Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
artsi 569
Viestit: 32
Liittynyt: 20.3.2024 18:34

Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja artsi 569 »

Hei!
Vanhemmillani on samara 1500 vm.1992 kaasutin katti sillä Axteekin kaasuttimella.Pomppasi katsastuksesta päästöjen vuoksi.
Katalysaattori on uusi ja lambda myös mutta Motonetin yleismalli neljällä johdolla,maadotin runkoon harmaan.Edellinen lambda
oli Bocsh kolmella johdolla.Mahtaako nuo yleismallin lambdat toimia oikein samarassa?Kaasuttimen sähköventtiilit ainakin toimi
kun testasin niitä.Kaasutinta on korjailtu vaikka mihin suuntaan mutta kone käy silti rikkaalla.Laitan noita arvoja jos joku osaa
neuvoa mikä mättää samarassa.Ostin kaasuttimen korjaus sarjankin mutta käytin lopuksi vain pääventtiilin ja kannentiivisteen.
Suuttimia vaihtelin mutta eipä se paremmin toiminut,laitoin lopuksi omat takaisin.Joku on joskus sanonut että noista sarjoista ei
suuttimia kannata vaihtaa.Pyöriteltiin konttorilla sitä tyhjäkäyntipiirin seosruuvia niin käynti ei reagoinut mitenkään eikä juuri
mittausarvotkaan muuttuneet.

Tyjäkäynnillä
CO% 5,9
HC PPM 400
CO2 12
O2 1
Kierrosluku 800

Kierroksilla
CO% 5,5
HC PPM 440
CO2 12,8
O2 1
Kierrosluku 2300
Lambda 0,85






Jos joku osaa neuvoa niin olisin tiedoista kiitollinen ettei tarvisi koko autoa alkaa alusta rakentamaan.
-Terveisin Artsi
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja degen »

Kuulostaa kaasutinongelmilta. Koho voi olla ottanut bensaa sisäänsä ja siksi bensan pinta on noussut, mikä rikastaa seosta liikaa. Toinen asia on, että tuleeko sähkösuutinten ohjaus apukuskin alla olevasta säätöyksiköstä? Ylempään pitäisi tulla harmaa ja alempaan sininen johto. Kolmas mahdollisuus voisi olla, että kaasuttimen ohjaus käy koko ajan avoimella kaaviolla eikä lambdasäädöllä. Tähän syynä voi olla täystehotunnistimen hajoaminen.
Korjaussarjojen suuttimia ei pidä laittaa tähän kaasuttimeen. Ne ovat lähtökohtaisesti väärän kokoisia.
Ja vielä kysymys: miksi katalysaattori ja lambda-anturi on vaihdettu? Onko ne varmuudella diagnosoitu rikkinäisiksi? Näitä ei pidä koskaan vaihtaa arvauksen perusteella.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
pressa
Viestit: 10191
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja pressa »

Niin ja nopein testi on ollut että irrottaa ykköspiirin suuttimen johdon niin seoksen pitäisi laihentua. Silloin tietää että onko siellä kaasuttimessa tulva eikä ohjaus vika. Toki yleensä nämä korjataan hajalle vaihtelemalla summissa osia ja tekemällä omia muutoksia tietämättä miten järjestelmä toimii ja kuuluisi toimia. Uponneen kohon arvoiksi sopisi kun noin rikkaalla.
artsi 569
Viestit: 32
Liittynyt: 20.3.2024 18:34

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja artsi 569 »

