Nivan tyhjäkäynti

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
jarkko
Viestit: 7
Liittynyt: 23.8.2017 20:17

Nivan tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jarkko »

Nivan tyhjäkäynti on 1500 laskee hetkeksi kun kun kaasuttelee ja palaa takaisin.mikä lie vikana?Niva 2008 1.7i
Avatar
pressa
Viestit: 10444
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nivan tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tyhjäkäynnin säätömoottorin suuntaan katsoisin ensimmäisenä.
jarkko
Viestit: 7
Liittynyt: 23.8.2017 20:17

Re: Nivan tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jarkko »

Tarkoitatko kaasuläpän asento anturia?
Avatar
pressa
Viestit: 10444
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nivan tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja pressa »

Nyt kun en ole varma Nivan tekniikasta niin silti katsoisin että onko siinä (kuten etuvetoisten monipisteruiskutus järjestelmissä) tyhjäkäynnin- säätömoottori. Jos olisin tarkoittanut kaasuläpän asentoanturia olisin ehkäpä kirjoittanut kaasuläpän asentoanturi. Neuvojia voi pitää ehkäpä tyhmänä tai yksinkertaisena, mutta silloin voi saada huonompia neuvoja tai ei saa niitä enää ollenkaan.
mataha
Lada kerhon jäsen
Viestit: 155
Liittynyt: 23.5.2015 20:02
Paikkakunta: Lahti, Ahtiala

Re: Nivan tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja mataha »

Minä tarkistaisin imuvuodot, eli alipaineletku jarrutehostimeen ym. Mielestäni perusjuttu tuollaisissa häiriöissä.
Mulla Niva -07
Aina on selvitty!!!
NIVAWILI
Viestit: 31
Liittynyt: 3.11.2023 20:08
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Nivan tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja NIVAWILI »

No havaintoja mekaanisesti kunnossa olevasta 21213 1.7i moottorista ja silti chek engine valo palaa,, ei pala,,, eli elää ihan omaa elämäänsä. moottorin puristuspaineet on 14bar per sylinteri. alipaine 70kpa/syl, lambda anturia on kokeeksi vaihdettu 3 eri valmistetta, Bosch tyypin anturi myös käy kun ensin avartaa pakosarjaan väliseinämää muutoin afs tyypin anturi mikä aistii ns sivupinnalla ei päädystä. chek engine valo syttyy MAP anturin saaman 650 mmHg alipaine sykäyksen vaikutuksesta moottorin normaali käyntilämpötilassa, ko anturi myös vaikuttaa tuon saamansa alipaineen vaikutuksesta moottorin tyhjäkäyntikierrosnopeuteen,,, alipainetta säätämällä moottori käy 500rpm kierroksilla, lämpötila anturin tai kaasulappäasentoanturin vaihdoilla ei ollut merkitystä,, eli tuo GM valmistetta oleva imusarjan absoluuttipaineanturi ns MAP osoittautui vähän liian herkäksi, muutoin antaen ihan terveen lukemat ,, No kokeiltavaksi jää nyt että muuttaakko sähköistä vastusarvoa vai alipaineen virtausta virhemarginaalin korjaamiseksi. AFR säädinmoduli sitä ei korjaa. jos tästä on jollekin todelliselle Lada harrastajalle apua olkaa hyvä,,,("pressan ei tarvitse kommentoida") KIITOS aina on pärjätty ilman harhaanjohtajia.
Avatar
pressa
Viestit: 10444
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nivan tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja pressa »

NIVAWILI kirjoitti: 1.3.2024 12:15KIITOS minulla ei ole tarvetta eikä edes enää haluakaan auttaa teknisissä pulmissanne teitä. Kaiken voitte vapaasti poistaa niin profiilini kuin kirjoittamani osto ym sekalaiset viesti Terveisin Ex Lada kerholainen ,,,ette te sitä jäsenmaksuakaan siis tarvitse.
Maaliskuussa ilmoitit lähteväsi, etkö lähtenytkään??
110 kuski
Viestit: 157
Liittynyt: 25.4.2005 20:58
Paikkakunta: Rauma

Re: Nivan tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja 110 kuski »

Onko vikakoodeja luettu?
Vastaa Viestiin