Sivu 1/1

Kallistuksen vakaajat...

Lähetetty: 9.12.2004 0:52
Kirjoittaja LydååPower
Kuulin tossa et ku ottaa kallistuksen vakaajat veks ni se helpottaa ajamista/kääntämistä...Pitääkö paikkansa...ite hieman kyllä epäröin... :?

Lähetetty: 9.12.2004 10:30
Kirjoittaja Jankos
Joo ja rattikin pyöri älyttömän nopeasti kun ratin irrottaa...

Väittäisin kyllä että ei se mitenkään ajamista helpota eikä edes kääntämistä. Vaarantaa vaan ajamista, kun ulkokurvin jouset pohjaa mutkissa ja pito irtoaa joka töyssyssä.

Lähetetty: 11.12.2004 6:21
Kirjoittaja LydååPower
sitä mäkin aattelin...vähä samaa sarjaa ku et madalletaan autoo enemmän ni otetaan vaikka renkaat pois..tai jotain..pysytään alkuperäisessä suunnitelmassa ja pidetään lipareet paikallaan.. 8) Ja vaikka niitten pois ottaminen vaikuttaiskin jotain ni tuskin se kuitenkaan mitään ihan hirveitä auttais....kaikkee ne keksii... :roll:

kallistuksen makaajat

Lähetetty: 11.12.2004 8:30
Kirjoittaja Martigan
Muistan, kun kaverin toyotasta katkesi takaa "Panhard tanko" (vaimikäsenyoli), niin kiesi oli "sikayliohjautuva".

Lähetetty: 11.12.2004 8:45
Kirjoittaja Jaska HKI
Kyllä olen sitä mieltä,että alustassa ei ole paljon liikoja osia poistettavaksi.Se on jopa liikenneturvallisuuden vastaista."Mikkihiiri merihädässä" tunnelmaa voi koeilla kesällä jossakin huvipuiston vempaimessa :lol: .

Re: Kallistuksen vakaajat...

Lähetetty: 11.12.2004 12:46
Kirjoittaja dadaa
LyDååPower kirjoitti:Kuulin tossa et ku ottaa kallistuksen vakaajat veks ni se helpottaa ajamista/kääntämistä...Pitääkö paikkansa...ite hieman kyllä epäröin... :?
Onko sulla jo kuulalaakeroitu apusimpukka?
Jos ei niin hommaa se, vaikuttaa juuri kääntämiseen ja ratin palautumiseen ihan kivasti...

Lähetetty: 11.12.2004 17:05
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Kallistuksen vakaajan tarkoitus on pitää kori suht suorassa pyörien ja edelleen tukivarsien liikkuessa eri aikaan. Kun esim vasen etupyörä nousee ylöspäin, siirtyy nostovoimaa auton koriin tukivarsien ja iskareiden kautta. Jos autossa ei olisi kallistuksenvakaajaa, pyrkisi oikea puoli samalla painumaan alas päin. Kun kallistuksenvakaaja tällöin kiertyy, syntyy myös oikealle puolelle nostava voima.

Ladassa vakaaja toimii myös reaktiotankona, jonka tehtävä on vähentää pyöränripustukseen tulevia kiihdytysten ja jarrutusten tuomia pitkittäisvoimia. Eli pyöränripustus ei pääse liikkumaan eteen ja taaksepäin. Päällekkäiset kolmiotykivarret ovat tietenkin jo itsessään vakkaammat tässä mielessä, kuin joustintukijousitus.

Suurin piirtein tämä on kait sen tarkoitus.

Lähetetty: 12.12.2004 11:08
Kirjoittaja Jankos
Mosse-Aksu kirjoitti:Ladassa vakaaja toimii myös reaktiotankona, jonka tehtävä on vähentää pyöränripustukseen tulevia kiihdytysten ja jarrutusten tuomia pitkittäisvoimia. Eli pyöränripustus ei pääse liikkumaan eteen ja taaksepäin. Päällekkäiset kolmiotykivarret ovat tietenkin jo itsessään vakkaammat tässä mielessä, kuin joustintukijousitus.
Tuolla vakaajalla ei takavedossa ole mitään merkitystä reaktiotankomielessä. Kyllä se pyörän paikallaan pysyminen on ihan pelkästään kolmiotukien varassa. Eihän siellä tukivarsien päässä ole mitään muuta kuin se kumi missä vakaaja liikkuu.

Lähetetty: 12.12.2004 11:43
Kirjoittaja mika
Takavetosessa kyl tuo takana oleva "Panhard tanko" on melko tärkee ajettavuuden osalta ku se napsahtaa poikki nii sillon mennää jouset pohjassa ja taka-akseli eli siis perä tekee sivuttaisliikettä melekosesti :oops: ja sit menee alkaa menemään poikki tukiraudat :(

Lähetetty: 12.12.2004 11:54
Kirjoittaja Jankos
mika kirjoitti:Takavetosessa kyl tuo takana oleva "Panhard tanko" on melko tärkee ajettavuuden osalta ku se napsahtaa poikki nii sillon mennää jouset pohjassa ja taka-akseli eli siis perä tekee sivuttaisliikettä melekosesti :oops: ja sit menee alkaa menemään poikki tukiraudat :(
Mutta panhard tanko ei kuitenkaan ole mikään kallistuksen vakaaja, vaan poikittaistuki.

Lähetetty: 12.12.2004 22:47
Kirjoittaja Mosse-Aksu
[quote="Jankos"[Tuolla vakaajalla ei takavedossa ole mitään merkitystä reaktiotankomielessä. Kyllä se pyörän paikallaan pysyminen on ihan pelkästään kolmiotukien varassa. Eihän siellä tukivarsien päässä ole mitään muuta kuin se kumi missä vakaaja liikkuu.[/quote]

Minähän arvasin, että Jankos korjaa, jos jotain menee pieleen. :D Tottakai se on näin, reaktiotankohan pitää olla kiinni sekä korissa että tukivarressa, jotta se pitäisi ripustusta paikallaan. Kiitos oikaisusta.

Lähetetty: 13.12.2004 21:23
Kirjoittaja turbo ic
mika kirjoitti:Takavetosessa kyl tuo takana oleva "Panhard tanko" on melko tärkee ajettavuuden osalta ku se napsahtaa poikki nii sillon mennää jouset pohjassa ja taka-akseli eli siis perä tekee sivuttaisliikettä melekosesti :oops: ja sit menee alkaa menemään poikki tukiraudat :(
mites ne jouset pohjaan menee?

Lähetetty: 14.12.2004 19:50
Kirjoittaja Stefa
Molemmista kokemusta. Sekä panhardin katkeamisesta (tai no repesi irti korista..) että etuvakaajen irtoamisesta (ravisti pari kiinnikettä irti). Voin hyvällä omallatunnolla sanoa ettein kumpikaan vaikuta ajettavuuteen todellakaan mitenkään positiivisesti. Panhard nyt aivan selvä ja kun etuvakaaja oli irti niin lada lakkasi kääntymästä kunnolla.