Koeajossa auto toiminut hyvin ja tyhjäkäyntiä kävi mutta pienesti heiluen kun sehän näissä on ominaisuus kuulemma että tyhjäkäynti vähän vaihtelee.
Ilmansuodatin on uusi ja tulpatkin kohtuu tuoreet ja tulpanjohdotkin on vaihdettu hiljakkoin.Automaatti imun lukitsin kokeeksi pois toiminnasta.
Sellainen vaiva paheni konttorilla käynnin jälkeen että kun oli sammuksissa hetken niin ei meinaa lähteä käyntiin kunnolla,jos heti starttaa niin
lähtee herkästi.Vaikuttaisko että saa liikaa bensaa?Kaasuttimen kannen reijistä kun katsoo niin kohon kannet näkyy kuivana eikä irtaallaan
koho hölsky eikä tunnu liian painavalta.Kahdessa testissä kävi korjaamolla aikaisemmin ja nuoret asentajat olivat kertoneet ettei viallinen
lambda vaikuta tulokseen noin paljon.Aikasempi tarvikekatti oli viime elokuulta.Toisen testin jälkeen toinen asentaja oli kertonu että katti
ja kaasutin vialla ja pitäisi vaihtaa.Näillä päätelmillä vaihdoin lambdan ja uuden katin.Tässä autossa on näiden samojen asentajien mukaan
ollut vaikeuksia joka vuosi päästötestissä ja kattia ovat vaihdelleet lähes joka vuosi.Karstottuu varmaankin herkästi koska auto on naisen käytössä.
Alipainevuotoja ei ainakaan kuulosta olevan eikähän se kävisikään noinkaan hyvin tyhjäkäyntiä jos vuotaisi letkut ym. Venttiilitkin jo aiemmin tarkistin
ettei ole liian tiukalla.Missä tuo täystehotunnistin sijaitsee,kuullostais ihan loogiselta vialta?
artsi 569
Viestit: 32
Liittynyt: 20.3.2024 18:34

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja artsi 569 »

Jäi vielä kertomatta että sähkösuuttimien johdot tulee omasta johdinsarjasta.Ylempi harmaa ja alempi sininen.Käynti on muuttunut kun
irrottaa johtimen.Ylemmän tyhjäkäynti johdon kun irrottaa niin auto sammui ja alemmassa käynti muuttui.Käytin myös alemman irti
ja virrat päällä kokeilin johtimella että venttiilinkara liikahti.
Avatar
pressa
Viestit: 10191
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja pressa »

artsi 569 kirjoitti: 21.3.2024 9:12toinen asentaja oli kertonu että katti ja kaasutin vialla ja pitäisi vaihtaa.Näillä päätelmillä vaihdoin lambdan ja uuden katin.Tässä autossa on näiden samojen asentajien mukaan ollut vaikeuksia joka vuosi päästötestissä ja kattia ovat vaihdelleet lähes joka vuosi. Karstottuu varmaankin herkästi koska auto on naisen käytössä.
Näistä asioista huomaa että kyseisellä korjaamolla ei ole mitään tietoa eikä kokemusta axtec järjestelmässä varustetusta autosta. Mutta nyt ensimmäisenä tarkista lämpötilatunnistin ja varsinkin siihen menevät johdot vähintään 15 cm matkalta. Useita tapauksia ollut kun johtojen eriste murentunut ja olleet poikki tai oikosulussa.

Niin ja katti ei karstoitu "naisen käytössä", koska autossa ei ole erikseen kuljettajan sukupuolitunnistusta joka seosta muuttaisi. Anoppikin ajeli toistakymmentä vuotta Samaralla eikä koskaan ollut päästöissä mitään ongelmaa.
artsi 569
Viestit: 32
Liittynyt: 20.3.2024 18:34

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja artsi 569 »

Mukava kuulla että jollakin on samara toiminut noin hienosti ja pitkään.Ajattelin tuota karstoittumista kun tällä autolla on varovainen kuski.
Löysin E-baysta yhden juuri samanlaisen axtec-kaasuttimen mutta oli kyllä aika suolanen hinta noihin vanhoihin malleihin verrattuna ja taisi
olla vielä Ukrainassa että uskaltaako ostaa jos toimitusvarmuus on kyseenalainen tilanteesta johtuen.Tuli mieleen että pitkässä paikallaan
käytössä ylikuumenee ja flekti ei lähde pyörimään,ennen sekin kyllä toiminut.Jos tätä anturia tarkoitit mutta tarkistan nuo kaikki kuitenkin.
Moottorin lämpötila näkyy mittarissa oikein.Tässä autossa on pitkään ollut virtaongelmia pääasiassa sulakerasian takia,täytyy pyöritellä sulakkeita
että virrat kulkee.Uutena vaivana tullut sellainenkin että bensamittari menee ihan pohjaan milloin lystää ja korjautuu sitten satunnaisesti
uusien käynnistyksien jälkeen.Tankin anturi ehkä löytyy takapenkin alta,täytyy katsoa se myöhemmin.Kiitos kaikille tähän astisista neuvoista!
-Artsi
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja degen »

