Sivu 1/4
Tiesitkö Ladan tehneen wankel moottoreita?
Lähetetty: 19.12.2004 12:04
Kirjoittaja nivailija
Kuvaa ei ollut saatavilla...
"80-luvun lopulta alkaen pieninä määrinä valmistettu versiota VAZ-21059 varustettuna wankel moottorilla VAZ-411M kaksikammioinen (2x654) puristus 9,4 tehoa 120 hv 91 kW 6000 r/min vääntö 150 Nm 4500 r/min tai myöhemmin VAZ-4132 teho GOST 140 hv 103 kW 6500 r/min vääntö 186 Nm 4500 r/min, 4-vaihteinen vaihteisto."
Lähetetty: 19.12.2004 14:36
Kirjoittaja Lada-Jussi
kuuleppas, kaikkihan ton jo tietää

lisäksi vielä yksikammioisella wankelilla 70-luvulta VAZ-21018 ja samalla korilla kakskammioisena 21019, olis aika hurjia koneita menemään.
aiheesta jotain mm. tuolla:
http://www.7verst.ru/old/pages/rpd/rpd.htm
tuolla myös rutosti linkkejä aiheeseen:
http://www.celtia.hu/ladaklub/muszaki/vazwankel.htm
Googleen haulla RPD VAZ löytyy paljon linkkejä
Lähetetty: 19.12.2004 18:18
Kirjoittaja Lada-Jussi
ja noista unkarin linkin linkeistä melkein kaikki oli toimimattomia

no googletaan lisää sitte iha ite
Lähetetty: 19.12.2004 22:48
Kirjoittaja nivailija
Ajattelin kuitenkin tämän tähän laittaa, jos joku ei satu tietämään. Itse en tiennyt ennen tätä. Nyt tiedän.

Lähetetty: 20.12.2004 1:18
Kirjoittaja samarai
Kyllähän toi roottorimalli on harvinainen, itse en ainakaan tiedä lisäksi kuin Mazdan, VW (K70?) jotka ovat päässeet tuotantoasteelle. Jostain luin, että Vazin wankelit olivat 01,05 ja 07 malleissa. Tässä on kuitenkin 06 malli?
http://photofile.ru/default/do?aid=20723
Dnepr kokeili wankelia myös moottoripyöriin. Muihin mp:ihin en tiedä muita kokeiltun?
http://home.swipnet.se/ryska_mc/bildgal ... rkare.html
Lähetetty: 20.12.2004 4:42
Kirjoittaja Lada-Jussi
toi linkin 2106 on varmaan joku oma tuning versio?? Kuten tuolta aiemmasta Unkarin linkistäkin oli nähtävissä VAZ-RPD moottoreita tehtiin myös muihin neukkuautoihin, Volga, ZAZ yms

Lähetetty: 20.12.2004 11:21
Kirjoittaja Pavlovits
nivailija kirjoitti:Ajattelin kuitenkin tämän tähän laittaa, jos joku ei satu tietämään. Itse en tiennyt ennen tätä. Nyt tiedän.

