Sivu 1/1

Minulleko Lada?

Lähetetty: 9.12.2004 11:07
Kirjoittaja Kuuhaukku
Hei,
ajattelin kysyä kokeneemmilta neuvoa. Tarvitsen nimittäin auton, lähinnä kaupunkiajoon mukulan ja koiran kuskaamista varten. Rahaa ei ole tuhansia euroja autoon sijoitettavaksi... Lada kiinnostaa minua kovasti (työtovereiden pilkasta huolimatta). Kannattaisko minun ostaa käytetty Lada? Vai onko Lada ainoastaan kokeneita automekaanikkoja varten? :lol:

Ladat ovat yleensä aika edullisia muihin merkkeihin verrattuna, ja onhan Lada aina Lada! :wink:

Lähetetty: 9.12.2004 11:12
Kirjoittaja veli alexei
Sanoisin että Ladan kanssa on kyllä myös sitä että pitää osata autolle jotakin tehdä. Muuten rikastutaa huoltamoita aika tavalla. Siis kyllä pikku vikoja Ladassa piisaa. Mutta jos niiden kanssa osaa elää tai ne korjata niin kyllä sitten kannattaa. Vaikka siis tottakai muissakin autoissa on vikansa. Se vaan on toi hinta mikä monasti ratkaisee.

Lähetetty: 9.12.2004 11:31
Kirjoittaja tolstoi
Jos jostain syystä Lada sattuisi hajoamaan, niin sen osaa kyllä mikä tahansa Reiskan Korjaamo korjata hetkessä puoli-ilmaisilla osilla. Uusi auto kun hajoaa, niin korjaamolasku on aina monta hunttia ja pelkkä huoltokin helposti kolmesataa. Korjaamiseen menee monta päivää, kun osat (ensin väärät) pitää tilata Japanista tai Ranskasta tai jostan.

Lähetetty: 9.12.2004 13:51
Kirjoittaja Riffa
Perinteinen kantti-Lada ei oo kyllä mikään kaupunkiauto jäykän ohjattavuuden vuoksi. Lada Samara sopii paremmin kaupunkiajoon. :wink:

Lähetetty: 9.12.2004 17:21
Kirjoittaja ,_,/ukka
Minäkälaisen auton saa 1000Eurolla? alle 10v vanhan ladan, tai 15v vanhan saman kokoluokan japsin tms. Oli valinta sitten kumpi tahansa, niin remonttia joutuu tekemään. Molemmissa vaihtoehdoissa tekniikka on pääsääntöisesti niin yksinkertaista ja halpaa, että korjaus onnistuu "kotimekaanikoltakin" tai ihan perustyökaluilla varustelulta autokorjaamolta. Eroavaisuuksia sitten alkaa löytymään kun vertailee peltien kuntoa. Ladassa tuskin on tuossa hintaluokassa vielä hitsattavaa, kun taas 5v vanhempia ja 150tkm enepi ajettu "japsi" voi olla hyvinkin huonoissa pelleissä. Ruostekorjaus maksaa, jos ei voi itse tehdä.
Ja kannattaa muistaa, että ajokilometrit eivät ole ihan suoraan verrattavissa. Karkeasti yleistäen: 300tkm ajettu japsi on tekniikaltaan vielä yhtä hyvässä kunnossa kuin 150-200tkm ajettu vastaavan kokoluokan lada. Tosin eipä noita yli 200tkm ajettuja ladoja paljon kaupan olekkaan :-)

,_,/ukka

Lähetetty: 9.12.2004 20:42
Kirjoittaja Lada-Jussi
alle 1000 euron saa jo jonkin papan vanhan helmen (vanha ei vähäpäästöinen)ei tule edes kovin kalliiksi pitää vaikka teettäisi määräaikais huollot säännöllisesti jossain korjaamossa, joka paikassa osaavat sen tehdä ja osat ovat edullisia. Tällöin auto on luotettavassa kunnossa ja aina valmis palvelemaan. Isompia töitä tulevaisuudessa voi tulla pelleistä, kytkimestä, nokkaketjun vaihdosta. Laturit ja virranjakajat kuluu aikanaan mutta ovat edullisia ja helppoja vaihtaa tai vaihdattaa. Ladassa on myös edullliset vakuutusmaksut. Auto vaatii rahansa säästöä voi kai lähinnä mitatta käyttökustannuksissa ja mitä enemmän pystyy tekemään itse.

Lähetetty: 12.12.2004 18:47
Kirjoittaja R-J
Joo ja tällä foorumillahan joku jo oli löytänyt takapotkuihin "ohjaustehostimenkin." Että siihenkin takapotkujen raskaaseen ohjaukseen on jo olemassa ihan kohtuuhintaista apua.

Lähetetty: 12.12.2004 22:48
Kirjoittaja ,_,/ukka
R-J kirjoitti:Joo ja tällä foorumillahan joku jo oli löytänyt takapotkuihin "ohjaustehostimenkin." Että siihenkin takapotkujen raskaaseen ohjaukseen on jo olemassa ihan kohtuuhintaista apua.
Paitsi että taitaa olla laiton viritelmä tuo kuulalaakeroitu apusimpukka??

