Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
pressa kirjoitti: ↑25.2.2024 19:37
Tämähän on sitä tyypillistä "korjausta". ilman vian tutkimista vaihdellaan summissa kaikkea mitä kaverit ovat kertoneet että voi olla rikki. Pahin on sitten se että vaihdetaan jostain saatuihin käytettyihin osiin. Itse olen joutunut joskus näitä rikki korjattuja elvyttämään. Kerran oli yksi missä oli jakajan kannesta hiili tippunut kun oli huollettu. Sen jälkeen oli kaasutin ja bensapumppu vaihdettu. Starttimoottoria olisivat halunneet ostaa kun ei lähde käyntiin.
Tähänkin on muuten vaihdettu uusi startti, kuin se kipinään vaikuttaisi.
No lattasulakerasiasta on kaupat sovittu, virtalukonpohja vaihdettu ku vanha tuli kolmessa osassa ulos ja se liitin johtoineen vaihdettava vielä.
Juu, johtuu siitä että on jollekin sanottu ettei auto starttaa kun on tarkoitettu ettei se lähde käyntiin. Sitten on neuvottu vaihtamaan starttimoottori.
Jaaha, lada nro #2 kanssa on nyt temuttu ja tehty. Tilasin uudet sähköt Ladapowerilta ja samalla myös lattasulakerasian vaihdoin tilalle. Huomasin, että akulta puuttui laturille menevä johto ja sen lisäsin väliin.
Nyt sisällä naksahtaa tulipellissä se rele, mutta startatessa ei tapahdu yhtään mitään. Menee kyllä ihminen sanattomaksi tässä tilanteessa Sisällä uusi johtosarja, sekä moottoritilassa oikean puolen nippu jossa menee kriittiset johdot starttireleelle, laturille ja etuvalolle.
Eli johtosarja ja sulakerasia "eri paria". Mittaa mist' nastasta sulakerasian pohjassa startti käsky lähtee ja siirrät solenoidin johdon siihen. Elikkä startin rele pois ja nastasta 87 mittaat lähtöihin sinne sulakerasian pohjaan.
Noita lattasulakerasioita on erilaisia ja täälläkin ollut juttua kun lataus kulkee ns. väärin niin ei enää sammu avaimesta, toki diodi johdossa autaa myös mutta muutosohjeetkin täältä foorumilta löytyy...
pressa kirjoitti: ↑14.3.2024 16:39
Eli johtosarja ja sulakerasia "eri paria". Mittaa mist' nastasta sulakerasian pohjassa startti käsky lähtee ja siirrät solenoidin johdon siihen. Elikkä startin rele pois ja nastasta 87 mittaat lähtöihin sinne sulakerasian pohjaan.
Täsmentävä, ehkä vähän typeräkin kysymys, mutta tuleeko siihen oikeaan nastaan siis se jatkuva virta vai vain silloin virta kun avainta käännetään? Sillä, niin tiedän pyytää tarvittaessa apulaisen mukaan sitten.
Olen täälläkin hakemalla hakenut asiaa tuosta vaihdosta, mutta ei ole sellaista omasta mielestä selvää keskustelua löytynyt siihen. Tai en ole löytänyt vain oikeaa hakusanaa.
Yleismittarin ohmi tai piippaus puolella voit tehdä tarkistuksen. Elikkä rele irti. ja sen releen kytkeytyvän nastan (87) kannasta mittaat mihin sulakerasian pohjan liittimistä on suora yhteys. Siihen kytket solenoidille menevän johdon. Tarkista vielä että releelle tulevan sähkön nastassa (30) on sähkö. Jos kerran rele napsahtaa niin johtojen paikat ovat väärin.
Yleismittarilla tein mittauksia, ja tulee nyt tuoho nastaan 87 jatkuva virta. Katsoin piuhan kiinni ollessa niin nastassa 30 ei ole mitään virrat päällä, ja startata en pystynyt samaan aikaan.
Puolaan tulee molempiin napoihin virta, eli onko jakaja oikosessa muka? Tuo jakaja kyllä vasta toimi kun jäärata-Ladan vanhasta koneesta sen otin.
Edit: en tiiä, oon ehkä värisokea mut keltanen on varma, tuo vas. reunimmainen on oltava tuo kirkas.
Kpae kirjoitti: ↑19.3.2024 10:49
Puolaan tulee molempiin napoihin virta, eli onko jakaja oikosessa muka? Tuo jakaja kyllä vasta toimi kun jäärata-Ladan vanhasta koneesta sen otin.
Jos kärjet ovat auki jakajassa, on silloin lukema 12 V normaalia yleismittarilla molemmista navoista. Silloin piiri on auki.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
degen kirjoitti: ↑19.3.2024 11:42Jos kärjet ovat auki jakajassa, on silloin lukema 12 V normaalia yleismittarilla molemmista navoista. Silloin piiri on auki.
Näkyy olevan molemmissa silti puolan navoissa virta, vaikka kärjet on kiinni.
Ja näköjään valotkin palaa, vaikkei autossa ole virrat kytketty päälle. Tosin vaikuttaako tuo, kun kojelauta on irti ja katkaisijat on vielä kytkemättä paikoilleen
Nyt se starttaa, kun syöttää nastaan 86 akulta virran, kipinä puuttuu. Irtotulpalla kyllä antoi kipinää kun kokeilin. Täytynee tarkastaa jako+virranjakaja sen jäljiltä kun vaihdoin toisen jakajan.
pressa kirjoitti: ↑19.3.2024 17:02
Onko sulakerasian releet ns. ryssänkytkennällä?
Releet on ne rasian mukana tulleet ja tuo tuli itärajan takaa miulle. Sen enempää en niihin vielä ole perehtynyt.
Nyt kun laittaa akunkengät kiinni, niin autoon syttyy valot päälle. Vaikuttaako valokatkaisijoiden puute tuohon?
Edit:
Nyt käynnistyy virtalukon kautta. Sulakerasiasta sisältä sinisen liittimen kautta löytyi punainen johto (50) josta kokeilin suoralla johdolla vetää tuohon startin releelle nastan 86 johdon ja sillä toimii, eli pitää selvittää rasian pohjasta varmaan tuo oikea nasta sille keltaiselle johdolle mihin se siellä kuuluu.
Käynnistyy avaimesta mutta en saa latausta löytymään, G222 laturilla on tämä varustettu. Kokeilin keltaisesta liitinkammasta siirtää paikasta 3 johdon paikkaan 4, mutta silti ei muutosta. Volttimittari toimii (ainankin näyttää 12), mutta latauksen merkkivalo ei pala.
Tuolle releelle tulevalle keltaiselle johdolle virtalukolta ei löydy älyä mistään sulakerasiasta kun koetinkynän kanssa kokeilin eilen kun poika kerkesi auttamaan. Joten pitääkö tuo vetää hyppyjohdolla?
Alkaa tuntua siltä, että tästä tulee varakori tuolle jäärata-autolle.
Kokeile laittaa johto suoraan akun plus navalta laturin herätteeseen, silloin pitäisi ladata jos laturi on ehjä. Ja jos laturi on ehjä niin sitten tutki johdotus etä mikä johto laturin herätteestä menee sulakerasialle ja laita se oikeaan paikkaan.
Nyt ei kyllä leikkaa että pitääkö tuohon herätejohdolle tulla +12v siis?
14,85 alkoi nyt lataamaan. Ei liene ihan ok. Pitää kyl selvittää nuo sähköt, että saa kaikki katkaisijat paikalleen myös. Jostain syystä nyt palaa ajovalot esimerkiksi kokoajan.