Sekin on mahdollista, että tarvikelambda näyttää lukemaa 0 jatkuvasti, jolloin seossäätöyksikkö avaa suuttimet täysin auki. Tällöin päästöarvot nousevat rumiksi.
Lämpötilatunnistimeen viitaten, tässä autossa ei ole sellaista kuin ruiskussa. Samantapainen laite on sininen termostaattiventtiili, joka päästää alipaineen täystehotunnistimelle yli 30 asteen lämmössä. Jos tästä on vaikkapa letku irti, jää ohjaus avoimelle kaaviolle.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
artsi 569
Viestit: 32
Liittynyt: 20.3.2024 18:34

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja artsi 569 »

Johtimet oli ehjät mutta tässä autossa johtosarjojen päällä oleva suojaletku on murentunut pois konehuoneessa melkein joka nipusta.Johtimet
kuitenkin säilyneet ehjänä.Kun paikallaan on käytetty pitkään niin on tapahtunut ylikuumenemista johon huomasin eilen olevan syynä virtakatkokset
flektin kytkennässä.Virta tulee anturille mutta sulakerasiassa on katkoksia josta syystä flekti ei käynnisty silloin kun pitää.Normaaliajossa
moottorin lämmöt pysyy rajoissa eikä keittele nesteitä.Kansitiiviste on toistaiseksi säilynyt ehjänä mutta eihän tuo terveellistä ole koneelle.
Tuolla korjaamolla missä autoa on Lapin läänin puolella korjailtu,on noista letkutunnistimista katkottu pillejä mm.ilmanpuhdistin kotelosta
ja sitten letkuja tulpattu ruuveilla umpeen mutta ovat saaneet kuitenkin aina päästöt katsastukseen hyväksytyn rajoihin.Se imuun liittyvä
alipainekammio on ollut pois pelistä ainakin ja pari muuta letkua mutta eilenkin tutkin niitä niin ei vaikuta vaikka letkut olisi aukikin niin
ei niissä merkittävää alipainetta tunnu eikä käyntikään muutu.Bensanpinnan säädin eilen kansi irrallaan ja selällään työntömitalla siihen 34 mm
mittaan.Kohon pinnat näkyy kuivana niistä kannen reijistä.Auto käy ihan kohtuullisen hyvin joutokäyntiä ja ottaa kierroksia mutta jos on
sammuksissa hetken ja starttaa niin tukkosesti lähtee käymään uudelleen eli vaikuttaa kuitenkin että saisi liikaa.Jos heti samantien starttaa
niin lähtee kyllä miettimättä käyntiin.Sellanen asia mietityttää että kun käy tyhjäkäyntiä niin tiputtelee bensaa kakkoskurkkuun koko ajan
ja ykköseenkin tiputtelee käydessään mutta kai se kuitenkin on normaalia.Kiihdytyspumppu sumuttaa oikein.Jos ei vika ole nyt tuossa
tarvikelambdassa niin kai tuo kaasutin on sitten jo niin kulunut.Itselläni ollut dieselautoja jo kolmekymmentä vuotta niin jäänyt nämä
bensakaasuttimien tutkinnat vähemmälle ja sitten kun on tullut kaikki nämä päästöhärpäkkeet kuvioihin.Kuitenkin tässä autossa on tuo
moottori hyväkuntoinen,ei öljyä tarvi juuri lisäillä,vähän tihkuu tiivistesaumoista ja virranjakajan juuresta,siellä oli muistaakseni
o-rengas tiiviste joka niistä kuluu.Täytyy jatkaa tutkintaa,jospa vikakin tarkentuu jonakin päivänä.
artsi 569
Viestit: 32
Liittynyt: 20.3.2024 18:34