,_,/ukka

Lähetetty: 15.12.2004 0:36
Kirjoittaja R-J
,_,/ukka kirjoitti:
R-J kirjoitti:Joo ja tällä foorumillahan joku jo oli löytänyt takapotkuihin "ohjaustehostimenkin." Että siihenkin takapotkujen raskaaseen ohjaukseen on jo olemassa ihan kohtuuhintaista apua.
Paitsi että taitaa olla laiton viritelmä tuo kuulalaakeroitu apusimpukka??

,_,/ukka
Tuostapa mie en tiiä mittään. Joku niitä kuitenkin täällä kerhofoorumilla kertoili olevan Venäjällä tarjolla.

Lähetetty: 15.12.2004 6:13
Kirjoittaja Lada-Jussi
,_,/ukka kirjoitti:
R-J kirjoitti:Joo ja tällä foorumillahan joku jo oli löytänyt takapotkuihin "ohjaustehostimenkin." Että siihenkin takapotkujen raskaaseen ohjaukseen on jo olemassa ihan kohtuuhintaista apua.
Paitsi että taitaa olla laiton viritelmä tuo kuulalaakeroitu apusimpukka??

,_,/ukka
ihanko totta? :shock: onneksi en itse ole sortunnut tuollaiseen laittomaan tuninkiin

Lähetetty: 15.12.2004 12:30
Kirjoittaja ,_,/ukka
R-J kirjoitti:
,_,/ukka kirjoitti:
R-J kirjoitti:Joo ja tällä foorumillahan joku jo oli löytänyt takapotkuihin "ohjaustehostimenkin." Että siihenkin takapotkujen raskaaseen ohjaukseen on jo olemassa ihan kohtuuhintaista apua.
Paitsi että taitaa olla laiton viritelmä tuo kuulalaakeroitu apusimpukka??

,_,/ukka
Tuostapa mie en tiiä mittään. Joku niitä kuitenkin täällä kerhofoorumilla kertoili olevan Venäjällä tarjolla.
Ei mullakaan mitään varmaa tietoa ole. On vaan yleensä nuo ohjaus ja jarrulaitteet sellaisia, ettei niiden osia noin vain voi korvata toisenlaisilla. Esim:
-Jarruletkuja ei saa tehdä/teettää hydrauliikka korjaamoilla.
-Ohjaustehostinta ei saa asentaa auto malliin, johon uutena ei ole sitä saanut. Ja jos on saanut uutena, niin saa laittaa vain sen siihen autoon kuuluvan.
-Niveliä ja tukivarsia ei saa korjata, tehdä itse. Vaan pitää käyttää hyväksyttyjä varaosia.
yms. yms.
Voihan se olla että se laakeroitu apusimpukka olisi jossakin laitoksessa hyväksytetty tieliikennekäyttöön, mutta epäilen.

,_,/ukka

Lähetetty: 15.12.2004 13:05
Kirjoittaja Jankos
Ei tuon apusimpukan tarvitse olla hyväksytty missään EU-alueella, koska takavedon tyyppihyväksyntä on tehty ennen EU:ta.

Ensinnäkin ihan laillisesti sen voi vaihtaa, koska alustan osia voi vaihtaa akselimassaltaan suuremmista pienempipainoisiin ja eikö tuo niva ole hieman painavampi, johon ainakin löytyy tuollanen laakeroitu apusimpukka varaosanumerolla. Muutoskatsastuksen tuo saattaisi kyllä vaatia. Toisaalta tuossa apusimpukassa on ladan osanumerot kyljessä mikä todistaa riittävän tarkasti sen olevan vastaava osa, kuin laakeroimatonkin?

Tässä on lakitekstit asian tiimoilta:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

Lähetetty: 18.12.2004 22:37
Kirjoittaja Hanna
Itse ostin vasta Samaran 1300 eurolla. Vuosimalli on -96 ja kilometrejä 77 tuhatta. Hyvä on ainakin toistaseksi ollut. Mitä vertailin muihin merkkeihin, niin samalla hinnalla olis joutunut tyytymään monta vuotta vanhempaan ja paljon ajettuun. Eli kyllä ladoissa on tuo hinta-laatu kohdallaa. Tosin alle tonnilla jos meinaat auton löytää, niin joudut varmasti kyllä jotain itsekin tehdä.

Lähetetty: 21.12.2004 23:57
Kirjoittaja R-J
Hanna kirjoitti:Itse ostin vasta Samaran 1300 eurolla. Vuosimalli on -96 ja kilometrejä 77 tuhatta. Hyvä on ainakin toistaseksi ollut. Mitä vertailin muihin merkkeihin, niin samalla hinnalla olis joutunut tyytymään monta vuotta vanhempaan ja paljon ajettuun. Eli kyllä ladoissa on tuo hinta-laatu kohdallaa. Tosin alle tonnilla jos meinaat auton löytää, niin joudut varmasti kyllä jotain itsekin tehdä.
Jos ei satu sitten, ikään kuin, ihmeen kaupalla, löytämään edullista helmeä.