Sivu 1/3
Korinvaihto Ladaan?
Lähetetty: 6.1.2005 22:25
Kirjoittaja Lada-Jussi
Onko kokemuksia korinvaihdosta tai siis auton uudelleen rakentamisesta uusin osin.
mietin vaan jos ostaisi uuden Ladan venäjältä mutta siirtäisi siihen tunniste tiedot vanhasta Ladasta? Siinä olisi uusi auto vanhoin paperein eli periaatteessa korjattu auto
Ok, 50% menee yli mutta auto oliskin kuin uusi, mutta kuitenkin laadukas vanha, mistä on omat etunsa kaikkien ajoneuvoverojen ja päästöjuttujen osalta. Elikkä auto joutuisi verolle ja vero olisi aika kova, mutta niinhän se olisi jos lähtisi uutta autoa ostamaan muutenkin. Saakohan tuollaiseen projektiin autolainaa?
AKE:n sivuilta ei löytynyt mitään aiheeseen liittyvää, mutta josko joku kokenut korin vaihtaja tietää onko joku minimi prosentti, mitä kanta-autosta pitää jäädä jäljelle?
tietysti täytyy muistaa korjattuun autoon asentaa ne varusteet mitä papereiden mukaisessa vuosimallissa on edellytetty ja joita ei välttämättä uudessa varaosa-autossa olekaan.
onko tässä mitään järkeä?
Lähetetty: 6.1.2005 22:36
Kirjoittaja samarai
ihan mielenkiintoinen idea

Valitettavasti en tiedä "minimiä" kanta-autosta. Epäilen kuitenkin, että saat "hiekkaa hammasrattaiden väliin" viranomaisilta jo pelkästään siitä syystä, että idea on liian hyvä toteuttavaksi. " Jokuhan saisi tällä tavoin wanhastaan uuden auton" jne..
pikkaisen tutkailin noita AKE:n sivuja. Sieltä muutamista kysymyksistä "johtopäätöksenä" jäi, että "minimiä" ei olisi vaan autovero on maksettava jos >50%- ja sitten on sama onko se 50% vai 100%, koska kyseessä on "uusi auto".
Ongelmaksi voi muodostua tuo katsastus, koska silloin katsastetaan "uutta autoa", eikä enää sitä "wanhaa" ja kaikki EU-jutut tulevat mukaan. Eli periaatteessa uuden auton rekisteröinti. (tai sama jos yrittäisit suoraan tuoda katsastaa uutta tuontiautoa). Olisi tietysti hienoa, jos joku Pelle Peloton jaksaisi alkaa taistella näitä byrokratian tuulimyllyjä vastaan..
Nämä ovat sitten ihan hatusta..
Osien prosenttilomakkeen löysin (prosentit lomakkeen lopussa):
http://www.ake.fi/forms%5CC115.pdf
lomakkeen mukaan jos kaikki vaihtaa niin se on sitten 100%.

Lähetetty: 6.1.2005 23:18
Kirjoittaja RTJN65
Siis tollasen uuden korin saa naapurista edullisesti. Vanhasta vaan numero ja muut osat (paitsi ei koria). Ei pitäisi mennä yli 48% joka kaiketi raja-arvo sille ettei mene verot maksuun. Joku näistä korinvaihto hommeleista tietävä voisi auttaa.
Ja pitäähän sitä sitten jälkeenpäin korjailla kun hajoaa..

.
Lähetetty: 6.1.2005 23:23
Kirjoittaja samarai
RTJN65 kirjoitti:Siis tollasen uuden korin saa naapurista edullisesti. Vanhasta vaan numero ja muut osat (paitsi ei koria). Ei pitäisi mennä yli 48% joka kaiketi raja-arvo sille ettei mene verot maksuun. Joku näistä korinvaihto hommeleista tietävä voisi auttaa.
Ja pitäähän sitä sitten jälkeenpäin korjailla kun hajoaa..