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja artsi 569 »

Katsoin vielä eilen illalla nuo kaksi kaasuttimen sähkösuutinta virtakynällä ja molempiin tuli käydessä virta sykkien eli vilkutti kynän valoa koko ajan
eli ilmeisesti boxi ja solenoidit toimivat oikein.
Avatar
pressa
Viestit: 10191
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja pressa »

artsi 569 kirjoitti: 22.3.2024 9:19Sellanen asia mietityttää että kun käy tyhjäkäyntiä niin tiputtelee bensaa kakkoskurkkuun koko ajan ja ykköseenkin tiputtelee käydessään mutta kai se kuitenkin on normaalia.
Mielestäni ei pitäisi tippoina pudotella bensaa, kaasuttimen tehtävä on kaasuunnuttaa polttoaine ilman kanssa sopivaksi seokseksi.


artsi 569 kirjoitti: 22.3.2024 9:19Tuolla korjaamolla missä autoa on Lapin läänin puolella korjailtu,on noista letkutunnistimista katkottu pillejä mm.ilmanpuhdistin kotelosta ja sitten letkuja tulpattu ruuveilla umpeen mutta ovat saaneet kuitenkin aina päästöt katsastukseen hyväksytyn rajoihin.
Onko sinulla viimevuoden tai minkään muun vuoden katsastus lappua mistä näkyisi päästöarvot. Vai lukeeko että mittaus suoritettu muualla. Jos suoritettu muualla (eli ei katsastuskonttorilla) niin suuri vaara on ettei se ole ollut päästörajoissa vuosiin. Neulaventtiilin tarkistaisin kaasuttimesta kun tuntuu tipoittain pudottelevan bensaa.

Niin ja auton ajomäärä olisi kiva tietää, silloin pystyisi arvioimaan miten kuluneita mikäkin komponentti voi suurin piirtein olla.
artsi 569
Viestit: 32
Liittynyt: 20.3.2024 18:34

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja artsi 569 »

Oli tuossa rekisteriotteen taakse niitattu viimevuoden katsastustodistus mutta siitä puuttui päästöt,varmaan tuo sama korjaamo tehnyt
päästötestit.Ovat sanoneet auton käyttäjälle että joka vuosi ollut tiukilla saada arvoihin.Voi nyt olla että nuorilla asentajilla on ammattitaito
jo koetuksella tässä tapauksessa.Matkamittari on mennyt ainakin kerran ympäri kun ei ole miljoonamittari.Tuo tiputtelu ihmetyttää
kaasuttimen kurkuissa.Ei ne suutin kärjet näyttäny kuluneilta,toisessa ainakin oli numero 100.Joku ilmankierto täytyy varmaankin sekottaa
sen toimintaa mutta kun mitään tukkeumaakaan en ole löytänyt.Täytyy vielä tutkia jos joku alipaineletku on murtunut tai väärin laitettu.
artsi 569
Viestit: 32
Liittynyt: 20.3.2024 18:34

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja artsi 569 »

On sillä ainakin 131500 km ajettu.Sen verran oli mittarissa jos kerran on menny ympäri ja voi olla että pitääkin paikkansa koska noin
kymmenen tuhatta on vuoteen tullut ajoja.Pitää koittaa katsella jos jostain löytyis kuvaa noista pienistä alipaineletkuista että miten
ne kuuluis olla.
Avatar
pressa
Viestit: 10191
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tuossa on kaavio. Ja ilmeisesti on jo vuosia huijattu päästötestissä kun järjestelmä on saatettu toimimattomaksi. 135tkm ei ole vielä mitenkään kuluttava kyseiselle järjestelmälle, eli saatavissa toimintaan kun tietää miten se pitäisi toimia.
Kuva
artsi 569
Viestit: 32
Liittynyt: 20.3.2024 18:34

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja artsi 569 »

Ok,kiitos! Pitää jatkaa tutkintaa.Ainakaan tyhjäkäyntipiiri ei toimi oikein koska tiputtelee bensaa molempiin kurkkuihin.
Vastaa Viestiin