En minäkään tiennyt, eli ehkeivät sittenkään ihan kaikki
Lähetetty: 21.12.2004 13:48
Kirjoittaja Odessa
Joskus 1970 -luvulla on ollut ranskalainen Hercules mp wankelilla ja myöhemmin on myös Suzuki kokeillut muistaakseni rimellä R5
Autoissa ensimmäisenä testaili tuotannossa NSU joskus 1960 lopulla.
Lähetetty: 21.12.2004 14:45
Kirjoittaja Misha
Oikeestaan se VWn wankel ei ollu VWn kehittelemä, vaan sen jonkun firman jonka nimee en muista joka meni konkkaan ja VW osti sen. Oisko ollu EMW tms.
Noita wankel moottoripyöriä on ollu enemmänkin, ilmeisesti prätkissä wankel on ollu kovinkin suosittu.
Wankeleissa on kaksi suurta ongelmaa, kulutus ja päästöt. Sen takia eivät suositummiksi ole nousseet. Mazda on kai ratkaissut päästöongelman uusimmissa moottoreissaan, mutta kulutus on edelleen suurta.
Lähetetty: 21.12.2004 18:46
Kirjoittaja Mosse-Aksu
NSU ro 80 oli se saksalainen wankel-auto. Volkswagenille alkoi taivas näyttämään synkältä vanhanaikaiseksi jääneiden takamoottoristen kanssa, ja siltä puuttui edustusluokan auto kokonaan. VW 411 yritti olla edustusauto, mutta se ei ymmärrettävästi oikein onnistunut siinä. Kun NSU ajautui vaikeuksiin wankelinsa kanssa, osti VW sen pois. Niinpä ensimmäinen etuvetoinen VW oli hyvin pitkälti tuo NSU, ei kuitenkaan aivan sama ja muistaaksien VW ei käyttänyt wankelia ollenkaan.
Venäjän miliisi käytti ja ehkä käyttää edelleenkin Wankel-Ladoja.
Lähetetty: 21.12.2004 20:36
Kirjoittaja samarai
Mosse-Aksu kirjoitti:NSU ro 80 oli se saksalainen wankel-auto. Volkswagenille alkoi taivas näyttämään synkältä vanhanaikaiseksi jääneiden takamoottoristen kanssa, ja siltä puuttui edustusluokan auto kokonaan. VW 411 yritti olla edustusauto, mutta se ei ymmärrettävästi oikein onnistunut siinä. Kun NSU ajautui vaikeuksiin wankelinsa kanssa, osti VW sen pois. Niinpä ensimmäinen etuvetoinen VW oli hyvin pitkälti tuo NSU, ei kuitenkaan aivan sama ja muistaaksien VW ei käyttänyt wankelia ollenkaan.
Venäjän miliisi käytti ja ehkä käyttää edelleenkin Wankel-Ladoja.
joo just näi, muisti pätki ja mä kämmäsin ton VW:ksi, aloin jo itsekin muistelemaan että NSU:han se wankel oli. Itselläkin on joskus ollut "prinssitonni" vähän aikaa
Epäilen ettei enää miliisi käytä noita wankeleita. Koneen pahin ongelma kai olikin kesto (roottorin tiivisteet) runsaan kulutuksen lisäksi. Tehojahan noissa kyllä löytyy miliisiladaan

Lähetetty: 21.12.2004 20:41
Kirjoittaja Lada-Jussi
jonain takaa-ajo autoina noita wankel-ladoja venäjän liikenne valvonnassa on kai käytetty, on kai ollut nopeisiin bemareihin verrattuna sen verran halpoja että ei niin väliä vaikka kone kestää vain yhden takaa ajon
eikös se NSU RO80 ollut varsin moderni laitos, korin muodot oli jotain sellaista ku muilla merkeillä lähempänä 80 lukua, siksikö tyyppikin oli 80?? eli oli tällainen futuristinen tuotos kuten 80-luvulla KITT joka siis kuvasi millainen auto on vuonna 2000, vähän meni amerikan tv-sarjaväellä pieleen.
Lähetetty: 21.12.2004 22:20
Kirjoittaja Misha
Lada-Jussi kirjoitti:eikös se NSU RO80 ollut varsin moderni laitos, korin muodot oli jotain sellaista ku muilla merkeillä lähempänä 80 lukua, siksikö tyyppikin oli 80?? eli oli tällainen futuristinen tuotos kuten 80-luvulla KITT joka siis kuvasi millainen auto on vuonna 2000, vähän meni amerikan tv-sarjaväellä pieleen.
Joo, no tuo NSU oli siis eka Passat. Passathan on tähänkin mennessä ollu VWn isoin auto... paitsi nyt kun niillä on se Phateon ja se niiden katumaasturi.
Lähetetty: 21.12.2004 22:44
Kirjoittaja samarai
googlettamalla selvisi, että NSU Ro 80 on näköjään valittu 1967 Euroopan Vuoden Autoksi
Samalla oli kuitenkin niiden omistajilla kehittynyt sellainen tervehdystapa, että niin paljon sormia pystyyn kun monesko moottori konepellin alla..

Lähetetty: 21.12.2004 22:51
Kirjoittaja BA3
Vastaan:En tiennyt,mutta nyt tiedän...
