Lada 112 VM 2003 P0122 ja P1140 kaasuläpän asentotunnistin

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Harri
Viestit: 37
Liittynyt: 24.11.2020 14:24

Lada 112 VM 2003 P0122 ja P1140 kaasuläpän asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja Harri »

Lada 112 vm2003 on ruennut antamaan vikakoodeja P0122 kaasuläpän asentotunnistin, signaali matala ja P1140 kuormituksen laskeminen, arvo virheellinen.

Tuli ihmeteltyä kaasuläpän asentotunnistimen sielunelämää kun näytti että se on täysin pimeä ettei sieltä tule juuri mitään ulos obd2 katsottuna. Siinä oli paikoillaan kosketukseton versio.
Vaihdoin kaasuläpän asentotunnistimeen uuden liittimen johtoon, kun siitä oli lukitusvipu poikki ja piti aina varmistaa nippusiteellä.
Kokeilin myös uutta kaasuläpän asentotunnistinta, mutta ei se minun mielestä muuttanut tilannetta. Pitää vielä ihmetellä sitä lisää.
Ehkä voisi olla maadoitusvika tai sitten joku johtosarjan liitin kiukuttelee.
Asentotunnistimelle tuli +5.5V jännite runkoa vasten mitattuna johto irti anturista mitattuna kun oli virran päällä. Onko jännite oikea
Tulisiko kenelläkään mitään vinkkiä mieleen ?
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Lada 112 VM 2003 P0122 ja P1140 kaasuläpän asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja degen »

Tuo 5,5 volttia on asentoanturille tuleva tukisignaali, jonka avulla muodostuu varsinainen signaalijännite yhteen anturin johdoista. Sen kuuluukin olla noin 5 volttia, ja tuo on ihan hyvä lukema. Tuossa voisi mitata, koskettaako varsinainen asentoanturin signaalijohto ECM-yksikölle maadoitukseen. Kyseinen johto ei saa olla yhteydessä maadoitukseen, eli mittarin pitää näyttää ääretöntä vastusarvoa. Tuo toinen vikakoodi saattaa olla johdannaiskoodi tästä, koska kuormitusarvo laskettaneen käyttämällä hyväksi asentoanturin signaalia ja jos tämä signaali vääristyy, menee myös kuormitusarvo pieleen.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Harri
Viestit: 37
Liittynyt: 24.11.2020 14:24

Re: Lada 112 VM 2003 P0122 ja P1140 kaasuläpän asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja Harri »

Löysin paremman yleismittarin muuton jäljiltä niin pääsin mittailemaan. Mittasin anturilta johto irti. Anturille tuleva Vihreä johdin on maissa ja näytti ihan 0 ohm
Yhdessä johdossa oli +5.83V dc ja toisessa johdossa 1.006V DC .
Obd2 kautta näyttää TPS 0.78% ja kun laittoi kaasun pohjaan niin nousi 2%
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Lada 112 VM 2003 P0122 ja P1140 kaasuläpän asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja degen »

Vihreä johdin on maadoitus, jonka kuuluukin näyttää 0 ohm maata vasten. Mittaa vielä, onko siinä johdossa, jossa oli tuo 1,006 volttia, yhteyttä maahan. Mittaa samoin se johto, jossa oli se 5,5 volttia.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Harri
Viestit: 37
Liittynyt: 24.11.2020 14:24

Re: Lada 112 VM 2003 P0122 ja P1140 kaasuläpän asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja Harri »

Muistaakseni toisesta näytti ääretöntä ja toisesta joku 800K (kilo-ohmia)
Harri
Viestit: 37
Liittynyt: 24.11.2020 14:24

Re: Lada 112 VM 2003 P0122 ja P1140 kaasuläpän asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja Harri »

En saanut poistettua tätä turhaa viestiä
Viimeksi muokannut Harri, 27.8.2023 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harri
Viestit: 37
Liittynyt: 24.11.2020 14:24

Re: Lada 112 VM 2003 P0122 ja P1140 kaasuläpän asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja Harri »

Olisikohan kenelläkään jäänyt ylimääräistä Lada 112 moottorinohjain yksikköä 2111-1411020-50 . Ilmeisesti pitää olla mukaan myös ajonesto boksi ja kuittausavaimet 2 mustaa ja punainen?
Ostaisin tuommoisen kun epäilen boksi vikaa kun kaasuläpän asentotunnistimen signaali on matala ja mielestäni olen muut mahdollisuudet poissulkenut.
Avatar
pressa
Viestit: 10191
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lada 112 VM 2003 P0122 ja P1140 kaasuläpän asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja pressa »

Harri kirjoitti: 2.8.2023 3:16Kokeilin myös uutta kaasuläpän asentotunnistinta, mutta ei se minun mielestä muuttanut tilannetta. Pitää vielä ihmetellä sitä lisää.
Mittasitko anturin? elikkä 10 kOhm alueella mittaat. Tällä varmistat että anturi on varmasti ehjä, ettei ole kahta rikkinäistä anturia.
Vastaa Viestiin