.
niin mä käsitin, että LJ haluaisikin kokonaan "uuden auton" veroista (prosenteista) välittämättä"
toi "veroraja" on ilmeisesti 49,9%, ja jos osia vaihtaa >35% pitää kanta-auto tarkistuttaa katsastuskonttorilla ennen vaihtoa.
(Aken sivuilta mieleenjäänyttä)
Lähetetty: 6.1.2005 23:24
Kirjoittaja Laabor 1500s
naapuri foordi pistettiin kunnolla katolleen ja kori meni korjaus kelvottomaksi. pistettiin runkonumero ja muut tiedot vanhasta kaadetusta autosta toiseen saksasta tuotuun eskoon niin on menny montavuotta läpi leimalle.
Lähetetty: 6.1.2005 23:38
Kirjoittaja RTJN65
Siis toihan on helppo homma. Naapurista saa videä korin ovineen ja luukkuineen ilman vientimaksuja vain papereita vilauttamalla. Suomeen tullessa maksat vain verot ja tullin (kaiketi 25-30% arvosta). Sitten vain omasta ruostuneesta korista etupalkit, taka-akseli, sisusta yms. ja sitten leimalle. Homma OK.
Voihan noita sitten pikkuhiljaa uusia kun hajoo.
Lähetetty: 6.1.2005 23:44
Kirjoittaja samarai
RTJN65 kirjoitti:Siis toihan on helppo homma. Naapurista saa videä korin ovineen ja luukkuineen ilman vientimaksuja vain papereita vilauttamalla. Suomeen tullessa maksat vain verot ja tullin (kaiketi 25-30% arvosta). Sitten vain omasta ruostuneesta korista etupalkit, taka-akseli, sisusta yms. ja sitten leimalle. Homma OK.
Voihan noita sitten pikkuhiljaa uusia kun hajoo.
mutta jos haluaa tuoda kokonaisen uuden auton ja sen rekisteröidä "wanhana autona"

Lähetetty: 7.1.2005 0:47
Kirjoittaja Misha
RTJN65 kirjoitti:Siis toihan on helppo homma. Naapurista saa videä korin ovineen ja luukkuineen ilman vientimaksuja vain papereita vilauttamalla. Suomeen tullessa maksat vain verot ja tullin (kaiketi 25-30% arvosta). Sitten vain omasta ruostuneesta korista etupalkit, taka-akseli, sisusta yms. ja sitten leimalle. Homma OK.
Voihan noita sitten pikkuhiljaa uusia kun hajoo.
Menee vähän työlääks jos ensin purkaa kaks autoa osiin, siirätä vanhasta autosta suurimman osan tavarasta bränikkään ja sit pikkuhlijaa poistaa ne vanhat osat
Mutta kieltämättä kiehtova idea.
Mutta mites, kun jos tuo oman auton ulkomailta ja vaikka ei täytä muuttoauton tuonnin kriteerejä, eli ei ole asunut vuosikausia yms ulkomailla, niin saako sen sitten hieman enemmän maksamalla silti suomessa rekisteriin?
Tai jos hankkii ulkomaisen bulvaanin, vaikkapa jonkun suomessa työluvalla työskentelevän venäläisen joka sitten "tuo" autonsa suomeen ja myy sen?
Lähetetty: 7.1.2005 1:05
Kirjoittaja samarai
Misha kirjoitti:
Mutta mites, kun jos tuo oman auton ulkomailta ja vaikka ei täytä muuttoauton tuonnin kriteerejä, eli ei ole asunut vuosikausia yms ulkomailla, niin saako sen sitten hieman enemmän maksamalla silti suomessa rekisteriin?
Tai jos hankkii ulkomaisen bulvaanin, vaikkapa jonkun suomessa työluvalla työskentelevän venäläisen joka sitten "tuo" autonsa suomeen ja myy sen?
niin ei kai tossa mitään sen kummempaa kuin maksaa autosta autoveron(jonka tulli vetää Ladasta varmaan "hatusta") ja siitä alvin päälle. Mutta toi rekisteröinti varmaan tulee ongelmaksi jos tommosen "kanttiladan"(tästä ajattelen olevan kysymys) tuo, koska se ei täytä Euro3 päästövaatimuksia. Tää "wanhan papereilla rekisteröinti" kai oli alunperin LJ:n tarkoittama "idea". Että sen "uuden kanttiLadan" saisi rekisteriinkin" ??

