Sivu 1/1
Kulmaikkunan vivun kiinnitys
Lähetetty: 30.12.2004 15:48
Kirjoittaja aj
Milläs aineella olette saaneet tuon kulmaikkunan lukitusvivun pysymään parhaiten kiinni?
Itse ostin ensin Loctiten normaalia lasiliimaa, mutta se ei pitkänkään kuivatuksen jälkeen kestänyt käytännössä ollenkaan.
Sitten ostin Loctiten juuri tähän tarkoitukseen tarkoitetun liiman, jonka mukana tuli jonkinlainen verkko, joka laitettiin siihen lasin ja vivun väliin ja sillä pysyi todella hyvin monta kuukautta, kunnes eilen tippui lattialle. (Veikkaisin syyksi sitä, että auto ollut pari päivää lämpimässä tallissa ja nyt kun otin sen takaisin kylmään niin tais ihan lämpölaajeneminen ja sitä sitä seurannut supistuminen tehdä tepposensa.)
Onko kenelläkään muuten mitään hajua mitä ainetta ne siellä tehtaalla on sen kiinnitykseen käyttänyt, kun se alkuperäinen kiinnitys tuntuu erittäin pätevältä.
Lähetetty: 30.12.2004 16:12
Kirjoittaja Jaska HKI
Muistaakseni täällä palstalla yli vuosi sitten joku mainitsi,että Venäjältä saa sellaista osaa missä pokattu pelti menee lasin ulkosyrjälle tukea antamaan.Miksei sellaisen voisi tehdä itsekkin?
Lähetetty: 30.12.2004 16:30
Kirjoittaja noose01
Itse liimailin joskus A mallin asconaan takaikkunoiden metelliläpysköjä lasiin kiinni (lasi siis on käytännössä niiden varassa kokoajan) motonetistä ostetulla epox liimalla, en muista merkkiä jos löydän tuubin jostain niin ilmoittelen. 2 komponenttimöhnää joka pitää ensin sekoittaa ja sitten lätkästä paikalleen. ja kyllä piti.
Lähetetty: 30.12.2004 19:46
Kirjoittaja sepkar
Viime kesälomalla askartelin samaisen salvan kanssa. Soittelin tuulilasien parissa toimivaan liikkeeseen, josta kerrottiin, että heillä on liimaa, jolla saa pysymään. En muista mitä oli nimeltään, mutta sanoi ettei liimaa saa kuin isoissa satseissa. Neuvoi ostamaan just tuota Loctiten verkollista liimaa, koska sillä homma olisi halvempi hoitaa ja pitäisi pitää silläkin.
Pyyhkäisin salvan kiinnityspinnan puhtaalle metallille smirkelillä, hinkkasin tupakki-ikkunan salvankohdan santapaperilla, ja putsasin pinnat tärpätillä. Liimaa ja verkko väliin ja kuivumaan yöksi puristimen kanssa. Heinäkuusta asti on pysynyt. Kun nyt näin kirjoitin, lienee aamulla salpa lattialla.
Jos menetit uskosi Loctitieen, voisi kannattaa soitella johonkin paikalliseen tuulilasiliikkeeseen. Sieltä saattaa löytyä pätevä apu, vain hieman Loctite tuubia kalliimmalla hinnalla.
Lähetetty: 30.12.2004 20:07
Kirjoittaja Jusu
Täkäläinen rautakauppias myi vastaavaa locktiten taustapeililiimaa jossa oli se verkko ja kaikki.
Puhdistelin pintoja kevyesti hiekkapaperilla, leikkasin verkot ja möträsin liiman. Vinkaa ei ollut joten pidin itse lukkoa paikallaan noin viitisentoista minuuttia ja annoin kuivua rauhassa seuraavaan päivään.
Toinen lukko napsahti irti runsaan kahden viikon kuluttua liimauksesta jonka jälkeen väänsin toisenkin irti silkasta hitsit. Tämä kesällä, jolloin tosin suljin ja auoin ikkunoita usein, liekö tuolla runsaalla vääntämisellä sitten tekoa?
