli öljyt ja paineet pääsevät karkuun akselikaulan ja laakerin välistä. Jälkimmäinen on siis huonompi homma.

Itselläni olisi muuten mäntien vaihto viikonloppuna. Joten löytyykö tietoa sen suhteen onnistuuko tämä projekti konetta irroittamatta eli siis kansi ja öljypohja pois ja sitä kautta männät ja kiertokanget pihalle vai onko helpompi nostaa kone suosiolla pois nokalta. Joku mainitsikin että ö-pohjan saa pois keventämällä konetta hieman mutta tuokä tämä tilaa sen verran että pääsee kiertokanhen muttereihin käsiksi, eli avattua ne ja laitettua takaisin kiinni.