Lähetetty: 7.1.2005 1:55
Kirjoittaja Misha
samarai kirjoitti:niin ei kai tossa mitään sen kummempaa kuin maksaa autosta autoveron(jonka tulli vetää Ladasta varmaan "hatusta") ja siitä alvin päälle. Mutta toi rekisteröinti varmaan tulee ongelmaksi jos tommosen "kanttiladan"(tästä ajattelen olevan kysymys) tuo, koska se ei täytä Euro3 päästövaatimuksia. Tää "wanhan papereilla rekisteröinti" kai oli alunperin LJ:n tarkoittama "idea". Että sen "uuden kanttiLadan" saisi rekisteriinkin" ??

Ahaa, eli jos tänne muuttaa ulkomailta ja tuo vuoden 2004 ladan ja jää suomeen pysyvästi asumaan, sillä ei saa ajaa kun sen siirtää suomen kilpiin?
Kieltämättä ikävämpi homma.
Mutta vaikka meniskin päästöistä läpi, niin ei kestä kolarissa eikä oo keskiturvavöitä takana jne jne.... tarkastetaanko nekin vai?
Re: Korinvaihto Ladaan?
Lähetetty: 7.1.2005 10:44
Kirjoittaja ,_,/ukka
Lada-Jussi kirjoitti:Onko kokemuksia korinvaihdosta tai siis auton uudelleen rakentamisesta uusin osin.
mietin vaan jos ostaisi uuden Ladan venäjältä mutta siirtäisi siihen tunniste tiedot vanhasta Ladasta? Siinä olisi uusi auto vanhoin paperein eli periaatteessa korjattu auto
Ok, 50% menee yli mutta auto oliskin kuin uusi, mutta kuitenkin laadukas vanha, mistä on omat etunsa kaikkien ajoneuvoverojen ja päästöjuttujen osalta. Elikkä auto joutuisi verolle ja vero olisi aika kova, mutta niinhän se olisi jos lähtisi uutta autoa ostamaan muutenkin. Saakohan tuollaiseen projektiin autolainaa?
AKE:n sivuilta ei löytynyt mitään aiheeseen liittyvää, mutta josko joku kokenut korin vaihtaja tietää onko joku minimi prosentti, mitä kanta-autosta pitää jäädä jäljelle?
tietysti täytyy muistaa korjattuun autoon asentaa ne varusteet mitä papereiden mukaisessa vuosimallissa on edellytetty ja joita ei välttämättä uudessa varaosa-autossa olekaan.
onko tässä mitään järkeä?
Uusi auto johon leimataan vanhan numerot, on veropetos. Ja suomessa on aika ankara laki verotusasioissa. Eli jos katsastuksessa edes epäilevät tällaista saattavat määrätä auton tarkempiin tutkimuksiin. Esim runkonumero ja ympäristö pystytään nykyajan laitteilla kyllä tutkimaan ja paljastamaan onko alkuperäinen, vai vaihdettu. Ja kulujen maksajahan on tiedossa jos petos havaitaan.
Jos taas on aikomus toimia laillisesti, niin alkuperäisistä osista pitää säilyttää 50%. Jos on tarkoitus vaihtaa yli 35% niin kanta-auto katsastus pitää suorittaa ennen hommiin ryhtymistä ja tuolla kerrotaan mitkä osat on tarkoitus säilyttää. Katsastus setä sitten laittaa niihin merkin ja korinvaihdon valmistuttua tarkistaa että merkit löytyy "uudesta" autosta. Tästä tulee myös merkintä rekisteri otteeseen ja vuosikatsastuksessa saatetaan myös tehdä pisto kokeita.