Myöhemmin ostin tuimempaa kaksikomponenttiliimaa, mutta se on hidasta kuivumaan eikä lukko pysy pystysuorassa ikkunassa pitämättä paikoillaan, joten toistaiseksi liimaamatta ovat ne. Onneksi ikkunat pysyvät kiinni suht suhisematta kun ne painaa lujasti tiivisteeseensä, itse lukituksella ei ole niin väliä kun ovetkin ovat aina telkeämättä...
Tuo pellinpokkaushomma on käynyt itselläkin mielessä. Toinen olisi jos saisi pienen sievän reiän lasiin ja pikkuriikkisellä pultilla laittais...

Pohdiskelin myös, että etukulmaan ikkunan alapuolelle voisi askarrella vastaavan salvan, mutta painamaan ruudun etukulmaa kiinni, jolloin itse lasiin ei tarvitsisi kiinnittää mitään lukkoa.
liimaa
Lähetetty: 30.12.2004 22:42
Kirjoittaja Masse-setä
Vajaa vuosi sitten mullakin jäi se vipu käteen pakkasessa, kun hihtolenkin jälkeen runnoin sitä pakkasessa ehkä vähän liian kovaa. Paria liimaa kokeiltuani ja niiden petettyä, ja sitten eräällä huoltsikalla asiasta vinguttuani sieltä huoltsikalta löytyi taustapeilin liimaamiseen tarkoitettua liimaa. Se oli pieni lasiampulli, ja tuubissa toinen komponentti. Liimaa niistä kehkeytyi ehkä tommoset 1/4 teelusikallisesta, ja hinta oli vähän alle kymmenen euroa, eli muikea litrahinta. Mutta sen jälkeen vipu on pysynyt kiinni. En muista liiman merkkiä tai valmistajaa, mutta tuntomerkit ovat siis:
1) Kaksi komponenttia, toinen pikku tuubissa ja toinen rikottavassa lasiampullissa.
2) Järkyttävä litrahinta.
3) Pitää.
Parasta olisi kyllä kehittää jokin kunnollinen systeemi, vaikka teräspeltiä lasin toiselle puolelle asti. Mutta kun en ole mikään propellipää, niin tyydyin liimaamaan alkuperäisratkaisun mukaisesti.
Lähetetty: 30.12.2004 22:48
Kirjoittaja R-J
Nuo sikari-ikkunat osaa kyllä olla aika mielenkiintoisia. Totesin itse, että mitä vähemmän niitä rassaa, niin sitä parempi. Jos mekanismi kestäisikin, niin ainakin tiiviste vääntyy/murtuu, josta saa seurakseen viheliäisen ulvomisen, kun tiiviste alkaa fuskaamaan. Eli käytin nappiksessa isoa ikkunaa, kun oli tuuletukselle tarve. Ideana hyvä nuo sikari-ikkunat, mutta toteutus on vähän torso.
Lähetetty: 31.12.2004 6:40
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Venäjältä saa tosiaan noita sikari-ikkunan kiinnipitimiä ja yhden sellaisen sarjan ostin ihan mielenkiinnosta ja osin myös siksi että Atarauskis pyysi sellaisen tuomaan. Siinä on tosiaan sellaiset metallihärpäkkeet jotka asennetaan lasiin ihan painaen. Kiristyksestä huolehtii pieni pultti jonka päähän on valettu tukevan otteen turvaamiseksi eräänlainen muovimutteri. Ikkunaa avattaessa löysätään vain kyseistä mutteria ja siirretään salpa sivuun, se liikkuu sille tehdyssä kolossaan varsin kivuttomasti. Näitä alkuperäisiä salpoja ei ainakaan tuolta saanut, eikä niitä ollut kiinnitetty uusiinkaan pikkuikkunoihin, katsoimme myyjän kanssa senkin asian.
