Sivu 1/1

Nokkaketju lasketun kannen kanssa

Lähetetty: 28.11.2003 8:30
Kirjoittaja NesteHukka
Niin, mitenkäs tuon nokkaketjun kanssa pärjäilee kun on laskettu kansi?

Joku kertoili, että 5mm lisää tavaraa kiristäjän päähän, mutta onkos tuosta mitään ongelmia tiedossa, eli tuleeko kiristäjän ja ketjun välille jotakin liian jyrkkää kulmaa tms.?

Yksi ajatus oli tuoda pitemmälle sitä vetopuolen laahainta (kiinteää), mutta onko tuo huono idea? Kaaviokuvassa siinä näytti olevan loivemmat kulmat, ja vaikuttaisi edullisesti ajoitukseen, mutta nojaako ketju normaalisti siihen "koko painolla"?

Kiristin

Lähetetty: 28.11.2003 9:16
Kirjoittaja Jankos
Hiukan se kulma huononee ja ketju kuluu nopeammin, mutta ei mitenkään vakavasti.

Siihen toiseen laahaimeen ketju vain ottaa kiinni eli se poistaa vain vetopuolen värinät.

Minkälaisen ohjeen sait nokan ajoittamiseen?

Lähetetty: 28.11.2003 11:13
Kirjoittaja NesteHukka
Vakiomerkkeihin. Virtanen laskeskeli tosin, että kannen laskun ja nokkapukin laskun takia nokka menisi jotakin neljä astetta myöhäiselle, mutta oli sitä mieltä, että se ei välttämättä vielä haittaa, joskin alavääntöä voi viedä vähän.
Optimiajoitus kuulemma tälle nokalle on, että yläkuolokohdassa sekä imu että pakovena ovat yhtä paljon auki.

Lähetetty: 28.11.2003 14:55
Kirjoittaja Teppo
NesteHukka kirjoitti:Virtanen laskeskeli tosin, että kannen laskun ja nokkapukin laskun takia nokka menisi jotakin neljä astetta myöhäiselle, mutta oli sitä mieltä, että se ei välttämättä vielä haittaa, joskin alavääntöä voi viedä vähän.
Mutta kun otetaan vielä huomioon ketjun venyneisyys, voi hampaan-parin siirto olla paikallaan. Kiristinpuolelle voisi olla ihan hyvä idea tehdä ketjupyörällinen kiristin. Sopiva ketjupyörä on kampiakselin päässä. Jossain näin myös normaalin pultin olevan ketjunkiristimenä, lukitusmutterin kanssa toki. Jos välineet ja aikaa olisi, tuo ensimmäinen kiinnostaisi.

Lähetetty: 29.11.2003 13:49
Kirjoittaja Osku
Minä laskin kantta pari milliä ja laitoin saman verran tavaraa nokkapukin alle. Näin sain pidettyä ajoituksen samana, mutta nostajien asennot muuttui. Pari milliä pitemmät venttiilit olisivat korjanneet tilanteen.
Ajoin autolla 50-tuhatta km ja hyvin se siitä kohtaa kesti.