Tässähän ei ole mitään ongelmia näin äkkiä ajateltuna. Mutta jos papereihin on merkitty että autossa on vanha ovi ja siinä on merkki, niin sitä ei saa vaihtaa. Vaikka ruostuisi kuinka pahoin niin pitää vaan korjata ja varjella sitä merkkiä
,_,/ukka
Re: Korinvaihto Ladaan?
Lähetetty: 7.1.2005 11:27
Kirjoittaja Toveri
Lada-Jussi kirjoitti:
onko tässä mitään järkeä?
Varmaan siinä järkeä olisi, taitaa vain nyky EU-Suomessa mennä vaikeaksi. Olisiko helpompaa viedä se vanha auto kunnostettavaksi Venäjälle tai Viroon jossa se purettaisiin atomeiksi ja tehtäisiin uudenveroinen. Maksaa varmasti paljon mutta todennäköisesti vähemmän kuin uusi auto Suomessa. Taannoin oli Puskuri-ohjelman Via Baltica Specialissa juttua Virosta jostain kylästä jossa oli paljon autonlaittajia. Suomalaiset olivat vieneet sinne jenkkivehkeitä laitettavaksi, miksei Ladojakin? Kuka muistaa mikä tuo paikka oli ?
Lähetetty: 7.1.2005 11:29
Kirjoittaja Castrol
Muuten hyvä idea mutta nykyään ainoastaan tekniikanvaihto on muutoskatsastuksen alainen muutos.Korinvaihto on prosenteista välittämättä verollinen muutos joten käytännössä ei kannata.
Lähetetty: 7.1.2005 17:05
Kirjoittaja micco
Castrol kirjoitti:Muuten hyvä idea mutta nykyään ainoastaan tekniikanvaihto on muutoskatsastuksen alainen muutos.Korinvaihto on prosenteista välittämättä verollinen muutos joten käytännössä ei kannata.
Tuli mieleen kun tuota '83 kehäraakkia hitsailin nippuun että jos hommaisi samanlaisen mutta hyväpeltisen uudehkon suomiauton ja vaihtaisi vanhan largon rungonnumeron siihen. Näin saisi hyväpeltisen laitteen vanhoilla päästörajoilla. Kun molemmista autoista olisi kumminkin suomen verot maksettu ei kiinni jäädessä mitään veromätkyjäkään (kai) tulisi. Tuskinpa katsastusmiestäkään kiinnostaa kovin tarkkaan vanhan ladan rungonnumeroa tiirailla.
Lähetetty: 7.1.2005 17:27
Kirjoittaja ,_,/ukka
micco kirjoitti:Castrol kirjoitti:Muuten hyvä idea mutta nykyään ainoastaan tekniikanvaihto on muutoskatsastuksen alainen muutos.Korinvaihto on prosenteista välittämättä verollinen muutos joten käytännössä ei kannata.
Tuli mieleen kun tuota '83 kehäraakkia hitsailin nippuun että jos hommaisi samanlaisen mutta hyväpeltisen uudehkon suomiauton ja vaihtaisi vanhan largon rungonnumeron siihen. Näin saisi hyväpeltisen laitteen vanhoilla päästörajoilla. Kun molemmista autoista olisi kumminkin suomen verot maksettu ei kiinni jäädessä mitään veromätkyjäkään (kai) tulisi. Tuskinpa katsastusmiestäkään kiinnostaa kovin tarkkaan vanhan ladan rungonnumeroa tiirailla.
Veromätkyjä tulee jos kiinni jäät. Ketään ei kiinnosta onko niistä vaihdetuista osista maksettu veroa vai ei. Alkuperäisiä pitää olla yli 50%.
,_,/ukka