Jos siis jotakuta tälläiset härpättimet kiinnostaa niin voin tuoda niitä kun seuraavan kerran menen venäjälle. En kuitenkaan ihan lähipäivinä.
Kulmaikkunan vivun kiinnitys
Lähetetty: 31.12.2004 16:41
Kirjoittaja pelti kiinni
jepu - jee ,
arvatkaapas kenen ammattilaisella ( sen jälk. kun siitä pelkääjän ikkunasta menivät sisään, rosmot pirulaiset ) asennuttama vipu tipahti parin viikon käytön jälkeen
Ja eikun takaisin takuuseen. Ammattimies epäili oman liimansa olleen vanhaa, plus sitten niitä niveliäkin väänneltiin , jotta se ikkuna/vipu ei jäisi aina olemaan jännityksessä.
Eivät halunneet autotarvikeliikkeessä mulle liimaa myydä, sanoen ettei siitä tällaiselle jokamiehelle mitään tule , kuin korkeintaan harmia. Ja tulihan sitä , jopa teetettynä
että sellaista, t. pe ki
Lähetetty: 2.1.2005 17:13
Kirjoittaja Toveri
jusu kirjoitti: Toinen olisi jos saisi pienen sievän reiän lasiin ja pikkuriikkisellä pultilla laittais...
.
Se onkin hankalampi juttu. Takaikkunan nostomekanismin irrottua lasista ajattelin tehdä samoin. Porailin varovasti ja pienillä kierroksilla, annoin välillä seisoakin. Juuri kun reikä tuli läpi asti, koko ikkuna hajosi pieniksi hiluiksi. Hiukkasen harmitti, tuli kai sanottua jokin valitsematon sanakin.
Lähetetty: 2.1.2005 21:20
Kirjoittaja Jaakkima
Omasta nappiksestani irtosi myöskin tuo tupakki-ikkunan lukitussalpa. Itse ratkaisin viemällä auton Deltaan, jossa se laitettiin kiinni parillakympillä ja ainakin pariviikkoa sitten oli vielä paikoillaan. Itse ajattelin kanssa liimata sen alkuun ite, mutta liima ja kovete olisi maksanut 2-3 kertaa enemmän kuin Deltassa. Toine ongelma liiman kanssa olisi ollut se, että purkit ovat älyttömän isoja ja loppu olisi mennyt vanhaksi, ennen kuin seuraavan kerran sitä olisi tarvinnut.
Lähetetty: 3.1.2005 0:11
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Tuo pikkuikkuna oli autoissa ennen sisäilman vaihtumisen nopeuttamiseksi. Kun autoihin ei osattu tehdä läpivirtausta, ne olivat kuin pusseja. Koska ilma ei poistunut mihinkään, ei myös tuulilasin sisäpinnalle tullut riittävästi ilmaa huurteen poistamiseksi. Samalla tietysti sisälle kulkeutunut kosteus jäi autoon. Niinpä ennen oli hyvin tavallista, että pakkasaamuina tuulilasi piti raaputtaa myös sisältä. Kun tuon tuuletusikkunan avasi, pääsi suuttimista lasille tuleva ilma kiertämään nopeammin.
60-luvulla ja aikaisemmin ei vielä osattu tehdä hyvin pitäviä liimoja lasin kiinnitykseen. Tuuletusikkunan salpa olikin useisiin autoihin kiinnitetty juuri tuolla Jusun ajatuksella, eli niittaamalla ikkunalasin läpi. Joskus kävi niin, että koko tuuletusikkuna särkyi. Varaosaikkunan joutui usein ostamaan kehyksineen kaikkineen ja se oli kallis. Siksi se korvattiinkin fleksillä, johon se reiän teko onnistui. Fleksi vaan ei taida enää olla luvallinen missään kohtaa auton ikkunaksi, ei edes tuuletusikkunaksi. Huomaako sitä sitten kukaan, on eri asia.